וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסם זר: על האליפות הצפויה של מכבי תל אביב

22.4.2013 / 11:30

הרמת הידיים של מכבי חיפה, נטרול המושג מכביזם ממשמעותו השלילית, המשימה הבאה של גולדהאר ומעל הכול, ניצחון הצוות המקצועי הזר על התקשורת הישראלית. דוד רוזנטל מתכונן לתשעים הדקות המרגשות של מכבי תל אביב בעשור האחרון

one

בתקציר: ה-0:2 של מכבי תל אביב בדרבי מול הפועל

יש אוהדים של מכבי תל אביב שהיו משוכנעים עד שריקת הסיום בבלומפילד אמש שהאליפות עדיין לא בכיס. אתם יודעים, ניצחון של מכבי חיפה על בני יהודה, פתאום רמת השרון מקלקלת וזה רק 7-8 הפרש. ובשבוע הבא, אלוהים ישמור, בשבוע הבא נוסעים לקרית אליעזר, וכולנו יודעים מה קורה למכבי תל אביב בקרית אליעזר. זה נהיה 5, ועם שלושה מחזורים לסיום כשיש עוד שני דרבים, נגד הפועל השאפתנית ומול בני יהודה המנחוסית, הכול יכול לקרות.

אלה הם אוהדי מכבי תל אביב של העשור האחרון: סובלים, נוגים ובעיקר פסימיים, מנסים למצוא איפה הפנצ'ר יכול להגיע. העניין הוא שאחרי חצי גמר הגביע גם מכבי חיפה ויתרה והחליטה לעשות לעצמה המתת חסד. באיזשהו מקום, ניתן היה לקבל אתמול את התחושה שאריק בנאדו והחבר'ה שלו מייחלים שהסיפור הזה ייסגר עוד לפני העימות ביום שני הבא. למה הם צריכים על הראש את הלחץ הזה של מניעת ההכתרה מהיריבה השנואה? שיבואו כבר אלופים שבעים, הסיכוי להכות אותם יותר גדול.

דוד רוזנטל בטוויטר

אוהדי מכבי תל אביב. מגד גוזני
בטוח שבין החבר'ה האלה היו כמה שעד אתמול עוד הריצו תסריטים שחורים בראש. אוהדי מכבי תל אביב/מגד גוזני

את העונה של מכבי תל אביב צריך לחלק לשניים: עד המחזור ה-19 ואחריו. אז, לאחר ההפסד באשדוד, היא עמדה על מאזן של 12 ניצחונות, שתי תוצאות תיקו וחמישה הפסדים. ערב העימות עם רמת השרון במחזור ה-32 יש לה 22 ניצחונות, ארבע תוצאות תיקו וחמישה הפסדים. עשרה ניצחונות, שתי תוצאות תיקו. גם אז מכבי תל אביב ניצבה במקום הראשון, אבל נראתה יותר כמו ברירת מחדל. היום היא נראית כמו אלופה אמיתית. גאה וסוחפת, מתרפקת על ערכי המכביזם, אותו מושג שבשנים האחרונות הונף בהתרסה דווקא כאות קלון, ככינוי גנאי, כתזכורת למה שמכבי תל אביב הייתה פעם ומי יודע מתי תהיה שוב.

מכביזם. ניסיון מיסטי להסב הגדרה ערטילאית לשם נרדף לרוחו של מועדון, ניסיון שבעיקר ניסה להשכיח בשנים האחרונות את המטרה העיקרית של מכבי תל אביב: להיות קבוצת כדורגל. כשהיא שיחקה כדורגל איום ונורא אמרו שאין בה מכביזם. כששמחה על תיקו עלוב ונפסד בדרבי (שבסופו של דבר לא מנע דאבל מהפועל תל אביב), טענו שהיא בוגדת במושג. בסופו של דבר, יש להודות, מכבי תל אביב של השנים האחרונות הייתה קבוצת כדורגל בינונית. לפעמים בינונית פלוס. רק כשהיא התחילה לשחק כדורגל חזר גם המכביזם. הוא פשוט לא יכול היה להפציע מעצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שחקני מכבי תל אביב ראדה פריצה, דור מיכה. ברני ארדוב
הדיבורים על מכביזם השכיחו עובדה פשוטה: שלפני שמנתחים מושגים ערטילאיים צריך להיות קודם כל קבוצת כדורגל טובה, כמו זו/ברני ארדוב

לאוהדים זה אולי לא מובן מאליו, אבל הניצחון הגדול של מכבי תל אביב השנה הגיע בגזרה התקשורתית. מסיבות העיתונאים של אוסקר גרסיה הן המוצר הכי דלוח ומשמים שתקבלו, ערימה של גיבובי קלישאות מונוטוניים שמסוגלים להוציא כל אדם שפוי מדעתו. גרסיה מעולם לא שינה את אופי התבטאויותיו, לא אחרי הניצחון על מכבי חיפה במחזור הפתיחה, לא לאחר המפלה בדרבי הראשון ולא בעקבות ההפסד באשדוד משער בנבדל ברור. "שופטים טועים. השופט תפס יום רע, זה קורה", אמר אז המאמן ובמשפט אחד הדגיש את ההבדל בינו לבין 99 אחוזים מהמאמנים האחרים בליגות המקצועניות בישראל.

הזרות והניכור של גרסיה ושאר אנשי הצוות המקצועי של מכבי תל אביב עבדו לטובתם. כשאתה מקבל בכל פעם את אותן תשובות סופך להיות מותש, וכמו כל חיה שמריחה דם ולא משיגה את מבוקשה, גם עיתונאי עייף יוותר לבסוף על הטרף. מכבי תל אביב לא סיפקה בשר לאף אחד השנה. החתמות ושחרורים נעשו בחשאי, מדורות קטנות שנדלקו כובו במהרה. הרעל, שב-17 השנים האחרונות חלחל לכל פינה בקרית שלום, הוקז לחלוטין.

כל זה גרם לדיבורים על המקצוענות של מכבי תל אביב ועל חיקוי למודל קרויף, אבל האמת היא שאת המסר החד ביותר צריכים להפנים המאמן הישראלי ואלה שמעליו. כמעט כולם מתנהלים באמצעות מקורבים, מושפעים מכל מה שכותבים ואומרים, כורתים בריתות משונות, משנים את הטונים כשמנצחים ונכנסים להיסטריה כשמפסידים. לא חייבים להיות קרויף או אוסקר גרסיה כדי להצליח, צריך רק להאמין בדרך ולא לסטות ממנה. לא פשוט אבל ניתן ליישום.

שחקן מכבי תל אביב שרן ייני לצד המאמן, אוסקר גרסיה. קובי אליהו
מתיש עד מוות. אוסקר גרסיה במסיבת העיתונאים ביום ראשון בקרית שלום/קובי אליהו

הנה חמש האליפויות הקודמות של מכבי תל אביב: 1979, 1992, 1995, 1996, 2003. כולל זו שצפויה להגיע, מדובר בשש פעמים ב-34 שנים, מעט מדי עבור מועדון בסדר הגודל הזה. כמו כל בעלים צפון-אמריקאי, גם מיטש גולדהאר רואה את הקבוצה שבבעלותו כעסק. ארבע שנים הן פרק זמן סביר לאליפות ראשונה, גם אם בדרך אליה הושקעו כחצי מיליארד שקלים. אין לזלזל בהשקעות של גולדהאר משנים קודמות, לא באלה שצלחו (גל אלברמן, אלירן עטר) ולא באלה שכשלו (האריס מדוניאנין, גונסאלו גרסיה ולפי שעה גם ברק יצחקי). אם מתרגמים הישגים ספורטיביים לביזנס, מכבי תל אביב מציגה רווחים לאחר ארבע שנות השקעה. סביר ביותר בעולם העסקים, בריא יותר מאקזיט מהיר בסגנון בית"ר של גאידמק.

אלא שכשהסקאלה מתחילה להראות פלוס צריך למנף אותו, וכאן מתחילה המשימה האמיתית של גולדהאר ושות'. העונה הבאה תהיה קשה במיוחד עבור מכבי תל אביב, עונה שתחל מוקדם עם השתתפות במוקדמות ליגת האלופות ותימשך בניסיון הגנה על התואר. מכבי חיפה תתחזק ותגיע מלאת אמביציה תחת אריק בנאדו, הפועל תל אביב תשתדל להפיק לקחים מעשור ניהולי כושל במיוחד וגם קרית שמונה גילתה העונה חסינות וסביר להניח שלא אמרה את המילה האחרונה. כל זה עוד לפני שמנינו קשיים אובייקטיביים בתוך המועדון, כמו חילופי גברי בצוות המקצועי ובסגל השחקנים, יחד עם ירידות בכושר של חלקם. מבחן החוסן האמיתי של גולדהאר, כמו גם זה של מכבי תל אביב, ייצא לדרך ביולי.

ג'ורדי קרויף, מיץ' גולדהאר, אוסקר גארסיה. ברני ארדוב
כבר ביולי הקרוב האתגר יתחיל מחדש. קרויף, גרסיה וגולדהאר/ברני ארדוב

אבל ביום כזה אף אחד במכבי תל אביב לא מביט אל מעבר להרי החושך. ביציעי רמת גן יישבו הערב הרבה ילדים בני עשר ומטה, כאלה שטרם נולדו כשקלינגר הניף את נמני על הכתפיים ב-2003, רגע לפני ההתנגשות ביניהם שניתצה את מכבי תל אביב לרסיסים. מגיע להם לשמוח ולנצור את הרגע הזה. 90 דקות מאליפות – פרק הזמן היחיד שיכול לרגש יותר מהאליפות עצמה.

רון קופמן. ברני ארדוב
לא היססו לקטול ולפקפק. אנשי התקשורת, קופמן לא לבד/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully