וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורדן פארמר, הגרסה הצרפתית

18.10.2012 / 11:00

הוא גארד כישרוני, ממוצא יהודי, שבקיץ העדיף לוותר על מכבי תל אביב. ליאו וסטרמן, הדבר הבא בצרפת, עומד לרגש העונה את היורוליג, כנראה בדרך לדראפט

חודש יוני היה חודש לא פשוט עבור מכבי תל אביב. בזמן שיוגב אוחיון החל במאבק על מנת לעזוב לרוסיה, החלו הצהובים לחפש רכז זר כדי להשלים את הסגל לצדו. בסופו של יום סיכם ריקי היקמן את תנאיו במכבי באמצע החודש, אך כמה ימים לפני כן עלה שמו של ליאו וסטרמן (20, 198), שחקנה הצעיר של וילרבאן, ששמו נקשר גם בברצלונה ופנאתינייקוס. הצהובים התעניינו מאוד, יצרו קשר עם השחקן, אך הרצון של השחקן היה להגיע דווקא לפרטיזן בלגרד.

ליאו וסטרמן שחקן הנבחרת הצעירה של צרפת. GettyImages
אוהדי מכבי תל אביב פספסו אותו, אוהדי היורוליג ירוויחו אותו. וסטרמן/GettyImages

"החתמנו את אחד הגארדים הצעירים הכי טובים באירופה, אולי הטוב שבהם", התגאה נשיא פרטיזן, פרדרג דנילוביץ', "יש לו חוזה לשלוש עונות, אבל אני לא אתפלא אם לפני זה הוא כבר יהיה ב-NBA". קצת מוזר כיצד אחד השחקנים הטובים בצרפת, מי שהוזכר לאחרונה כמחליף של טוני פארקר, זה שמועמד להיבחר בדראפט הקרוב, נשאר מחוץ לקבוצות הצמרת, ובמיוחד מחוץ למכבי תל אביב, שהעובדה שהוא יהודי יכלה לעזור להם בעידן החוק הרוסי. דבר אחד בטוח: העונה היורוליג תזכה לחוות את אחד השחקנים המעניינים שייצאו מאירופה בקרוב.

פריצה בגיל צעיר

עוד לפני יום הולדתו ה-15, בעודו משחק באקדמיית הכדורסל הצרפתית (זו שהוציאה את טוני פארקר, בוריס דיאו, רוני טוריאף, יוהאן פטרו וסטפן ריזשה), נקרא וסטרמן לייצג את נבחרת צרפת עד גיל 16. שנה לאחר מכן, כשהוא כבר שחקן יותר מנוסה, הוא הוביל את הנבחרת לחצי גמר אליפות אירופה עם ממוצעים נהדרים. "אין ספק שבנקודת הזמן הזאת, רגע לפני שהוא מתחיל לשחק בליגה השלישית במדי האקדמיה, השם שלו התחיל לצוף באירופה", מספר העיתונאי הצרפתי פיליפ טינסה.

אומנם רוב השחקנים שמשחקים באקדמיה הצרפתית הופכים למטרה של הקבוצות הגדולות, אבל וסטרמן, ביחד עם אוון פורנייר (שנבחר הקיץ במקום ה-20 בדראפט), סומנו ככוכבים הגדולים ביותר. למעשה, מה שהפך אותו לשם מוכר באירופה הייתה אליפות אירופה לנוער בשנת 2009, שם זכתה צרפת במדליית הכסף, כשהוא הרכז הפותח עם 8.1 נקודות ו-4 אסיסטים למשחק. "ליאו ואוון הם העתיד של הכדורסל הצרפתי והאירופי", אמר אז מאמן הנבחרת פיליפ אורי, "הם קטנים מכולם בשנה באליפות הזאת, ועדיין שיחקו כמו סופרסטארים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שחקן נבחרת צרפת טוני פארקר. רויטרס
"כשטוני יחליט באופן סופי לפרוש מהנבחרת, אין לי ספק שליאו יהיה זה שימלא את החוסר בתור הרכז הפותח של הנבחרת". פארקר/רויטרס

ההתקדמות המשיכה כשוילרבאן החליטה לתת לו את הצ'אנס בעונת 2010/11 והחתימה אותו. אחרי עונת התבשלות, שבסיומה לקח את מדליית הארד עם נבחרת העתודה, הגיעה העונה שעברה שבמהלכה כבר הפך לפקטור ממשי בכדורסל הצרפתי. בגיל 19, הוא העמיד ממוצע של 8.8 נקודות ו-3.3 אסיסטים למשחק בליגה. "מה שאני אקח מהעונה הזאת היא התקופה עם טוני פארקר", סיפר וסטרמן בראיון באפריל, "בזמן השביתה הוא הדריך אותי הרבה ודיבר איתי. אני חולם להיות כמוהו, מגיל 10 אני לובש אותו מספר כמוהו, ואין ספק שהתקדמתי כששיחקתי לצדו".

בצרפת כבר נחשב לכוכב

באפריל השנה הגיע וסטרמן ל"נייק הופ סאמיט", המחנה שמקבץ תחתיו את כל השחקנים המוכשרים בעולם, בדיוק כמו טוני פארקר 12 שנה לפניו. אלא שהעובדה שהמחנה התרחש במהלך המשחקים הגורליים של הקבוצה, הובילה את פייר וינסנט, מאמן וילרבאן, להערים קשיים על הנסיעה. "בדיוק לפני הפלייאוף אני אמור לוותר על השחקן המוביל שלי?", שאל המאמן.

מי שהתערב לטובת וסטרמן היה הבעלים של הקבוצה, טוני פארקר. "טוני הוא הבוס של וילרבאן, והוא זה שאמר שאסור לי לפספס את המחנה הזה", סיפר הגארד הצעיר, "הוא אמר שהמחנה הזה עזר לו מאוד להיכנס ל-NBA, ואם גם אני חולם לעשות את זה - אני חייב להיות שם. הקבוצה שלי תחכה".

בקיץ, קצת אחרי שחתם בבלגרד, זומן במפתיע לנבחרת הצרפתית הבוגרת בשל הפציעה של פארקר. "אין ספק שיש לו מקום בסגל הרחב כבר בגילו", אמר וינסנט קולה, מאמן הנבחרת. אלא שאוון פורנייר לא חזר לנבחרת העתודה בשל הכניסה לדראפט, פארקר חזר מהפציעה, ווסטרמן הובהל בחזרה לעתודה. שם הוא כבר היה הכוכב הגדול, נבחר ל-MVP של אליפות אירופה, וזכה שוב במדליית הכסף.

"ליאו שחקן נהדר, דיברנו לא מעט כששיחקתי בצרפת במהלך השנה שעברה", אמר ניקולה באטום על הכוכב הצעיר, "כשטוני יחליט באופן סופי לפרוש מהנבחרת, אין לי ספק שליאו יהיה זה שימלא את החוסר בתור הרכז הפותח של הנבחרת. הוא רק בן 20, אבל כשאני רואה אותו מתאמן היום, ורואה עד כמה הוא קולני ומנהיג, אז אתה מבין שהוא משחק כמו שחקן בן 25 לפחות. הוא מבין את המשחק והוא ילך וישתפר בכל עונה".

בידיים של וויושביץ', ויש עם מה לעבוד

הבחירה בפרטיזן בלגרד כתחנה הבאה של וסטרמן, ולא למשל במכבי תל אביב, נבעה ככל הנראה מהעובדה שהסוכן של הגארד הצרפתי הוא מישקו ראזנטוביץ', אחד הסוכנים הגדולים באירופה, סרבי ששולח לא מעט שחקנים צעירים לבלגרד. "ההגעה שלי לפרטיזן היא חלק מהרצון שלי לעבוד ולהתקדם כדי להגיע לרמות הגבוהות ביותר", אמר וסטרמן אחרי החתימה בקבוצה. לפי כתבה שפורסמה בצרפת, הורי השחקן היו מעוניינים שיילך לפרטיזן, ויתקדם כפי שעשה יאן וסלי.

מאמן פרטיזן בלגרד, דושקו וויושביץ'. ברני ארדוב
"הוא שחקן מאוד מעניין, אני בטוח שהוא יוכל להגיע רחוק". וויושביץ' מאמין/ברני ארדוב

דושקו וויושביץ', המאמן האגדי של הקבוצה הסרבית, התייחס בקצרה לשחקן שהגיע לקבוצתו: "הוא שחקן מאוד מעניין, ואני בטוח שאם הוא יעבוד קשה, הוא יוכל להגיע רחוק". אז מה בדיוק הולכים לשפר במשחק של וסטרמן? אין ספק שמדובר ברכז עם יכולת הבנת וראיית משחק ברמה גבוהה מאוד. שתי הבעיות שסומנו במחנה הצעירים בטרוויזו הקיץ הזה, ובמחנה בארצות הברית, היו האתלטיות, והצעד הראשון האיטי יחסית שלו.

"בצד ההתקפי יש לו דברים טובים, למרות שהאתלטיות שלו מונעת ממנו לסיים הרבה מצבים, זה משהו שצריך לעבוד איתו, הוא צריך לשפר את היכולת ההתפרצות שלו", נכתב עליו בדוח סקאוטינג באתר דראפט אקספרס, "בצד ההגנתי, הוא אמנם קורא מצבים טוב, מה שמאפשר לו לחטוף כדורים, אבל באחד על אחד שחקנים עוברים אותו בקלות מדי בגלל האיטיות היחסית שלו, והוא יצטרך להשתדרג ובגדול בנושא זה".

העיתונאי הסרבי דושאן לטקוביץ' מספר על השתלבותו של וסטרמן, "הוא עוד לומד את הסגנון האירופי. במשחקים הראשונים תחת וויושביץ' אין ספק שהוא חסר ביטחון ברמה מסוימת, אבל הוא כבר הבין שאם הוא עושה טעויות בהגנה, הוא משלם על זה בדקות על הספסל. דנילוביץ' אמר שהוא בחור מאוד חיובי שמראה נחישות והתמדה בעבודה, ככה שאני מאמין שעם הזמן נוכל לראות עד כמה הוא התקדם".

בתפר שבין היורוליג ל-NBA

אז מה העתיד מנבא לאחד הכישרונות העולים היום בעם הספר? כיום ממוקם וסטרמן כאחד שיכול להיכנס בסוף הסיבוב השני לדראפט של השנה הבאה, אך טוני פארקר התייחס לנושא בסיום המשחקים האולימפיים: "אין ספק שהרבה מהיכולת של הדור הבא בכדורסל הצרפתי להשתלב ב-NBA תקום ותיפול על היכולת של אוון פורנייר להשתלב בליגה השנה. אם הוא יהיה טוב, אז כבר בדראפט הבא תימצא הקבוצה שתהמר על וסטרמן, וכך הלאה על שאר השחקנים המוכשרים שיש אצלנו".

דיוויד בלאט, מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
וסטרמן ויתר על מכבי, גם בגלל שהכיר את הלחץ בקבוצה, וגם כי חשש שלא יקבל את המפתחות. כך הוא חמק מהידיים של בלאט/ברני ארדוב

בינתיים מעריכים גורמים שונים ביבשת כי גם אם ייבחר השנה בדראפט - הגארד יישאר לשנתיים לפחות בפרטיזן. "זאת הדרך של הרבה גארדים אירופיים שנבחרים בדראפט", אומר לטקוביץ', "אין הרבה סיכוי שווסטרמן יבחר בסיבוב הראשון, ואם הוא יעשה את זה, יש סיכוי לא רע שיעדיפו שהוא יתבשל עוד שנה בפרטיזן, יעבוד במקום שנחשב לחממה לגידול שחקנים, ורק אז ייקחו מוצר טוב יותר. גם השחקן הודה שהוא בא לא רק לעונה אחת לקבוצה".

ומה לגבי הקשר היהודי? גורמים בקרבת השחקן סיפרו השבוע כי קיים סיכוי גדול שיגיע למועדון אירופי בכיר, וזאת במידה שלא יהיה ב-NBA. "צריך להבין שהוא עדיין בן 20, ולהיכנס למסגרת של מועדון מלחיץ שדורש הישגים ברמה האירופית הגבוהה זה לא נכון עבורו. המשפחה מכירה את מכבי תל אביב, היא יודעת שמכבי עוקבת אחריו, אבל הסיכוי שזה יקרה הוא לא ברור. קיימים מועדונים אירופיים גדולים, גם בצרפת וגם במדינות אחרות, שיהיו מוכנים לתת לו את המפתחות. השיקול שהוא יהודי לא יהיה אלמנט בכלל בבחירת הקבוצה, כי בסופו של דבר לא משחקים לפי הדת שלך על הפרקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully