וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזאר המסתורי

16.8.2012 / 14:14

בצרפת הוא היה השחקן הכי מרגש מאז רונאלדיניו, אז למה באנגליה מהמרים בפזיזות שאדן הזאר יהפוך בצ'לסי לפלופ העונה

ב-10 במרץ, בעיצומו של מאבק האליפות מול מנצ'סטר סיטי וחצי יממה לפני משחק הליגה מול ווסט ברומיץ', קפץ אלכס פרגוסון לביקור בזק בסטאד דה ז'רלאן בליון, על מנת לעקוב מקרוב אחר יעד הרכש המרכזי שלו לקיץ - אדן הזאר. בסביבות הדקה ה-40, אחרי שליסנדרו לופס כבש את השער השני לזכות ליון שניצחה 1:2 במשחק, נקלט מנג'ר מנצ'סטר יונייטד במצלמות הטלוויזיה כשהוא מפהק פיהוק גדול. הזאר לא הבריק באותו ערב, וכשנשאל בסיום לגבי פרגוסון המנומנם ביציע, השיב: "בכלל לא ידעתי שהוא מגיע. אולי הוא היה עייף". בסביבתו של הזאר טענו בדיעבד כי באותו רגע איבדה יונייטד את הבכורה במירוץ אחר היהלום הבלגי. בזמן שפרגוסון נרדם, צ'לסי נכנסה לתמונה וביצעה את ההעברה הגדולה של הקיץ באנגליה.

הזאר היה על הכוונת של כל המועדונים הבכירים באירופה. ברצלונה וריאל מדריד הביעו עניין מרחוק ובכל מקרה לא היו מסוגלות לעמוד בעלויות, הליגה האיטלקית לא הייתה מספיק אטרקטיבית מבחינת הזאר, פרגוסון כאמור פיהק ובמנצ'סטר סיטי היה זה חוסר התיאום בין הצוות המקצועי להנהלה שפגם בקידום המהלכים. כך, צ'לסי קפצה על המציאה וזכייתה בליגת האלופות רק הועילה לה לסגור את עסקת הענק כבר בתחילת יולי. 40 מיליון יורו (לא כולל שכר שנתי, בונוסים ועמלת סוכן) שילמה צ'לסי כדי שליל תיפרד מכוכב העל שלה אחרי שבע שנות התקשרות. מאז היה ילד בן 14 שהצטרף למחלקת הנוער מטוביזה. עכשיו הזאר צריך להתמודד עם הציפיות הגדולות, עם התקשורת הבריטית מלאת הארס (שכבר מהמרת עליו כפלופ של העונה) ובעיקר עם עול תג המחיר תחתיו קרסו רבים וטובים לפניו. הכדורגלן עליו אמרו בצרפת ש"הוא לא יודע פחד", מגיע לליגה המרתיעה מכולן.

אדן הזאר שחקן צ'לסי. GettyImages
האיש שלא יודע פחד. אדן הזאר/GettyImages

מאז ערך את הבכורה במדי הקבוצה הבוגרת של ליל בנובמבר 2007, אז היה בסך הכל ילד בן 16 שקיבל הזדמנות קצרה ומיד חזר לקבוצת הנוער, הזאר ביצע התקדמות מטאורית. ב-2008 הוא הפך לשחקן הזר הראשון שנבחר לצעיר המצטיין של הליגה, ושנתיים לאחר מכן קטף את הפרס פעם נוספת והיה לראשון שעושה זאת בתולדות הליג 1. ב-2011 הבלגי המוכשר כבר הוביל את ליל לדאבל סנסציוני במונחי הכדורגל הצרפתי ונבחר ברוב קולות לשחקן העונה הצעיר אי פעם, ובעונה החולפת זכה שוב בתואר ה-MVP למרות אובדן האליפות, אחרי עונת שיא אישית בה שדרג את מספריו בצורה משמעותית ל-20 שערים ו-15 בישולים, והוסיף אינספור ביצועים מרהיבים שלא נראו במגרשים בצרפת מאז ימי רונאלדיניו.

כבר באמצע העונה הקודמת הבינו בליל כי ההופעות הקסומות של הזאר הן חלק מסיבוב הפרידה שלו. הפעם כבר לא מדובר בגישושים - הוא לא ישוב לעונה נוספת. הפינאלה אכן היה מושלם, עם שלושער לרשת נאנסי במחזור הסיום. שבוע לאחר מכן הודיע הזאר כי קיבל החלטה, ולאחר מספר שעות של מתח צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי העדיף את צ'לסי על פני שתי הקבוצות של מנצ'סטר: "אני חותם אצל אלופת אירופה. קיבלתי את ההחלטה הסופית בהתבסס על כמות דקות המשחק שאקבל והעמדה בה אשחק. לא הרבה אנשים יכולים להגיד שהייתה להם אפשרות לבחור בין שלושה מועדונים כל כך גדולים". בהמשך ציין כי גם לאטרקטיביות של לונדון לעומת האפרוריות של מנצ'סטר היה משקל נכבד בהחלטה, וכמובן הקרבה היחסית של הבירה לבית בבלגיה.

במנצ'סטר לא ידעו איפה לקבור את עצמם. "אני לא יודע כמה צ'לסי שילמו עליו ומה בדיוק היה שם. את זה כדאי שתשאלו את בריאון מרווד", התייחס בשבוע שעבר רוברטו מאנצ'יני להחמצה הגדולה של מנצ'סטר סיטי. "אני יכול לחוות את דעתי המקצועית על השחקן ולהגיד שהזאר הוא אחד השחקנים המובילים של הכדורגל העולמי ל-10 השנים הקרובות, אבל צ'לסי לקחה אותו והסיפור נגמר. אין לנו מה לעשות בעניין". פרגוסון, שרדף אחרי הזאר במשך יותר משנה ובעבר השקיע סכומים דומים בחלון ההעברות, בחר במידה מסוימת של צביעות להצטייר כמי שלא נכנע לתכתיבים: "מבחינתי זה יותר מדי כסף. הוא שחקן טוב, אבל 34 מיליון ליש"ט? זה פשוט מגוחך. זה לא רק דמי ההעברה, אלא גם השכר ודמי התיווך לסוכנים. בעסקה של הזאר, צ'לסי שילמה שישה מיליון ליש"ט לסוכן שלו. אני לא מקנא בהם. אנחנו הערכנו את הזאר בפחות והצבנו לעצמנו גבולות ברורים".

רוברטו מאנצ'יני מנג'ר מנצ'סטר סיטי מתעמת עם מנג'ר מנצ'סטר יונייטד אלכס פרגוסון. Michael Regan, GettyImages
שניים רבו, צ'לסי זכתה. רוברוט מאנצ'יני מול אלכס פרגוסון/GettyImages, Michael Regan

שחקן המריבה בחר כאמור בלב שלם בצ'לסי, ומרגע הגעתו למתחם קובהאם ריכז את מירב תשומת הלב מהתקשורת הבריטית. יכולתו בכל משחק אימון נותחה מכל זווית אפשרית, פרשנים, מאמנים וחברים מהעבר הביעו דעה על סיכויי להצליח באנגליה, ורק הזאר נותר רגוע ושלו. "אני 'זן', סכום ההעברה לא מלחיץ אותי", העיד בראיון ל'סאן'. "יהיו לי משחקים רעים וכולם צריכים להבין את זה. מחמיא שאנשים מצאו דמיון ביני לבין ליאו מסי. המאמן יחליט אם אשחק בתפקיד דומה לזה שמסי משחק בברצלונה, אבל אני רוצה להצליח בצ'לסי בדרך של אדן הזאר. התקשורת? אני לא צריך להתמודד עם זה. אני בכל מקרה לא מבין את השפה האנגלית כל כך טוב, ועכשיו גם המורה שלי חולה".

ההתייחסות הקלילה של הזאר ללחץ התקשורתי לא הפתיעה אף אחד בצרפת. "גם אצלנו היו תקופות שאמרו שהוא עצלן, אחר כך טענו שהוא לא מסוגל לספק מספרים ואז עברו לדבר על התרומה הלא מספקת שלו במשחקים גדולים", מבהיר לוואלה! ספורט העיתונאי סולן שרייה, כתב 'לה ז'ורנל דו דימאנש' הצרפתי. "הזאר לא ספר אף אחד. הוא רק בן 21, אבל הדברים האלה לא מגיעים אליו. הוא קר רוח בצורה יוצאת דופן, מאוד בוגר כי הוא גם אבא מגיל 19 ובסופו של דבר אין אחד בצרפת שלא יודה שמדובר בכדורגלן הכי מרגש שהיה לנו בליגה בשנים האחרונות. אני מאמין שהוא יכבוש גם את האנגלים, אם רק יתנו לו זמן".

בצ'לסי, כך נראה, מתכוונים להעניק להזאר את כל הזמן שרק נדרש. כדי להקל עליו את ההתאקלמות, במועדון אף החליטו לצרף את האח בן ה-19 תורגן הזאר מלאנס, וכך שני האחים שגם הוריהם שיחקו כדורגל בצעירותם, עשויים לשתף פעולה לראשונה בקבוצה אחת. גם פרנק למפארד משוכנע שצ'לסי עשתה את המהלך הנכון ותפיק רווחים רבים מהזאר בעתיד. "התרשמתי ממנו מאוד", הודה הקשר האנגלי אחרי מספר אימונים לצד הרכש מליל. "יש לו כישרון טבעי וכל הסימנים מעידים על כך שהוא יכול להיות שחקן גדול בהיסטוריה של צ'לסי".

את הופעת הבכורה הרשמית שלו בכדורגל האנגלי ערך הזאר בתחילת השבוע, כאשר צ'לסי הפסידה 3:2 לאלופה מנצ'סטר סיטי במגן הקהילה. הזאר סיפק כמה מהלכים נאים והיה לא רע, אבל באנגליה התמקדו בעיקר בלעג לניסיון הכושל שלו לבצע מסירת עקב בדקה ה-20 ומיד החלו לדבר עליו בנשימה אחת עם שחקני רכש כושלים של צ'לסי, דוגמת אנדריי שבצנ'קו והחבר לקבוצה פרננדו טורס. רוברטו די מתאו דווקא היה מרוצה: "הוא היה חיוני, גרם בעיות להגנת סיטי ויצר כמה מצבים טובים. הוא משחק אצלנו בצד שמאל ולומד לשתף פעולה עם אשלי קול. הזאר כבר הראה ניצוצות ואני משוכנע שהוא יהיה הצלחה מסחררת בצ'לסי".

הקושי הגדול של הזאר בהסתגלות לכדורגל האנגלי, הוא הקצב המהיר של המשחק. בצרפת התרגל הקשר הבלגי למשחק איטי יותר וגם קיבל כבוד רב מהיריבים והשופטים. בפרמיירליג הוא לא יזכה לפריבילגיה הזו, וכאן תצטרך לבוא לידי ביטוי היכולת שלו להוכיח כי התנער מתדמית העצלן שדבקה בו לפני שנתיים בנבחרת בלגיה. "יכולת ההסתגלות שלו היא מדהימה", העיד כוכב העבר הבלגי אנזו שיפו, שאימן את הזאר בקבוצת הנערים של טוביזה ב-2004. "גם אז רבים היו סקפטיים לגבי ההתקדמות שלו מבחינה מנטלית ופיזית, אבל אני ראיתי אותו אחר צהריים אחד בגיל 14 והבנתי שגיליתי פנומן אמיתי. הוא היה כל כך חזק, לא נתקלתי בתופעה כזו. ידעתי מיד שמדובר בשחקן עם עתיד גדול לפניו, ואני שמח שצדקתי".

בינתיים הזאר מתפקד בצד שמאל בקישור של די מתאו, אבל הוא יכול לשחק גם בימין וכמובן בתפקיד חופשי מאחורי החלוץ. מכל העמדות הוא יכול לייצר מצבים ולהפגין את השליטה הנדירה שלו בכדור והיכולת לעבור שחקנים על שטח קטן. השאלה היכן צ'לסי תוכל לקבל ממנו את התפוקה המירבית, גם אם לא יהיו אלה אותם מספרים שסיפק בליל. "אסור לתת לו יותר מדי מטלות", הזהיר תומאס ורמאלן, חברו של הזאר לנבחרת בלגיה ויריבו מארסנל. "הוא טכני, מהיר עם הכדור ומזכיר קצת את מסי בצורת המשחק שלו. תנו לו תפקיד חופשי, תרשו לו ליהנות מהמשחק וכך תקבלו כדורגלן אדיר במיטבו".

אדן הזארד שחקן ליל חוגג. רויטרס
ביקורות בתקשורת? הוא לא מבין אנגלית ועכשיו גם המורה שלו חולה. אדן הזאר לא ספר אף אחד בצרפת. מה יהיה באנגליה?/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully