וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איך אפשר להצליח כשיוצאים על כל טעות? בקבוצה לא סופרים אותו"

13.12.2012 / 14:30

"הוא רגיש וזה פוגע בו", "הכדור לא מגיע אליו", "הוא מתוסכל", "בפנאתינייקוס הוא עבר את הפאזה של לא לשחק, במכבי בחר כדי להתקדם, ובדיוק ההיפך קורה". למקורבי גיורגי שרמדיני ברור מי אשם באי ההתאמה למכבי תל אביב, שכבר הציעה אותו למספר קבוצות. הבעיה: הם מיעוט

אימג'בנק GettyImages

בתקציר: ניצחון מכבי תל אביב על פרוקום בשבוע שעבר

אף כי גופו מתנשא לגובה של 2.16 מטרים, גיורגי שרמדיני לא היה יכול עוד להכיל את התסכול שהוא חש על מיעוט הדקות. לפני שבועיים הגיעו מים עד נפש, ושרמדיני החליט לעשות מעשה: הוא יזם שיחה עם המאמן דיוויד בלאט. "אני לא מרגיש שאני מקבל את ההזדמנות שלי. אני מתוסכל. אני רוצה לקבל הזדמנות כדי להוכיח את עצמי. בליגה אני לא משחק", שפך שרמדיני את כעסו.

בלאט ניצל את השיחה כדי להטיף לשחקן על ציפיותיו ממנו, אך גם החליט להקצות לשרמדיני טיפה יותר דקות. ואולם, נראה שתיאום הציפיות ההדדי לא ממש עוזר: בדקות המעטות שהשחקן הגיאורגי כן שיחק – בשבוע שעבר מול פרוקום, והשבוע מול נתניה – ניכר כי מכבי תל אביב ושרמדיני, שהיה אחת ההחתמות הראשונות של הקבוצה, לא משתלבים. קצת כמו שמן ומים.

שחקן פרוקום גדיניה ג'רל בלסינגיים מול שחקן מכבי תל אביב גיורגי שרמדיני. GettyImages
עכשיו זה מאוד ברור - החיבור הזה לא עובד. שרמדיני/GettyImages

כאשר שרמדיני נחת במכבי הקיץ, הוא היה מעין חידה, אולם אט אט התברר כי השידוך הזה כושל. הטוקבקים לועגים להחתמה, קוראים לה פלופ, וגם במכבי עצמה, שעד לפני חודש שמרה על חשאיות לגביו – כבר לא מסתירים את רצונם להשתחרר מחוזהו. בשיחות שלא לייחוס מודים שם כי השתל הזה ששמו "שרמדיני" אינו מתאים למרקם, וכי הם מחפשים גבוה אחר.

קשה לראות בחוסר ההתאמה של שרמדיני הפתעה, שהרי לא מעט נורות אזהרה הבהבו לגביו. הפרופיל שלו היה מלכתחילה בעייתי, בשל סגנונו הטכני ובשל חולשת ההגנה שלו – המנוגדת לדוקטרינה של בלאט. ככל שהתבהרה תמונת הסגל, הצטיירה התמונה המדאיגה: התפקוד של שרמדיני צורם יותר מאשר תורם.

במכבי מבינים שהוא לא מתאים למאץ'-אפ. סופו ודיוויד בלו – שני שחקנים מסיביים – הלכו והותירו את קו הפנים יתום. למען ההגינות יש לציין שהבנייה של מכבי העונה מקשה על קליטתו הטבעית של שרמדיני, משום שהגבוהים הקיימים לא מתאימים לשחק לצדו. ואולי שרמדיני משלם על כך שהוא היה בין ההחתמות הראשונות של מכבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ממש לא מת על החולשה של שרמדיני בהגנה, שמנוגדת לדוקטרינה שלו. בלאט/ברני ארדוב

***

מנגד, גם לשרמדיני יש בטן מלאה על מכבי. מלאה? מתפקעת. מקורביו פגועים וכועסים: "שרמדיני שיחק טוב מאוד בקאנטו בשנה שעברה. זה לא שהוא שכח לשחק כדורסל, השיטה של מכבי פוגעת בו מאוד", טוענים בסביבתו בלהט רווי עלבון. "איך הוא יכול לשחק כשמוציאים אותו על כל טעות? איך שחקן יכול לצבור בכלל ביטחון ככה? בדקות שהוא נמצא, הכדור בכלל לא מגיע אליו. אף אחד לא סופר אותו על המגרש בקבוצה שלו. איך מצפים שהוא י?ראה את היכולות שלו? אם הכדור בקושי מגיע אליו, איך הוא יכול לייצר נקודות?", קובלים אנשי שלומו.

כיצד מתמודד הפורוורד עם ה'נידוי'? לדברי מקורביו, "הוא מאוד רגיש וזה פוגע בו. ראית פעם שחקן שלא יהיה מתוסכל ממצב כזה?". חוגו של השחקן אינו נמנע מלשפוך נופך אישי על הפרשה: "בשבועות האחרונים נולד לו ילד, הוא היה בהרבה ריצות בבתי החולים. גם זה פגע ביכולת שלו".

בסביבתו של שרמדיני אף מספרים שכאשר הוא חתם, הובטח לו להיות שחקן משמעותי. כיצד הם מסבירים את הירידה במעמדו? "השיטה של מכבי, שגם בנויה ללא סנטר מסיבי, פגעה מאוד בשרמדיני, והוא משלם על הבנייה במכבי. אולי גם משום שהוא הצטרף לקבוצה בשלב מאוד מוקדם".

בסביבתו של השחקן ממשיכים ותוקפים: "כל מה שקורה עם שרמדיני פוגע בהתקדמות שלו. הרי את הפאזה של 'בקושי לשחק' הוא עשה בפנאתינייקוס, הסיבה שהוא בחר במכבי היא להתקדם ובדיוק ההיפך קורה. הוא לא שחקן נוער, אלא הוכיח את עצמו בקאנטו, התקדם לאט ונכון. ועכשיו הוא פשוט מתוסכל, כי הוא מרגיש שהוא פשוט לא יכול לבוא לידי ביטוי".

הספסל של מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"פשוט מתוסכל, כי הוא מרגיש שהוא פשוט לא יכול לבוא לידי ביטוי". שרמדיני/ברני ארדוב

למרבה ההפתעה, גורמים במכבי מאשרים את התזה: "עזיבתו של פופס מנסה בונסו פגעה מאוד בשרמדיני, היה אמור להיות סנטר דומיננטי במכבי ולכווץ את ההגנה, שהיה עוזר לשרמדיני. כמו גם הימצאותם של שון ג'יימס, שנמצא בכושר מצוין, וליאור אליהו. הרי אי אפשר לשחק עם 12 שחקנים, וזה תמיד על חשבון מישהו. שרמדיני היה אמור לתת משהו אחר, אבל היום הוא מתחרה עם שחקנים שנמצאים בכושר מצוין. יש שלושה שחקנים על אותו תפקיד".

גורם נוסף במועדון מתאר את אותה צרה, רק מזווית אחרת: "מלקולם תומאס יותר מהיר ואתלטי ובלאט, לשיטתו, מעדיף שחקנים אתלטיים". גם גורם אחר במכבי אינו מתבטא בעידון: "אי אפשר לחכות. איך אמר גודס? הרכבת דוהרת ואין זמן. יש שחקנים שמוכיחים את עצמם יותר ואי אפשר לעצור ולחכות לו".

שון ג'יימס שחקן מכבי תל אביב (שמאל) מול קרטיס קלי שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
גם הכושר המצוין שלו תרם לשנמוך במעמד של הגיאורגי. שון ג'יימס/ברני ארדוב

***

עם כל ההבנה שמדובר כאן בליהוק טרגי, כולם במכבי תל אביב מעידים שמדובר בבחור נחמד, חיובי, עדין. אבל איך אומרים? עם נחמדו?ת לא הולכים למכולת. לא צריך אינסטינקטים של שרלוק הולמס כדי להיווכח ששרמדיני הוא נטע זר מבחינה מקצועית.

אם ישנם שחקנים הסוללים את דרכם לדקות משחק ביורוליג דרך הליגה, במקרה של שרמדיני הוא נתקל בדרך ללא מוצא: במשחק השבוע מול נתניה, שבו הופיע שרמדיני שמונה דקות לסירוגין, היה זה מראה מכמיר: הבעות פניו הסגירו עד כמה הוא נואש להוכיח את עצמו, עד כמה הוא רוצה להוכיח את שייכותו. ואולם, הוא שוב נראה גמלוני ומאוד לא מתאים. בספסל הוא קם מדי פעם כדי להתמתח, ספק כדי לחלוץ עצמות, ספק כדי להזכיר לבלאט את קיומו. התוצאה אותה תוצאה: הוא 'לא נדבק' למכבי.

דני פרנקו, מאמן נתניה, ראה אותו מקרוב על הפרקט ומנתח את המצב הלא נעים: "נגדנו ובליגה הוא משחק הרבה פיק אנד רולים, אבל באיזשהו מקום זו ליגה קטנה. הגבוהים פה הם לא גבוהים באמת, באופן טבעי שורדים המהירים יותר. הוא שחקן שמתאים יותר לאירופה. המאץ'-אפ של שרמדיני מול שחקנים בליגה, היתרונות שלו והטכניקה שלו לא יכולים לבוא כאן לידי ביטוי. הוא שחקן מאוד טכני ובחלק מהמקרים זה חיסרון. שרמדיני ארוך, זה לא שאפשר להקיף אותו בתוך הצבע, אבל יתרון הנומך של הליגה מקשה עליו מאוד. הרבה גבוהים שהם מעל הליגה מתקשים פה. במשחק מולי ראיתי שהוא עושה מאמץ גדול, שזה מאוד חשוב לו והוא מאוד רוצה להתאים את עצמו לקבוצה ולמה שהיא צריכה. שרמדיני הוא שחקן של שיטה ודרך".

בלאט מצידו מנסה לשלב את שרמדיני באימונים ולהכניסו לשיטה, אבל האיטיות היחסית מול שון ג'יימס ותומאס לא מותירה לו סיכוי. "אולי הוא יכול לעשות כמה דברים, אבל בהגנה הוא מאוד בעייתי. ואם יש משהו שבאמת יכול להוציא את בלאט מהכלים, זה שחקן שהוא גם לא בוטח בו וגם עושה טעויות בהגנה", מסביר גורם במועדון.

אין זה פלא, אפוא, שהדקות שהוא מקבל הן קמצניות, והסטטיסטיקה בהתאם: אם במשחק הראשון ביורוליג זכה ל- 14 דקות, הדקות שלו קוצצו עד שבמשחק האחרון זכה שרמדיני ל-4:30 דקות בלבד. דרק שארפ אינו מנסה לייפות את המצב: "בגלל שיש לנו כל כך הרבה שחקנים, ורובם משחקים טוב - הדקות לחלק האחר מוגבלות. אנחנו מנסים גם ששרמדיני יהיה יותר אפקטיבי, יש לו יתרונות בפיק אנד רול, זו העבודה שלנו למצוא דרך לנצל את היתרונות שלו, וזה מה שאנחנו אולי לא עושים בינתיים מספיק", סבור שארפ. "בקבוצה כמו מכבי, ברגע שאתה מקבל דקות אתה חייב לנצל את זה".

מאמן ברק נתניה דני פרנקו. ניב אהרונסון
"היתרון הנמוך של הליגה מקשה מאוד". פרנקו/ניב אהרונסון

***

שרמדיני נחת היישר למשטר ה"הגנה ומהירות" שמנסה בלאט להשליט בקבוצה. זו המנטרה שהמאמן מפמפם לסגל החדש, ושרמדיני פשוט לא הסתגל אליה. או ליתר דיוק, ליישומים היומיומיים שלה. מאמנו בקאנטו, אנדריאה טרינקיירי, אמר לוואלה! ספורט עם דבר חתימתו של הגיאורגי, שמדובר בשחקן צעיר מדי ולא מספיק בשל נפשית ללחצים של מכבי תל אביב.

מאמן בליגת העל סבור שהכל מקצועי ולא קשור לגיל. "שרמדיני לא מתאים לרמה של מכבי", תוקף אותו אחד המאמנים. "הוא שחקן מאוד מוגבל לרמות של אירופה. רק פינישר. מכבי זו לא קבוצה שיכולה לעבוד עבורו. מכבי קבוצה גדולה. בקאנטו, שהיא קבוצה קטנה ושיחקו שם שחקנים בעיקר משלימים בלי אף שחקן מהרמה הגבוהה באירופה, זה היה אחרת. כששרמדיני היה שם על המגרש הקבוצה היתה עובדת עם תרגילים ארוכים, ושרמדיני היה צריך לתפוס את הכדור ולעשות ליי אפים. במכבי, אתה לא תריץ למשל את ליאור אליהו ואת סמית' והיקמן בשביל לייצר ליי אפים לשרמדיני".

"הבעיה השנייה היא שהוא שחקן הגנה איום. בלי שום טיימינג בהגנה. איטי, הקבוצה צריכה לחפות עליו בהגנה, ובמכבי זה פשוט לא מתאים. בשבוע שעבר ביורוליג הוא הציג הגנה חלשה. מכבי מתבססת על זריזות, אתלטיות, גארדים שלוחצים, והגבוהים צריכים לתת חיפוי אם הקו של הגארדים נפרץ. לכן שחקנים כמו ג'יימס ותומאס מתאימים הרבה יותר, בעוד שרמדיני לא יכול למצוא את עצמו בסיטואציה הזאת. הוא פשוט לא מתאים לסגנון של מכבי".

ואכן, בשיחות פנימיות לפני כחודש הודה בלאט כי שרמדיני אינו מתאים לשיטה, וכי הוא מנסה לאתר שחקן במקומו ובמקום קיינר מדלי. "בלאט לא יכול לחכות. הוא לא אתלטי ומהיר מדי, יש לו את שון ג'יימס שנותן תפוקה ואת ליאור אליהו. מלקולם תומאס מתאים לו יותר", מסבירים במועדון את הבחירה של בלאט. גורמים שנוכחים באימונים מספרים שלא אחת הקפיץ שרמדיני את הפיוזים של בלאט על נרפות ההגנתית ואי קפיצה לריבאונד. "הוא לא תמיד קופץ וזה מטריף את בלאט", הם חושפים פרט מהדינמיקה בין המאמן לשחקן.

מאמן קאנטו אנדראה טרינקיירי. ברני ארדוב
מההתחלה הבין ששרמדיני לא מתאים למכבי. טרינקיירי/ברני ארדוב

***

במכבי לא יודו ישירות בכל זה, אבל מחפשים לשרמדיני קבוצה. הם כבר הציעו את הסנטר ללא מעט קבוצות, גם באיטליה. גם טריידים אינם נפסלים. הכל נשקל. רק חוזה הנייר מחזיק עדיין את שרמדיני במכבי תל אביב. נייר לא פחות כבד ממשקולת: שרמדיני מחזיק בחוזה של כ-600 אלף דולר ואופציה לעונה נוספת. במועדון מנסים למזער נזקים, בידיעה כי שרמדיני הוא פאזה חולפת. או כפי שניסח זאת מקורב למועדון: "שרמדיני לא בא לידי ביטוי. לבלאט אין זמן להתחיל להפסיד משחקים רק בשביל להכניס את שרמדיני לעניינים, במיוחד שהוא לא מתאים לשיטה או לרמה הזאת. במכבי אם אתה לא מתאים לרמה הזאת - מהר מאוד מוותרים עליך".

עוד על מכבי תל אביב

21:00, ישיר בוואלה! ובאפליקציות האייפון והאייפד של וואלה!: מכבי תל אביב - אלבה

מכבי תל אביב תפנה לריצ'רד הנדריקס

עונש קל לגיא פניני מאיגוד הכדורסל: ארבעה משחקים בחוץ

האם הסנטר שמתאים למכבי תל אביב משחק דווקא בהוד השרון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully