וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעולם בעקבות הכסף

16.7.2012 / 17:30

מינויו של פאביו קאפלו לנבחרת רוסיה הוא שלב נוסף בהפיכתו ממאמן צמרת לעסקן מזדקן. הליך הבחירה היה ביזארי, ומידת התאמתו של האיטלקי לאתגר מעוררת שאלות קשות. האם נבחרת ישראל יכולה להפתיע אותו?

מה האסוציאציות הראשונות שלכם עם שמו של סוון גוראן אריקסון? מאמן כושל? חמדן? רוצף בצע? בדיחה מהלכת? תדמיתו של השבדי נמצאת בשפל, וכך הוא עלול להיזכר בהיסטוריה במונחים אלה בדיוק. זה טראגי, כי עד לפני עשור נחשב אריקסון בצדק רב לאחד המאמנים הטובים והמוכשרים בעולם. מרשימת ההישגים הארוכה שלו די להזכיר את ההעפלה לגמר גביע האלופות עם בנפיקה ב-1990, את הקבוצה המלהיבה והתוססת שבנה בסמפדוריה באמצע שנות ה-90', ואת האליפות הדרמטית והמזהירה עם לאציו בעונת 99/00. לא לחינם חשקה ההתאחדות האנגלית למנות אותו אחרי התפטרותו של קווין קיגן. זו באמת נראתה החלטה הגיונית ושקולה, ותראו מה יצא מזה בסוף.

מאמן נבחרת חוף השנהב, סוון גוראן אריקסון. Clive Rose, GettyImages
מי בכלל זוכר היום שפעם הוא היה מאמן מוצלח? אריקסון/GettyImages, Clive Rose

קשה לשים את האצבע על העיתוי המדויק של המהפך. אולי היתה זו המתיחה המפורסמת עם "השייח' המזויף", העיתונאי המתחזה שהציע לו חוזה שמן דמיוני באסטון וילה. אולי זה קרה קודם לכן. דבר אחד בטוח – מאז בחר השבדי באופן עקבי במשרות המשתלמות ביותר מבחינה כספית והגרועות ביותר מבחינה מקצועית. אחרי פיאסקו במנצ'סטר סיטי, חוויה ביזארית במכסיקו, הרפתקה אבסורדית אפילו יותר בנוטס קאונטי ושוד לאור היום בהתאחדות של חוף השנהב במונדיאל האחרון, מעטים זוכרים את ימי הזוהר שלו.

זה הזמן לשאול אם פאביו קאפלו, שסיכם בנבחרת רוסיה, הולך לאחרונה בעקבותיו של אריקסון. האיטלקי הרוויח בעבודתו את מוניטין אחד המאמנים הבכירים בתבל. הישגיו במילאן, אחרי שירש את אריגו סאקי, כולל 58 משחקים רצופים ללא הפסד, הזניקו אותו לצמרת הגבוהה ביותר. לרומא הוא הביא אליפות היסטורית בעונתו השניה בלבד בתפקיד. בריאל מדריד הוא זכה באליפות בשתי קדנציות נפרדות, בפער של עשור, ופוטר בשני המקרים באופן שלא עושה כבוד גדול מבחינת המועדון הספרדי. בשנתיים שבילה ביובנטוס, הגברת הזקנה כמעט ולא הפסידה, אם כי שתי האליפויות נגנזו בדיעבד בעקבות פרשת קלצ'ופולי. מה עוד אפשר לבקש? יושרה אישית בוודאי לא תזיק.

פאביו קאפלו מאמן נבחרת אנגליה. Bryn Lennon, GettyImages
לאן נעלמה היושרה? קאפלו/GettyImages, Bryn Lennon

בוגד בעקרונותיו

ובכן, שתי החלטות שקשורות ליובנטוס פגעו קשות בתדמיתו של קאפלו. לאורך הקריירה נחשב דון פאביו לאיש עקרונות, ואז הרס ברגל גסה את הכל. המעבר מרומא לדלה-אלפי בקיץ 2004 לא עבר בשקט בגלל ההתחייבויות הפומביות הרבות של המאמן שלא לאמן את יובה. כדי להבין את עוצמת הסנסציה, יש לזכור כי ב-1970 יצאו עשרות אלפי אוהדי רומא לרחובות עיר הנצח כדי למחות על מכירתו של קאפלו, כוכב הקבוצה בקישור, לגברת הזקנה. כעבור שש שנים, כאשר מונה ג'ובאני טרפאטוני הצעיר למאמן יובה, הצעד הראשון שלו בתפקיד היה להיפטר מקאפלו ולשלוח אותו למילאן בעסקת חליפין עם רומאו בנטי. ההימור של טראפ הצליח בגדול, אבל קאפלו לא סלח לו, ונשבע שכף רגלו לא תדרוך יותר במסדרונות המועדון מטורינו. הוא חזר על ההבטחה בהיותו מאמן מילאן בשנות ה-90', וגם ב-2001 כשחגג את הסקודטו עם רומא. ואז, לפתע, העקרונות לא היו שווים דבר. כדי להוסיף חטא על פשע מבחינת הרומאים, הוא גם שכנע את הקשר הברזילאי אמרסון לעבור איתו. כעבור שנתיים, עוד לפני ההחלטה הרשמית להוריד את יובנטוס לליגה השניה, היה קאפלו הראשון לנטוש את הספינה הטובעת והתפטר. זה היה אקורד הסיום שלו בכדורגל האיטלקי.

קאפלו בנה את הקריירה על משמעת ברזל בכל קבוצותיו. כאשר הגיע לקדנציה הראשונה בריאל מדריד ב-1996, למשל, קיבלו כל השחקנים, עוד לפני שפגשו אותו אישית, מסמך רב עמודים בו פורטו הדרישות הרבות מהם, כולל איסור מוחלט על איחורים כלשהם. בקדנציה השניה במדריד, הוא עורר סערה תקשורתית לא קטנה כאשר שיבח בראיון לתקשורת האיטלקית את הדיקטטור הספרדי הגדול: "הסדר במדינה נובע ממורשתו של הגנרל פראנקו". כאשר נדרש להסברים, השיב קאפלו: "אני לא בעד דיקטטורה. אבא שלי נשלח למחנה העבודה של הנאצים במלחמת העולם השניה. אבל כל אחד משאיר מאחוריו משהו טוב". "הסדר" נוסח פראנקו היה ונשאר מודל לחיקוי עבור דון פאביו, שלא מסתיר את אהדתו למפלגות הימין הקיצוני במולדתו.

פאביו קאפלו במדי נבחרת איטליה. AP
עוד מימיו כשחקן הוא נשבע שלא ידרוך ביובנטוס - ובכל זאת עשה זאת כמאמן. קאפלו בנבחרת איטליה/AP

לא יודע לנהל דיאלוג

כוכבים שעבדו תחתיו העידו כי הוא הפחיד אותם. "קאפלו היה יכול להיות שומר מצוין בבית הסוהר", אמר פעם רוברטו דונאדוני. פרנצ'סקו טוטי, שהרגיש פגוע מיחס מאמנו ברומא, זרק לעיתנואים: "אתם רוצים לדעת על הצד האנושי שלו? אין לו. כדי להיות אנושי אתה צריך להיות בן אדם". אחת האמירות המעניינות ביותר שייכת לסילביו ברלוסקוני, אשר מכיר את דון פאביו טוב מאחרים: "יש לו חסרון אחד גדול – הוא לא יודע לנהל דיאלוג". אצל קאפלו, בנו של מורה קשוח, יש רק מונולוג. הדעה שלו היא הקובעת. זו, אגב, היתה הסיבה המרכזית להתפטרותו מנבחרת אנגליה, לפחות כלפי חוץ – האיטלקי סירב להשלים עם התערבות ההתאחדות שהדיחה את ג'ון טרי מתפקיד הקפטן. לכאורה, הוא ראה בכך פגיעה בסמכויותיו.

מדוע לכאורה? פעם המילה של קאפלו היתה מילה, אבל בשנים אלה, אחרי הרפתקאות יובנטוס, קצת יותר קשה להאמין לו. במסיבת העיתונאים הראשונה כמאמן אנגליה, בדצמבר 2007, הצהיר האיטלקי באופן חד משמעי, אפילו מבלי שנשאל על כך: "זו המשרה האחרונה בקריירה שלי. המטרה היא לפרוש בשיא". עם זאת, לפי התנהלותו בארבע השנים שלאחר מכן, נראה כי מטרתו הגדולה היא להרוויח כמה שיותר כסף. שכר עתק של 6 מיליון ליש"ט לשנה, שהזכיר לאנגלים את ימי אריקסון, עורר ביקורת רבה בממלכה, אבל האיטלקי לא הסתפק בכך. אופיינית במיוחד ההשקה של "אינדקס קאפלו", פרויקט מסחרי שנועד למדוד את ביצועי השחקנים בגביע העולם בדרום אפריקה, ממש לפני תחילתו. העובדה כי היה אמור לתת את שמו להערכה פומבית של שחקני נבחרתו במהלך הטורניר לא הפריע לו, ורק סערה ציבורית גדולה מנעה זאת. יו"ר איגוד השחקנים גורדון טיילור הגדיר אז את המעשה כשבירה מוחלטת של אמון בין מאמן לחניכיו.

ההתנהלות של קאפלו במהלך המונדיאל הותירה סימני שאלה רבים מאוד. לסירובו לבחור שוער ראשון לפני הטורניר חלק עצום בטעות שביצע רוברט גרין בתיקו מול ארצות הברית, וההחלטה לספסל את שוער ווסטהאם לאחר מכן רק החמירה את המצב. חדר ההלבשה האנגלי סבל ממחנאות, והבוס האיטלקי לא הצליח להשליט סדר. נהפוך הוא – קאפלו הקשיב לשמועות שהפיץ ג'ון טרי על מעלליו של סטיבן ג'רארד, שמונה אז לקפטן, ולא עשה דבר. משמעת הברזל לא היתה שם, וקאפלו עצמו חשב על אפיקי השתכרות חדשים. הוא דחף בכוח את מועמדותו לאימון אנז'י מחצ'קלה עוד בהיותו מאמן אנגליה. הקשרים שיצר עם עסקני המפתח שמסביב לכדורגל הרוסי סייעו לו כעת לקבל משרה שמנה עם מספר קטן של משחקים חשובים בשנה. מי בכלל זוכר את ההבטחה לפרוש בשיא?

רוברט גרין שוער נבחרת אנגליה שומט כדור לרשת. Martin Rose, GettyImages
זוכרים את הגול הזה? גם למאמן היה בו חלק. רוברט גרין סופג מארצות הברית/GettyImages, Martin Rose

מצא מין את מינו

מינויו של קאפלו לנבחרת רוסיה טבעי לחלוטין. מצא מין את מינו. ההתאחדות הרוסית אינה משלמת בעצמה את שכר העתק של מאמנים זרים, אלא משתמשת בבעלי הון שמקדמים בדרך זו את האינטרסים הפוליטיים שלהם. הקרן של רומן אברמוביץ', למשל, מימנה בזמנו את שכרו של חוס הידינק, וזו הסיבה בגללה היה כה קל להולנדי להחליף באופן זמני את פליפה סקולארי על הספסל בסטמפורד-ברידג' ב-2009 ולשלב שתי עבודות.

האם קאפלו, בגרסתו הנוכחית כמאמן מזדקן שמחפש מימון להרחבת אוסף האמנות שלו המוערך בכ-25 מיליון יורו, מתאים לאתגרים העומדים בפני הנבחרת הרוסית? זו כבר שאלה אחרת לגמרי. כאשר דיק אדבוקאט הודיע על עזיבתו עוד לפני יורו-2012, קיוו רבים ברוסיה כי מאמן מקומי חדש ימונה לטווח ארוך, במטרה לבנות נבחרת חדשה לקראת המונדיאל הביתי ב-2018. הרי הנבחרת הנוכחית היתה המבוגרת ביותר באליפות אירופה, ונדרש מהלך הצערה שלא יהיה פשוט.

נשיא ההתאחדות דאז סרגיי פורסנקו, מקורב מאוד לשלטון אך לא מבין גדול בכדורגל, חשק בכל זאת במאמן זר, אם כי לטווח ארוך. על פי הדיווחים שהתפרסמו בשבועות האחרונים, הוא ניהל משא ומתן עם רוברטו מנצ'יני על מינויו לשש שנים. ייתכן שמנג'ר מנצ'סטר סיטי עשה זאת כדי לקדם את חתימת חוזהו החדש בקבוצתו, אבל זה סיפור אחר. הנקודה הקריטית היא שפורסנקו התפטר ביוני, מבלי להשאיר למחליפיו הפוטנציאליים קצה חוט לגבי המגעים שניהל. ההתאחדות נאלצה לבחור מאמן ללא נשיא, והליך ביזארי יותר קשה להעלות על הדעת.

בעלי צ'לסי רומן אברמוביץ'. GettyImages
מה אכפת להתאחדות הרוסית לשלם כסף אם הוא יוצא מהכיס של אוליגרכים כמוהו? רומן אברמוביץ', האיש שמימן את המשכורת של הידינק ברוסיה ובצ'לסי/GettyImages

מרצדס בכפר בלי אספלט

החיפושים של ההתאחדות הישראלית שהסתיימו במינויו של לואיס פרננדז נראים בהשוואה להתרחשויות במוסקבה כניהול מופתי. עסקנים הדליפו לתקשורת שמות שונים, כולל דיווח הזוי במיוחד בעיתון הספורט הגדול במדינה על הגעתו של פפ גווארדיולה לניהול משא ומתן. לאור ריבוי הברווזים, הודיעה ההתאחדות כי תפרסם רשימת מועמדים מסודרת. רשימה אבסורדית זו אכן פורסמה, עם 13 שמות לפי סדר אלף-בית, והיא כללה את גוארדיולה, על אף הכחשות ברורות מצד סוכנו, וגם מרצ'לו ליפי, הארי רנדאפ ומארסלו ביילסה, איתם מעולם לא נוצר קשר. קאפלו, היחיד שהתחנן לקבל את המשרה, הוא גם היחיד שניהל משא ומתן אמיתי. תאמינו או לא, אבל ההודעה על מינויו התפרסמה לראשונה דווקא באתר האינטרנט הפרטי של אנדריי ארשבין. כוכב ארסנל דאג לצטט את עצמו מראיון משנת 2007 באומרו: "לדעתי קאפלו הוא המאמן הטוב בעולם". העיתונאים הרוסים לא יודעים אם לצחוק או לבכות.

לפי הדיווחים ברוסיה בשלב זה, יחתום קאפלו על חוזה לשנתיים, אם כי מידע רשמי בנושא עדיין חסר. זהו מינוי לטווח קצר, והאיטלקי אמור להביא תוצאות מיידיות במוקדמות מונדיאל-2014, בקרבות מול פורטוגל וישראל. האם יחליט להצעיר את הנבחרת או ישאיר את השלד המזדקן ללא שינוי? בשלב זה מדובר בתעלומה, אבל הביקורת מבית כבר החלה. מיכאיל גרשקוביץ', יו"ר איגוד המאמנים הרוסים, השתמש במילים בוטות במיוחד: "מינוי קאפלו הוא חרפה. אין עוררין על הרזומה המקצועי שלו, אבל אנחנו לא צריכים אותו, וגם לא את גוארדיולה. המאמן צריך להכיר את המנטליות המקומית. הוא צריך להיות פטריוט, אחד שאכפת לו מהנבחרת שלנו. לקאפלו יידרש זמן רב מאוד כדי ללמוד, כי אין לו מושג קלוש מה מתרחש כאן. אנחנו זורקים המון כסף לשווא. קנינו מרצדס לכפר שאין בו כבישי אספלט".

דיק אדבוקט מאמן נבחרת רוסיה (שמאל) עם אנדריי ארשבין. Alex Grimm, GettyImages
צריכים פטריוט, לא עוד שם גדול מאירופה. אנדריי ארשבין עם אדבוקט ביורו האחרון/GettyImages, Alex Grimm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully