וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן העשור של הפועל באר שבע

10.7.2012 / 12:50

מהסילוק של אלי זינו, דרך מלחמת ההישרדות הקבועה בליגת העל ועד אלישע לוי. אופיר סער בודק את חמשת האירועים הכי משמעותיים בקיץ של הפועל באר שבע בעשור האחרון, ולאן הם לקחו את הקבוצה. יש מקום לאופטימיות בנגב?

עריכת וידאו: שי מכלוף

המספרים

* בעשר השנים האחרונות שרד רק מאמן אחד שנתיים רצופות בבאר שבע. היה זה לופא קדוש, שנבחר עלי ידי האוהדים למאמן העשור. פרט לקדוש, דרכו עוד 13 מאמנים בבאר שבע בתקופה הזאת.

* במהלך עשר השנים האחרונות צירפה באר שבע 109 שחקנים ושוחררו 114, ממוצע של יותר מעשרה מצטרפים ועשרה משוחררים בכל עונה.

* בשנתיים הראשונות של העשור הזה, תחת לופא קדוש, סיימה הקבוצה בפעם האחרונה בחלק העליון של ליגת העל.

* במשך שהותה של באר שבע בליגה הלאומית תקציבה תמיד עמד על יותר מ-10 מיליון שקלים והיה הגבוה בליגה הלאומית. גם בליגת העל, בכל השנים בהן שהתה בעשור האחרון, העמידה באר שבע את אחד מחמשת התקציבים הגבוהים ביותר.

יוסי שבחון שחקן הפועל באר שבע לפני פביאן סטולר שחקן הפועל פתח תקוה. ברני ארדוב
10 שנים, 109 שחקני רכש. שבחון/ברני ארדוב

אירוע ראשון- העזיבה של לופא

כשבודקים ומבינים שבאר שבע החליפה בערך 20 מאמנים מאז תחילת המאה הנוכחית, מגלים יציבות רק כאשר לופא קדוש אימן את הקבוצה. המאמן שהחזיר את הקבוצה לליגת העל והציב אותה במשך שנתיים בצמרת ליגת העל הוא המאמן האהוב ביותר בבאר שבע גם היום.

מה אפשר לקחת משם: כנראה שבבאר שבע מסתכלים יותר מדי על המרכז והגדולות האחרות, מנסים לחקות ולאורך השנים פחות מחפשים מה שמתאים להם. "בבאר שבע צריך לדעת לדבר באר שבעית", אמר פעם לופא קדוש, "אני מאמן של קבוצה לא של בעלים. בבאר שבע אסור להיות מתנשאים וצריך לדבר עם כולם בגובה העיניים. כל חכמולוג שניסה לזלזל באנשים והתקשורת המקומית כאן שילם מחיר יקר, זאת מנטאליות שלא דומה לשום דבר אחר".

איך זה השפיע על השנים שאחרי: עובדתית, באר שבע לא מתאוששת מאז העזיבה של קדוש ולא מצליחה לגלות מישהו שיחזיק מעמד על הקוים ולא יקרוס תחת הלחץ. בשנים האחרונות נראה שככל שאלונה ברקת שופכת יותר כסף, כך המאמנים נלחצים יותר ולא עומדים בציפיות. נכון להיות, באר שבע בכדור שלג שלא מפסיק להתגלגל לאורך העשור במהירות מסחררת.

איך זה קשור לקבוצה הנוכחית: נכון לעכשיו, זהו גם המבחן של אלישע לוי - להחזיר את באר שבע למקום שלופא הביא אותה, מקומות 4-5. זה לא יהיה פשוט, במיוחד לאור המהפכה שלוי מבצע בסגל. הוא בדרך לשמור על המגמה של העשור האחרון עם מספר דו ספרתי של מצטרפים ומשוחררים, אבל זו הסיבה שהלכו עליו, הוא עשה כמה פרוייקטים כאלה בקריירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
לופא קדוש מאמן הפועל ירושלים. קובי אליהו
"בבאר שבע צריך לדעת לדבר באר שבעית". לופא קדוש/קובי אליהו

העזיבה של אלי זינו

עבור אוהדי באר שבע, ככל שעברו השנים והקבוצה הידרדרה מקצועית, אלי זינו הפך לצורר. העובדה שסירב למכור את הקבוצה מספר פעמים והתעקש להחזיק בה על אף שלא השקיע יותר מדי כספים, יצרה אנטגוניזם גדול נגדו ביציעים ולחץ אדיר שימכור את הקבוצה וייתן לה לצאת לדרך חדשה.

מה אפשר לקחת משם: בבאר שבע יודעים להעיף בעלים בדיוק כמו שיודעים להעיף מאמנים. וברצינות, אולי מאוהדי באר שבע רכשו אוהדי הפועל תל אביב את סגנון המחאה נגד אלי טביב. הם ערכו הפגנות ומחאות ליד העסקים והבית שלו ולא שתקו עד שהלך הביתה. בסופו של דבר, אי אפשר ללכת בניגוד גמור לרצון האוהדים בבאר שבע, גם אם אתה הבעלים.

איך זה השפיע על השנים שאחרי: ראשית, עם אלי זינו הקבוצה הייתה תקועה מספר שנים בלאומית, ואילו המעבר לאלונה ברקת העלה אותה בתוך שנה לליגת העל. מעבר לכך, על אף חוסר ההצלחות, ברקת היא הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות להפועל באר שבע. הכספים שהיא משקיעה בהתפתחות המועדון, החל ממחלקת הנוער ובכל אגף אפשרי, יקצרו פירות באיזשהו שלב בעתיד, ולמעשה אולי עוד יתברר כי זהו אחד הרגעים הכי משמעותיים בתולדות המועדון.

איך זה קשור לקבוצה הנוכחית: מישהו רואה מה קורה בבאר שבע הקיץ? אלישע לוי מנסה לשים את היד שחקנים איכותיים כמו תומר סוויסה, נג'ובו ואוסטין אג'ידה, והם באים. יש כסף בבאר שבע, התקציב יעבור את ה-25 מיליון שקלים ובמועדון קיימת אמונה שהשנה הקבוצה חוזרת לחלק העליון, שכל פירות ההשקעה של ברקת והניסיון שנלמד לאורך השנים יבואו לידי ביטוי בעונה הנוכחית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האוהדים מחו והפגינו עד שהוא הלך הביתה. זינו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלונה ברקת

בקיץ 2007 רכשה ברקת את הפועל באר שבע והפיחה רוח חיים חדשה במועדון. אמנם, הקבוצה עלתה לליגת העל ומאז לא מצליחה להתייצב, אך ההשקעה שלה והרצון לפתח את המועדון ולהביא אותו למקומות רחוקים הם התקווה הגדולה של האוהדים למודי האכזבות בדרום.

מה אפשר לקחת משם? שמגיע שאפו גדול לאלונה ברקת על כך שלא חיפשה מועדון סקסי יותר כמו בית"ר ירושלים, הפועל תל אביב או אפילו מכבי נתניה כדי להרים את הפרויקט. ברקת ראתה את המצוקות, הבינה עד כמה הכדורגל משמעותי בבאר שבע ושניתן לעשות שינוי לטווח הארוך עם השקעה נכונה.

איך זה השפיע על השנים שאחרי: לצמרת ליגת העל הקבוצה לא חזרה, ולמעשה, מאז ששבה לליגה הבכירה היא רק הלכה והידרדרה. אך ברקת ממשיכה ללמוד, להפנים ולנסות לשנות ויש תחושה שאו-טו-טו היא תקצור את הפירות.

איך זה קשור לקבוצה הנוכחית: הכי קשור. אלישע לוי הוא המאמן הראשון שברקת בחרה שבאמת מתאים לפרויקט וסיטואציה כמו של באר שבע. האיש של "בית שאן סרט מלחמה" ולאחר מכן הפרוייקט בסכנין, אותה העלה לליגה ובעונה לאחר מכן סיים עם כרטיס לאירופה, קיבל במכבי חיפה את החותמת הסופית לכך שהוא אחד מבכירי המאמנים בכדורגל הישראלי, ולמעשה הבחירה הכי טובה שברקת יכולה הייתה לעשות.

בעלי הפועל באר שבע, אלונה ברקת. קובי אליהו
השקעה ורצון. ברקת/קובי אליהו

הצירוף של מאור מליקסון

מליקסון הגיע לבאר שבע כאשר הייתה בלאומית, אך החיבור שלו לקהל, יחד עם העובדה שלא מיהר ללכת לקבוצות גדולות בליגת העל גם כשפרח בבאר שבע ואמר שהוא מרגיש בבית, החזירו לאוהדי באר שבע את הכבוד אחרי שנים שבהם שחקנים לא היו מוכנים לעבור עם האוטו את צומת קסטינה ולהתקרב לקבוצה הזאת.

מה אפשר לקחת משם? באר שבע פשוט צריכה לחפש את השחקנים הנכונים והמתאימים, לא את אלה שנפלטים מהגדולות. לא כאלה שהם מפנטזים עליהם, אלא כאלה שמפנטזים על מה שהם יכולים לקבל בבאר שבע. רק צריך לדעת לדוג אותם.

איך זה השפיע על השנים שאחרי: הקהל של באר שבע נהנה להמליך את מליקסון. זאת הייתה אהבה מטורפת שנגמרה עם הרבה דמעות כשעזב לויסלה קרקוב, אך החשוב ביותר מבחינת אוהדי באר שבע הייתה העובדה שעזב לחו"ל ולא לקבוצה אחרת בארץ, כי אז הלב שלהם היה נשבר שוב.

איך זה קשור לקבוצה הנוכחית: תומר סוויסה הוא שחקן שתואם את מודל מליקסון. היה צריך לשמוע את סוויסה בקיץ ולהבין עד כמה הוא רוצה לשחק בבאר שבע, איך הוא מחזיק מהמועדון ומהקהל הגדול שמאחוריו ומאמין שהוא מצא את הבית שחיפש כל השנים. אחרי שהבטיח 15 שערים העונה, השילוב בין הצדדים יכול להיות מושלם.

מאור מליקסון שחקן הפועל באר שבע. רוני לבנה
השחקן הנכון, בזמן ובמקום הנכונים. מליקסון/רוני לבנה

אלישע לוי

הבינגו של אלונה ברקת בקיץ האחרון. שום שחקן רכש שהיה מצטרף לא היה משמעותי כמו החתמתו של אלישע לוי, אולי המאמן היחידי היום בכדורגל הישראלי שיכול לקחת על עצמו פרויקט כמו זה של באר שבע ולהעמיד אותו על הרגליים. אלישע חייכן וטיפוס נעים ונחמד, אך מאחורי החזות הזו מדובר באדם חזק, חסין שכמעט בלתי אפשרי להזיז אותו מהדרך שלו - לא על ידי בעלים, לא על ידי תקשורת ולא על ידי אוהדים. זה כרטיס הביקור הכי חזק שלו.

מה אפשר לקחת משם? שברקת למדה. היא הבינה שפשוט צריך בעל בית לכל העסק הזה, שיוכל לעמוד בעומס של המערכת. היא ראתה את את גיא עזורי, גיא לוי וניר קלינגר מתפרקים לאורך השנים ושואלים את עצמם אם הם רוצים להמשיך ולאמן כדורגל, והבינה שהיא צריכה מישהו שיודע לנתק את עצמו מכל הסיטואציה ולהיות חזק ממנה. אלישע לוי הוא הבחירה האולטימיטיבית לשנים הבאות.

איך זה ישפיע על השנים שאחרי: לוי לא יילחץ מהקהל, מהתקשורת או משום דבר אחר. ייתכן שיהיו משברים בהמשך, אך אם ברקת למדה משהו והבינה את מי היא הביאה, היא צריכה להבין שאם היא תלך עם אחריו באש ובמים, זה עניין של זמן עד שהוא יהפוך את המועדון לאחד הבכירים בארץ.

איך זה ישפיע על הקבוצה הנוכחית: לוי מרגיש שהוא בא לטווח ארוך ויש לו רף מסויים לגבי היכולת של כל שחקן ושחקן. החיוך הנחמד נעלם כשזה מגיע לדשא, ושחקנים שלא עומדים ברף המקצועי מוצאים עצמם מהר מאוד מחוץ לסגל ומחוץ למועדון. הוא לא חושש מארבעה-חמישה שינויים תוך כדי עונה במסגרת התקציב ומוכן לכל סיטואציה כזאת. אם בשנים האחרונות התעסקו בהתנהלות של גיא עזורי, קלינגר וגיא לוי, אלישע לוי יהיה משהו אחר - ושחקנים שלא יבינו את זה ימצאו את עצמם מהר מאוד בחוץ. זה אחד היתרונות הכי גדולים של מאמן בכיר עם קבלות.

אלישע לוי מאמן הפועל באר שבע. קובי אליהו
מרגיש שהוא בא לטווח ארוך. אלישע לוי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully