וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרין קארד

9.12.2012 / 13:32

יסודי ולא מתפשר אבל גם נגיש וצנוע. בראד גרינברג מרים את מכבי חיפה, וכמו דיוויד בלאט מוכיח שבליגת העל להיות מאמן אמריקאי זה יתרון מלידה

כשהחלה מכבי חיפה בהכנות למשחק החוץ מול הפועל תל אביב, הייתה הקבוצה של ארז אדלשטיין הלהיט של ליגת העל. שחקני מכבי חיפה והסובבים לה ציפו לשבוע בו יעבוד המאמן האמריקאי של הקבוצה בראד גרינברג על שיטות כיצד לעצור את האדומים, אבל שבוע העבודה של הירוקים, שהגיעו למשחק לאחר הפסד למכבי תל אביב, כלל בעיקר תיקון טעויות מההפסד לצהובים, חיזוק מערך התרגילים של הקבוצה ולבסוף נגיעה ביריבה. כך נעשות רוב ההכנות של גרינברג למשחקים מתחילת העונה.

בראד גרינברג מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
הפסד לא מרגש אותו, גם לא הקבוצה השנייה - רק מה שקורה אצלו בבית. בראד גרינברג/ברני ארדוב

"נעשים פה דברים בצורה שונה מאוד מאלה שקרו כאן לפני כן, וממה שאני יודע מקבוצות אחרות, גם ממה שנעשה ברובן", אומר אחד המקורבים לבעלים ג'ף רוזן, "אין ספק שרואים שאת הקבוצה מאמן אמריקאי שהתחנך בארצות הברית על השיטה שם. גרינברג רגיל גם מה-NBA וגם מהמכללות לכמות גדולה של משחקים, ושם אין לך זמן לעבוד על היריבה, אתה עובד על עצמך קודם כל. זה ניכר".

הערב (ראשון) תעלה מכבי חיפה לירושלים, כשגרינברג מוביל אותה לצמרת. המתאזרח קורי קאר מדגיש את ההבדלים בינו לבין המאמנים הישראלים: "גרינברג שונה מהמאמנים הישראלים בעיקר כי הוא אמריקאי. יש לו אמנם דם יהודי, אבל הוא אמריקאי. הפילוסופיה של המשחק שלו, איך ללמד את המשחק, שונה מהמאמן הישראלי באופן אוטומטי".

בראד גרינברג מאמן מכבי חיפה עם קורי קאר. אדריאן הרבשטיין
"יש לו דם יהודי, אבל הוא אמריקאי, הפילוסופיה שלו שונה באופן אוטומטי". קורי קאר עם גרינברג/אדריאן הרבשטיין

יסודות

אחד מאימוני פתיחת העונה של מכבי חיפה נראה כמו אימון של קבוצת נוער, העיד בחיוך שחקן בקבוצה. השחקנים של גרינברג רצו מסביב לפרקט, סיימו מתפרצות בצעד וחצי, עבדו על חסימות, אבל לא על שיטה. המאמן רצה לחוש, כך אמר בשיחות פרטיות לאחר מכן, מה חסר בדיוק לכל אחד מבחינת יסודות המשחק.

"ההבדל הוא בדברים הקטנים, בתפיסה שלו", מספר עידו קוז'יקרו מה ראה ממאמנו מתחילת העונה, "הוא מפנה אל דברים מסוימים תשומת לב שמאמנים ישראלים פחות מסתכלים עליהם, בעוד בדברים אחרים שעליהם הם שמים דגש הוא כלל לא נוגע. בכל מה שקשור ליסודות של המגרש, הוא משקיע המון אנרגיה והמון זמן כדי ללמד אותנו דברים, כמו איפה לחסום, איך לחסום, באיזה תזמון, מתי ללכת, מתי לא ללכת, איך למסור. מבחינה טקטית, לדעתי, יש לו את תוכנית המשחק שלו, והוא פחות משקיע זמן מהמאמן הישראלי בשחמט עם הקבוצה האחרת. הוא מתעסק יותר בקבוצה שלו".

אחד ממאמני ליגת העל שכבר פגש את גרינברג והפסיד לו לא מופתע ממה שקורה בחיפה: "נכון שהתחנה האחרונה שלו הייתה בוונצואלה, אבל המאמן הזה אימן תקופה לא קצרה במכללות, ורואים שהקבוצה שלו משחקת עם הרבה תרגילים בסיסיים, כפי שנהוג שם. לא בכל קבוצה בישראל יש לך 8-9 שחקנים שיודעים לעשות הכל על הפרקט, מלהרים זריקה, דרך חדירה ועד למשחק עם הגב לסל".

שחקן מכבי חיפה עידו קוז'יקרו חוגג עם האוהדים. אדריאן הרבשטיין
"מבחינה טקטית, לדעתי, יש לו את תוכנית המשחק שלו, והוא פחות משקיע זמן מהמאמן הישראלי בשחמט עם הקבוצה האחרת. הוא מתעסק יותר בקבוצה שלו". קוז'יקרו/אדריאן הרבשטיין

היריבה? קודם כל מכבי חיפה

כאמור, גרינברג שם את רוב הדגש שלו על מכבי חיפה, ולפי מקורבים לעוזרי המאמן עופר רחימי ורמי הדר, השניים עובדים בצורה קשה ביותר העונה, כשלא מעט מהמעבר על הסקאוטינג עם המאמן האמריקאי נוגע לקבוצה שלהם. "הוא מתעכב על לא מעט דברים שלא תמיד כולם מבינים מדוע הם כל כך חשובים", מסכים מקורב לירוקים שצופה באימונים, "בסופו של דבר, זה מביא את רמת הביצוע של חיפה לגבוהה ביותר".

"רואים שגרינברג מתרכז בשחקנים שיש לו בקבוצה, הוא יודע שיש לו שחקנים שונים עם יכולות שונות וסגנונות משחק", מספר קאר, "צריך למצוא דרך לשים אותנו ביחד, ובזה הוא מתרכז מהיום הראשון – לגרום לנו להיות מסונכרנים. באופן ברור, הניסיון הגדול ביותר שלו הוא לשמור על הכימיה הטבעית שנוצרה כדי להפוך אותנו לקבוצה טובה יותר. ברגע שהוא ישיג את זה, נוכל להתמודד מול כל קבוצה בליגה".

שחקני מכבי חיפה פט קלאיית'ס, קורי קאר, עידו קוז'יקרו, פול סטול. אדריאן הרבשטיין
"באופן ברור, הניסיון הגדול ביותר שלו הוא לשמור על הכימיה הטבעית שנוצרה כדי להפוך אותנו לקבוצה טובה יותר"/אדריאן הרבשטיין

הרוטציה הרחבה בישראל

עם סיום מסע הרכש של מכבי חיפה נדמה היה כאילו הקבוצה של גרינברג נועדה לכישלון. "האגו שם גדול מדי, יש 8-9 שחקנים שבונים על 15-20 דקות למשחק, זה פשוט לא יעבוד", אמרו אז מסביב לקבוצה. אלא שבינתיים החיוכים בחיפה רחבים. שבעה שחקנים בסגל – ארבעת הזרים, קאר, קוז'יקרו, והרכז הנוסף, אם זה ליאור שגב או גל מקל, מקבלים דקות נרחבות, אנטון שוטבין עולה מהספסל ומביא תפוקה ולפעמים גם אלכס צ'וברביץ' ובריאן כהן בתוכניות. למסע הזה תוסיפו את חנן קולמן שחוזר מפציעה, ותקבלו את הרוטציה השנייה בגודלה, אחרי מכבי תל אביב.

"מה המשותף למכבי חיפה ומכבי תל אביב? מאמן אמריקאי-יהודי", אומר מאמן בליגת העל, "דיוויד בלאט קנה לעצמו שם עם השנים, שחקנים אמריקאים מכירים אותו לפני שהם מגיעים, כמו גם את גרינברג. ברגע שיש לך כבוד והערכה כלפי המאמן מצד השחקנים, הכוכבים ושחקני המשנה, הקבוצה תצליח יותר".

קאר, מנגד, לא אוהב את ההקבלה לכך שבזכות המאמן שמגיע מה-NBA, השחקנים נותנים יותר כבוד: "השחקנים בשנה הזאת בקבוצה מבינים דבר אחד: המשחק שייך לקבוצה. כדי שנהיה מוצלחים, אנחנו צריכים להיות קבוצה, אנחנו לא יכולים להיות חבורה של יחידים עם כישרון כמו מכבי חיפה בעבר. צריך לשים את כל הכישרון הזה ביחד, והמאמן דואג ודוחף לזה מהיום הראשון, ולדעתי הוא עושה עבודה טובה מאוד. אנחנו מבינים בזכותו כמה חשוב להיות ביחד כדי להפוך אותנו לקבוצה מצליחה".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. ברני ארדוב
"דיוויד בלאט קנה לעצמו שם עם השנים, שחקנים אמריקאים מכירים אותו לפני שהם מגיעים... ברגע שיש לך כבוד והערכה כלפי המאמן מצד השחקנים, הכוכבים ושחקני המשנה, הקבוצה תצליח יותר"/ברני ארדוב

לא רס"ר – מאמן

בניגוד ללא מעט מאמנים אמריקאים שמגיעים לאירופה עם רזומה של קשיחות וששומרים על דיסטנס מסוים מהשחקנים שלהם, גרינברג דומה מאוד למאמן הישראלי הממוצע במקרה הזה ומתחבב על שחקניו: "הוא משרה סביבת עבודה מאוד נעימה, הוא לא הרס"ר שכולם חשבו שיהיה לפני שהגיע לכאן, הוא לא בא ויורד על השחקנים, לא מתעסק בקטנות, כיף לעבוד איתו", אומר קוז'יקרו ומספר על לא מעט שיחות אישיות שעורך המאמן עם השחקנים: "הוא מאוד נגיש לשחקנים, מהשנייה הראשונה כולם קלטו שהוא לא אחד שבא להראות שהוא היה במקומות גדולים יותר מאיתנו, זה ממש לא הוא".

הבעלים ג'ף רוזן, ששהה בישראל תקופה ארוכה מתחילת העונה ועזב את הארץ מעט לאחר התפוצצות פרשת החוזים הכפולים שנידונה בימים אלה באיגוד הכדורסל (ובתוכה נכלל גם חוזהו של גרינברג), מאוד מעריך את המאמן האמריקאי, שחתום גם לעונה הבאה.

"על אף העובדה שג'ף לא נסע מפה בנסיבות הכי חיוביות, הוא עזב את ישראל עם חיוך", אומר מקורב לבעלים, "באימון האחרון שלו בארץ הוא ראה שחקנים מחייכים, מאמן מחייך וקבוצה מצליחה. הוא עדיין מנהל שיחות עם חלק מהשחקנים, שומע מהם את הדעה על המאמן ומקבל תמונה של אדם שמחויב מאוד לעבודה שלו מצד אחד, אבל מצד שני יודע לגרום לקבוצה להתחבר לכדי יחידה אחת. כשזה עובד ככה, אין סיבה שהקבוצה לא תצליח, ובאמת, העונה סוף סוף זה קורה".

20:10, ספורט5: הפועל ירושלים - מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully