וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לחלוץ

24.12.2012 / 12:45

שלומי ארבייטמן יצא מישראל כמלך השערים, אבל חוזר מאוכזב מבלגיה למרות מספרים לא רעים, שבעיקר מלמדים על אפשרויות הקידום הבעייתיות מהליגה הכי ישראלית באירופה. מדור השגרירים מנתח את הקריירה שלו בחו"ל ומצדיע לקאמבק המכובד של מתן אוחיון

ספורט 2

אם לא יקרה שום דבר בלתי צפוי, שלומי ארבייטמן יצטרף בקרוב לרשימה המתארכת של שגרירים שחוזרים הביתה לליגת העל. החלוץ כבר ביקש באופן רשמי לעזוב את גנט בחלון ההעברות של חודש ינואר מאחר והוא אינו מרוצה ממעמדו בקבוצה ועל הפרק נמצאות מכבי חיפה ומכבי תל אביב, ואולי גם הפועל תל אביב. המדור "המראות ונחיתות" בוחן את הקריירה האירופית של מלך שערי הליגה לשעבר שהסיפור שלו דומה ללא מעט ישראלים שיצאו לבלגיה עם ציפיות ענק להתקדם והתבדו במהרה. וגם, איך הפך מתן אוחיון משחקן ספסל במכבי פתח תקוה לאחת ההפתעות הנעימות של העונה עד כה?

נוחת: שלומי ארבייטמן (גנט)

חלוץ גנט שלומי ארבייטמן עם קשר וידאוטון פאולו ויניציוס. Geert Vanden Wijngaert, AP
שחקן של מאמן. ארבייטמן/AP, Geert Vanden Wijngaert

בקיץ 2010, שלומי ארבייטמן נראה כמי שעתיד להיות הדבר הבא בכדורגל הישראלי. הוא סיים עונה מופלאה כמלך השערים עם 28 כיבושים, ברזומה שלו היו שתי אליפויות והופעות בליגת האלופות ובגיל 25, תזמון היציאה לאירופה נראה מושלם. ארבייטמן חתם לשלוש שנים בגנט והתכונן לפרידה ארוכה מליגת העל בדרך לכבוש את אירופה. שנתיים וחצי מאוחר יותר, הוא עומד לחזור, כנראה לישראל, במעמד שונה לחלוטין.

לזכותו ייאמר שהוא לא ויתר בקלות. נלחם על המקום שלו ועל כל דקה והתמודד עם לא מעט קשיים. גם בתחילת הדרך, כשדקות המשחק לא היו לשביעות רצונו והטלפונים מישראל לא הפסיקו להגיע, הוא היה משוכנע שהפריצה היא עניין של זמן. מבחינתו, גנט הייתה אמורה לשמש מקפצה לליגות בכירות יותר. הוא האמין שכשתגיע ההזדמנות, הוא יוכיח את עצמו ואחרי שנתיים יוכל להתקדם.

ההזדמנות הגיעה וארבייטמן לקח אותה. הוא סיים את עונת 2010/11 עם שבעה שערי ליגה ב-27 הופעות, אך פתח רק 12 פעמים בהרכב. בסיום אותה עונה התחלף המאמן ואת המושכות קיבל הנורבגי טרונד סולייד. במחזור הראשון של עונת 2011/12 ארבייטמן נכנס בדקה ה-8 ולאחר מכן התייבש ארבעה משחקים על הספסל. החלוץ המיואש הבין שכדי להגשים את החלום, הוא חייב דקות משחק והחליט לעזוב.

ארבייטמן תמיד היה שחקן של מאמן. כשהוא מקבל את הביטחון, התמיכה והתחושה שיש לו גב לאורך זמן, הוא פורח ומחזיר בשערים. על ווסטרלו הוא לא היה מוכן תחילה לשמוע, אבל כשהנשיא והמאמן יאן קולמנס הגיעו לביתו והרעיפו אהבה ושבחים, הוא הסכים לעבור בהשאלה לקבוצת התחתית. לצערו, קדנציה שהתחילה טוב עם חמישה שערים בכל המסגרות, הסתיימה עם פציעה טורדנית שגמרה לו את העונה בשלב מוקדם מאוד.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הפציעה הרסה הכל. ארבייטמן במדי ווסטרלו/מערכת וואלה, צילום מסך

בקיץ חזר ארבייטמן לגנט ופגש שוב בסולייד, טיפוס קשוח ולא מתפשר שידע מערכת יחסים עכורה גם עם גילי ורמוט בזמנו. הישראלי נראה מצוין במשחקי ההכנה, פתח את העונה בהרכב ואף כבש צמד במחזור הפתיחה, אבל הסיפור המוכר חזר. במחזור החמישי הוא ירד לספסל, אחר כך המשיך ליציע. בבלגיה טוענים שסולייד פשוט לא ספר אותו, לא החליף איתו מילה ולא הסתכל לכיוונו באימונים.

בראשית נובמבר פוטר הנורבגי והוחלף בבוב פיטרס ומצבו של ארבייטמן אכן השתפר. הוא חזר לרוטציה וקיבל דקות כמחליף. רק לפני חודשיים הוא עוד אמר: "המאמן החדש נותן לי הרבה ביטחון ואני נהנה מזה. אני מרגיש מצוין למרות שלא שיחקתי תקופה ארוכה ואני כבר רוצה להודות לו עם שער. האוהדים תמכו בי בחודשים האחרונים ושמעתי אותם קוראים בשמי. אני עדיין חולם על פריצה בבלגיה". אבל בפועל, המצב הנוכחי לא מספק אותו.

גנט נמצאת בעיצומה של עונה מסויטת ואחרי ההדחה המבישה מול וידאוטון במוקדמות הליגה האירופית, היא נמצאת רק במקום ה-12 ללא סיכוי ריאלי להגיע לפלייאוף העליון. לאחרונה חזר לקבוצה אהוב הקהל אלימאן קוליבאלי וארבייטמן הבין שמהעונה הזו לא ייצא שום דבר טוב וביקש לעזוב מיידית.

המספרים של ארבייטמן בבלגיה דווקא בכלל לא רעים. 13 שערים ב-49 הופעות ליגה, כולם, אגב, הובקעו במשחקים בהם הוא פתח בהרכב והיו 24 כאלה בלבד בפרק זמן של שנתיים וחצי. בהקשר הזה, על גנט יש לארבייטמן בטן מלאה ובסביבתו טענו לא אחת כי הסיבה לאי הכללתו לא מקצועית.

שלומי ארבייטמן שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
חייב לחזור ללבוש ירוק. ארבייטמן/ברני ארדוב

הסיפור של ארבייטמן לא שונה משל ישראלים אחרים בבלגיה בעידן הנוכחי. מאז 2007, נפתחו הדלתות וכדורגלני ישראל נהרו אחד אחרי השני לארץ הבירה והשוקולד. ההצלחה שלהם חלקית בלבד בלשון המעטה. אליניב ברדה שמר על יציבות מרשימה והפך לכוכב, רמי גרשון פתח את שנתו הרביעית, גם ליאור רפאלוב עושה דברים יפים, אך השאר לא שרדו לאורך זמן ולא הותירו חותם אמיתי.

שלא תטעו, הליגה הבלגית עדיפה בכל מובן על ליגת העל. היא מהווה שדרוג מקצועי וכלכלי לכל שחקן ישראלי, גם כאלה שרק רוצים לטעום את החוויה האירופית כמו ברק בדש או רועי דיין. העובדה היא שנכון לעכשיו, שום שחקן שיצא לבלגיה בשנים האחרונות לא התקדם ממנה הלאה. השורה התחתונה היא הפוכה. ורמוט, יצחקי, גולן, זיו, סטרול, טועמה וטיבי עזבו עם כרטיס בכיוון אחד - הביתה לישראל. ארבייטמן עומד להצטרף לרשימה.

ארבייטמן הוא סקורר מחונן והוא שחקן שיכול לעשות את ההבדל. בגיל 27 הוא מבין שזה הזמן שלו להציל את הקריירה. החלום אמנם לא התגשם, אבל ההחלטה לחזור לישראל נכונה כי היא עשויה לפתוח לו מחדש דלת שגם בתקופות הטובות שלו היה לו קשה להיכנס אליה - נבחרת ישראל - שגם היא משוועת לגולר בדמותו.

ארבייטמן הוא שחקן שמונע מרגש. הוא זקוק לאהבה של הקהל והתמיכה של המאמן יותר משחקנים אחרים. לפיכך, הוא רוצה למצוא קבוצה בה ישחק כל משחק, בית חם. מבחינתו, מכבי חיפה היא הפתרון היחיד. בקרית אליעזר יהיה לו קל יותר להשתלט על חולצת ההרכב, לקבל מיד את אהבת הקהל לה הוא זקוק ולמצוא מאמן שיוכל להתחבר אליו ברמה האישית. במכבי תל אביב הוא ימצא עצמו במצב דומה לבלגיה. שחקן רוטציה שנאבק על מקום בהרכב עם כוכב דומיננטי ואהוב (אלירן עטר). המשוואה, במקרה הזה, פשוטה מאוד.

ממריא: מתן אוחיון (שרלרואה)

שחקן בית"ר ירושלים לאונרדו פאסוס מול שחקן מכבי פתח תקוה מתן אוחיון. ברני ארדוב
מי היה מאמין? אוחיון/ברני ארדוב

בינואר 2011 השתלטו הישראלים על שרלרואה. מתן אוחיון, דודו ביטון, תמיר כחלון וחאתם עבד אלחמיד הצעיר הצטרפו לנועלת הטבלה דאז והחליפו שם את איתן טיבי ששב לישראל. השיפור היה מיידי. אוחיון ייצב את ההגנה, כחלון בישל, ביטון כבש, אבל הקבוצה לא הצליחה להינצל מירידה ומהארבעה נשאר במועדון רק שחקן אחד - אוחיון.

הבלם הצעיר מאשדוד הסכים להישאר בליגה השנייה, הוא פתח את העונה בהרכב, אך אז נפצע ונעלם מהתודעה. אחרי שלושה חודשים בהם לא שיחק ורגע לפני סגירת חלון ההעברות בינואר אשתקד, הוא מצא עצמו במכבי פתח תקוה. היכולת שהציג לא הזכירה במאום את התקופות באשדוד. אוחיון נראה כבד, הציג כושר לקוי ויכולת מביכה. לקראת סיום העונה, משה סיני העדיף להציב את עומר גולן כבלם והחזיר את מוראד מגמאדוב מפרישה ואילו אוחיון ירד לספסל וחווה ירידת ליגה שנייה ברציפות.

שרלרואה שבה בינתיים לליגה הבכירה ואוחיון חזר לסגל. את העונה הוא פתח בהרכב, אבל במחזור השביעי, בשל אכזבה מיכולתו באימונים, החליט המאמן יאניק פררה לנער אותו והוציא אותו מהסגל. סדרת החינוך נמשכה חודשיים וכשהבלם חזר להרכב, הוא כבר לא יצא ממנו. בשבעת המחזורים האחרונים אוחיון הוא השחקן הכי קבוע ב-11 של פררה כששרלרואה המפתיעה, שסומנה כיורדת ודאית, נראית בדרך הנכונה לעונה שקטה ללא מאבקי הישרדות. אוחיון שיחק העונה 12 משחקים בהרכב כאשר מבחינת דקות משחק והופעות בין הישראלים הרבים העונה בבלגיה, הוא שני רק לגל שיש.

אלי גוטמן צריך לקחת בחשבון את הכושר המצוין בו נמצא הבלם. מצוקת הבלמים בנבחרת ידועה והמצב לא הולך ומשתפר. טל בן חיים עדיין ללא קבוצה, רמי גרשון החלים משתי פציעות, אבל לא מקבל דקות וגם דן מורי לא משחק בקביעות בהולנד. המצב הזה משאיר את גוטמן עם שני בלמים שמשחקים - דקל קינן וטיבי. פתרונות אחרים לא נראים באופק כך שאולי המאמן הלאומי, שכבר צירף לסגל את שיש בשל ההצלחה בבלגיה, צריך לשקול בקרוב לצאת לסוף שבוע חורפי בשרלרואה.

השבוע שהיה

שחקן מאיורקה, תומר חמד, מול שחקן ולנסיה, טינו קוסטה. רויטרס
ירד לספסל. חמד/רויטרס

המאזן הכולל: אפס שערים ואפס בישולים. מרבית השגרירים נמצאים בפגרה.

מוכנים לפורטוגל: דודו אוואט ואליניב ברדה הם שחקני הסגל המורחב היחידים ששיחקו 90 דקות. עדן בן בסט (82), דן מורי (64), בירם כיאל (58) וגל שיש (29) פתחו בהרכב. ליאור רפאלוב (45), תומר חמד (15), ערן זהבי (12) ואיתי שכטר (3) עלו מהספסל.

מתאוששים: דן מורי רשם הופעה נדירה בהרכב ויטסה, רועי דיין השלים לראשונה העונה 90 דקות.

צל"ש השבוע: רוני לוי ואנורתוזיס ממשיכים לדרוס את הליגה הקפריסאית.

ביזאר השבוע: מאור בוזגלו הושעה ממשחקה של סטנדרד ליאז' בשל ציוץ בטוויטר שעורר את זעמו של המאמן מירצ'ה רדניק. האם מדובר בסוף הרומן?

שימו לב ש: לראשונה העונה, תומר חמד איבד את מקומו בהרכב מאיורקה ודווקא במשחק הזה, הקבוצה שברה רצף זוועתי והשיגה ניצחון חוץ בבטיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully