וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזאצ'ו יוסף: "לא היה צריך למנוע את קיום המירוץ"

המרתוניסט התייחס לאסון במרתון תל אביב: "אפשר היה לקיים גם מקצה מלא". ח"כ רזבוזוב: "אזום דיון בכנסת". ד"ר פינקלשטיין: "אין אף מרתון בעולם שמהמר על מזג אוויר". ד"ר יוני ירום: "חלק מהרצים לא עומדים בסטנדרט באירועים כאלה. הגישה בישראל היא 'ברור שאני יכול'"

צילום: דניאל בוק, עריכה: רן מנחם, קריינות: אביב אברמוביץ'

טרגדיה במרתון בתל אביב: משתתף אחד בשנות השלושים לחייו נהרג ו-12 אחרים נפצעו קשה הבוקר (שישי) במירוץ שהתקיים ברחבי העיר. צוותי מד"א העניקו טיפול ל-50 מהרצים, שנפגעו רובם באורח בינוני וקל. הפצועים סובלים בעיקר ממכות חום, מהתייבשויות ומחבלות קלות. ארבעה מבין אלו שנפגעו קשה הורדמו והונשמו - ופונו לטיפול בבתי החולים.

רץ מת ו-12 נפגעו קשה במירוץ בתל אביב. דניאל בוק
משתתפים בחצי מרתון תל אביב/דניאל בוק

גזאצ'ו יוסף, מבכירי רצי המרתון בארץ, הגיע הבוקר למרתון בתור מאמנו של הרץ העיוור גדי ירקון, וליווה אותו לאורך כל המקצה הראשון של מירוץ חצי המרתון. גזאצ'ו, שכבר השתתף במספר רב של מירוצים ברחבי העולם וגם עוסק באימון רצים מתחילים, לא ייחס חשיבות רבה מדי למזג האוויר. לדעתו, מקורם של מקרים טראגיים כמו הבוקר הוא בחוסר מודעות ומקצועיות.

"הייתי שם לאורך כל המירוץ ונכון שהיה חם מאוד", אמר גזאצ'ו, "אבל לפי דעתי זה לא היה חום שהיה צריך למנוע את הריצה. אני חושב שאפשר היה לקיים גם מקצה מרתון מלא אם היו מזניקים אותו בחמש בבוקר. בסופו של דבר, בסביבות השעה 7:30 בבוקר הטמפרטורה נעה בין 22 ל-25 מעלות והיתה רוח נעימה".

"במזג אוויר מהסוג הזה", המשיך האתלט, "צריך פשוט להקפיד לשתות הרבה בכל תחנת מים. במיוחד באירועים כמו מרתון תל אביב, בהם יש כל כך הרבה משתתפים, יש גם הרבה אנשים שמגיעים ללא הכנה מינימלית ולא יודעים תמיד לתכנן את הריצה כמו שצריך. רצים מנוסים שעושים תרגולים נכונים פשוט לא יקבלו מכות חום כמו שראינו היום. אנשים חייבים להבין שגם כדי להצליח לרוץ מירוצי חצי מרתון ואפילו מרוצים ל-10 קילומטרים, חייבים להתאמן כראוי".

חבר הכנסת יואל רזבוזוב התייחס למקרה הטראגי: "ספורט אמור לשמור על הבריאות ולא ההיפך. המקרה הטראגי שקרה היום חייב לגרום לכל הרשויות הערכה מחדש על קיום תחרויות ספורט במצבי קיצון וזאת למרות מפח הנפש שנגרם למשתתפים וההפסד הכספי הכרוך בכך. בכוונתי מיד לאחר הקמת הוועדות בכנסת, ליזום דיון מעמיק עם נציגי מנהל הספורט ומשרד הבריאות כדי לגבש תקנות ברורות לקיום אירועי ספורט בתנאי קצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יוסף גזאצ'ו רץ 1,500. ברני ארדוב
"במיוחד באירועים כמו מרתון תל אביב, בהם יש כל כך הרבה משתתפים, יש גם הרבה אנשים שמגיעים ללא הכנה מינימלית ולא יודעים תמיד לתכנן את הריצה כמו שצריך. רצים מנוסים שעושים תרגולים נכונים פשוט לא יקבלו מכות חום כמו שראינו היום". גזאצ'ו יוסף/ברני ארדוב

זהבה שמואלי, מרתוניסטית עבר ומבכירות מאמני המרתון בארץ בהווה, שהייתה היום במרתון תל אביב ונעה על אופניים כדי ללוות את רצי חצי המרתון והעשרה קילומטרים, אמרה: "עומס החום הזה היה צפוי. אם היו שואלים אותי אתמול, הייתי מקדימה את שעת הזינוק של חצי המרתון עוד יותר, לחמש בבוקר. חוץ מזה הייתי מגבילה את זמן הריצה. בסופו של דבר החבר'ה המקצוענים לא התקשו יותר מדי היום, אבל היה קשה לראות את הרצים האיטיים, אלו שסיימו את חצי המרתון בזמן של כשעתיים וחצי, כשהם בקושי סוחבים את עצמם בקו הסיום. אולי בשלב מסויים ובשעה מסויימת היה צריך לעצור את כולם ולהורות להם לעבור להליכה"

"בסופו של דבר, רצים מקצוענים שמשתתפים במרתונים, הסתדרו עם תנאי מזג האוויר היום", המשיכה שמואלי. "הבעיה היא שיש אנשים שלא ערים לגופם, אני מדברת על כאלה שמתאמנים לבד, יש כאלה שרוצים לרוץ חצי מרתון אחרי שרצו באימונים 12 או 14 קילומטרים. בכלל, יש הרבה אנשים שלא יודעים להרגיש את הגוף שלהם. יש תקדימים למרתונים שהופסקו באמצע. לפני שלוש שנים הייתי במרתון רוטרדאם, זה היה יום ממש חם ובשלב מסויים הטמפרטורות חצו את 30 המעלות. אחרי כ-30 קילומטרים, המארגנים פשוט הפסיקו את המרתון, ממש ככה".

משתתפים בריצת מרתון בתל אביב שנפגעו וטופלו על ידי מגן דוד אדום. דרור עינב
לא התמונות שציפינו לראות הבוקר/דרור עינב

ד"ר אריאל פינקלשטיין, מנהל יחידת הצנתורים בבית החולים איכילוב, הוא גם רץ מרתון בעצמו והשתתף הבוקר במקצה השני של חצי המרתון. פינקלשטיין סיפר: "בשלבים שבהם אני רצתי את חצי המרתון לא היה חם, וגם אנשים שרצו את המרחק הזה בשעתיים ורבע וסיימו בסביבות שמונה בבוקר, לא היו אמורים לסבול יותר מדי. אני באופן אישי רצתי בקצב רגוע כי זו הכנה לקראת המרתון המלא בשבוע הבא, מן הסתם יש אנשים שהתאמצו הרבה יותר. בשורה התחתונה, היה פחות חם ממה שציפיתי".

פינקלשטיין הוסיף: "אני חושב שהמסר העיקרי צריך להיות שמרתון תל אביב לא יכול להתקיים בחודש מרץ. בעיריית תל אביב צריכים להרגיש אשמים על זה שקובעים מרתון כמו תל אביב במרץ. אנשים מתכוננים לזה חצי שנה. אין אף מרתון בעולם שמהמר על מזג אוויר, ומבחינתי המסר צריך להיות שמרתון תל אביב צריך להתקיים בפברואר".

לגבי מקרי מכות החום הוסיף פינקלשטיין: "זה ברור שאנשים צריכים להיות קשובים לגוף שלהם, אבל חשוב להוסיף שמי שחוטף מכת חום הוא כמעט במאה אחוז אדם שהגיע למירוץ כשהוא נושא מחלה ויראלית ברקע כמו למשל שפעת קלה. ההבדל בין רץ שסיים על הרגליים לבין מי שחטף מכת חום הוא לא ביכולת הגופנית, וחשוב לדעת שלמכת חום אין שום קשר לסיבולת לב ריאה".

איציק מיטרני, מאמן ריצות ארוכות, ליווה לאורך מקצה חצי המרתון השני שתי משתתפות שרצו בקצב של כשעתיים וחצי לחצי מרתון, שנחשב לקצב איטי. מיטרני סיפר: "לאורך כל הריצה היינו מבין האחרונים. מהמקום שלנו לא ראינו אנשים סובים יותר מדי והרצות אותן ליוויתי סיימו את חצי המרתון אחרי שעתיים וחצי עם חיוך. עבורנו, תנאי מזג האוויר לא היו בלתי נסבלים".

בגלל החום: רצים נפצעו קשה במרתון תל אביב. דניאל בוק
לא כולם סבלו/דניאל בוק

כזכור, מארגני התחרות החליטו השבוע לדחות את המקצה המלא של המרתון (ריצת 42 הקילומטרים), והותירו בתאריך המקורי רק את הריצות לחצי מרתון ולמרחק של 10 קילומטרים, זאת בשל מזג האוויר השרבי והטמפרטורות הקיצוניות. המירוץ המלא נדחה ליום שישי הבא. כמו כן, המרוץ המקוצר הוקדם לשעת בוקר, כדי לאפשר תנאים מעט יותר נוחים לריצה.

דוברת עיריית תל אביב יפו: "עיריית תל אביב יפו מביעה צער עמוק על פטירתו של אחד מרצי חצי המרתון שנערך בעיר. העירייה פעלה על פי הנחיות משרד הבריאות ובית החולים איכילוב אשר הנחו לבטל את המרתון המלא ולקיים את חצי המרתון כסדרו. זאת בתנאי שכל המקצים יסתיימו עד השעה 9:30, כפי שנעשה. הנפטר אשר רץ במקצה חצי המרתון יצא לדרך סמוך לשעה 6:00 בבוקר וסמוך לשעה 8:00 הגיע לקבלת טיפול רפואי. על פי נתוני השירות המטאורולוגי בזמן זה היה עומס חום קל בלבד".

חצי מרתון תל אביב: אדם נהרג, 12 נפצעו קשה

פצועה מריצת המרתון בתל אביב שפונתה לבית החולים איכילוב. דרור עינב
משתתפת בחצי המרתון מפונה לבית החולים איכילוב/דרור עינב

רבים מהמשתתפים דיווחו שארועי התייבשות והתעלפות נראו דווקא במקצים לעשרה קילומטרים, שם משתתפים הרבה רצים מתחילים ולא מנוסים. רוני לוי מצור יגאל, שהשתתף באחד המקצים סיפר: "רצתי עם אשתי ועוד שני חברים במקצה השלישי שהוזנק ב 7:15. סיימנו בערך ב 8:20. מולנו במסלול הנגדי רצו רצי החצי. אכן היה חם אבל לא ברמה שמסכנת את הרצים. האירגון היה מעולה. לאורך המסלול היה מספיק מיים ואפילו עמדה אחת (באלנבי) שהשפריצו מיים על הרצים. לא ראיתי אנשים שהתמוטטו או אפילו משהו קרוב לזה. כן היו אנשים שהפסיקו לרוץ ונראו תשושים למדי ובעיקר לקראת הסוף – בערך סביב השעה 8:00 (מה שניתן לראות בכל מירוץ ללא קשר למזג האויר). להרגשתי עומס החום בשעה הזו לא היה כבד.

לרוץ חצי מרתון בקצב תחרות בחום ששרר בשעות 6:00 עד 8:00 – זה רחוק מלהיות אופטימאלי. בסופו של דבר האחריות היא על הרץ עצמו שחייב להתאים את הקצב למזג האויר. לצערי אנשים לא עושים את זה, ומביאים את עצמם לקצה גבול היכולת – וזו התוצאה".

אדם אחד נהרג ו-12 נפצעו קשה במרתון תל אביב. ניב אהרונסון
משתתפת מפונה מהמרתון/ניב אהרונסון

ד"ר יוני ירום, רופא ספורט המשמש כמנהל הרפואי של מרכז לרפואת ספורט מדיק, אמר: "הבעיה העיקרית הייתה שתנאי האימון של הרצים היו שונים לגמרי מתנאי הריצה הבוקר, בשל שינוי מזג האויר הקיצוניים. אבל בישראל הגישה היא 'ברור שאני יכול', גם כשמופיעים סימני אזהרה וגישה כזו מובילה לפגיעות".

"לפי החזאים לא היה עומס חום עד השעה תשע", הוסיף ירום, "הבעיה העיקרית היא שאנשים התאמנו בתנאי חורף ובבת אחת הטמפרטורה זינקה ושינוי כזה משפיע. בנוסף רמת מיומנות הרצים לא הייתה גבוהה וחלק מהרצים שבאים למרתונים כאלה לא עומדים בסטנדרט ובמאמץ. השילוב של חוסר מוכנות למאמץ הריצה, התרגשות וחוסר שמירה על משמעת שתייה, עלול להוביל לפגיעות כפי שקרו. במסגרת סטטיסטית של כמות אנשים כזו לא נראה לי מפתיע שחלק מהאנשים לא היו מוכנים".

"ננקטו הבוקר אמצעי זהירות והוצבו נקודות שתייה מרובות", סיכם הד"ר, "הבעיה מתחילה בחוסר איזון בין מה שאנשים יכולים למה שהם חושבים שהם יכולים. התנאים הסביבתיים לא היו קטסטרופליים, אך כמות של כ-30 אלף רצים שפולטים חום, באזור עירוני סגור שגם בו נפלט חום מאספלט ומבניינים, מובילים לעלייה נוספת בטמפרטורה. שינוי התנאים המוכרים מציב אתגר למי שאינו מיומן מספיק ולא כל אחד מבין את זה ועוצר כאשר הוא חש ברע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully