וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה: שימוש ב"עין הנץ" בגביע העולם לקבוצות

פיפ"א תפעיל בטורניר שתי מערכות שיבדקו האם הכדור עבר את קו השער. המזכ"ל ואלקה: "אין סיבה להיות נגד הטכנולוגיה הזו"

פיפ"א תשתמש לראשונה בטכנולוגיות "עין הנץ" ו"גולרף" בגביע העולם לקבוצות שיחל מחר (חמישי) בטוקיו, יפן. זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריית הענף שייעזרו באמצעים טכנולוגיים על מנת לקבוע אם הכדור עבר את קו השער. טסט ראשון: משחק הפתיחה בטויוטה סטאדיום בטוקיו, בין אוקלנד סיטי מניו זילנד לבין סנפרס הירושימה היפנית. "מחר זו הפעם הראשונה שהמערכת תוצג באופן רשמי", אמר ג'רום ואלקה, מזכ"ל פיפ"א. "המבחנים בוצעו וההתקנה נעשתה באופן מוצלח".

מנואל נוייר שוער נבחרת גרמניה מביט בכדור שבעט פרנק למפארד חוצה את קו השער. רויטרס
הכדור של למפארד עובר את קו השער. לא עוד?/רויטרס

מערכת עין הנץ היא פרי פיתוח בריטי שמופעלת באופן שכיח במשחקי טניס וקריקט. "גולרף" פותחה על ידי דנמרק וגרמניה, ובבסיסה הסתמכות על חיישנים מגנטיים שנמצאים על כדור מיוחד. לפני כל משחק על השופטים יהיה לבדוק האם המערכות פועלות כראוי, ולמרות השימוש במערכות, זכות הקביעה הסופית תהיה בידם. "הטכנולוגיה לא תשנה את מהירות, ערך או רוח המשחק", הרגיע ואלקה. "השופט עדיין יקבע".

הנתונים מתוצאות הפרויקט בגביע העולם לקבוצות יעזרו לפיפ"א לקבוע, בסוף מארס הקרוב, האם להשתמש בטכנולוגיה זו גם בגביע הקונפדרציות בברזיל 2013. אם גם טורניר זה יעבור בהצלחה, אותן מערכות תופעלנה גם בגביע העולם הבא, ב-2014 בברזיל. "אין שום סיבה להיות נגד הטכנולוגיה הזו", קבע ואלקה.

שחקן נבחרת אנגליה ג'ף הרסט מבקיע לרשת מערב גרמניה. Hurst Scores, GettyImages
ג'ף הרסט בעוד רגע של מחלוקת/GettyImages, Hurst Scores

נשיא פיפ"א, ספ בלאטר, התגנד בתחילה לשימוש בטכנולוגיות אלו, אך שינה את דעתו לפני כשנתיים לאחר שראה ששער חוקי של פרנק למפארד במשחק של אנגליה נגד גרמניה במונדיאל 2010 בדרום אפריקה, לא אושר למרות שהכדור עבר בבירור את הקו. יומיים לאחר מכן אמר בלאטר שהדיון צריך להיפתח מחדש, אך התעקש ששימוש בטכנולוגיה ייעשה רק על מנת לקבוע אם הכדור עבר את קו השער או לא.

שימוש בהילוכים חוזרים לקביעת פנדלים, נבדלים וכו', נשאר מחוץ לתחום בשלב זה.

ספ בלאטר נשיא פיפ"א. רויטרס
התנגד לשינוי, אבל אז ראה את מה שקרה לפרנק למפארד. ספ בלאטר/רויטרס

בחמישי יוצאים לדרך: כולן נגד צ'לסי

גביע העולם לקבוצות ייצא לדרך מחר (חמישי) בטוקיו בפעם התשיעית. שש אלופות היבשות ואלופת המארחת יפן, סנפרס הירושימה, יתחרו ביניהן בעשרת הימים הבאים. במשחק הפתיחה תפגוש נציגת אוקיאניה אוקלנד סיטי (ניו זילנד) את הירושימה.

אלופת אירופה צ'לסי תצטרף למעגל המשחקים ב-13 בדצמבר, ישירות לשלב חצי הגמר. הבלוז, שנמצאים במשבר עמוק שרק החמיר עם הגעת רפא בניטס במקום רוברטו די מתאו, עוד ישחקו הערב בליגת האלופות מול נורשלנד, ואז ייצאו ליפן. אבל צ'לסי עדיין פייבוריטית, למרות שחלוץ הקבוצה פרננדו טורס, בראיון לאתר "פיפ"א", טען שזה לא אומר כלום. "זה לא משנה אם אתה פייבוריט או לא, אתה צריך להוכיח את זה במגרש". שוער צ'לסי פטר צ'ך נשמע מרוצה מהמפעל. "זו תחרות מיוחדת", אמר.

רפא בניטז מאמן צ'לסי עם פרננדו טורס. Clive Rose, GettyImages
"זה לא משנה אם אתה פייבוריט או לא, אתה צריך להוכיח את זה במגרש". פרננדו טורס ורפא בניטס/GettyImages, Clive Rose

כוכב מונטריי המקסיקנית, חזוס סבאלה, אמר ש"יש לנו נקודה חשובה להוכיח", אחרי שקבוצתו הודחה בשלב הבתים בשנה שעברה. קורינתיאנס הברזילאית מגיעה בכושר טוב ומציגה את הכוכב הצעיר פאוליניו, שהבהיר: "אנחנו נחושים להילחם בכל תחרות".

נציגת אוקיאניה, אוקלנד סיטי, מגיעה על תקן הנמושה. "כמועדון חובבני, זה אתגר ענק וקשה עבורנו", אמר המגן איוון ויסליץ', "אבל המטרה שלנו היא כמו של כל קבוצה - להגיע לשלב הבא". נציג אל אהלי המצרית, גדו, מבטיח לאוהדים היפנים "כדורגל נפלא ומרגש" כשאלופת אפריקה תעלה על הדשא. לי קיונו מאלופת אסיה, אולסן יונדאי הדרום קוריאנית, מסכם באופטימיות: "אנחנו כמעט מושלמים בכל קטיגוריה".

שחקני מונטריי המקסיקנית. AP
ב-2011 זה נגמר מוקדם מדי, הפעם הם רוצים להגיע רחוק יותר. שחקני מונטריי/AP

מ-2006, אז זכתה בטורניר אינטרנסיונאל עם ניצחון בגמר על על ברצלונה, זכו רק אירופיות בתואר. החל ממחר, כאמור, שש קבוצות ינסו להמשיך את התקופה הנוראית של צ'לסי כל הדרך לגביע.

***

המשתתפות:


אלופת דרום אמריקה: קורינתיאנס, ברזיל (הופעות במפעל: 2)

אלופת אירופה: צ'לסי, אנגליה (1)

אלופת אסיה: אולסן יונדאי, דרום קוריאה (1)

אלופת אוקיאניה: אוקלנד סיטי, ניו זילנד (4)

אלופת הקונקאקאף: מונטריי, מקסיקו (2)

אלופת אפריקה: אל אהלי, מצרים (4)

אלופת יפן: סנפרס הירושימה (1)

***

אלופות הטורנירים הקודמים:

2000: קורינתיאנס

2005: סאו פאולו

2006: אינטרנסיונאל

2007: מילאן

2008: מנצ'סטר יונייטד

2009: ברצלונה

2010: אינטר

2011: ברצלונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully