וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לאליפות עם מאמן - המראות ונחיתות: רוני לוי ופיראס מוגרבי

26.11.2012 / 12:20

במקום הכי קשה, בנעליים הכי גדולות, רוני לוי הפך למאמן הישראלי הכי מצליח, למרות שצירף לא פחות מ-16 שחקנים. מדור השגרירים מנסה להבין איך ניפץ את כל המחסומים, כולל זה של הבונקריסט, ומתקשה להבין מדוע פיראס מוגרבי יצא לצרפת

שבוע אחרי מבול של שישה שערים ושלושה בישולים, השגרירים הישראלים הסתפקו השבוע ביבול צנוע של שער ובישול וזו הזדמנות מצוינת לצאת אל מחוץ לקווים ולבדוק את מצבו של רוני לוי, כנראה המאמן הישראלי הכי מצליח כיום, שעושה עבודה נפלאה בקפריסין בעוד המעמד של עמיתיו בליגת העל הולך ונפגע. עוד במדור, מדוע מתייבש פיראס מוגרבי על הספסל בליגה השנייה בצרפת?

ממריא: רוני לוי (אנורתוזיס)

מאמן בית"ר ירושלים, רוני לוי. מגד גוזני
מאמן הגנתי? תשכחו מזה. רוני לוי/מגד גוזני

אנורתוזיס בשגעון. אחרי 11 מחזורי ליגה מוצאת עצמה הקבוצה הכי לחוצה בקפריסין במקום הראשון עם מאזן נפלא של 10 ניצחונות ותיקו וביתרון שש נקודות (ומשחק עודף) בפסגה. מועדון משוגע אנורתוזיס. אחת משלוש הגדולות של קפריסין עם 13 אליפויות, כסף גדול, ציפיות בשמיים ובשל כך גם לחץ מטורף. אם תרצו, מדובר בגרסה הקפריסאית של מכבי תל אביב. ובדומה למקבילה הצהובה, העונה חזרו שם להאמין בתואר ולא מעט בזכות האיש שעומד על הקווים.

אנורתוזיס זכתה לאחרונה באליפות ב-2008 עם המאמן טימורי קצבאיה, דמות נערצת במועדון. אלא שמאז, הקבוצה חוותה פארסות ניהוליות ומקצועיות. דווקא ההופעה ההיסטורית בליגת האלופות גררה אחריה פרשת שחיתות והדחת הנשיא. לאחר מכן הוחלפו שם שישה מאמנים בשלוש שנים והקבוצה לא הצליחה להיות פקטור משמעותי במאבק האליפות. עד שהגיע לוי. שלושת המאמנים שקדמו לו, אגב, פוטרו בין החודשים ספטמבר לדצמבר בשל פתיחת עונה צולעת. לוי, שהפך גם למאמן ששורד הכי הרבה זמן במועדון מאז קצבאיה, לא רק שהחזיר את האמונה אלא הפך את הקבוצה לפייבוריטית.

"שכחו שם מה ההרגשה להיות במקום הראשון", טוען עיתונאי קפריסאי. "יש הרגשה אחרת מסביב למועדון. האוהדים מאמינים, הם מאוחדים מאחורי הקבוצה וזה לא קרה בחמש השנים האחרונות. זו הפעם הראשונה מאז ימי קצבאיה שלאנורתוזיס יש סיכוי לאליפות. אולי הקבוצה של קצבאיה הייתה טובה יותר, אבל לקבוצה הנוכחית יש יש המון אפשרויות ואת החלק הקדמי הטוב בקפריסין".

לוי אולי זכור כמאמן שדוגל בטקטיקה, משמעת והגנת ברזל, אבל סוד ההצלחה של אנורתוזיס שלו טמון בהתקפה. הקבוצה שלו כבשה 28 שערי ליגה ב-11 משחקים ויש לה בחוד כלים מדהימים. בקיץ, הישראלי נלחם כדי להשאיר את חלוץ נבחרת צ'כיה יאן רזק (שמונה שערים עד כה) ואת הקולומביאני הנפלא ריקרדו לאבורדה והוסיף להם את הקשר הברזילאי ג'וליאנו ספדאסיו (תשעה שערים) אותו הוא מכיר היטב מימיו ברומניה. לצדם משחקים הקפטן הוותיק יאניס אוקאס והקיצוני הספרדי טוני קאלבו, תוצר מחלקת הנוער של ברצלונה. עם אופציות כאלה, גם ברק יצחקי מתקשה לתפוס מקום של קבע. "עם השחקנים שיש לו, לוי לא יכול לשחק הגנתי", קובע העיתונאי.

דווקא ההתחלה לא הייתה פשוטה. לוי צירף 16 שחקני רכש, אבל אנורתוזיס הודחה בבושת פנים עם 3:0 ביתי מול דילה גורי הגאורגית בסיבוב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית, במשחק שפוצץ על ידי האוהדים. בהמשך, איבדה הקבוצה את המגן הברזילאי וויליאם בואבנטורה שנאלץ לפרוש בשל מום בלב. היכולת על הדשא ידעה עליות וירידות, אבל התוצאות הגיעו. אנורתוזיס ניצחה גם במשחקים פחות טובים, צברה ביטחון וכעת היא מוכנה לשניים מהמבחנים החשובים שלה לעונה. בקפריסין יש גם מי שטוען בעדינות שהעונה, בניגוד לשנה שעברה, אנורתוזיס גם נהנית מקצת עזרה מהשופטים. "בוא נגיד שלמועדון יש יותר כוח", אומרים באי.

בשני המחזורים הבאים, שינעלו את הסיבוב הראשון, לוי יפגוש בבית את האלופה א.א.ל ובחוץ את אפואל החזקה. אחרי שני המשחקים הללו, טוענים בקפריסין, אפשר יהיה לקבוע האם הקבוצה שלו היא אכן הדבר האמיתי. ראוי להדגיש כי ב-14 חודשים בתפקיד ללוי יש 70 אחוזי הצלחה במשחקי הליגה, אבל רק 45 אחוזי הצלחה מול הגדולות. העונה הוא כבר שבר מחסום אחד עם ניצחון על א.א.ק (מה שלא קרה אשתקד בימי ג'ורדי קרויף) ובשבת הוא ינסה לנצח לראשונה את א.א.ל, מולה השיג בעונה שעברה שתי נקודות מ-12 אפשריות.

לוי נמצא במצב שונה מזה של רן בן שמעון אותו ניצח בשבת 2:3. האחרון מאמן קבוצה קטנה יחסית שמתענגת על פתיחת עונה מפתיעה, אבל אין לה שאיפות מעבר לכרטיס לאירופה. ללוי יש מטרה אחת - אליפות - ואם הקבוצה שלו תיקלע למשבר ראשון, גם האידיליה ביציעים עשויה להתפורר. גם במשחק האחרון, כשאנורתוזיס פיגרה 2:1 לקראת סוף המחצית הראשונה, החלו להישמע צעקות מהיציע. עיתונאי קפריסאי מסביר: "כרגע האווירה מצוינת, אבל באנורתוזיס הכל תלוי בתוצאות. אם הם לא לוקחים השנה, יהיה שם בלאגן".

אלא שללא קשר למה יקרה בהמשך, רוני לוי מחזק בשלב זה את מעמדו כמאמן הישראלי המצליח ביותר. זה קורה בזמן ששלוש קבוצות בליגת העל (קרית שמונה, רמת השרון ומכבי חיפה) מעסיקות מאמן ללא תעודת פרו ומחפשות פתרונות, זה קורה אחרי שהאקסית הירוקה שלו רדפה במשך שבוע אחרי הקולגה בן שמעון ובזמן שלאברהם גרנט אין קבוצה. צריך להסיר את הכובע בפני לוי, שאחרי קדנציות מוצלחות יותר ופחות ברומניה, הרים את עצמו במקום עבודה קשה ותובעני. אם לוי ייקח אליפות עם אנורתוזיס, הוא יוכל לחזור בעונה הבאה כגיבור לכדורגל הישראלי. מישהו אמר מכבי תל אביב?

נוחת: פיראס מוגרבי (לאנס)

שחקן מכבי נתניה פיראס מוגרבי. ברני ארדוב
התזמון, אוי התזמון. מוגרבי/ברני ארדוב

ביום שישי האחרון יצאה לאנס למשחק חוץ נגד ניס במסגרת המחזור ה-15 בליגה השנייה בצרפת. המאמן אריק סיקורה לקח איתו 17 שחקנים סגל, למרות שעל פי חוקי הליגה, רק חמישה רשאים לשבת על הספסל. בסופו של דבר, זמן קצר לפני השריקה הוא החליט כי הקשר הישראלי יהיה השחקן שלא ייכלל בסגל ומוגרבי נאלץ לראות את המשחק, בו ניצחו חבריו 1:2, מהיציע. אגב, לפני המשחק התקיים סקר באחד מהעיתונים המקומיים ובו טענו 70 אחוז מהאוהדים כי מוגרבי צריך לפתוח. לסיקורה, כאמור, תכניות משלו.

מוגרבי סיים בקיץ את חוזהו במכבי נתניה והתעקש לעזוב. ההצעה מלאנס הגיעה אחרי שהרשים במשחק ידידות במדי סנט אטיין בקיץ ובמקביל לפלרטוט בין הקשר לבין מכבי חיפה. נתניה הערימה קשיים על שחרורו לחיפה ומוגרבי בחר באופציה הצרפתית, אלא שהשלמת העסקה נמרחה בשל בעיות כלכליות בלאנס ועיכוב בקבלת רשיון העבודה. לפיכך, הקשר הצטרף מאוחר לאימונים וכבר בשלב מוקדם טען המנאמן סיקורה כי ייתן לו כמה שבועות להיכנס לכושר לפני שיעניק לו דקות משחק.

למעשה, כחודשיים לאחר שהעברתו ממכבי נתניה אושרה סופית, למוגרבי אין עדיין דקת משחק בליגה. הוא רשם הופעה אחת בלבד, 90 דקות במשחק מול קבוצה חובבנית בגביע הצרפתי, בו דווקא זכה למחמאות. "לא פשוט איתו כי הוא לא מדבר צרפתית, אבל אני חושב שיש לו איכויות והוא יראה אותן כשהוא יקבל דקות משחק", טען חברו לקבוצה הקשר דמה נ'דיאייה. גם הנשיא היהודי לוק דיין הרגיע ואמר כי מוגרבי הגיע לטווח הארוך.

בינתיים לאנס עושה חיל עם שבעה משחקים רצופים ללא הפסד בכל המסגרות ובמרחק נגיעה מהמקום ממנו עולים לליג 1. מוגרבי ממשיך לחכות להזדמנות ומבחינתו הספסול מגיע בתזמון רע מאוד. חצי שנה לפני יורו 2013 לנבחרות צעירות. בחודשים האחרונים, הקשר המצוין לא היה חלק מהסגל המתגבש של גיא לוזון ואם לא יחול שינוי משמעותי בדקות המשחק שלו, מוגרבי יראה את היורו מהיציע.

לא מעט שחקנים הבינו כי הזדמנות לשחק בטורניר כזה היא בלתי חוזרת הן מבחינת היוקרה והן מבחינת ההזדמנויות שהוא פותח. אז אור ברוך ארז את חפציו וחזר משיקגו לליגת העל, גיא אסולין חיפש קבוצה שתיתן לו דקות משחק, סארי פלאח וסינטאיהו סלליך דרשו לעזוב את מכבי חיפה וזו רק רשימה חלקית. ללוזון יש הרבה אופציות התקפיות והנבחרת שלו נראית כמו מכונה משומנת. מוגרבי, כמו שזה נראה כרגע, לא יהיה חלק ממנה, וחבל. מדובר בקשר עם יכולות טכניות נהדרות והמון ערמומיות וחוכמת משחק. העונה שעברה בנתניה הוכיחה שמקומו ברמות הגבוהות, אבל התזמון. אוי התזמון. לא היה קורה כלום אם מוגרבי היה נשאר שנה נוספת בליגת העל כדי לשמור על מקומו בסגל הנבחרת ולצבור עוד ניסיון ודקות משחק. האם ההחלטה שלו לעבור ללאנס תצדיק את עצמה לטווח הארוך? ימים יגידו.

השבוע שהיה

ידין זריס שחקן מכבי הרצליה. קובי אליהו
איבד את מקומו ברוטציה. זריס/קובי אליהו

המאזן הכולל: שער אחד (רועי בקל) ובישול אחד (גל שיש). ירידה חדה מהשבוע שעבר.

מוכנים לפורטוגל: דודו אוואט, תומר חמד, בירם כיאל, מאור מליקסון, גל שיש ויובל שפונגין הם שחקני הנבחרת היחידים שהשלימו 90 דקות. עדן בן בסט (73), ליאור רפאלוב (54) ואיתי שכטר (45) פתחו בהרכב.

מתאוששים: אלמוג כהן חזר למגרשים אחרי פציעה, גם ניסו קפילוטו שיחק לראשונה אחרי כמה שבועות על הספסל.

צל"ש השבוע: אחרי שכבר נראה בדרך החוצה, בן שהר חזר בגדול לעניינים בהרטה ברלין, השלים עוד 90 דקות טובות וגם הוא חוזר לתמונת הסגל.

ביזאר השבוע: הופעת אימים של גיא חיימוב, עד לא מזמן סנסציית השנה בקפריסין, עולה לרן בן שמעון בהפסד ביתי.

שימו לב ש... ידין זריס איבד את מקומו ברוטציה של קבוצת מרכז טבלה בליגה בהונגריה, למרות שאתם לא ממש חייבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully