וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ליגת הנשים בכדורסל היא בדיחה עצובה"

22.4.2013 / 14:21

כדורסל הנשים בישראל עבר שנתיים קשות שכללו ירידה משמעותית בעניין. אנשי הענף מסבירים ומחפשים אופטימיות

במוצאי יום השואה האחרון נערך משחק מספר 1 בגמר סל של ליגת העל לנשים בין מכבי אשדוד לאליצור רמלה. אירוע השיא של כדורסל הנשים בארץ לא הצליח למלא את האולם הקטן של הקבוצה מאשדוד, שמחזיקה בכל התארים בשנתיים האחרונות בכדורסל הישראלי. המצב לא באמת הפתיע את האנשים שעוקבים אחרי הענף בשנים האחרונות, למרות שהם בטוחים שהערב (שני) במשחק מספר 4 ברמלה, בו יכולה אשדוד לקחת אליפות, התמונה תהיה שונה לגמרי.

"אפשר לדמות את כדורסל הנשים בארץ לסוסיתא", אומר גורם באיגוד הכדורסל, "לא סתם סוסיתא, אלא אחת שעברה תאונת דרכים וממשיכה לנסוע באיטיות. אנשים נותנים כבוד מסוים לענף הזה בשל זיכרונות חיוביים מהעבר, אבל הליגה כיום היא בדיחה עצובה. היא לא מעניינת אף אחד ואין לה זכות קיום. בקצב הזה היא תהפוך לאיזוטרית לגמרי, כמו ליגת הכדורמים".

שחקנית מכבי אשדוד, דניאל אדאמס. ברני ארדוב
בכיר באיגוד הכדורסל אומר: "ליגת הנשים לא מעניינת אף אחד ואין לה זכות קיום"/ברני ארדוב

השביתה, המנהלת, והירידה

רק לפני שנתיים היה נראה שכדורסל הנשים בארץ נמצא בדרך הנכונה מבחינתו. אליצור רמלה זכתה ביורוקאפ, נבחרת הנשים עמדה לפני עוד הופעה באליפות אירופה והוקמה מנהלת ליגה שאמורה הייתה למנף את הענף. בסיום הקיץ הנבחרת שוב הודחה מאליפות אירופה אחרי שלא הצליחה להשיג ניצחון, מנהלת הליגה בקושי עמדה על הרגליים ונפתחה שביתה שכמעט הביאה לביטול עונת 2011/12.

"כל אירוע שלילי שקשור לכדורסל נשים הוא הדבר הכי טוב שיכול לקרות למתנגדי הענף הזה", אומר אלי רבי, ראש האגף המקצועי לנשים באיגוד הכדורסל ומאמן נבחרת ישראל, "כל מי שהשתתף במאבק הזה יודע את המשמעויות הללו. הכותרות היחידות שהענף הזה מקבל מגיעות בעקבות אירועים שליליים שקרו לו בעבר. לצערי הנזק שנגרם כתוצאה מהשביתה הוא אדיר ומאז נוצרה דה-לגיטימציה לכדורסל נשים מכל ההיבטים. מהטוטו, מרשויות מקומיות, מהקהל וחבל".

שאול אייזנברג, חבר הנהלת איגוד הכדורסל ומי שהחזיק את הפועל תל אביב עד לעונה הנוכחית בליגה הבכירה, מוסיף: "עד לפני שנה וחצי כדורסל הנשים היה בפריחה והאולמות היו מלאים. קרבות בין רמלה לרמת השרון, בין רמלה לאשדוד ובין אשדוד לרמת השרון היו מעוררים עניין רב. השביתה שהייתה בשנה שעברה והירידה במספר הזרות מארבע לשלוש על המגרש, העבירה את הליגה מהמסכים למחשכים".

מאז אותה שביתה התחלף יו"ר מנהלת הליגה גדעון בריקמן באיריס שטרק. מוטי אקסמיט, המנכ"ל המקורי, עבר לתפקיד פרויקטור באיגוד הכדורסל ואת מקומו תפסה גילי שם טוב שעזבה בעצמה. "רמת העניין בליגה ירדה מאוד", אומר רבי, "הליגה נמצאת בתקופת מעבר בשנתיים האחרונות אחרי שהיא עברה להיות מנוהלת על ידי מנהלת חדשה שקמה. במנהלת היו חילופים בבעלי תפקידים מזה כמה חודשים. בגלל שאין המשכיות נוצר מצב שהליגה פשוט לא מנוהלת כמו שצריך. היום מנהלת איריס שטרק ואני מקווה שזה יחזיק יותר מכמה חודשים ושהליגה תקבל רוח גבית ותחזור למקום שהיא צריכה וראויה להיות בו. הליגה פשוט לא מנוהלת. עד לפני שנתיים היא הייתה תחת איגוד הכדורסל, ואמנם הייתה ירידה מקצועית, אבל היה ניהול מסודר. מאז שהמנהלת קמה מתעסקים שם רק בגבייה של כספים, אבל מעבר לזה לא הרבה כי כל הזמן מתחלפים שמה אנשים".

אייזנברג מוסיף בדרכו הייחודית: " שמעתי שאיריס שטרק היא אישה מכובדת, אבל כזאת שירדה מהמאדים ביחס לכדורסל. את גדעון בריקמן וגילי שם טוב הכשילו, לא נתנו להם לעבוד".

מאמן נבחרת ישראל אלי רבי. ברני ארדוב
"הכותרות היחידות שהענף הזה מקבל מגיעות בעקבות אירועים שליליים שקרו לו בעבר". אלי רבי/ברני ארדוב

אין עיריות, אין תקציבים

את העונה הנוכחית פתחו תשע קבוצות בליגה הבכירה, לאחר שהפועל תל אביב הפסיקה את פעילותה ובנות השרון התפרקה לבנות הרצליה ומכבי רעננה, שתי קבוצות צמרת בליגה השנייה. אף קבוצה לא תפסה את מקומן בליגה הראשונה לאחר שאליצור תל אביב ויתרה על העלייה.

"הפועל תל אביב הפסיקה את הפעילות שלה לקראת העונה הזאת משום שאני ידעתי שברגע שאבנר קופל נבחר ליו"ר איגוד הכדורסל, כדורסל הנשים הולך לדעיכה", מסביר אייזנברג, "זה לא מעניין אותו, לא על סדר היום שלו, וקבוצה כמו הפועל תל אביב שלא נתמכה על ידי עירייה כפי שקבוצות גדולות בליגה הזו נתמכות, לא תוכל להתקיים. חוץ משלוש-ארבע קבוצות, שנתמכות באופן מסיבי על ידי עיריות כמו אשדוד, רמת השרון, רמלה ורמת גן, כל יתר הקבוצות נמצאות במצוקה ענקית".

גם אלי רבי, שצמח ביחד עם בני יהודה לליגה הראשונה, מבין שללא תמיכות עירוניות אין עתיד לקבוצות בליגת העל: "שום ענף ספורט בארץ לא משתלם כלכלית, אף אחד לא מרוויח כסף מהספורט, למעט חלק מקבוצות ליגת העל בכדורגל. רוב הספורט בארץ ממומן ומתוקצב על ידי רשויות מקומיות ובעלי אינטרס. אפילו הספונסרים לא תומכים בענפים לשם פרסום. מאוד קל לפגוע בכדורסל נשים כי ההד הציבורי הוא יותר קטן. לצערי יותר מדי ראשי רשויות בשנים האחרונות החליטו לצמצם את התמיכה שלהם בקבוצות ליגת העל. כתוצאה מזה יש ירידה.

"בעיר תל אביב היו בעבר הפועל מכבי תל אביב ובני יהודה, היום אין אף קבוצה. בירושלים היה את אס"א ירושלים לאורך שנים, היום אין קבוצה בליגת העל. בחיפה אין קבוצה בליגת העל, גם ברעננה שהייתה שנים בליגת העל, ראש העיר החליט שזה לא מעניין אותו יותר. נשארו המועדונים המסורתיים כמו רמת השרון, רמת חן ורמלה וכיום גם אשדוד".

שאול אייזנברג חבר סיעת עוז. ברני ארדוב
"חוץ משלוש-ארבע קבוצות, כל השאר נמצאות במצוקה". אייזנברג/ברני ארדוב

יש עתיד? תלוי את מי שואלים

באיגוד הכדורסל מאשימים גם את ערוץ הספורט, שהלך יד ביד עם כדורסל הנשים בארץ במשך שנים ארוכות. "עם כל הכבוד וההערכה שיש לנו לערוץ ONE שמשדר אותו, החשיפה היא קטנה יותר. אנשים לא מודעים לכך שיש ליגה", אמר השבוע בכיר באיגוד.

"בשנות ה-60 וה-70, בכל דרבי בין הפועל למכבי, המגרש בקולנוע אוריון והמגרש הפתוח באוסישקין היו מלאים עד אפס מקום. הסיקור בעיתונות היה סיקור של עמודים שלמים", נזכר אייזנברג, "ברגע שקבוצות כמו מכבי והפועל תל אביב לא במשחק, באופן טבעי זה לא מעניין. כמה משוגעים יש כמו יואל לביא ברמלה, אורנה ורחל ברמת השרון ועכשיו גם טלי קריאף באשדוד? כמה משוגעים כאלה יש? בטוח שלא הרבה".

הערב עשויה מכבי אשדוד לזכות בדאבל שני ברציפות, אך העתיד של הענף שנוי במחלוקת. אלי רבי, שנשמע מעט מיואש, בטוח שהפוטנציאל להצלחה עוד קיים: "אם יש ענף ספורט נשים שיכול להגיע ולהתמודד בצמרת האירופאית זה כדורסל נשים. אנחנו עושים מאמצים אדירים במסגרת איגוד הכדורסל כדי לאתר שחקניות, והשנה זו השנה הראשונה שיהיה מאבק אמיתי על ה-12 של הנבחרת, אחרי השקעה של שנים. חבל שהדבר הזה לא ממונף לצורך הצלחה של ליגת העל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully