וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן הדינוזאורים?

6.3.2013 / 15:10

קשוחים מדי, שמרנים מדי, יקרים מדי. פעם המאמנים מסרביה וקרואטיה שלטו בכדורסל האירופאי, היום הקבוצות מעדיפות בובות. הקשר למכבי תל אביב ודייויד בלאט הוא לא קטן

יסמין רפשה מאמן מלאגה. GettyImages
מהשרידים האחרונים לשושלת המאמנים הגדולה. רפשה/GettyImages

היה משהו מיוחד במפגש האחרון בין מלאגה לאלבה ברלין ביורוליג. אומנם מדובר בשתי קבוצות שככל הנראה לא יעפילו לשלב ההצלבה, והמשחק עצמו היה רחוק מלהתעלות לכדורסל איכותי (למרות סל ניצחון פנטסטי של מרכוס וויליאמס ממלאגה), אך על הקווים ניצבו להם מצד אחד סשה אוברדוביץ' הסרבי, ומצד שני יסמין רפשה הקרואטי.

רפשה ואוברדוביץ' הם השרידים האחרונים לשושלת המאמנים הגדולה של סרביה וקרואטיה, שושלת שהוליכה את היורוליג בעשור האחרון עם מאמנים כמו ז'ליקו אוברדוביץ', דושאן איבקוביץ', דושקו איבנוביץ' (מונטנגרי אך התחנך בסרביה) ונבאן ספאחיה, שכולם נשארו לפני העונה או במהלכה מחוץ ליורוליג, ואת מקומם תפסו מאמנים לרוב אלמונים.

הנסיגה בכמות המאמנים הסרבים וקרואטים בשלבים המכריעים החלה בעונה שעברה, עם שלושה נציגים בטופ-16. בעונת 2010/11. רק לפני שנתיים, היו להם שמונה מאמנים מתוך ה-16 בשלב הבתים. בשני בתים בטופ 16 שלוש מתוך ארבע קבוצות החזיקו מאמן סרבי או קרואטי, רובם חמי מזג, ויצרו אווירה מחשמלת גם על הקווים. כעת נראה שהעידן הזה נגמר.

דושאן איבקוביץ' מאמן אולימפיאקוס. רויטרס
אולי אתה פשוט קשה מדי. איבקוביץ'/רויטרס

המזג החם אל מול ההצלחות

25 תארים אירופיים חולקו מאז עונת 1988/9, ומלבד ארבעה מאמנים – פיני גרשון עם שלוש זכיות, אטורה מסינה עם ארבע זכיות וצ'אבי פסקוואל ויונאס קזלאוסקס עם תואר אחד - כל המאמנים שזכו היו סרבים או קרואטים: סביטסלב פסיץ' זכה פעם אחת, ז'ליקו פבליצ'ביץ' הקרואטי פעם אחת, דושאן איבקוביץ' פעמיים, בוזידאר מאליקוביץ' ארבע פעמים, והגדול מכולם ז'ליקו אוברדוביץ' עם תשעה תארים אירופיים.

"אין ספק שיותר מאשר שהכדורסל הסרבי זכה להישגים לאורך השנים במפעלים האירופים השונים, המאמנים עשו את זה בגדול", מציין העיתונאי הסרבי דושאן לטקוביץ' מהמגזין "מוצארט ספורט". "אחרי התקופה הגדולה של מאליקוביץ' ואוברדוביץ', כמעט כל מאמן סרבי הפך להיות מבוקש באירופה, ביניהם איבנוביץ' וסשה אוברדוביץ', שהדלת נפתחה עבורם. אני חושב גם שההגעה של פרטיזן לפיינל פור עם דולה וויושביץ', שווה כמעט כמו זכייה ביורוליג".

אחת הבעיות הגדולות של המאמנים הסרבים והקרואטים היא הנטייה לשליטה מוגזמת על חלק מהשחקנים וקשיחות יתר, כפי שממחישים הסיפורים הרבים על ז'ליקו אוברדוביץ' ודושקו איבנוביץ'. בויאן בוגדנוביץ', שיפגוש מחר (חמישי) את מכבי תל אביב במדי פנרבחצ'ה/אולקר, הוא אחד השחקנים המוכשרים באירופה, וככל הנראה ימצא עצמו בקיץ הקרוב במדי ברוקלין נטס מה-NBA. בעונה שעברה הגיע הקרואטי לטורקיה, ופגש את נבאן ספאחיה, אותו מאמן חביב שעשה רושם חיובי ביד אליהו, ופשוט לא הסתדר איתו.

"שניהם קרואטים, אבל על כל טעות על הפרקט או מחוצה לו, ספאחיה היה מייבש אותו בצד", מספר העיתונאי הקרואטי ולדימיר גרגוביץ', "אז נכון שבוגדנוביץ' הוא לא ילד טוב, אבל כמאמן אתה צריך לדעת גם איך להסתדר עם שחקנים כאלה". כשחזר הפורוורד לנבחרת קרואטיה בקיץ, נתפס פעמיים חוזר מאוחר למלון הנבחרת באוסייק, והמאמן יסמין רפשה החליט להעיף אותו מהנבחרת. "בסך הכל רציתי לצאת קצת אחרי העונה", הסביר אז בוגדנוביץ'.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
נוון ספאחיה מאמן פנרבחצ'ה אולקר. רויטרס
רב עם הכוכב הגדול שלו. לא חבל? ספאחיה/רויטרס

לא בובות של הנהלה

דווקא צ'אבי פסקוואל, המאמן שבישראל די נוטים לזלזל בו, גרם ללא מעט הנהלות לשנות את קו המחשבה שלהם, ולהעדיף מקומיים על פני מאמנים סרבים. "הוא מאמן שהגיע מתוך המועדון, נחשב לנוח ונחמד, ומביא תוצאות", מסביר העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס, "אז נכון שפסקוואל נמצא בעמדת נחיתות מול מאמנים כמו אוברדוביץ' ואיבקוביץ' בהקשר של מעמד, אבל הוא זוכה לגיבוי מתוך ההנהלה של ברצלונה כי הוא עובד עם האנשים בשיתוף פעולה גדול יותר".

בקיץ האחרון התפנו שניים מהמשרות המבוקשות ביותר באירופה, ז'ליקו אוברדוביץ' ודושאן איבקוביץ' עזבו את פנאתנייקוס ואולימפיאקוס בהתאמה, ולא מעט מאמנים חלמו לקבל את התפקיד. "זה מאוד מחמיא לי להיות ברשימת המועמדים", כך התבטא נבאן ספאחיה אחרי שקרא שבאולימפיאקוס שוקלים למנות אותו. אלא שבפועל מי שלקח את התפקיד היו שני מאמנים מקומיים – ארגיריס פדולאקיס בפנאתנייקוס, וג'ורג'יוס ברצוקאס באולימפיאקוס.

"ההעפלה של שני המאמנים לשלב ההצלבה תהיה החותמת להצלחה הגדולה של ההנהלות של שני המועדונים", כתבה ניקי מלינטיאס, בעלת טור בעיתון היומי "ספורטסדיי", לפני פתיחת הטופ 16, "לקחת מאמנים שהם פחות גדולים מאשר המאמנים שהיו אצלך, לתת בהם אמון, ובסופו של דבר גם לקצור את ההצלחות. זאת השיטה של מועדונים שנגמר להם קצת הכסף. מאמנים בעלי שמות היו דורשים שחקנים ומתלוננים, מאמנים שמקבלים צ'אנס יודעים להוציא את המיטב מהסיטואציה".

אז האם ההנהלות היום מעדיפות מאמנים שיזרמו איתם בדרך? "קחו את דיוויד בלאט במכבי תל אביב", אומר לטקוביץ', "הוא מאמן מהשורה הראשונה ביבשת, אבל אני כל הזמן קורא שיש דין ודברים בינו לבין ההנהלה שלו. הסיכוי שיום יבוא והאנשים ששמים את הכסף ירצו גם לקבל את ההחלטות גודל בכל אירופה, אז מאמנים צריכים לדעת לקבל מרות מהנהלות. לא כל אחד יודע איך עושים את זה".

זליקו אוברדוביץ' מאמן פנאתינייקוס. רויטרס
"המאמנים הללו עשו הרבה מאוד כסף לאורך הקריירה שלהם, וכדי לרגש אותם אתה צריך להציע להם את החוזה הנכון בקבוצה הנכונה". אוברדוביץ'/רויטרס

לא באים בכסף קטן

אין ספק שעד כה ההצלחות של צמד היוונים במועדונים הגדולים ביבשת, בצוותא עם לוקה באנקי בסיינה, צ'אבי פסקוואל בברצלונה וכן של ז'אן טבק שהחליף את דושקו איבנוביץ' במהלך העונה בקאחה לבוראל, גורמים ללא מעט מאמנים בכירים באירופה לזוז באי נוחות. "זה יוביל בסופו של דבר לירידת מחירים גם של מאמנים שפחות ממיליון דולר לא היו בכלל מתחילים לחשוב על לבוא מאמן קבוצה", אומר גרגוביץ' הקרואטי.

בשבוע שעבר פוטר מפנרבחצ'ה/אולקר סימונה פיאנג'יאני, יום לאחר מכן פורסם בעיתון הטורקי "הוריאט" כי הקבוצה הטורקית עשויה לפנות לז'ליקו אוברדוביץ' בהצעה לחוזה בעונה וחצי. "זה יעלה להם לפחות 2 מיליון דולר לתקופה הזאת", כך התבטא מקורב למאמן, "אם הם יציעו סכום כזה, יש על מה לדבר". אלא שבפנר, שם סיימו לשלם לנבאן ספאחיה ופיאנג'יאני סכומים גדולים ולהתאכזב, העדיפו לחסוך, ולמנות את ארטוגלו ארדוגאן, עוזרו של האיטלקי.

"גם לכסף יש שיקול בהחלטה הזאת", הודה נשיא המועדון עזיז יילדרים, "אנחנו כבר לא יכולים לעשות כלום העונה הזאת ביורוליג, ולהוציא עכשיו סכום גדול על מאמן לא יהיה דבר חכם. ממילא את השינויים נעשה בקיץ, אז נשב ונחשוב מי יאמן אותנו, והכישלונות האחרונים יהיו בהחלט שיקול מרכזי במה שנעשה".

דושקו איבנוביץ', קאחה לבוראל. Rafa Rivas, GettyImages
דורש סכומי עתק. איבנוביץ'/GettyImages, Rafa Rivas

יחזרו? רק לקבוצות הגדולות באמת

לפני שקובעים שמדובר בסוף עידן המאמנים הסרבים והקרואטים המבוגרים, ותחילת עידן המאמנים הצעירים, צריך להביט על הטופ של היורוליג. "חלק מהקבוצות הגדולות באירופה, ריאל מדריד, צסק"א מוסקבה, מכבי תל אביב ואפס אנדולו, ששלוש מהן מצליחות מאוד העונה, מחזיקות מאמנים מנוסים מאוד", אומר העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס, "אין ספק שמדובר במגמה מסוימת, אבל מועדונים עשירים לא תמיד ישימו את מבטחם במאמנים הלא מנוסים".

והצד של המאמנים? בשבועות האחרונים בורסת האפשרויות של אוברדוביץ' ואיבנוביץ' החלה לעלות. בין היתר ייתכן כי מאמן פנאתנייקוס לשעבר יגיע דווקא לחימקי מוסקבה, אם קורטינייטיס לא ימשיך מעבר לעונה הנוכחית, כשגם בקאזאן ובמילאנו שמו עלה כאפשרות. שמו של איבנוביץ' הוזכר בהקשר של פנרבחצ'ה/אולקר ובשיקטאש, אך המאמן עצמו סירב להתייחס לאפשרויות הללו. נבאן ספאחיה דחה בשבוע שעבר הצעה לאמן את נבחרת סין.

"קשה לי לראות את אוברדוביץ' מגיע למועדון שהוא פחות ממועמד ודאי לזכייה ביורוליג", אומר לטקוביץ', "אם השם שלו היה בהקשר של ריאל מדריד, ברצלונה או אפילו מכבי תל אביב, זה היה כבר סיפור אחר. המאמנים הללו עשו הרבה מאוד כסף לאורך הקריירה שלהם, וכדי לרגש אותם אתה צריך להציע להם את החוזה הנכון בקבוצה הנכונה. הקבוצות הגדולות בינתיים תפוסות על ידי מאמנים טובים מאוד, אז יכול להיות שעד שלא תיווצר הסיטואציה הנכונה, הרבה מאמנים גדולים ימשיכו לא לאמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully