וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקלע למצב אי-רוני: על פיטוריו של רוני לוי מאנורתוזיס

1.4.2013 / 13:40

לפני חודשיים הוא שלט בליגה, אבל אז הכול קרס. האוהדים התהפכו, הפרשנים ביקרו את ניהול המשחק וההנהלה לחצה על ההדק. רוני לוי שרד שנה וחצי בסיר הלחץ של אנורתוזיס ויכול לחזור בראש מורם לישראל. מדור השגרירים על האיש שעוזב את קפריסין וזה שפורח, דודו ביטון הנהדר

בעוד משחק העונה בישראל סיפק 0:0 טקטי ומעט מאכזב שקירב את מכבי תל אביב לאליפות, בקפריסין הרוחות סוערות אחרי המפגש בו גברה אפואל ניקוסיה 0:2 בחוץ על אנורתוזיס במחזור הנעילה של העונה הסדירה. דודו ביטון שוב כבש ואילו המאמן שמנגד, רוני לוי, סיים את תפקידו בעקבות רצף שלילי. המדור המראות ונחיתות עם סיפור הגיבור הגדול והגיבור הטראגי של משחק העונה באי השכן.

ממריא: דודו ביטון (אפואל ניקוסיה)

שחקן סטנדרד ליאז' דודו ביטון. קובי אליהו
הגיע הזמן שיתחילו לספור אותו. ביטון/קובי אליהו

דודו ביטון תמיד היה שחקן של מספרים. ברעננה, בפתח תקוה, בקרקוב וגם באפואל ניקוסיה. שבעה משחקים שיחק החלוץ הישראלי במדי סגנית האלופה הקפריסאית והמאזן המדהים שלו עומד שישה שערים עם ממוצע של כיבוש כל 71 דקות. בפרק הזמן הזה אפואל השיגה שבעה ניצחונות ביחס שערים 0:16 ותפסה את הפסגה. ביטון הגיע לקבוצה כשזו הייתה במקום השני מרחק שש נקודות מאנורתוזיס ואחרי הניצחון במשחק העונה הפער עומד על שש לטובת אפואל.

בינואר, ביטון בכלל לא חשב על קפריסין. למעשה הוא היה כבר סגור בלגיה ורשה, עמד להמריא לחתימה, אבל הפולנים שינו כיוון ברגע האחרון. ימים ספורים נותרו לסגירת החלון, על הפרק הייתה גם הצעה מטורקיה וגם הצעות מישראל, אבל על ליגת העל החלוץ לא היה מוכן לשמוע והעדיף אפילו להישאר בסטנדרד ולא לחזור ארצה. כשסוכנו דודו דהאן קיבל את ההצעה מקפריסין, ההתלבטות נגמרה. ביטון נחת באי השכן בצהרי יום שישי והעסקה נסגרה תוך שעות ספורות.

בחצי הראשון של העונה ביטון היה בסטנדרד ליאז', שרכשה אותו בקיץ והחתימה אותו לארבע שנים, אבל לא קיבל צ'אנס. הוא פתח רק פעם אחת בהרכב ונאלץ להתמודד עם חמישה-שישה חלוצים בכירים בסגל הענק של קבוצת הפאר הבלגית. את מרבית דקות המשחק שלו קיבל בקבוצת המילואים ולמקורביו אמר אז כי העונה לא גמורה מבחינתו: "אני מרגיש שאני בכושר מצוין ולא אצטרך לזמן להתאקלם בקבוצה חדשה". אז ביטון לחץ לצאת בהשאלה וההמשך ידוע.

ההתאקלמות אכן הייתה קלה. הרי קפריסין לא שונה כל כך משכנתה ישראל. מזג האוויר ידידותי, האנשים חמים, הקבוצה מלאה בזרים דוברי אנגלית. במקביל, גם הסקורר הבולט אלדו אדורנו נפצע והישראלי נזרק למים במהרה. ביטון נכנס כמחליף בשני המשחקים הראשונים וכבש. הקהל נדלק. עכשיו האוהדים עוצרים אותו ברחוב בדיוק כמו בימים היפים עם מאור מליקסון בוויסלה.

בקפריסין מספרים שמבחינת יכולת, אפואל לא מציגה כדורגל גדול העונה, אבל היא מאוד יעילה ונכנסה למומנטום ברגע הנכון. בסוף השבוע יחלו משחקי הפלייאוף העליון כאשר ארבע הראשונות ייפגשו ביניהן לשני סיבובים. המחזורים הקרובים הם המאני טיים וכאמור צפויים עוד שני משחקי עונה, אבל בעוד אנורתוזיס צונחת, נראה כעת שאפואל בדרך הנכונה לאליפות מספר 22 בתולדות המועדון.

לאפואל אין אופציה לרכישת ביטון מסטנדרד ולא בטוח שהמצב הכלכלי הקשה בקפריסין יאפשר לה ללכת למהלך כזה. בקיץ החלוץ שוב עשוי למצוא את עצמו בסיטואציה בה הוא מנסה להוכיח שהוא מסוגל להביא את המספרים שלו גם בקבוצת צמרת בבלגיה ואם תהיה לו אליפות ברזומה, זה בהחלט עשוי לעזור. עד אז, ביטון הוא אולי החלוץ הישראלי שנמצא בכושר הטוב ביותר נכון לעכשיו ותמוה מדוע שמו לא עלה אפילו כאופציה לזימון לנבחרת. אחרי הניצחון בצפון אירלנד אלי גוטמן דיבר על מחסור בחלוץ תשע, פיבוט, בהיעדרו של תומר חמד. אולי כדאי לו לצאת לסוף שבוע חמים בניקוסיה.

נוחת: רוני לוי (אנורתוזיס)

מאמן סטיאווה בוקרשט רוני לוי. vadim ghirda, AP
לא כישלון. לוי/AP, vadim ghirda

כדורגל הוא משחק מוזר, הפכפך ואכזר. בראשית פברואר, אחרי 20 מחזורים, ניצבה אנורתוזיס במקום הראשון עם מאזן מדהים של 17 ניצחונות ושלוש תוצאות תיקו. המאמן הישראלי זכה לשבחים מקיר לקיר ונבחר ברוב קולות למאמן הסיבוב של עיתון הספורט הנפוץ באי, "ספורטדיי". אלא שאז הכל התפרק. בששת מחזורי הנעילה של העונה הסדירה צברה הקבוצה של לוי שש נקודות וניצחה רק את אייה נאפה החלשה כשלמעט ברק יצחקי, שחקניה הבכירים הפסיקו לתפקד. הקריסה המקצועית הובילה לזעזוע ולוי מצא עצמו בחוץ.

ההחלטה בהנהלת המועדון התקבלה מיד אחרי ההפסד הביתי 2:0 לאפואל ביום ראשון. לוי נקרא לשיחה עם הנשיא סבאס קאקוס והשניים הגיעו לסיכום על התרת החוזה בו החזיק הישראלי עד תום העונה הבאה. עיתונאים באי טוענים כי לוי היה מפוטר בכל מקרה גם אם הצדדים לא היו מגיעים לסיכום. כעת מתלבטים בקבוצה האם להחתים מאמן בכיר גם לעונה הבאה או לבחור מאמן זמני ובכל מקרה מקווים כי המהלך יוביל לנס והתעוררות בפלייאוף העליון.

"אנורתוזיס ירתה לעצמה ברגל בשבועות האחרונים והרסה כל מה שבנתה", מסביר עיתונאי המסקר את הקבוצה. "לא לגמרי ברור מה קרה שם. האווירה בחדר ההלבשה טובה, אבל הלחץ השפיע. תוצאה אחת לא טובה הורידה את הביטחון והחלה את ההידרדרות. גם לוי לא חף מטעויות. הוא נתן יותר מדי קרדיט לשחקנים שלא בכושר טוב והתעלם משחקנים אחרים על הספסל. בשבועות האחרונים היו כלפיו הרבה ביקורות על ניהול המשחק וניהול הסגל וזה מה שהוביל לפרידה".

מילת המפתח היא לחץ. הרעב לזכות באליפות ראשונה מאז 2008 פגע שוב ושוב במועדון. בסיום משחק העונה התגודדו מספר אוהדים מחוץ לחדר ההלבשה, שרקו בוז, קיללו את לוי וקראו לפיטוריו. בסקר שנערך באתר האוהדים לאחר המשחק הצביעו 56 אחוזים בעד הפיטורים. ההנהלה לא הייתה יכולה להתעלם. "להנהלה לא הייתה סבלנות", מסר לוי בתגובה לעזיבה, אבל הוא יכול להתגאות בנתון מעניין. הוא שרד בתפקיד בדיוק 18 חודשים, יותר מכל מאמן אחר מאז טימורי קצבאיה. לוי, אגב, הוא המאמן השביעי שמסיים את תפקידו במועדון בחמש השנים האחרונות.

קשה להגדיר את העונה של לוי ככישלון. לראשונה מאז האליפות ב-2008, אנורתוזיס הגיעה למצב שהיא בכלל נאבקת על התואר. בשלבים גדולים של העונה הקבוצה הציגה כדורגל אטרקטיבי, אבל בכדורגל זוכרים את השורה התחתונה. לוי לא מסיים את העונה והמקום השני לא ייחשב בסופו של דבר כהצלחה. ובכל זאת, מאזן של 68 אחוזי הצלחה ב-53 משחקי ליגה בקפריסין ובמיוחד במקום כל כך לחוץ כמו אנורתוזיס הוא מאזן טוב. לוי עשה לעצמו שם טוב והוא נמצא במעמד אחר מזה שהיה כשעזב את בית"ר ירושלים לפני שנתיים.

מה יהיה האתגר הבא? אחרי כמה קדנציות באירופה, ייתכן ולוי צריך לחזור לקבוצת צמרת בליגת העל ולשחזר את ימי התהילה שלו כמאמן מכבי חיפה, לקבל ולהרוויח מחדש את ההערכה מבית. כשעתידם של אוסקר גרסיה ופרדי דוד לא ברור, לא מן הנמנע שלוי עוד ימצא עצמו באחת הקבוצות של תל אביב.

השבוע שהיה

ביברס נאתכו שחקן רובין קאזאן (שמאל) מול דימיטרי קודריאשוב שחקן וולגה ניז'ני נובוגראד. Epsilon, GettyImages
באמת נגמרו הסופרלטיבים. נאתכו/GettyImages, Epsilon

המאזן הכולל: שלושה שערים (ביברס נאתכו, רועי בקל ודודו ביטון) ושלושה בישולים (רועי בקל, רועי דיין וגל שיש).

מדד שחקני הנבחרת: דודו אוואט בירם כיאל, ביברס נאתכו, גל שיש ויובל שפונגין הם שחקני הסגל היחידים ששיחקו 90 דקות. מאור מליקסון (71) פתח בהרכב, תומר חמד (33), יוסי בניון (14) ואיתי שכטר (11) עלו מהספסל.

מתאוששים: גיא אסולין ממשיך לצבור דקות משחק ולחזור לכשירות לקראת היורו. רועי דיין שומר על מקומו בהרכב במסע ההישרדות של בירסחוט.

צל"ש השבוע: ביברס נאתכו. כל מילה מיותרת.

ביזאר השבוע: שלומי ארבייטמן פגש העונה פעמיים את מחזיקת כרטיסו גנט. פעמיים זה נגמר בהפסד והשבוע גם נוסף לזה אדום מפוקפק לאחר שהחלוץ הותקף על ידי שחקן יריב.

שימו לב ש: כוכב שבוע הנבחרת עדן בן בסט, שהקריב עצמו ושיחק פצוע, נח בשבת בניצחון טולוז על אז'קסיו. פטריוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully