וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירופה בטוחים: "המהלך של פלאטיני הוא ברירת מחדל"

ההחלטה של אופ"א לפיה יורו 2020 ייערך במספר מדינות עוררה הדים ברחבי היבשת: "מלבד טורקיה, אף אחד לא רצה לארח"

זה היה באוויר, כבר דובר על זה בעבר, אך אתמול (חמישי) זה הפך לרשמי: טורניר יורו 2020 ייערך במספר מדינות שונות, לאחר שמישל פלאטיני, נשיא אופ"א, העביר את ההחלטה התקדימית בוועד הפועל. פלאטיני הודיע אמש כי בניגוד למתכונת הישנה, בה מדינה אחת או שתיים אירחו את הטורניר כולו, ב-2020 המשחקים יפרסו על פני 12-13 ערים שונות ברחבי היבשת הישנה, כל זאת לציון 60 שנים לתחילת המפעל , ובאופן שלפחות כרגע אמור להיות חד פעמי.

נשיא אופ"א מישל פלאטיני. מגד גוזני
ברירת מחדל או חדשנות גאונית? מישל פלאטיני/מגד גוזני

"אחת המטרות המרכזיות בהחלטה הזאת היא לעזור למדינות שלא היו בטוחות אם יש טעם לבנותו ולהקים אצטדיון גדול, ועכשיו יש להם תמריץ לכך", אמר היום מזכ"ל אופ"א, ג'יאני אינפנטינו. "בקיץ האחרון ראינו יורו פנטסטי בפולין ואוקראינה, ואלו שתי מדינות שהיו צריכות להשקיע די הרבה בכל הקשור לתשתיות. הההזדמנות שמוענקת כאן גם למדינות קטנות יותר לארח אפילו בית אחד היא ללא ספק דבר אדיר, במיוחד בתקופה שהמצב הכלכלי לא מאפשר למדינות להשקיע בהקמת מבנים רבים שיוכלו להיות ראויים לאירוע בזסדר גודל כזה".

אלא שהתקדים התקבל באמביוולנטיות ברחבי אירופה, ונראה שבקרב הפרשנים הדעות חלוקות. "אין כאן איזשהי תוכנית גדולה. זה הדבר הראשון שצריכים לדעת", כתב הפובליציסט סמואל מרטין ב"דיילי מייל" הבריטי, במאמר שנכתב תחת הכותרת "האם פלאטיני טרפד את הכדורגל האירופאי עם החזון שלו לשנת 2020?". "אין כאן רעיון מבריק שלו אלא ברירת מחדל. הוא לא יכל לשמור על הפה שלו סגור, זו הייתה הבעיה. הוא הצליח לטרפד את החזון של אופ"א עצמה לשנת 2020 ונותר עם שתי אופציות: אירוח משותף של גאורגיה ואזרבייג'אן, או טורקיה, שם זה היה יכול להיות רק הצגה שנייה לאולימפיאדה ב-2020, לה הטורקים הגישו מועמדות ונראים כמועמדים בכירים. אף אחד אחר לא רצה לשמוע על אירוח היורו. 20 ימים לאחר שהחל תהליך קבללת ההחלטות, הוא הודיע שיצביע עבור אירוח של טורקיה, אך משגילה שיש להם תוכניות לארח גם את האולימפיאדה, הכל התהפך אצלו בין לילה".

אוהדי נבחרות ספרד ואיטליה לפני גמר יורו 2012. ברני ארדוב
אז מה האירוח של פולין ואוקראינה הוכיח? יורו 2012/ברני ארדוב

"בעקבות ההחלטה של פלאטיני, יורו 2020 הולך להיות סוף סוף אטרקציה גם עבור ההמונים שאין ביכולתם לנוע ממקום למקום בטיסה וללון במלונות של חמישה כוכבים", נכתב ב"גרדיאן" הבריטי. "ההחלטה שלו הופכת את היורו לפסטיבל האולטימטיבי עבור האוהדים. יחד עם העובדה שהיורו התרחב וישחקו בו 24 נבחרות ולא 16, שכמעט תמיד היו אותן נבחרות, מראה שהטורניר הזה הולך להיות נחלת הכלל".

"עבור המבקרים שלו, זה נראה כמו עוד עוד החלטה גרועה, אך לתומכיו זה עוד רגע של חדשנות גאונית", נכתב בטור דעה נוסף ב"גרדיאן". "אפשר להתחבר יותר למבקרים שלו, הפעם. אף פעם לא ניסו לארח טורניר בסדר גודל כזה, באף ענף, ביותר משתי מדינות. אז יהיה לטורניר לוגו וסמל, אבל האם באמת תוכל להיות לו איזשהי זהות ייחודית? ברגע שהוחלט להרחיב את אליפות ל-24 נבחרות, מדינות רבות באירופה מצאו שהעסק הזה פשוט יהיה יקר מדי עבורן. הם בחנו את האקלים הכלכלי באירופה ואת התוצאות מיורו האחרון שנערך בפולין ואוקראינה והגיעו למסקנה שזה פשוט לא שווה את זה. ברור שזו ברירת מחדל, אבל גם היא לא נראית כבחירה האידיאלית".

אבי לוזון יושב ראש ההתאחדות לכדורגל. ברני ארדוב
גם מדינות קטנות כמו ישראל תוכלנה לחלום. אבי לוזון/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully