וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו אדומים, אנחנו לבנים, אנחנו הדינמיט הדני"

14.4.2013 / 11:00

בהולנד קוראים להם "המהגרים המושלמים", דה בור מעריץ אותם והאוהדים נוהרים בעקבותיהם. כך הכדורגלנים מדנמרק (שוב) השתלטו על אייאקס

10 במאי 1981. הילד פרנק רייקארד נמצא בהרכב של אייאקס בעונת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת, אבל לא הוא היה העניין. לראשונה אי פעם, ארבעה שחקנים זרים מאותה מדינה פתחו בהרכב של האימפריה ההולנדית. הנינג ינסן, סורן לרבי, סטן זיגלר ופרנק ארנסן, שגם כבש צמד בניצחון 1:6 על מאסטריכט. כל הארבעה הגיעו מדנמרק. מליגה שרק שלוש שנים קודם לכן הפכה למקצוענית. הישג חסר תקדים עבור מדינה ללא מסורת בכדורגל, שנקבע דווקא במקום בו מייצרים 'טוטאל פוטבול'.

יותר מ-30 שנה אחרי. 10 במרץ 2013. דנמרק משחזרת ימיה כקדם באמסטרדם. כריסטיאן אריקסן, כריסטיאן פולסן, לאסה שונה וילד הפלא ויקטור פישר. שוב ארבעה דנים בהרכב של אייאקס, שניצחה 0:3 את זוולה ועלתה לפסגת הליגה ההולנדית. עוד שני דנים משתייכים לסגל הרחב. ב-1981 זה נגמר עם אובדן האליפות לאלקמאר, שניצחה את אייאקס גם בגמר הגביע. הפעם, בעונה צמודה ומותחת מתמיד בארדיביזיה, הלהקה הדנית רוצה להעניק לאוהדים באמסטרדם ארינה אליפות שלישית ברציפות. סיפור אהבה ישן-חדש.

ויקטור פישר שחקן אייאקס, מאחוריו כריסטיאן אריקסן. Dean Mouhtaropoulos, GettyImages
מייצגי הפלישה הדנית לאמסטרדם. ויקטור פישר, מאחוריו כריסטיאן אריקסן/GettyImages, Dean Mouhtaropoulos

הכדורגלן הדני הראשון שלבש את מדי אייאקס היה טום סונדרגארד, שהיה בעיקר המחליף של יוהאן קרויף האגדי ב-1969/70. אולם, החיבור האמיתי נוצר בנובמבר 1975. סורן לרבי בן ה-17 ופרנק ארנסן בן ה-19 רצו להיות כדורגלנים מקצועניים והגיעו לאמסטרדם. ארנסן ערך את הבכורה בחלוף ארבעה חודשים, פרח במועדון, הפך לקפטן וזכה בשלוש אליפויות בשש עונות. לרבי המתין עוד קצת לבכורה, אבל נשאר זמן רב יותר, ירש את סרט הקפטן מחברו ארנסן וחגג חמש אליפויות בשמונה עונות. אחריהם החל גל דני שעבד לרווחת שני הצדדים. אייאקס נהנתה מהאיכויות האישיות והכדורגלניות של השחקנים הדנים, ואילו נבחרת דנמרק צמחה והתקדמה בעזרת השיפור של שחקניה באמסטרדם. היא עלתה לגדולה עם העפלה לחצי גמר היורו ב-1984, אז אוהדיה שרו: "אנחנו אדומים, אנחנו לבנים, אנחנו הדינמיט הדני". השיר הזה תופס גם באמסטרדם ארינה.

לרבי וארנסן הפכו את אייאקס לשם דבר בדנמרק. היה זה מובן מאליו שצעירים נוספים יצעדו בדרכם. יאן מולבי הגיע לאחר עזיבתו של ארנסן ומשם המשיך לקריירה מפוארת בליברפול. בתחילת שנות ה-90 הצטרף דן פטרסן, ובסוף אותו עשור קפצו לגיחות קצרות ומלהיבות גם האחים מיכאל ובריאן לאודרופ ויספר גרונקיאר. מיכאל קרון דלי, דניס רומדאל וקנת פרס שמרו על הגחלת, עד בואו של כריסטיאן אריקסן ב-2010. הכישרון הצעיר שהצית מחדש את אש האהבה בין האדום-לבן של דנמרק לאדום-לבן של אייאקס.

בהמלצתו של אריקסן, הצטרף למועדון ב-2011 גם המגן ניקולאי בוילסן. פרנק דה בור התלהב מהמנטאליות של הכדורגלנים הדנים הצעירים ונתן את האות לגל החדש. הסקאוטים של אייאקס התייצבו מדי מחזור במגרשי הכדורגל בדנמרק, עקבו גם אחרי הדנים שכבר עשו את המעבר לליגה ההולנדית וחזרו עם שלל. ויקטור פישר המבטיח נחטף ממחלקת הנוער של מידטיילנד והפך לשחקן הדני ה-20 בהיסטוריה של אייאקס. סוכנו, כמה סמלי, הוא אותו סורן לרבי – פורץ הדרך. זמן קצר אחריו, הגיעו גם מספרי 21 (לאסה שונה), 22 (כריסטיאן פולסן) ו-23 (לוקאס אנדרסן). וקשה להאמין שאנדרסן בן ה-18 הוא האחרון, אף על פי שהמנהל הספורטיבי מארק אוברמארס כבר אמר - ספק בצחוק, ספק ברצינות: "את דנמרק כבר די רוקנו, הנהר יבש שם".

מיכאל לאודרופ במדי אייאקס, 1997. Stu Forster, GettyImages
גם הוא קפץ לעונה אחת קסומה שהסתיימה עם דאבל. מיכאל לאודרופ במדי אייאקס/GettyImages, Stu Forster

ההשתלטות של הצעירים הדנים על אייאקס העירה גם את האוהדים במדינה הסקנדינבית מרבצם. ישראלים נוהרים לקאמפ נואו? לדנים יש את אמסטרדם ארינה, עם סיבה טובה הרבה יותר לפקוד את האצטדיון. בדרך כלל ארבע סיבות. באותו משחק נגד זוולה, בו פתחו ארבעה שחקנים דנים בהרכב, היו כ-600 תיירים מדנמרק ביציע. אחד ממדריכי אותן קבוצות מאורגנות היה שופט העבר קים מילטון נילסן, שהסביר: "אייאקס אהובה בדנמרק כבר עשרות שנים, אבל כרגע הפופולאריות שלה בשיאה. אריקסן הוא השחקן האהוב מכולם, כי הוא היה הראשון בדור החדש של הדנים באייאקס. גם שונה נוסק במדד אהבת הקהל". הטרנד של אייאקס חזר.

אז מהו סוד הקסם? בהולנד מכנים את החברים מדנמרק - "המהגרים המושלמים". הם צנועים, ממושמעים, מתאימים לפילוסופיה המקצועית והחברתית של המועדון, ובניגוד לרבים מהשחקנים ההולנדים הצעירים לא נותנים לשתן לעלות להם לראש. "המנטאליות של אייאקס טבועה בדמם", סיכם דה בור את טיב הקשר. "הם השחקנים האידיאליים עבור כל מאמן". בוילסן, למשל, למד הולנדית תוך שלושה חודשים. פישר, שחתם למועדון בגיל 17, שבר את השיא ולמד את השפה תוך חודשיים וחצי. כשהצטרף לאימוני הקבוצה הבוגרת, היה מגיע לאימונים עם אופניים ומחנה אותם בין רכבי ה-BMW המפוארים של כוכבי הקבוצה. "המדינות מאוד דומות, גם השפות. לא פלא שאנחנו לומדים כל כך מהר לדבר הולנדית", הסביר אריקסן, ותיק הדנים במועדון והוא רק בן 21. "ההולנדים יותר פתוחים וספונטניים מהדני הממוצע, אבל ההבדל הזה רק מקל על ההשתלבות שלנו".

שימו לב עד כמה טוב הם משתלבים. אריקסן, שהיה בורג חשוב בשתי האליפויות הקודמות, ויתר על אפשרות להתקדם לפרמיירליג בכדי להוביל את אייאקס לאליפות נוספת. עד כה יש לו שמונה שערים ו-13 בישולים. פישר הפנטסטי, שנחשב לאחד הכישרונות המבטיחים באירופה, כבש גם הוא כבר שמונה שערים בעונת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת. שונה הוורסטילי הוסיף שישה כיבושים מעמדותיו השונות בקישור, וכך שלושה מארבעת המבקיעים הבכירים של אייאקס הם תוצרת דנמרק. רק סים דה יונג, עם 11 שערי ליגה העונה, מקדים אותם. אין זה פלא שאוהדי אייאקס, המותשים ממאבקי הכוח על השליטה במועדון בשנים האחרונות, כבר הציעו לקחת את העניין צעד אחד קדימה... ולמנות גם יו"ר דני.

לאסה שונה שחקן אייאקס עם כריסטיאן פולסן, כריסטיאן אריקסן. 153237265, GettyImages
מחוברים זה לזה, אבל גם משתלבים מצוין בהולנד. כריסטיאן פולסן, לאסה שונה/GettyImages, 153237265

אז בוס מדנמרק לא נראה באופק, אבל מאמן דני כבר היה. מורטן אולסן הוליך את אייאקס לדאבל נהדר ב-1998, אבל בדצמבר פוטר לאחר שהקבוצה נקלעה למשבר. האחים דה בור השביתו את האימונים בדרישה לעבור לברצלונה, חוק בוסמן הרס כל חלקה טובה וחדר ההלבשה של אולסן התפרק. הדני לא נטר טינה. מאז יולי 2000 הוא משמש כמאמן נבחרת דנמרק, וממרום מעמדו הוא מקפיד להמליץ לשחקנים צעירים במדינתו לבחור באייאקס. "זה המועדון היחיד בצמרת האירופית שלא חושש לזרוק שחקנים חסרי ניסיון לגוב האריות", טען. "אייאקס זו הבחירה האידיאלית עבור כדורגלן צעיר שעוזב את דנמרק". כך אולסן שולח שחקנים לדה בור, ואילו דה בור מחזיר לו עם ארבעה נציגים בסגל של נבחרת דנמרק. רק האלופה קופנהאגן שולחת יותר.

המבוגר מכולם הוא פולסן בן ה-32, שהיה החמישי בפלישה הדנית הנוכחית. "כולם בדנמרק יודעים מי זו אייאקס ומכירים את המסורת שלה", אמר עם חתימתו. "כרגע יש לאייאקס את ארבעת הכישרונות הכי גדולים של דנמרק, אז אני לא יודע למה הם צריכים אותי. השחקנים האלה הרבה יותר טובים ממה שאני הייתי בגילם. הם כל כך מוכנים מנטאלית, אני בגיל הזה בכלל לא הייתי משוכנע באופן סופי שאהיה כדורגלן". פולסן יודע שכמו כישרונות קודמים שפרצו באייאקס, גם חבריו לא יבלו זמן רב מדי בארדיביזיה. הם יותר סבלניים מהכדורגלנים ההולנדים - אריקסן חיכה למרות ההצעות, פישר האריך את חוזהו עד 2017 בצל ההתעניינות הגוברת - אך בסופו של דבר גם הם ירצו להתקדם.

בינתיים, אייאקס נהנית. הקבוצה של דה בור משחקת כדורגל מלהיב, מגיעה למשחק העונה מול פ.ס.וו איינדהובן עם רצף של חמישה ניצחונות, לא הפסידה ליריבתה בששת מפגשי הליגה האחרונים ורחוקה גול אחד בלבד מ-200 שערים מאז מינויו של בלם העבר ב-2010. בסיבוב הקודם, אייאקס ניצחה את פ.ס.וו 1:3, כשאריקסן בישל את הראשון ואילו פישר, שערך את הבכורה בהפסד לפ.ס.וו במגן יוהאן קרויף (הסופרקאפ ההולנדי) הוכתר לאיש המשחק עם בישול ושער. לאחר מכן הוא גם כבש צמד שהעלה את קרנו בקרב אוהדי אייאקס, ב-0:3 על היריבה המושבעת פיינורד. מה מכינים הדנים הפעם?

ויקטור פישר שחקן אייאקס. Dean Mouhtaropoulos, GettyImages
את המשחק הקודם מול פ.ס.וו סיים עם שער ובישול. והפעם? ויקטור פישר/GettyImages, Dean Mouhtaropoulos

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully