וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריקים מתוכן: הבלוף הגדול מאחורי מהפכת הכדורגל הישראלי

12.12.2012 / 13:00

הדילמה של יעקב שחר, המסר של אבי לוזון, האינטרסים המנוגדים, המחלוקות העקרוניות, הקושי במציאת ספונסר. ההחלטה על הקמת המנהלת בכדורגל אושרה בהצבעה, אבל הנה הפרטים מהמו"מ שמתנהל מאחורי הקלעים

היום (רביעי) התקיימה הצבעה והוחלט שבעונה הבאה תוקם מנהלת הליגה כגוף נפרד מההתאחדות לכדורגל. ההכרזה נשמעת מפוצצת, אך מאחורי הקלעים הסיפור נמצא בשלב הפנטזיה ורחוק מאוד מלצאת לפועל בצורה קונקרטית. כדי להבין איפה הדברים עומדים, מספיק לשמוע את אחד מראשי מכבי נתניה, עו"ד גיל לב, שאמר לפני כינוס הישיבה: "כל הצדדים יציגו את הדברים, עד אז אני לא בדיוק יודע מה יהיה. כולם אמורים לסכם את הפרטים. אני בעיקרון בעד מהלך כזה, אבל יכניסו לחדר 14 אנשים, כל אחד בא מהמקום שלו עם האינטרסים שלו ואני מקווה שהדברים יסתדרו".

לב מפרט על הקשיים שעומדים בפני המהלך: "זאת התחלה. צריך לעשות רשימה, לראות מה אנשים רוצים. להגיד משהו כרגע לא יהיה אחראי. צריך להחליט איזה סוג של מנהלת ליגה תקום ועל איזה מודל הולכים, מה תהיה תקופת ההרצה, מי יהיה היו"ר הזמני. לא דיברנו ולא נפגשנו מלבד דברים ראשוניים, כלום לא הוחלט".

דברים דומים לאלה של לב ניתן היה לשמוע כמעט מכל יו"ר או איש חזק. כולם רוצים, בגדול, מנהלת ליגה מתוך רצון להשתדרג כלכלית, אך עדיין לא יודעים את הפרטים ולא כל כך מאמינים שזה הדבר הנכון עד שלא יוכח להם אחרת, על אף הרצון הטוב.

בעלי מכבי נתניה גיל לב. מגד גוזני
"צריך להחליט איזה סוג של מנהלת ליגה תקום ועל איזה מודל הולכים". לב/מגד גוזני

מי ידאג לקבוצות?

על פי מסקנות ועדת דודי כהן, הובטח לקבוצות שכאשר תוקם מנהלת ליגה הן לא יזכו לסכומים הפחותים מאלה שמעבירה להן ההתאחדות לכדורגל עד היום, וכל המטרה של המנהלת תהיה להגדיל את המספרים דרך הגדלת התקציבים מהטוטו, זכויות שידור, מיתוג ליגת העל וסיוע מרוכז במציאת ספונסרים שיתמכו בענק ובקבוצות.

הכל טוב ויפה, אך אין כרגע ארבעה בעלי קבוצות חזקים שמאמינים שזה יקרה. אם יעקב שחר דחף למנהלת ליגה בגלל מה שקורה מסביב לכדורגל, לאחרונה תומכי המנהלת מדברים על כך שלקח צעד אחורה בשל החשש שלו שהמספרים לא באמת יגדלו. שחר מתבסס על כך שאבי לוזון עשה שיטת מענקים שונה החל מהעונה שעברה, כזו שדאגה לכך שהקטנות לא ייפגעו אבל הגדולות יקבלו יותר כסף ממענקי מיקום, רייטינג ופרסום, מה שהביא לכך שבעונה שעברה כל קבוצה קיבלה 4.5 מיליון והפועל תל אביב שמונה מיליון. ברגע שלוזון עשה את זה בעונה שעברה, הגדולות ירדו מרעיון המנהלת והוא עלה שוב על הפרק אחרי האירועים הקשים בכדורגל לקראת תום העונה שעברה והביקורת על בתי הדין.

לוזון אמר לאנשי מנהלת הליגה הפוטנציאלית שהוא יתמוך בהם, הבעיה הגדולה שעלתה היא, שוב, כספית. הבעלים אינם רוצים לשלם את הוצאות התפעול וההקמה ודורשים שההתאחדות תישא בעלויות. לוזון הסכים לממן שישה חודשים כדי לסייע בהקמה הראשונית. התנאי שלו: שהקבוצות יקבלו לפחות את מה שהן מקבלות העונה. בשיחות עם תומכי מנהלת הליגה אמר להם יו"ר ההתאחדות: "אנחנו נעזור לכם לא להתרסק ונתמוך בכם גם כלכלית. בשיחות איתי כולם מעריכים שהמנהלת לא תשיג את מה שההתאחדות מביאה היום. בדיבורים כולם אלופים ואתן לכם גב, אבל אתם צריכים דברים כתובים וחתומים. היום, כשקבוצות צריכות תקציב ואין כסף, ההתאחדות מקדימה תשלומים ועושה שמיניות באויר לעזור להן, אני לא רואה איזה טייקון יממן לכם את זה".

אחד מתומכי המנהלת התייחס לדבריו של לוזון ואמר: "אי אפשר להגיד שהוא לא צודק. עד שלא נוכיח אחרת ונשיג את הגב הכלכלי הנכון ואת האנשים הנכונים שיתמכו בקבוצות ובכדורגל הישראלי, חובת ההוכחה היא על מנהלת הליגה. מה שההתאחדות נותנת חזק ויציב, וקבוצות שחיות על הישרדות מפחדות לאבד את זה".

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון. מגד גוזני
"מה שההתאחדות נותנת חזק ויציב". לוזון/מגד גוזני

מי יחתום?

בשל החששות הגדולים עלתה אפשר לעשות ניסיון של מנהלת הליגה לעונה אחת, אולם בהתאחדות לכדורגל דורשים חתימה של בעלי הקבוצות למימון בבקרה במקרה שלא יושגו הכספים שההתאחדות השיגה עד עתה, או שיעכבו את העברת הכספים. "שחר, אלונה ברקת ואיזי שרצקי יכולים לעמוד בזה, אבל קבוצות אחרות יתרסקו וצריך ערבויות", אמר לוזון לתומכי המנהלת. בשלב זה אין מתנדבים לחתום על הערבויות הללו, וזה עוד מכשול שיעמוד בפני היוזמה.

גם במקרה זה לוזון מבטא חששות גדולים של האנשים החזקים בקבוצות. יו"ר של קבוצה בכירה בארץ אמר ביום שלישי: "כרגע זה בשלב הרצון הטוב, התיאוריות ואולי גם האמונה במקום מסויים, אבל יש מציאות שבה הקבוצות במצב כלכלי קשה, משלמות משכורות באיחור ואם אף אחד לא יהיה ערב לסכומים האלה במלואם, יהיה על סף הפשע לפתוח עונה ככה ולבנות על הסכומים האלה. צריך לייצר מנגנון חזק והרבה מאוד עבודה על גיוס משאבים וכסף. ההתאחדות בנתה את זה במשך שנים, ובמצב של המותג היום זה רחוק מלהיות פשוט. צריך מנהלת ליגה אבל הדרך אליה עוד ארוכה מאוד, מאוד, מאוד. והייתי קמצן עם המלה 'מאוד'".

גם במקרה הזה מחפשים הצדדים פיתרון יצירתי, כאשר תומכי המנהלת מקווים למצוא את הספונסרים והאנשים שיהיו מוכנים את הפרוייקט לפחות לשנה הקרובה. אחד מתומכי מנהלת הליגה אמר: "ברור שנגייס כסף, השאלה היא ההשלמה לבטחונות ואפשר למצוא פיתרון. גם ההתאחדות יכולה לקחת סיכון אם היא חושבת שזה לטובת הכדורגל".

נשיא מכבי חיפה יעקב שחר לצד דודי כהן, ניר חפץ במהלך דיון של ועדת הרפורמה בכדורגל. קובי אליהו
"הוא יעמוד בזה, אבל קבוצות אחרות יתרסקו וצריך ערבויות". שחר/קובי אליהו

החוזים חתומים

לאבי לוזון יש הסכם לפני חתימה עם הטוטו על סך 90 מיליון שקל לשנה. כרגע, ממתינים בהתאחדות להקמת המנהלת הניסיונית, אם וכאשר תקום, על מנת שתבחר את נציגיה למו"מ מול הטוטו ומול גופים נוספים. עוד לפני שבמנהלת הליגה מדברים על הגדלת הסכומים בשנת הניסיון, הם צריכים לזכור שמרבית החוזים כבר חתומים לשנה הבאה, ומה שנותר למכרז זה רק המשחק המרכזי של ליגת העל וההסכם החדש עם הטוטו שהוזכר כאן.

עם צ'רלטון יש הסכם חתום בו מקבלת ההתאחדות 17 מיליון שקל בשנה, ערוץ הספורט ואתר וואן משלמים 10.5 מיליון על תכנים והערוץ הראשון משלם 16 מיליון שקל עבור המשחק המרכזי בשלב זה. גורם התומך במנהלת מסביר: "על פניו, קשה יהיה להשיג יותר מהמספרים האלה. המטרה שלנו היא לשדרג את כל הסטיגמה של הענף ואז נוכל לדבר על סכומים אחרים. ברור שבמיתוג הנוכחי קשה יהיה להביא את הסכומים של ההתאחדות ואף להתקרב אליהם, אבל הפנטזיה היא על משהו אחר לגמרי ותרבות אחרת".

תרבות אחרת? לא ברור כמה אפשר להאמין בכך. מה שכן ברור הוא שהיום היה כינוס של כל החברים המאמינים ברעיון. כלפי חוץ כולם אופטימיים, אך מאחורי הקלעים כולם יחכו בסבלנות עד שדברים יתרוממו ויהיה מי שיממן את כל הפרויקט, כי אף אחד לא באמת מתכוון לקחת את העסק על עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully