וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כגודל הציפיות

1.12.2012 / 7:00

ביקורת עצמית שמשתקת, גל ביקורות חדש, מועדון שרואה בו מפלט כלכלי ורף ציפיות לרשת את דודו אוואט. שוער בית”ר ירושלים אריאל הרוש מתמודד עם עונה לא פשוטה. האם מדובר בנסיגה או חלק טבעי מהתפתחותו?

one

ספטמבר 2012. המחזור השלישי. אשדוד. הדקה ה-18. דוד רביבו זיהה את אריאל הרוש מחוץ לשער והקשית מעליו כדור חופשי מ-40 מטר אל הרשת בדרך לניצחון 1:2. יום למחרת, אמר המאמן אלי כהן לשחקניו במהלך האימון: "אין לי בעיה עם הגול, זה קורה לשוער. הבעיה שלי היא איתכם. לא יכול להיות ששוער מקבל גול כזה, מרגיש כל כך רע ואף אחד מהשחקנים לא ניגש לחבק אותו ולחזק אותו וכל אחד מרוכז בעצמו. אתם יודעים כמה הוא היה צריך את התמיכה שלכם במצב כזה?".

לא במקרה כהן אמר את הדברים. בצוות המקצועי של בית"ר יודעים היטב כי הבעיה הגדולה ביותר של הרוש היא הביקורת העצמית הגבוהה והעובדה כי הוא לוקח ללב טעויות בצורה בלתי רגילה ומתקשה להתאושש מהן בימים שאחרי. אחרי עונה ראשונה די מדהימה בשער בית"ר ב-2010, רף הציפיות מהשוער לנעול את שער בית"ר יחד עם תווית "היורש של דודו אוואט" בנבחרת השכיחו את העובדה כי מדובר בתפקיד בו תהליך ההבשלה הוא שונה לעומת שחקן שדה. תהליך ארוך שכולל הרבה עליות וירידות בשנים הראשונות, שכר לימוד ומהמורות בדרך להגיע לשלמות כשוער. העונה, הרוש ספג מספר שערים בהם היה לו חלק מה שהעלה מחדש את גל הביקורות סביבו. האם מדובר בנתון מדאיג או חלק מהתהליך הטבעי בהתפתחות השוער?

אריאל הרוש שוער בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
העונה, הרוש ספג מספר שערים בהם היה לו חלק מה שהעלה מחדש את גל הביקורות סביבו. האם מדובר בנתון מדאיג או חלק מהתהליך הטבעי בהתפתחות השוער?/ברני ארדוב

הצד המנטאלי

ביום שני האחרון בטדי התרחשה תקרית קטנה ביציע הכבוד. לאחר השער השני אותו כבש חן עזרא, אחד האוהדים השמיע ביקורת מזלזלת כלפי הרוש ואביו של השוער, שהיה עד לאירוע, לא יכול היה לסבול את הדברים והשתיק את האוהד. האב, גבי הרוש, מסביר: "כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה, אבל יש דרך. כשאריאל היה מצוין, זה היה בסדר וכשלא הולך אז הכל נופל עליו? זה לא מכובד. אם יש לאנשים מה להגיד זה בסדר, אבל גם שמבקרים צריך לדעת לכבד ולא להתלהם. אריאל יודע מתי הוא לא בסדר, יש לו ביקורת עצמית גבוהה מאוד והוא יודע להתמודד גם עם תקופות כאלה".

אותה ביקורת עצמית עליה מדבר הרוש האב היא נקודת התורפה של הבן. בבית"ר יודעים היטב שכשהשוער מרגיש חלק בשערים שהקבוצה ספגה, הרגשות האשם אוכלים אותו והוא מתקשה להתאושש בימים שאחרי. האב גבי מתאר מה עבר על אריאל אחרי המשחק האחרון נגד מכבי חיפה: "הוא לוקח ללב. הוא עם הראש למטה וקשה לדבר איתו. גם ברמה האישית שלו כשוער וגם ברמה הקבוצתית כי הוא הרגיש שיכול היה לעזור יותר לקבוצה ולשמח את כולם. זה משהו שצריך לעבוד עליו כי הוא לא צריך לקחת כל כך קשה את הדברים. זה איזשהו שלב שהוא צריך להתמודד איתו בקריירה".

באופן כללי, תפקיד השוער בנוי לא מעט על ביטחון, חוסן מנטאלי ויכולת להתמודד ולהתרומם גם מטעויות שסופגות אש. הרוש עדיין לא לגמרי שם. לפני שנתיים התראיין השוער הוותיק מאיר כהן לוואלה! ספורט ואמר: "הרוש שוער מצוין, אבל הוא עוד לא עבר כלום. בשנה הראשונה לא היו ממנו ציפיות ומעכשיו הוא תחת זכוכית מגדלת. כל הקבוצה עליו ועוד מדובר בבית"ר ירושלים. הוא הולך לעבור שנים לא קלות ותהיה לו התמודדות לא פשוטה. אין קיצורי דרך, תהליך ההבשלה וניסיון של שוער הוא שונה מכל תפקיד אחר ואתם תראו את זה".

השבוע חזרנו לכהן והוא לא הופתע: "אמרתי לך כבר אז, אין קיצורי דרך. הרוש שוער טוב מאוד ואיכותי. אפשר להגיד שבצד המקצועי הוא עובד נכון. יש לו גוף חזק, הוא אתלט ועם תכונות מאוד בריאות לשוער, אך כרגע הוא בשלב של ההתמודדות המנטאלית עם התפקיד, עם רף הציפיות ועם הרצון לראות אותו מביא נקודות במו ידיו לבית"ר. שוער נמדד בהתמודדות שלו עם רגעים קשים, כשלקבוצה לא הולך והוא יכול להביא לה את הנקודות. אני תמיד אומר שאין מחיר לניסיון כשוער ומי שלא הבין שאחרי השנה הראשונה הוא הולך לתקופה קשה של התמודדות, לא יודע מה זה שוער ומה הוא צריך לעבור בדרך. גם על בוריס קליימן מדברים היום בהתלהבות כי הוא שוער שני. חכה ותראה מה הוא יעבור כשכל הקבוצה תהיה על הגב שלו כשוער ראשון".

כהן ממשיך לפרט: "מנטאלית, הרוש בשלב ההתפתחות. שוער זה לא עוד שחקן שדה וזו לא בושה להיעזר בפסיכולוג ואנשי מקצוע כדי להתמודד עם השלב הזה בקריירה. הדרך בה הוא יתמודד עם משחקים לא טובים, יתאושש ויידע להיות מנהיג וסמכותי כשוער היא שתכריע את הקריירה שלו ותקבע אם בעוד שלוש ארבע שנים הוא יהיה שוער נדיר, או שאם לא יקבל את התמיכה המנטאלית הנכונה יילך אחורה. באופן אישי, המשחקים הכי טובים שלי היו בשבוע שאחרי משחקים חלשים וכאלה שספגתי בהם חמש, שש ושבע. התהליך שעברתי בקריירה, הניסיון שצברתי כשוער והמחיר ששילמתי הביאו אותי להיות מוכן מנטאלית לרגעים האלה. זה השלב שהרוש צריך לעבור עכשיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שוער הפועל ראשון לציון מאיר כהן. ברני ארדוב
"שוער נמדד בהתמודדות שלו עם רגעים קשים, כשלקבוצה לא הולך והוא יכול להביא לה את הנקודות". מאיר כהן/ברני ארדוב

הדרך החוצה

בקיץ, כשבית"ר חיפשה בנרות דרך להשיג מזומנים ולפתוח את העונה, הגיש סוכן השחקנים דודו דהאן בפני המועדון הצעה מקבוצה רומנית בכירה בסך 700 אלף יורו עבור הרוש. השוער רצה לעשות את השידרוג, ליו"ר איציק קורנפיין הסכום היה מתאים, רק שהקבוצה הרומנית רצתה להעביר מחצית מהסכום מיד ומחצית נוספת בתוך העונה וקורנפיין סירב.

ההצעה הזו היא רק סימפטום של כל קיץ בשנים האחרונות בו בית"ר רואה במכירת הרוש מפלט כלכלי והשוער מבין שמכירתו לקבוצה גדולה אחרת בארץ או יציאה לחו"ל עשויה להציל את המועדון. עקרונית, הרוש מבין שכדי להתחשל מנטאלית ולהמשיך בתהליך ההתפתחות הוא צריך להמשיך ולהיות שוער ראשון בבית"ר לעוד מספר שנים, אבל במקביל חש מחויבות לעזור למועדון. כך נוצר מצב שכמעט כל קיץ ולעיתים אף בחודש ינואר, הרוש נושא על עצמו גם את תווית המפלט הכלכלי של בית"ר, מה שלא עושה יותר מדי טוב לשחקן.

במאי האחרון המניות אף היו בעלייה כשהרוש בשער הנבחרת במשחקי ההכנה מול צ'כיה (2:1) וגרמניה (2:0) במקומו של דודו אוואט הפצוע. מול גרמניה לשוער היה משחק מצוין ומיד לאחר המשחק נפוצו כותרות: "בבית"ר מעריכים שהרוש יימכר לאירופה בשבועות הקרובים". המצב הכלכלי של השנים האחרונות לא מאפשר לבית"ר ליהנות מהכישרונות שהיא מגדלת והמכירה שלהם אמורה להציל את המועדון מקריסה כלכלית. אלא שכאמור, לא בטוח שהדבר נכון עבור הרוש עצמו, שעדיין מתחשל כשוער ולומד להתמודד עם ביקורות הולכות וגוברות לצד רף ציפיות של מושיע.

מאמן השוערים של בית"ר, משה בן דוד, לא אוהב את הביקורות על השוער שלו: "אריאל משלם באיזשהו מחיר על העונה המצוינת כבר בשנה הראשונה כשוער ראשון. אפילו אני לא ציפיתי ממנו ליכולת כזו. הייתי מחפש בה טעויות וכמעט לא מצאתי, אבל היה ברור שזה יבוא. טעויות הן חלק מקריירה של שוער. לפני גילאים 24-25 שוערים בכלל לא נמצאים על הפרק לקבל קבוצה גדולה והוא ישר נכנס לאפודת השוער הראשון של בית"ר בגיל צעיר וזה לא פשוט".

בן דוד מנתח את העונה של הרוש: "יש כאן ציפייה לא ברורה ששוערים יביאו נקודות ואם הם סופגים אז הם לוקחים נקודות. קבוצה מביאה נקודות וקבוצה מפסידה נקודות. אם נסתכל לפי התזה הראשונה, אז אריאל הביא 8 מ-15 הנקודות של בית"ר בהצלות שהכריעו משחקים כמו נגד בני יהודה ורמת השרון. ישנו צירוף די נדיר של ארבעה-חמישה שערים שספגנו השנה כשכדורים נבעטו לשער פגעו בשחקן ושינו כיוון. אנחנו עובדים הרבה זמן על זה ועובדים על היכולת לשפר את התגובה לכדורים שעושים שינוי, שמים מכשולים בתוך הרחבה שהכדור יפגע בהם וכל מיני ודמויות של שחקנים ברחבה. זה חלק ממה שאריאל צריך לעבור כשוער והוא יעבוד סביב השעון כדי לשפר כל מה שהוא ירגיש שהוא לא מספק טוב בו. הביקורת העצמית שלו, מוסר העבודה והרצון להיות ברמות הגבוהות ביותר הן שיובילו אותו לעבור את השלבים האלה".

אריאל הרוש שוער נבחרת ישראל. GettyImages
כשהוא הצטיין בגרמניה, בבית"ר ראו כסף מול העיניים. הרוש במדי הנבחרת/GettyImages

היורש של אוואט?

לאחר משחק הנבחרת האחרון נגד בלארוס בטדי נשמעה לא מעט ביקורת כלפי אוואט ואף טענות שהוא צריך לסיים דרכו בנבחרת. הרוש סומן באופן טבעי כיורש וההחלטה של אלי גוטמן ללכת עליו במשחקים בהם שוער מאיורקה היה פצוע רק חיזקה את המעמד. בן דוד ממש לא אוהב את זה: "דודו אוואט הוא אולי הגאווה הכי גדולה שלנו ומשום מקום כל אחד מרשה לעצמו לכתוב שצריך להעיף אותו ולחפש שוער אחר. בשנה שעברה היללו את דני עמוס והשנה שלא הולך שכחו את הכל. לא כל כך ברור מאיפה הדברים האלה באים ולפעמים זה לא רציני להתייחס אליהם כי זה סתם מעצבן. זה סמלי שאותו דודו אווטא לפני שיצא לספרד התאמן עם הפועל חיפה בליגה השנייה, היה על סף סיכום בבני יהודה ואז הגיעה ההצעה מספרד. גם כאן היו כאלה שביקרו אותו והעלו סימני שאלה בנוגע להתאמה שלו לרמות הגבוהות וזה אולי אומר הכל לגבי כל צורת ההסתכלות כאן על הדברים".

מי שבא לעזרתו של הרוש הוא מאמן שוערי הנבחרת אלכסנדר אובארוב שהסביר: "ברור שמצפים ממנו ליותר וגם הוא מצפה מעצמו ליותר, אבל השאלה היא מה ריאלי. כבר לפני שנתיים אמרתי שמבחינת פוטנציאל, יש לו הכל, אבל הכל תלוי איך הוא ייראה אחרי התהליך שיעבור בשנים הקרובות כי הוא שוער צעיר. אני קיבלתי את אפודת השוער הראשון רק בגיל 29 אחרי שנים של התמודדות והוא כבר בשנה הראשונה קיבל את ההזדמנות בבית"ר ונתן עונה מצוינת אבל מי שחשב שתקופות פחות טובות לא יבואו פשוט לא יודע מה זה שוער ומה זה להיות שוער".

אובארוב מסכם: "הרוש לא חסין מטעויות או ביקורת, אבל אנשים שוכחים שהוא ילד במושגים של שוער. באף קבוצה גדולה בארץ לא עולה היום שוער ישראלי ובטח לא צעיר. מעל 50 אחוז מהשוערים בליגת העל הם זרים והישראלים הם בעיקר בוגרים ולא צעירים. יש כאן תהליך שנבנה וזה לא קורה ביום, אבל אם תהיה סבלנות ירוויחו כאן שוער גדול עם השנים. ואגב, אם לא תהיה סבלנות בכלל לא יגדלו כאן שוערים".

דודו אוואט, שוער נבחרת ישראל. דרור פיקלני
אולי עוד כמה שנים הרוש יבשיל להחליפו. אוואט/דרור פיקלני

העונה של אריאל הרוש

מחזור 1: קרית שמונה - בית"ר 2:3. אין לו חלק בשערים. הבעיטה חופשית של סלאח חסארמה בתוספת הזמן פגעה בקובי מויאל, שינתה כיוון ונכנסה פנימה.

מחזור 2: בית"ר - הפועל באר שבע 1:1. לא אחראי לשער החובה של תומר סוויסה.

מחזור 3: אשדוד - בית"ר 1:2. חוסר עירנות ומיקום לא נכון בשער הראשון של דוד רביבו. 1-

מחזור 4: בית"ר - הפועל עכו 1:0. לא היה לו חלק בשער של אמייה טגה.

מחזור 5: הפועל רמת גן - בית"ר 2:2. לא אחראי לשערי החובה, סיפק הצלות שהבטיחו את הנקודה. 1+

מחזור 6: בני יהודה - בית"ר 2:1. המשחק הטוב של הרוש העונה. ספג מבעיטה ממרחק שפגעה במויאל שינתה כיוון, אבל רשם מספר הצלות מרהיבות והנקודות רשומות על שמו. 3+

מחזור 7 : בית"ר - הפועל תל אביב 2:3. חלק גדול בשער של טוטו תמוז, אך לא עלה לקבוצה בנקודות.

מחזור 8: בית"ר - רמת השרון 0:1. שמר על שער נקי לראשונה העונה וסיפק הצלה ענקית בדקה ה-90. 3+

מחזור 9: סכנין - בית"ר 1:1. יציאה לא טובה לרגלי ירו בלו עלתה בשער חובה. 1-

מחזור 10: בית"ר - הפועל חיפה 0:3. שמר על שער נקי. כמעט לא עמד בסיכון.

מחזור 11: בית"ר - מכבי חיפה 2:1. תגובה מאוחרת ומיקום לא נכון בשער של חן עזרא למרות ששוב הכדור הוסט מרגל בית"רית. 1-

לפחות לפי בדיקת הנקודות, הרוש עדיין נמצא מעל הקו האדום. אבל לאור כל אירועי העונה, ומול מכבי נתניה והלאה, השוער יצטרך לעבוד גם על הדברים שלא רואים בסטטיסטיקה.

סאנדי ארצ'ון שחקן מ.ס. אשדוד (שמאל) מול אריאל הרוש שוער בית"ר ירושלים. קובי אליהו
טעה מול אשדוד, ניצח את רמת השרון. הרוש/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully