וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זורם הכסף, נגמר הקסם: על השיטה ביורוליג

14.3.2013 / 15:00

השיטה החדשה בטופ-16 פועלת לטובת הגדולות ביורוליג, אך מונעת סיכוי להפתעות. האם מה שמציל את מכבי פוגע בענף?

ג'ורדי ברתומאו מזכ"ל היורוליג עם שמעון מזרחי. ברני ארדוב
האם באמת יש פה הרעה בתנאי הקבוצות הקטנות, או מקריות מצערת לעונת הבכורה של השיטה? ברתומיאו/ברני ארדוב

בתום המחזור השישי בשלב הטופ 16 של היורוליג דורגו מכבי תל אביב ואולימפיאקוס במקומות השישי והחמישי בהתאמה בבית ו', מקום שממנו לא מעפילים למשחקי ההצלבה. עד העונה הנוכחית מנה שלב הבתים השני במפעל האירופי הבכיר רק שישה מחזורים בבית שכלל ארבע קבוצות בלבד, כך שבתום שישה משחקים היו הצהובים, וכן גם אלופת אירופה, מוצאים את עצמם מחוץ ליורוליג.

בפועל המצב שונה לחלוטין. שינוי השיטה שהנהיג ג'ורדי ברתומיאו גרם לכך שארבעה מחזורים לסיום העונה, רק חימקי מוסקבה נמצאת בעמדת זינוק להפתעה, וגם היא עשויה לאבד את מקומה בהצלבה אם תובס הערב (חמישי) ביד אליהו. אחרי שהתרגלנו להפתעה אחת או שתיים בשנה – בין אם זאת פרטיזן בלגרד, קאזאן, קאנטו או בילבאו - השיטה החדשה יוצרת מציאות חדשה. מציאות בה הקבוצות הגדולות זוכות ליותר הזדמנויות לתקן טעויות ולעלות לרבע הגמר.

"מאז הזכייה של לימוז' לא הייתה הפתעה גדולה ברמה של היורוליג, גם אם לוקחים בחשבון שבשנה שעברה אולימפיאקוס הייתה עם תקציב קטן יחסית", אומר צביקה שרף, "גם הזכייה של ז'לגיריס בסוף שנות ה-90 הייתה זכייה של קבוצה גדולה יחסית, והתבססה על ליטאים גדולים שלא עלו הרבה כסף. באותו אופן זכתה פרטיזן עם הסרבים הכי טובים, או ציבונה של דראזן פטרוביץ', כי אז הכסף לא דיבר". האם באמת יש פה הרעה בתנאי הקבוצות הקטנות, או מקריות מצערת לעונת הבכורה של השיטה?

שחקני אולימפיאקוס חוגגים זכייה באליפות. רויטרס
וזה עוד נחשב הפתעה. אולימפיאקוס/רויטרס

יותר משחקים - פחות הפתעות

"גם אם נעלה שלב, אז בניגוד לשנה שעברה, נתקשה מאוד לעשות משהו בטופ 16", כך אמר מאמן קאנטו אנדראה טרינקיירי במסיבת עיתונאים לפני המשחק הגורלי נגד פנרחבצ'ה/אולקר במחזור האחרון של שלב הבתים העונה, "השיטה החדשה נותנת עדיפות לקבוצות בעלות ספסל עמוק יותר, ותקציב גדול יותר. אולי זה דרך העולם, אבל הצטמק חלון האפשרויות להיכנס להצלבה".

המטרה המוצהרת של ראשי היורוליג בשינוי שיטת שלב הבתים השני הייתה יצירת משחקים נוספים, שיעזרו להם לגייס כספים. "הטופ 16 מתקן כמעט כל תקלה של הקבוצות הגדולות", טוען צביקה שרף, "גם עכשיו, כמו שאני רואה את המצב, גם אם סיינה תסיים במקום השני בבית של מכבי, היא צריכה לפגוש את צסק"א. אפילו עם יתרון ביתיות אני לא חושב שהיא תעבור את הרוסים. קבוצה צריכה להיות ממש טובה וחזקה. זאת רכבת הרים ארוכה, אם יש לך תקלה או שתיים אתה יכול להתאושש ממנה. קבוצות צריכות הרבה סבלנות וספסל ארוך כדי להתמודד עם כל הבעיות הללו".

גם העיתונאי הסרבי דושאן לטקוביץ' מסכים עם שרף, אך מחדד את עמדתו: "היורוליג הפכה לליגה לכל דבר. היא דומה יותר לליגה האדריאטית ולליגת ה-VTB מאשר למפעל אירופי כמו שהוא נתפס במובן הקלאסי. אני חושב שזה מוצא חן בעיני הקבוצות הגדולות והקבוצות הקטנות מאוד מתוסכלות מהמצב. פרטיזן בלגרד של 2010 לא הייתה מגיעה לפיינל פור בסיטואציה הזו, וחבל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שחקני פרטיזן בלגרד אלכס מאריץ' (ימין) וחברו לסטר בו מקאלב. רויטרס
השנה זה לא יכול היה לקרות. פרטיזן בלגרד/רויטרס

הגנה על הקבוצות הגדולות

יול"ב באופן טבעי מגן על הקבוצות הגדולות. בתחילת השנה הזאת החליטו בארגון לשלול את הרישיון דרג א' של וירטוס רומא ולהעניקו למילאנו. אפשרות דומה עשויה להיות גם בקיץ הקרוב, כשפרוקום גדיניה, אחת הקבוצות החלשות במפעל, שנמצאת בצרות כלכליות כבר תקופה די ארוכה, עשויה להיפסל, כשנשקלת אופציה לתת כרטיס אוטומטי לאחת הקבוצות הרוסיות. כל 13 הקבוצות שמחזיקות ברישיון א', יודעות שמקומן ביורוליג בעונה הבאה מובטח, והן יכולות להיערך כלכלית בהתאם.

"נכון שיש קריטריונים מסוימים כדי להחזיק ברישיון הזה, אבל לא באמת קשה לעמוד בהם", אומר מקורב למכבי תל אביב, "רוב הקבוצות שמשחקות ביורוליג הן אימפריות ברמה המקומית, רובן מבוססות כלכליות גם ככה, והן לא עומדות לאבד את הרישיון. מי כן יכול לאבד אותו? קבוצות שמגיעות ממדינות לא חזקות, כמו פולין, או קבוצות יחסית קטנות במדינות שיש בהן תחרות כמו באיטליה או בספרד. מלאגה ומילאנו יכולות להיות הבאות בתור לאבד את הרישיון, אבל גם הן די בטוחות בשלב הזה".

מתברר שעצם מתן הרישיונות לא מספיק לקבוצות החזקות ביורוליג, שהיו היוזמות של שינוי השיטה. "המקרים בעבר שבהן קבוצות כמו פנאתנייקוס, צסק"א מוסקבה או קאחה לבוראל נפרדו מהיורוליג מוקדם פגעו בהם", מציין המקורב לצהובים, "יש פה איבוד הכנסות משמעותי. צריך לייצר פה אלטרנטיבה, אז העבירו החלטה שאם הצלחת לעבור סיבוב אחד, אתה מקבל יותר כסף, כי יש יותר משחקים, ומעצם שינוי השיטה אתה מרוויח הזדמנות נוספת לתקן טעויות".

איסקו שחקן מלאגה חוגג שער. רויטרס
בכדורגל הקטנות עוד יכולות להפתיע. מה הסיכוי שזה יקרה בכדורסל? מלאגה/רויטרס

הקבוצות הקטנות נפגעות, ונהנות

למרות אובדן מסוים מהספורטיביות הקלאסית, הקבוצות שמגיעות לטופ 16 נהנות מתגמולים כספיים לא מועטים. "אלבה ברלין ובאמברג לא בנו בתקציב שלהן על זה שהם יעברו את שלב הבתים הראשון", מספר העיתונאי הגרמני מוריץ קורפף, "מה שנוצר הוא שפתאום כל אחת מהקבוצות קיבלו סכום די גדול של כסף, חלקו הולך כבר על העונה הזאת, אבל חלקו יעזור להן לבנות בסיס טוב יותר לשנה הבאה, ואולי להגיע מוכנות כדי להתקדם מעבר למה שהן עושות השנה".

בסופו של דבר, בדיונים על שינוי השיטה, הייתה התנגדות מועטת מאוד מצד הקבוצות שנפגעו כביכול. "צריך להסתכל על התמונה הכוללת", אומר לטקוביץ', "פרטיזן בלגרד רואה הזדמנות מול העיניים שלה למלא את האולם בבלגרד עוד שבע פעמים. אולימפיה לובליאנה, שיש לה את אחד האולמות הגדולים ביבשת, רואה סיטואציה להרוויח מזה הרבה מאוד כסף. אז נכון שבכדורסל יש שיקולים ספורטיביים ואלמנטים מקצועיים שצריכים לקחת אותם בחשבון, אבל מדובר בהחלטות עסקיות שיכולות לדאוג לעתיד של המועדונים הללו".

דיוויד בלאט, מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מישהו עוזר. בלאט/קובי אליהו

הכי רחוק מהכדורגל

אחת הטענות כנגד שינוי השיטה עלתה במאמר ב"קוריירה דלו ספורט" האיטלקי בתחילת השנה. "במקום לתת במה לקבוצות אחרות, כמו שקורה מדי פעם בליגת האלופות, מה שיקרה זה שנראה כרגיל את אותן הקבוצות בשלבים המאוחרים", נכתב, "העובדה היא שבשנים האחרונות ראינו ביורוליג הפתעות – רק בשנה שעברה קאנטו כמעט והגיעה להצלבה. בילבאו עשתה את זה, ופרטיזן לפניה גם. בכדורגל זה ימשיך לקרות, בכדורסל כנראה שלא".

צביקה שרף לא אוהב לקרוא לקבוצות שהצליחו ביורוליג במפתיע בשנים האחרונות "קבוצות קטנות". "אני לא מסכים שבילבאו או פרטיזן היו קבוצות קטנות. אומנם מדובר בקבוצות קטנות בתקציב, אבל הן היו בעלות הרכב מקצועי מצוין", קובע מאמן מכבי תל אביב לשעבר, "לפרטיזן היה את בו מקאלב ואלכס מאריץ' שהיו בשיאם. בילבאו קבוצת עשירה עם שחקנים שנפלטו מקבוצות גדולות, עם שלושה יוונים ואקסל הרוול. אומנם מדובר בקבוצות קטנות, אבל הן לא עשו הישג מדהים של זכייה או הגעה לגמר".

בליגת האלופות אנחנו זוכים לראות רק העונה את גלאטסראיי הטורקית ברבע הגמר, אחרי שבשנים האחרונות היו אלה שאלקה, איינדהובן וכמובן פורטו ומונאקו שלא נהנו מהתקציבים הגדולים באמת והגיעו רחוק, "הכל נכון, הקבוצות הללו באמת הצליחו, אבל גם להן היה תקציב די גדול", אומר מוריץ קורפף, "קבוצות קטנות באמת, כמו הקבוצות מישראל, רומניה או דנמרק לא מגיעות להישג אמיתי מלבד להעפיל לשלב הבתים. אז גם הטענה הזאת היא לא לגמרי נכונה".

בסופו של יום סביר להניח שלא נראה הפתעה העונה ביורוליג. חימקי מוסקבה היא היחידה בעלת סיכוי אמיתי להגיע להצלבה מבין הקבוצות שלא ציפו שתהיה שם, אבל הרוסים מחזיקים בתקציב גדול, ולא מעט שחקנים בסגל שלהם מרוויחים סכומי עתק. אולי זה בגלל השיטה החדשה, אולי זה פשוט שבכדורסל הרבה יותר קשה להפתיע, "בכדורסל הרבה יותר קשה להפתיע מאשר בכדורגל", חותם שרף, "טקטיקה של בונקר לא עוזרת מה שכן עובד בכדורגל לפעמים ועוזר לקבוצות להפריע לגדולות".

  • עוד באותו נושא:
  • יורוליג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully