וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ממש עוגן, לוגן

30.7.2012 / 10:25

איבנוביץ' התייאש ממנו וחשד בו בשביתה איטלקית, אובראדוביץ' התעלם ממנו והפך אותו לשחקן הכי פחות זכור בפאו. לא רכז, לא שומר וגם טיפוס לא קל. אז למה דייויד בלאט חושב שאצלו דייויד לוגן יממש את הפוטנציאל ויפרוק את התסכול אחרי שנתיים נוראיות?

בקיץ 2010 כינסה הנהלת קאחה לבורל ישיבה עם צוות המאמנים, בה בחנו מועמדים פוטנציאליים לחיזוק הקבוצה. נצטרך מעט לחרוג מהרגלנו, ציינו ראשי המועדון בתחילת הישיבה, על מנת להחתים את השחקן שייקח אותנו דרגה אחת למעלה. דרך הפעולה והאג'נדה שלה מאז ומתמיד הייתה לאות ולמופת: לבוראל הייתה רוכשת שחקנים בגיל צעיר עוד בטרם פרצו, מחתימה אותם על חוזים ארוכי טווח ללא סעיפי יציאה ומשם מהדקת ומשייפת אותם עד לכדי קבלת המוצר המוגמר- שחקן ברמות הגבוהות של אירופה.

כשעלה לדיון שמו של דיוויד לוגן, נשיא המועדון חוסיין קוורחטה התלהב. "הוא השחקן שיעשה את ההבדל עבורנו, הוא בדיוק מה שהיה חסר לנו בעונה שעברה". המאמן דושקו איבנוביץ', שאינו ידוע בשל חיבתו הרבה לשחקנים אמריקאים וממעיט להחתים שחקנים מסוגו, התיישר אף הוא על פי תחושת הבטן של קוורחטה, האיש החזק במועדון. הוא אפילו האמין שזה יכול להצליח: "לוגן יעזור לחזק אותנו בנקודות שסימנו לעצמנו כמטרה הקיץ: הוא אתלטי, מהיר ומאוד תחרותי", אמר המונטנגרי, לאחר שלוגאן חתם רשמית על חוזה לשלוש שנים בבסקוניה.

מכאן, ניתן היה לצפות לגדולות ונצורות, אלא שההתלהבות הראשונית אט אט דעכה והתחלפה לכדי אכזבה רבה. עם התקדמותה של העונה, איבד לוגן את מקומו בחמישייה והפגין יכולת לא יציבה. אקורד הסיום שלו בויטוריה מעלה בדיוק את אותן שאלות שעלו לאוויר עם חתימתו השבוע במכבי תל אביב: האם לוגאן מתאים לקבוצה גדולה, או שלעולם יישאר כוכב בקבוצות קטנות? האם ביכולתו להשתלב בפאזל קבוצתי כמו זה שעליו מתעקש דיוויד בלאט?

דייויד לוגאן, קאחה לבוראל. ברני ארדוב
בקאחה לבוראל ראו איך הפוטנציאל מתפוצץ להם בפנים. לוגן/ברני ארדוב

עלייתו ונפילתו של המלך הפולני

לוגן, שגדל בשיקגו, אילינוי, בנה את הקריירה שלו מאפס. הגארד בן ה-29 סיים את התיכון והצעות למלגה ממכללות רציניות בוששו לבוא. בעל כורחו, הצטרף לוגן לקולג' הקטנטן באינדיאנפוליס, שאפילו לא משחק בליגת ה-NCAA הראשונה. לוגן הצטיין במשך ארבע שנים ואף הפך לקלע הטוב בכל הזמנים של המכללה, הרחק מעיניהם הבוחנות של הסקאוטים שחורשים את ארצות הברית. את מסעותיו באירופה החל בעונת 2005-2006, עת חתם בפביה האיטלקית, שהתחרתה בליגה האיטלקית השנייה. לאחר שניסה להגיע ל-NBA דרך הדלת האחורית, או בשמה הרשמי ליגת הפיתוח של ה-NBA, ה-NBDL. לאחר שהניסיונות הללו לא צלחו, נחת לוגאן דווקא ברמת השרון, כששיחק תחת המאמן בזמנו, מיקי ברקוביץ'.

אולם המקום בו לוגן תקע יתד ובנה לעצמו שם היה בפולין. האמריקאי הצטיין במדי טורוב הקטנה והוליך אותה עד לסדרת גמר הפלייאוף הפולני, בו נכנע לפרוקום סופוט (פרוקום גדיניה נכון להיום) הפייבוריטית רק במשחק שביעי ומכריע. לאחר מכן הובא לאותה פרוקום, בה כבר שמו יצא למרחוק, אל מחוץ לגבולות פולין. לוגן, ששיחק במדי פרוקום ביורוליג, הצטיין בשתי עונותיו בקבוצה ובמיוחד בזו השנייה, בה היה חלק מהמסע המפתיע של הקבוצה עד לרבע גמר היורוליג.

"בפולין לוגן היה המלך. מבחינת כישרון, לא היו שחקנים שהתקרבו לרמה שלו וזה כשלעצמו הפך אותו לכמעט בלתי עציר כאן", אומר עיתונאי הכדורסל מיכל פלקובסקי. פלקובסקי אף נזכר כיצד פולין ארגנה קומבינה לקראת טורניר היורו באסקט אותו אירחה ב-2009, ולטובת המשימה הלאומית אזרחה בזריזות את לוגן. הגארד ניפק את הסחורה, עם 15.5 נקודות ו-4.5 אסיסטים בממוצע, אולם פולין הודחה בשלב הבתים של הטורניר. "תעודת ההתאזרחות הונפקה עבור לוגן באופן לא חוקי. החוק בפולין אומר שיש לחיות במדינה חמש שנים לפני שניתן בכלל להגיש בקשה לקבלת אזרחות. ללוגן, לעומת זאת, ניתנה אזרחות כששהה במדינה רק שלוש שנים".

שחקן נבחרת פולין דייויד לוגן (משמאל) מול שחקם נבחרת סלובניה ארזם לורבק. רויטרס
קומבינה זריזה, והוא בנבחרת פולין. לוגן ביורובאסקט ב-2009/רויטרס

אך אם בפולין הורגשה אידיליה, הבעיות החלו לצוץ מיד כאשר לוגן עשה את המעבר לקבוצות בעלות פרסטיז'ה בכדורסל האירופאי, כמו קאחה לבוראל ופנאתינאיקוס. בשתי הקבוצות הללו, שהיו התחנות האחרונות בקריירה שלו, התקשה לוגן למלא אחר הציפיות.
"לוגן הובא מלכתחילה לויטוריה בתור רכז וזו הייתה הטעות הגדולה ביותר של קאחה לבוראל לגביו", טוען העיתונאי נאצ'ו מנדזה, המכסה את הקבוצה הבאסקית עבור אתר היורוליג. "הוא ממש לא שחקן שיכול לנהל משחק ברמה גבוהה ואיבנוביץ' הבין את זה כבר במשחקי ההכנה של העונה. לכן, הוא הוריד את לוגן לספסל והחל לשחק איתו בעמדת הסקנד גארד, אבל בעמדה הזו כבר היו שחקנים אחרים ולוגן לא מצא את עצמו. הוא התקשה מאוד להתרגל לעובדה שהוא שחקן ספסל, הוא פשוט לא עשה את הסוויץ' במחשבה ששחקן ספסל צריך לעשות. אפשר לומר שהוא לא היה מוכן לעשות את ההתאמות הדרושות".

אותו סיפור, כך נראה, חזר על עצמו בפנאתינאיקוס: לוגן, שגם כך הגיע כברירת מחדל בעקבות הקיצוצים בתקציב הירוקים, התעתד למלא את מקומו של דרו ניקולאס, שעם מעברו ליוון למד לשחק תחת המגבלות שהטיל עליו ז'ליקו אוברדוביץ', בקבוצתו עמוסת הכוכבים לעייפה. "לוגן לא הראה בפאו שום דבר מיוחד. ככל שהעונה התקדמה, הוא שיחק פחות ופחות ביורוליג ובסדרת גמר הפלייאוף ביוון הוא כבר איבד לגמרי את מקומו ברוטציה", אומר העיתונאי היווני אריס ברקאס. "הוא שחקן עם איכויות התקפיות, אבל הוא זקוק לקבוצה שתהיה תלויה בו באופן מוחלט ובפנאתינאיקוס זה לא התאים. הוא לא תרם כמעט כלום באספקטים אחרים במגרש למעט קליעה פה ושם, זה בלתי מתקבל על הדעת עבור שחקן משני בסגל".

"הסיבה שבגללה לוגן לא הצליח בקבוצות הגדולות שעבר בהן נעוצה בעובדה שהוא שחקן לא מספיק יציב", טוען מולי קצורין, שאימן אותו בנבחרת פולין, באותו קמפיין ב-2009. "משחקן ברמות הללו אתה צריך לדעת מה אתה מקבל בערב נתון ולוגן לא נותן את זה. הוא מאבד הרבה כדורים, הוא נוטה לחפף בהגנה ובחירת הזריקות שלו לרוב לא טובה".

מאמן קאחה לבוראל דושקו איבנוביץ'. ברני ארדוב
מיד הבין שכשאתה צריך מנהל משחק ברמה גבוהה, לוגן הוא לא האיש שלך. איבנוביץ'/ברני ארדוב

הטראבלמייקר הבא של מכבי?

מחוץ למגרש, מצטייר לוגן כאדם שקט ומופנם, אך גם כזה שהצרות אינן ממנו והלאה. במילים אחרות, גיליון ההתנהגות שלו לא נקי לחלוטין. בתקופתו בפולין טואטאה פרשייה מדאיגה בה היה מעורב, כפי שמספר מיכל פלקובסקי: "כששיחק בפרוקום הוא התפרסם הרבה בזכות היציאות הרבות שלו למועדונים בסביבה. באחד הלילות, הוא נקלע לקטטה שבמהלכה אפילו שבר את פרק כף היד ונזקק לאשפוז. איכשהו במועדון הצליחו לטאטא ולהשכיח את המקרה הזה לגמרי מבלי שהוא נבדק לעומק".

למרות שהותו הארוכה בפולין, ועל האף העובדה ששיחק במדי נבחרתה, לוגן לא חש אי אלו סנטימנטים כלפיה, מספר פלקובסקי. "הוא הודה בפה מלא שהוא משחק בנבחרת פולין רק בשביל החוזה הבא שלו. כשנשאל ידי עיתונאי פולני כיצד מהן תחושותיו לאחר קבלת הדרכון הפולני הוא ענה שהיה משחק גם עבור אפגניסטן אם האפגנים היו מציעים לו לעשות זאת. לא ההתבטאות הכי מרגשת שיכולה להיות".

בתקופתו בויטוריה החל סכסוך מתוקשר עם המאמן דושקו איבנוביץ', שלגביו, יש לציין, כי לוגן איננו השחקן היחיד שנקלע לסיטואציה דומה עימו בעבר. באחת הפעמים צייץ לוגן בטוויטר וביקר את תכני אימוניו של המאמן המונטנגרי: "באתי לשחק כדורסל, לא לרוץ ממקום למקום כל היום". מקרה נוסף אירע טרם משחקה של הקבוצה מויטוריה במוסקבה מול חימקי. לוגן היה אמור להתייצב למשחק בגפו, לאחר שטס לארצות הברית בעקבות הולדת בנו, אולם הגיע באיחור וחמור מכך, לא הגיע לבוש בבגדי משחק. איבנוביץ' הכעוס שלח אותו עם מונית למלון עוד במהלך המשחק ובספרד פרסמו כי לוגן פתח בשביתה והחליט שלא להשתתף במשחק על דעת עצמו. לוגן ואיבנוביץ' הפכו לניצים, עד כדי כך שהאמריקאי ביקש להשתחרר מהחוזה בויטוריה מיד עם תום העונה ואף התחייב לשלם לה פיצוי של 250,000 יורו. בוויטוריה, כפי שאפשר לנחש, כלל לא התנגדו.

"ללוגן לא היו בכלל בעיות משמעת ביוון, אני לא חושב שזו הייתה הבעיה איתו. הוא היה מאוד מופנם ומיעט מאוד לדבר עם התקשורת. מה שכן: הוא כנראה השחקן הכי פחות זכור בתולדות פאו. האוהדים לא הצליחו להתחבר אליו בכלל ולא היה נראה שהוא מוטרד מהעניין יותר מדי. במידה מסוימת, הוא היה סוג של רוח רפאים עבור האוהדים של פאו. בכל מקרה, אין ספק שהוא לא טיפוס של מנהיג", טוען העיתונאי היווני, ברקאס.

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. ברני ארדוב
אולי בקבוצה ידידותית יותר לאמריקאים יש לרכש שלו סיכוי. בלאט/ברני ארדוב

"אם ללוגן נוצרת כימיה טובה עם המאמן, והוא מקבל ממנו תחושה שהוא בוטח בו, הוא לא יגרום לבעיות מחוץ למגרש. בתקופה שלו בטורוב, המאמן סשו פיליבוסקי אמר לו בתחילת העונה שאם ישקיע כמו שצריך בהגנה, הוא יקבל יד חופשית ממנו בהתקפה. בזמנו זה עבד", מספר פלקובסקי.

"אני חושב שללוגן יש סיכוי יותר טוב להצליח במכבי תל אביב מאשר בשתי הקבוצות הקודמות שלו", טוען העיתונאי היווני אריס ברקאס. "מכבי היא קבוצה הרבה יותר ידידותית לאמריקאים וכך גם המאמן שלה דיוויד בלאט. חוץ מזה, סגנון המשחק שלה בהתקפה מאפשר יותר חופש פעולה וזה אלמנט חשוב במשחק של לוגן".

"לוגן מתאים מאוד לסגנון משחק של לחץ, כזה שרצים בו הרבה למתפרצות", מסכם מולי קצורין. "בנוסף, למרות היותו שחקן מבוגר בסך הכול, הוא מגיע למכבי די רעב, אחרי שלא סיפק קבלות בשתי הקבוצות הגדולות ששיחק בהן. אבל בכל זאת, אם דיוויד בלאט היה מתייעץ איתי לגביו, הייתי אומר לו שהוא לא מתאים להיות שחקן מוביל בקבוצה מהסדר גודל של מכבי. הוא לא שחקן שיוביל קבוצה לפיינל פור וזה נראה שבמכבי מייעדים לו תפקיד מפתח. מה אפשר להגיד? יכול להיות שדיוויד, כמו במקרים אחרים, רואה בו משהו שאנחנו לא רואים".

עוד על דיוויד לוגן:

דיוויד לוגן חתם במכבי תל אביב

במועדון מסבירים מדוע החתימו את לוגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully