וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: גברים ישראלים כן יכולים

איתי לייבוביץ'

26.10.2012 / 8:00

הלוחמים הישראלים בג'יו ג'יטסו רשמו הישגים כבירים והוכיחו שהפכנו להיות מעצמה בתחום, למרות החשיפה המעטה שלו

רגע, רגע, רגע. יש לנו על מה לדבר היום, אבל לפני הכל - לא לפספס את התוכנית השבועית שלנו.

כנראה שלא שמעתם את זה בשום גוף תקשורת, אבל לא מעט ישראלים מייצגים את המדינה בכבוד בתחרויות ג'יו ג'יטסו ברזילאי ברחבי העולם. כמו ענפים רבים, גם כאן יש לא מעט ליגות לאומיות ומקומיות שעורכות תחרויות אך הנחשבות ביותר שייכות לפדרציה הבינלאומית לג'יו ג'יטסו ברזילאי (IBJJF). הפדרציה הוקמה ע"י קרלוס גרייסי ג'וניור, בנו של קרלוס ואחיינו של הליו גרייסי, ומאז עורכת את התחרויות היוקרתיות ביותר בעולם בהן אליפות העולם (שנקראת 'המונדיאל'), אליפות אירופה, אליפות פאן אמריקה, אליפות אסיה ואליפות ריו דה ז'נרו הפתוחה כמו גם תחרויות מקומיות יותר כגון אליפות לונדון הפתוחה, אליפות לאס וגאס הפתוחה וכו'.

חוקי ההשתתפות בתחרות שונות משרוב אוהדי הספורט מכירים וראשית נעשה סדר ונסביר מי, מה, איך? למה, וכמה. התחרויות מתקיימות בשתי מתכונות; תחרות עם חליפה (גי) ותחרות בלי חליפה שמכונה תחרות NO GI (יצירתי...). פרט לחליפה, החוקים בשתי המתכונות זהים וחלוקת המתחרים היא לפי גיל, משקל ודרגה. החלוקה הראשונה היא לפי גילאים כאשר ישנה הפרדה בין ילדים (4-17) ומבוגרים. הקטגוריה הגדולה ביותר, ולכן גם הנחשבת, היא קטגוריית הבוגרים ובה לוקחים חלק לוחמים בגילאים 18-29. הקטגוריות הבאות הן מאסטרס (31-36), סיניורס 1 (37-41), סניורס 2 (42-46), סניורס 3 (47-51), סניורס 4 (52-56) וסניורס 5 (57+). בניגוד לענפי לחימה אחרים בהם ניצחון יכול להגיע אודות למהלך פתאומי של מכה או הטלה, קרב ג'יו ג'יטסו מורכב ומסובך בהרבה וליתרון ברמה הטכנית יש משמעות רבה. זאת אומרת שלוחם בחגורה כחולה שמתאמן כשנתיים לא אמור לפגוש לוחם בעל חגורה שחורה שמאחוריו שנות אימונים רבות שכן הפער ברמה הטכנית ביניהם גדול מדי. לכן, החלוקה הבאה היא לפי רמה או צבע החגורה; לבנה, כחולה, סגולה, חומה ושחורה. לאחר החלוקה לחגורות מתבצעת החלוקה למשקלים. קטגוריות המשקלים הן עד 57 ק"ג, עד 64, עד 70 ק"ג, עד 76 ק"ג, עד 82 ק"ג, עד 88 ק"ג, עד 94 ק"ג, עד 100 ק"ג והקטגוריה האחרונה, 100+ ק"ג.

לפי חלוקות אלו יצרה למעשה הפדרציה זירה לכל מתחרה, בכל גיל, דרגה ומשקל. מעבר בין הזירות אפשרי אך ורק לזירה עדיפה יותר. זאת אומרת שמתחרה בן 25 לא יוכל להתחרות בקטגוריית סניורס 3 שם יהיו לו יתרונות גיל, יכולות אתלטיות ויופי, אך מתחרה בן 40 יוכל, אם ירצה, להתחרות בקטגוריית הבוגרים שם יעמיד את היכולת הטכנית שלו למבחן מול האריות הצעירים. מי ירצה לעשות דבר כזה? כל מי שהיה משהו בצעירותו ורוצה להוכיח שגם בבגרותו כוחו לא נס. דוגמאות לכך ניתן לראות אצל וולינגטון "מגטון" דיאז וסאולו היברו שעושים בצעירים שפטים למרות שמזמן חצו את גיל ה-40.

הקטגוריה הנחשבת ביותר היא כמובן קטגוריית הבוגרים בעלי החגורה השחורה על שלל משקליהם שם נפגשים הטופ של הטופ. חשוב כמובן לציין כי לכל קטגוריית גיל וחגורה יש את קטגוריית המשקל הפתוח בה נפגשים הטופ של הקטגוריות ללא קשר למשקל המתחרים. גם שם כמובן, קטגוריית המשקל הפתוח לבוגרים בעלי חגורות שחורות היא היהלום שבכתר ושבה בדר"כ לוקחים חלק אלופי המשקלים השונים.

איך מנצחים, אתם שואלים? מדובר בספורט מורכב שעל מנת ליהנות ממנו צריכים להבין מה רואים. בעוד שהאבקות צריך לרתק את היריב ובג'ודו להטיל, לרתק או לחנוק (למרות שהטלה הגונה תסיים את הקרב) בג'יו ג'יטסו ברזילאי הניקוד מורכב יותר וכך גם הקרב. ניתן כמובן לנצח בהכנעה ע"י בריחים (מרפק, כתף, רגל, ברך או קרסול) או חניקות וגם אם היריב לא נכנע לכאב וללחץ, איבר שבור, זעקת כאב או הירדמות יסיימו את הקרב. דרך נוספת לנצח היא ע"י ניקוד כאשר הטלה/הפלה תזכה ב-2 נקודות וכמוהם גם סוויפ (בקישור למטה, מצב בו היריב שהיה למטה עשה מהלך, הפך את יריבו וסיים למעלה). מצב בו היריב שלי שוכב על הגב ואני מרתק אותו עם ברך על הבטן יזכה אותי גם כן ב-2 נקודות. מעבר גארד (כאשר אני מצליח לצאת מבין רגליו של היריב שמבחינתו שואף להשאיר אותי שם) יזכה אותי ב-3 נקודות ועמדות שולטות יזכו אותי ב-4 נקודות (מאונט, מאונט על הגב או שליטה של הגב).

אחרי שקראתם לעומק את החוקים ואתם בקיאים בענף היפיפה הזה תוכלו להתפנות לרשימת ההישגים בהם זכו ישראלים ברחבי עולם בשבועות האחרונים.

בסוף ספטמבר נערכה אליפות פאן אמריקה היוקרתית בניו יורק בה השתתף שלומי דיאנה. שלומי התחרה במתכונת NO GI בקטגוריית סניורס 1 לחגורות כחולות במשקל עד 82 ק"ג וזכה במקום הראשון. שלומי המשיך בכושר הנהדר ושבוע לאחר מכן השתתף באליפות העולם למאסטרס וסניורס שנערכה בלונג ביץ' שבקליפורניה. הפעם התחרה דיאנה עם גי וזכה שוב במקום הראשון ובתואר אלוף העולם בקטגורית סיניורס 1 לחגורות כחולות במשקל 82 ק"ג.

השבוע נערכה אליפות לונדון הפתוחה בה השתתפו שלושה ישראלים. אלכס אומנצב ניצח שני קרבות, את שניהם בנקודות, כדי לזכות במקום הראשון בקטגוריית הבוגרים לחגורות כחולות עד 70 ק"ג. דודי בן זקן התחרה בקטגוריית הבוגרים לחגורות סגולות עד 82 ק"ג אך הפסיד את הקרב הראשון. נחזור אליו בהמשך. רועי פריינטה התחרה בקטגוריית הבוגרים לחגורות שחורות עד 82 ק"ג אך הפסיד בקרב הראשון לברזילאי שהמשיך וזכה בקטגוריה, מה שהקנה לרועי את מדליית הארד.

יום לאחר מכן נערכה באותו המקום אליפות אירופה הפתוחה במתכונת NO GI. זו הפעם הראשונה שתחרות זו מתקיימת וגם בה השתתפו שלושה מתחרים מישראל. רומן ראש ניצח בסיבוב הראשון ברזילאי מוכשר שהיה הפייבוריט לזכות בקטגוריה. במהלך הקרב נפצע רומן בברכו אך הצליח לנצח את הקרב בנקודות. לקרב השני כבר עלה רומן כשהוא פצוע ועם ברך חבושה ולאחר קרב עם מתאבק רומני הפסיד את הקרב בנקודות. רומן זכה במדליית הארד בקטגוריית מאסטרס לחגורות סגולות עד 76 ק"ג. מתחרה נוסף שהביא לנו מדלייה בקטגוריית המאסטרס הוא שגיא דובב שניצח שלושה קרבות ואת כולם הוא מסיים בחניקה שהובילה לכניעת יריביו. דובב זכה במקום הראשון ובמדליית הזהב לחגורות סגולות עד 94 ק"ג. המתחרה האחרון היה דודי בן זקן שלא נתן להפסד ביום הקודם לדכא אותו ועלה להתחרות בקטגוריית הבוגרים לחגורות סגולות עד 82 ק"ג. דודי ניצח את הקרב הראשון שלו בנקודות והמשיך לנצח 3 קרבות נוספים, כולם בהכנעה, כדי לזכות במקום הראשון.

בסה"כ הצליחו הישראלים לזכות בחמש מדליות זהב ושתי מדליות ארד. לא רע יחסית לענף שכמעט ואינו מוכר בארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
את כל הקרבות סיים בחניקה. שגיא דובב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ערב קרבות ישראלים

במוצ"ש האחרונה נערך ערב קרבות חובבניים (אינטרקלאב -INTERCLUB ) במסגרת ליגת ה-MMA הישראלית IWC (Israeli Warrior Challenge). מטרתה של זירת האינטרקלאב היא לתת במה ללוחמים צעירים ללא ניסיון מקצועני אשר רוצים לבצע את הקפיצה הראשונה שלהם לעולם ה-MMA והאגרוף התאילנדי ללא הלחץ שמתלווה לקרב מקצועני עם קהל גדול, גופי תאורה מחממים ושידורים טלוויזיוניים. האירוע נערך כאמור במוצ"ש האחרונה בנוה מונסון והיה הצלחה אדירה כשכלל 56 לוחמים מלא פחות מ-18 מועדונים שונים שלקחו חלק ב-28 קרבות (12 MMA ו-16 אגרוף תאילנדי). אירוע זה היה הגדול מסוגו אי פעם בישראל עם קהל של 450 צופים שבאו לעודד ולראות את לוחמי העתיד בתחילת דרכם. בקרוב ייערך אירוע מספר 13 של ארגון IWC ונותר רק לראות מי מהלוחמים שנלחמו במוצ"ש יעשה את הקפיצה למים העמוקים של הקרבות המקצועניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם רומן ראש לא בייש את הפירמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיעור בהיסטוריה – UFC 50

השבוע לפני שמונה שנים נערך אירוע UFC 50 בו נלחמו חלק מהלוחמים הטובים ואהובים של התקופה, וגם של כל הזמנים, בהם אוון טאנר, רובי לולר, פרנק טריג, ריץ פרנקלין וטיטו אורטיז. למרות כל השמות הללו היה קרב אחד שהעפיל על כולם הן מבחינת הביצוע והתוצאה והן מבחינת משמעותו להיסטוריה של ה-MMA. הקרב הפגיש לראשונה בין מאט יוז', מי שנחשב עד לא מזמן ללוחם במשקל מעורב הטוב בהיסטוריה, לג'ורג' סיינט פייר שירש אותו כטוב בכל הזמנים ויש רבים שאף יתמכו בתואר זה ללא קשר למשקל.

יוז' זכה בחגורת האליפות מידי האלוף דאז קרלוס ניוטון ב-UFC 34 והגן על החגורה לא פחות מחמש פעמים בשנה ותשעה חודשים בלבד ועשה זאת בצורה משכנעת למדי עם נוקאאוט, שלושה נוקאאוטים טכניים, הכנעה אחת והחלטה אחת. ב-UFC 46 איבד יוז' את התואר לבי ג'יי פן כשהפסיד בחניקה אך חמישה חודשים לאחר מכן חזר להילחם וניצח את רנאטו ווריסימו. בעקבות סכסוך משפטי בין פן ל-UFC נשללה חגורת האליפות מהלוחם מהוואי והקרב בין יוז' לסיינט פייר נקבע כדי להכתיר אלוף חדש.

לסיינט פייר בן ה-23 היה זה הקרב השלישי ב-UFC והשמיני בקריירה בה היה בלתי מנוצח, לשם ההשוואה מאזו של יוז' עמד על 37 ניצחונות וארבעה הפסדים כשמעבר להפסד לפן, יוז' לא טעם תבוסה מאז 2001. סיינט פייר אמנם היה לוחם מבטיח אך לא הזכיר את האלוף הדומיננטי שאנו מכירים כיום והדבר ניכר כבר בהגיעו לכלוב.

סיינט פייר היה מתוח ולא פגש במבטו של יוז' הדומיננטי שהתנהל כמו מלך שבא לקחת את הכתר שלו חזרה. סיינט פייר מיהר לקחת את הקרב לרצפה אך יוז' הצליח להחזיר את הקרב לעמידה. הקנדי הצעיר לא וויתר וזרק בעיטות ואגרופים אך היה זה יוז' שדקה וחצי לתוך הקרב צלל אל רגליו של סיינט פייר ולאחר מאבק קצר הטיל את הקנדי לקרקע. סיינט פייר הצליח לחזור לרגליו ופגע בעיטה מסובבת לצלעות של יוז' והמשיך עם מספר אגרופים שגרמו ליוז' לקחת את הקרב לקרקע בשנית עם הפלה נוספת. האמריקני שלט בקנדי על הקרקע עד לסיום הסיבוב ואז במהלך קלאץ' מדהים, בעת שסיינט פייר ניסה לסגור קימורה על יוז', הפך האמריקני את היוצרות ולכד את סיינט פייר בבריח יד שגרם לו להיכנע עם שניה בודדת על השעון! סיינט פייר סיפר לאחר מכן כי הוא הפסיד את הקרב לפני שנכנס לכלוב שכן הוא העריץ את יוז' ולא חשב שיוכל לנצח אותו, כה גדולה הייתה הילתו של יוז'.

לוחם MMA  ג'ורג' סנט פייר לאחר שהכניע את מאט יוז. Jae C. Hong, AP
לוחם MMA ג'ורג' סנט פייר לאחר שהכניע את מאט יוז/AP, Jae C. Hong

הניצחון הזה החזיר את יוז' לגדולה והאלוף ניצח את ארבעת הקרבות הבאים שלו כולל ניצחון על הוייס גרייסי האגדי, פרנק טריג, ובי ג'יי פן. יוז' היה על גג העולם ונחשב ללוחם הטוב בהיסטוריה במשקל מעורב עד שפגש את.. ג'ורג' סיינט פייר.

נראה שההפסד הזה עשה לסיינט פייר הצעיר מה שגזימה עושה לענף והקנדי יצא לרצף של שישה ניצחונות רצופים בהם ניצחונות על ג'ייסון מילר, פרנק טריג, שון שרק ובי ג'יי פן. בניצחון השישי שלו זכה סיינט פייר לנקום ביוז' כשניצח אותו בנוקאאוט טכני וזכה באליפות העולם שחמקה ממנו שנתיים קודם לכן. השניים נפגשו בפעם השלישית שנה לאחר מכן אז כבר הגיע סיינט פייר עם ביטחון של אלוף והשמיד את יוז' בדרך להכנעה מרשימה. בטרילוגיית הקרבות הזו ניתן לראות את מסלולם הנגדי של שתי האגדות; אחד בדרכו משיאו מטה והשני לשיאו מעלה. בעוד פחות מחודש יחוזר סיינט פייר מפציעה שהשביתה אותו לתקופה ארוכה ונותר רק לקוות שנקבל את אותו סיינט פייר.

האתר של איתי לייבוביץ'
Itay.leibovich@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • שגיא דובב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully