וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דושקו איבנוביץ', נפילתו של אליל

23.11.2012 / 8:00

השחקנים יצאו נגדו, הכוכבים לא רצו לעבוד איתו, הצעקות שלו כבר לא הועילו, הקבוצה שלו איבדה את הייחוד. כל הסיבות שהביאו לפיטורים של דושקו איבנוביץ' שזעזעו את קאחה לבורל, ולמינויו המפתיע של ז'אן טבק

חוסאן קרחטה הגיע עם החלטה מהבית. נשיא קאחה לבוראל גיבש החלטה עקרונית עוד לפני ההפסד המביך לאוברדוירו 77:68 בליגה המקומית, כך מספרים בספרד, להפסיק את עבודתו של דושקו איבנוביץ', לאחר קרוב לעשר שנים שכללו הישגים יוצאי דופן, אשר נפרסו לאורך שתי קדנציות שונות. הרי כיצד יכול היה לרקום כבר תוך 48 שעות את מינוי יורשו של איבנוביץ' בתפקיד, ז'אן טבק, שהיה תחת חוזה בפרוקום טרפל הפולנית ועל מנת להתירו נדרש משא ומתן קדחתני?

הנשיא הכל יכול רק חיכה לעיתוי המתאים ביותר. הוא לא מיהר לזעזע את אמות הסיפים, גם כאשר הורע מצבה של הקבוצה, שנוסף על פתיחת העונה החלשה שלה בליגה המקומית, נמצאת גם על סף הדחה משפילה מהיורוליג כבר בשלב הבתים זו העונה השנייה ברציפות. אולי קיווה כי שינוי פתאומי יתחולל וידחה במעט את הקץ. שהספינה הטובעת תתייצב לפתע ואילו הוא יוכל להימנע מפיטורים שלאור יחסי העבר בין השניים, כלל לא יכולים להניח את הדעת.

דושקו איבנוביץ', קאחה לבוראל. Rafa Rivas, GettyImages
איבנוביץ'/GettyImages, Rafa Rivas

בכל זאת, המאמן המונטנגרי בן ה-55 היה משאת נפשו של נשיא המועדון הבאסקי. הוא הפך לאיש אמונו זמן קצר לאחר שהצטרף בשנת 2000. השניים נחשבו למי שראו עין בעין את המציאות, כל שכן את ההתנהלות הדרושה מקבוצת כדורסל. כשפוטר איבנוביץ' מברצלונה, קיבל אותו הנשיא בזרועות פתוחות והחזירו לוויטוריה, למרות שזו סיימה עונה נהדרת, בה זכתה באליפות ספרד תחת נוון ספאחיה. כשיצאו שחקנים רבים בבאסקוניה במרד מופגן נגד המאמן הנוקשה, העדיף אותו על פניהם ושילח אותם כלאחר יד מהקבוצה. לכן, גם איבנוביץ' עצמו התפלא כאשר בישר לו קרחטה על החלטתו, בשיחה בארבע עיניים מיד לאחר עוד משחק נפל בתחילת השבוע. "אני חייב לומר שלא ציפיתי לזה, למרות שאני מבין את ההחלטה", אמר איבנוביץ' לאחר שנודע על פיטוריו. "אני רוצה להודות לכולם על 10 השנים הנהדרות הללו. לאוהדים המצוינים, לעיר ולכל האנשים. יש לי רק מילות תודה".

לצעוק זה לא מספיק

לאיבנוביץ' עומדות זכויות רבות בדריסת הרגל שהשיגה קאחה לבוראל, או טאו ויטוריה בשמה הקודם, בצמרת הכדורסל האירופאי. אמנם היה מי שהניח את היסודות לפניו, אך הוא ידע לקטוף את הפירות, כשכבר בעונה הראשונה הוליך אותה לסדרת גמר מופלאה ובלתי נשכחת מול קינדר בולוניה ביורוליג, בעונת בה התפצלה. לכך התווספו בהמשך העפלה מהממת נוספת לגמר היורוליג ושתי אליפויות ספרד אשר הציבו אותו כאיש המזוהה ביותר עם הפיכתה של הקבוצה הבאסקית לשם דבר באירופה. אלא שבשנים האחרונות, עם הכישלונות שהגיעו פעם אחר פעם, גם המעמד המיתי הלך ודהה. החליפו אותו ביקורות חוזרות ונשנות על שיטות עבודה ארכאיות ועל יחסים רעועים במיוחד עם שחקנים שלא סרו למרותו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אנדרס נוצ'יוני, קאחה לבוראל. Robert Valai, GettyImages
מהבודדים שעוד הסכימו לעבור איתו. נוצ'יוני/GettyImages, Robert Valai

"למעשה, קאחה לבוראל משחקת הרבה מתחת לציפיות מאז שאיבנוביץ' חזר לקדנציה שנייה ב-2008", מבהיר העיתונאי הבאסקי נאצ'ו מנדזה. "רק האליפות ב-2010, שהייתה די מקרית, כיסתה על הכישלונות והוא הצליח לשמור איכשהו על המעמד שלו כאגדה. אבל הרבה אנשים טענו, ואני ביניהם, שדושקו הרס לעצמו כשחזר לוויטוריה ב-2008. האימונים המפרכים והסגנון הנוקשה שלו עבדו נהדר קודם לכן עם שחקנים כמו לואיס סקולה, חוסה קלדרון או אנדרס נוצ'יוני, משום שהם היו לוחמים שהתאימו מאוד לפילוסופיה שלו מטבעם. אבל מהר מאוד איבנוביץ' גילה שאין כמעט שחקנים מהסוג שהיה לו אז. הוא אף פעם לא ניסה להתאים את עצמו לשחקנים שהיו לו, אף פעם לא הצליח להסתדר עם חומר שחקנים אחר מזה שהיה לו בעבר. לכן הוא ניסה אפילו להחזיר חלק מהשחקנים שהצליחו תחתיו בעבר, כמו פבלו פריג'יוני או אנדרס נוצ'יוני, אבל שניהם הגיעו בשנית כשהם כבר אחרי השיא. העונה זה כבר הגיע למצב בלתי נסבל, הוא היה בנתק עם כל הסגל כמעט. כנראה שלצעוק שוב ושוב לא גורם לאפקט חיובי על שחקנים כאלה".

"הפיטורים שלו הגיעו מאוחר מדי", בטוח צביקה שרף. "אני לא בא להמעיט מערכו של איבנוביץ', כי הוא בכל זאת שם את המועדון הזה על המפה. אבל יחסי האנוש שלו כבר היו קטסטרופליים. הוא איבד את השחקנים שלו, הם כבר לא יכלו איתו יותר. באיזשהו מקום, השחקנים הדרום אמריקאיים ששיחקו אצלו הסתדרו איתו יותר, אבל זה כבר הגיע למצב שבשוק השחקנים סוכנים התייחסו בביטול מוחלט לאפשרות שהקליינטים שלו ישחקו בקבוצה, כי שחקנים פחדו מהאפשרות לשחק בכלל תחת איבנוביץ'. הנוכחות שלו בעצם הבריחה החתמות פוטנציאליות. חשבתי כבר באיזשהו שלב שהכוח והחוזק שלו ישאירו אותו במועדון, אבל התוצאות כבר היו רעות הרבה יותר מדי".

חוסאן קרחטה, נשיא קאחה לבוראל. Rodolfo Molina, GettyImages
קרטחה/GettyImages, Rodolfo Molina

זה לא הוא, זה הקבוצה

היחס מהאוהדים, לפחות בתקופה האחרונה, היה אמביוולנטי. חלקם החלו לקרוא קריאות בוז לעברו במשחקים האחרונים, עניין חסר תקדים דומה עבור מי שזכה למעמד של אליל. דווקא תא האוהדים "אינדר באסקוניה", הנחשב לגרעין הקשה (עד כמה שאפשר לומר זאת על אוהדי קאחה לבוראל), הביע תמיכה חסרת גבולות במאמן. כך, למשל, גילו אתמול ראשי המועדון פורטרט שעיטר את דלת הכניסה של האולם הביתי ובו ציור של איבנוביץ' בגודל אנושי, ולצדו הכיתוב: "דושקו לנצח". אותו תא אוהדים פרסם השבוע מכתב חריף בעקבות פיטוריו של איבנוביץ': "לדושקו לא מגיע סיום כזה. לאוהדים אחרים יש זיכרון קצר, ההתנהגות שלהם מבישה. בלעדיו קאחה לעולם לא תהיה אותו דבר. יהיה בלתי אפשרי למלא את החלל שהוא משאיר", נכתב.

"לא נכון להטיל את כל האשמה על איבנוביץ'", מבקש להבהיר העיתונאי פראן מרטינס. "קאחה לבוראל השתנתה ללא היכר ברמת המאקרו ולמאמן אין מה לעשות לגבי זה. המועדון הפך להיות הרבה יותר שמרני ומחושב, הוא לוקח הרבה פחות סיכונים מבעבר. הם כבר לא מצליחים להחתים שחקנים צעירים בזול ולהשאיר אותם במשך שנים. השווקים שהם פעלו והיו פורצי דרך בהם, כמו דרום אמריקה למשל, 'התגלה' על ידי קבוצות אחרות בספרד ובאירופה ואין ביכולתם להחתים כבר כישרונות ולפתח אותם כמו בעבר. כשכבר יש להם כישרון, הם מניחים לו לעזוב בשלב מוקדם מדי, כמו שהיה עם סטאנקו באראץ', ששוחרר משום מה לאנדולו אפס אחרי עונת פריצה נהדרת".

ז'אן טבק (מימין), דיאן בודירוגה. Marko Metlas, GettyImages
מינוי מוזר או צעד מבריק? טבק/GettyImages, Marko Metlas

איך הגיע לשם טבק?

אלא שאם בסוגיית פיטוריו של איבנוביץ' הייתה הפתעה במידת מה, אזי שמינויו של ז'אן טבק למחליפו הכה בתדהמה. הדיווחים, כמו גם השכל הישר, רמזו לשמות בעלי פרסטיז'ה ביבשת, כמו סוויטסלאב פשיץ' או נוון ספאחיה, שכבר אימן בהצלחה את ויטוריה ונותר ללא קבוצה ופנוי להצעות. שמו של טבק, שחתם בסופו של דבר לעונה עם אופציה לעונה נוספת, כלל לא הוזכר כמועמד. מדובר במינוי חריג אפילו במונחים של קאחה לבוראל וקרחטה ההרפתקן והנועז. לקרחטה יש חולשה, ללא ספק, לבוגרי הקבוצה הנהדרת ההיא של יוגופלסטיקה ספליט של סוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, בה כיכב כשחקן לא רק איבנוביץ', אלא גם מאמן מוצלח אחר בוויטוריה בעבר, ולימיר פראסוביץ'. השניים האחרונים אמנם נחתו לעמדת המאמן בויטוריה כשמות אנונימיים יחסית, אך צברו גם ניסיון סביר לכל הפחות כמאמני ראשיים. הרזומה של שחקן העבר הקרואטי, לעומת זאת, כולל עונה אחת כמאמן ג'ירונה מהליגה השנייה בספרד ועוד משחקים בודדים בפרוקום טרפל הפולנית העונה.

"קאחה לבוראל קודם כל חיפשה מאמן דובר ספרדית", מנסה להסביר צביקה שרף. "טבק עונה על ההגדרה הזאת משום שהוא חי כספרדי בשנים האחרונות וגם מכיר את הכדורסל המקומי, מימיו כשחקן בליגה ולאחר מכן כעוזר המאמן של חואן פלאסה בריאל מדריד. חוץ מזה, כנראה שיש לטבק סוכן טוב בספרד".

מעט ידוע אפילו בספרד על שיטות האימון של הקרואטי בן ה-42, אך הוא נחשב למאמן בעל נטייה הגנתית יותר ביחס לאיבנוביץ'. "קרחטה מאוד אהב את העבודה שטבק עשה בג'ירונה", עומד נאצ'ו מנדזה על נקודה נוספת. "אמנם הקבוצה לא הגיעה להישגים משמעותיים, אבל היא הייתה במצב כלכלי גרוע מאוד והצליחו לשרוד בזכות טבק. אף שחקן לא עזב למרות שג'ירונה לא שילמה משכורות עונה שלמה, שמר על משמעת גבוהה למרות בלאגן שלם. זה אלמנט חשוב מאוד עבור קרחטה וזה הוסיף לטבק הרבה מאוד נקודות. הרבה אנשים חושבים שזה מינוי מוזר, אבל אני דווקא מאמין שזה צעד נבון ואמיץ. אמנם מדובר בהימור, אבל זו בדיוק הדרך שהביאה את המועדון הזה למקום שבו הוא נמצא. הוא יחסית זול, נחשב למוכשר וחרוץ וכולם מדברים עליו טובות. זו בדיוק הייתה הסיטואציה של איבנוביץ' כשהוא רק הגיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully