וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מזה אנחנו לא צריכים

6.7.2012 / 14:45

סיינה מתפרקת מנכסיה, מלאגה ואלבה ברלין החליפו מאמן, פרוקום מושבתת ושאלון עם הופעת בכורה ביורוליג. הכירו את יריבות מכבי ת"א בשלב הבתים של היורוליג

מכבי תל אביב הוגרלה היום (שישי) לבית ב' של היורוליג, ובו תפגוש את סיינה, אלבה ברלין, מלאגה, פרוקום גדיניה ושאלון. אין ספק כי הצהובים זכו לבית נוח למדי, וזה הזמן להכיר, עד כמה שאפשר בשלב כל כך מוקדם של הקיץ, את היריבות שיגיעו בחורף הקרוב ליד אליהו.

אוהדי מכבי תל אביב ביד אליהו. ברני ארדוב
לא הבית הכי אטרקטיבי, אבל מה אכפת להם? אוהדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב

סיינה (איטליה)

היסטוריה:

מאז שנת 2007 השתלטה באופן טוטאלי סיינה על הכדורסל האיטלקי, וזכתה בשש אליפויות רצופות ושישה גביעים רצופים. הכדורסל בארץ המגף אמנם בירידה, אך קבוצת הפאר הקטנה הפכה במרוצת השנים לאחת הקבוצות היציבות והטובות גם ביורוליג, כאשר הגיעה לפיינל פור של המפעל הבכיר ארבע פעמים - ב-2003, ב-2004, ב-2008 וב-2011. בפיינל פור של 2008 פגשה סיינה את מכבי תל אביב, ואפשרה לצהובים להשלים את אחד הקאמבקים הגדולים בתולדות המפעל, כאשר הקבוצה של צביקה שרף חזרה מפיגור בן 18 נקודות ברבע השני, ובכל זאת ניצחה 85:92 ועלתה לגמר.

בשנתיים האחרונות ניסו מספר קבוצות איטלקיות לערער על ההגמוניה הגדולה של סיינה עם מסעות רכש נוצצים, אך המועדון היציב שמר על הפסגה, לא מעט בזכות החתמות של שחקנים זרים בולטים לאורך השנים: אלפונסו פורד, דייויד הוקינס, טרל מקינטייר, דייויד ונטרפול, הנרי דומרקאנט, רומיין סאטו, דייויד אנדרסן, בו מקאלב ואחרים.

מה עשתה בעונה שעברה:

דאבל באיטליה, כמובן. בניגוד לשנים עברו, הפסידה סיינה לא פחות משמונה פעמים במהלך העונה הסדירה בליגה המקומית, אך בפלייאוף שבה הקבוצה של סימונה פיאנג'יאני להציג יכולת מוחצת כאשר הפסידה פעמיים בלבד ודהרה לניצחון 1:4 על מילאנו בסדרת הגמר. בגמר הגביע גברה סיינה 70:73 על קאנטו, אך ביורוליג אכזבה כשהפסידה לאולימפיאקוס 3:1 בשלב רבע הגמר.

מה עשתה בקיץ עד כה:

בעיקר, סיימה את מערכת היחסים הפורה שלה עם המאמן המצליח והאהוב סימונה פיאנג'יאני. פיאנג'יאני הגיע למועדון ב-2006 ומאז הצעיד אותו לשורה של הצלחות, אך חילוקי דעות עם ההנהלה הביאו אותו לעזוב ולחתום לפני כשבועיים בפנרחבצ'ה/אולקר המסקרנת. אל נעליו הגדולות נכנס לוקה באנצ'י, ששימש כעוזרו של פיאנג'יאני לאורך השנים, גם בסיינה וגם בנבחרת איטליה, אך נסיון של ממש באימון קבוצות בכירות אין לו.

בגזרת הסגל, מעט מאוד דברים ברורים אצל סיינה. הרכש היחיד שביצעה הקבוצה עד כה הוא הגארד האמריקאי דניאל האקט (25, 1.98 מ'), שהציג עונה מצוינת בפאזרו אשתקד, אולם בשעה שמילאנו נמצאת בעיצומה של התחמשות גדולה, האלופה המכהנת שקטה למדי. הסיבה העיקרית לכך קשורה בעתידו של בו מקאלב הפנטסטי, אחד השחקנים הטובים ביורוליג בשנים האחרונות, המבוקש על ידי פיאנג'יאני בפנרבחצ'ה/אולקר, וכן בברצלונה ובריאל מדריד. עדיין לא ברור האם הרכז המצוין יישאר בסיינה, שכבר איבדה רכז נוסף מהסגל כשניקוס זיסיס היווני בחר לעבור לבילבאו.

מלבד זאת, גם עתידו של הכוכב השני של המועדון, דייויד אנדרסן, עדיין לא ברור. חוזהו של דייויד מוס הוארך, ושני שחקנים שהוזכרו כמועמדים להצטרף הם הרכז האמריקאי אוברי קולמן, שהצטיין אשתקד בביילה, והפורוורד הגיאורגי ויקטור סניקדזה, אחד השחקנים הבולטים בליגה האיטלקית בעונה החולפת במדי בולוניה.

הסיכויים מול מכבי תל אביב:

אןי ספק כי בהשוואה לקבוצות האחרות בדרג השני - צסק"א מוסקבה, ריאל מדריד וקאחה לבוראל - סיינה היא האופציה הנוחה מכולן, ואף בהפרש ניכר. למרות היציבות הגדולה של קבוצת הפאר האיטלקית, נדמה כאילו בעונה הקרובה צפויה סיינה להציג את אחד הסגלים החלשים ביותר שלה בשנים האחרונות. האיטלקים ככל הנראה יתחרו עם מכבי תל אביב על פסגת הבית, אך ברור לגמרי כי הצהובים יכול להחשיב את עצמם כפייבוריטית, גם במשחק החוץ.

בו מקאלב שחקן סיינה (ימין) מול ריטאס וילנה. Mindaugas Kulbis, AP
גורל המועדון פחות או יותר תלוי בו. מקאלב/AP, Mindaugas Kulbis

אלבה ברלין (גרמניה)

היסטוריה:

אחת מקבוצות הפאר של הכדורסל הגרמני החלה את הנסיקה שלה מעלה רק באמצע שנות ה-90. אלבה זכתה ב-7 אליפות גרמניה רצופות החל משנת 1997, אך משנת 2003 הוסיפה רק עוד אליפות אחת. אלבה מחזיקה בארון גם 5 גביעי גרמניה, ובאירופה הישג השיא שלה הוא גמר היורוקאפ משנת 2010. באמצע עונת 2010/11 הגיע לאלבה מולי קצורין שהוביל אותה עד לגמר הפלייאוף הגרמני, אך לא המשיך במועדון.

מה עשתה בעונה שעברה:

תחת המאמן גורדון הרברט ציפתה אלבה לחזור לצמרת הכדורסל הגרמני, אך שוב נשארה בצל של באמברג. הסגל של הקבוצה היה מספיק חזק וכלל כמה שחקנים אמריקאים מובילים ביניהם דשון ווד, אך בפועל הקבוצה הודחה כבר במוקדמות היורוליג ובשלב הבתים השני של היורוקאפ. בליגה המקומית סיימה אלבה במקום השלישי בעונה הסדירה, אך שמטה את יתרון הביתיות מול בראונשוויג ברבע גמר הפלייאוף והודחה.

מה עשתה עד כה בקיץ:

הדבר הראשון שעשתה, כמו כמעט כל קיץ, היה להביא מאמן חדש: הפעם מדובר בסשה אוברדוביץ' ששיחק במועדון בשנות ה-90. אוברדוביץ' הביא איתו מהליגה האוקראינית בה אימן את הרכז הסרבי וולה אדאלוביץ' והפורוורד האמריקאי זאק מורלי. עוד שחקן שהגיע לקבוצה הקיץ הוא שחקן נבחרת פורטו ריקו נייתן פיבי, שנחשב לכישרון לא מבוטל. הייקו שפרצפיק וסוון שולצה הותיקים ממשיכים לעונה נוספת, ובקבוצה ממשיכים לנסות לבנות סגל מוכשר.

הסיכויים נגד מכבי מול מכבי תל אביב:

אין ספק שהקבוצה הגרמנית היא החלשה ביותר בקבוצת הדירוג השלישית, וספק אם מקומה ביורוליג בכלל. מכבי תל אביב, גם אחרי שנחלשה בקיץ הנוכחי, צריכה לעבור את אלבה בקלות ביד אליהו, ובחוץ גם לא אמורה להתקשות יותר מדי.

שחקני אלבה ברלין. Johannes Simon, GettyImages
אכזבו ברבע גמר הפלייאוף בגרמניה. שחקני אלבה ברלין/GettyImages, Johannes Simon

מלאגה (ספרד)

היסטוריה:

מלאגה נחשבת בעשור האחרון לאחת הקבוצות המובילות בכדורסל הספרדי, אך למרות זאת זכתה רק באליפות אחת מפתיעה בשנת 2006 ובגביע בשנת 2005. האנדלוסים זכורים יותר מכל מהמשחקים הגדולים מול מכבי תל אביב בימי הקבוצה הגדולה של אמצע שנות ה-2000 אך בשנים האחרונות מדובר בקבוצה שבנסיגה. למרות זאת, מלאגה משתתפת בכל שנה ביורוליג מאז שנת 2001, והישג השיא שלה הוא העפלה לפיינל פור ב-2007. הקבוצה זכתה בגביע קוראץ' בשנת 2001.

מה עשו בשנה שעברה:

הקבוצה של לואיס קאסימירו נכשלה בצורה טוטאלית אשתקד למרות סגל לא רע שכלל את ג'ואל פרילנד, לוקה זוריץ' וטרמל דרדן. מלאגה סיימה במקום התשיעי בליגה, מחוץ לפלייאוף אחרי שנים רבות, וביורוליג עברה את שלב הבתים הראשון מהמקום השלישי רק כדי להתרסק בטופ 16 עם מאזן 6:0 משפיל.

מה עשו עד כה בקיץ:

כמו אלבה ברלין, גם במלאגה מיהרו להחליף מאמן והחתימו את אחד המאמנים המעניינים באירופה, יסמין רפשה. הקרואטי שעשה את רוב הקריירה שלו באיטליה, בעיקר ברומא, עוד לא הצליח לבצע החתמות למרות שמנהל מגעים עם רוקו אוקיץ', יאקה לאקוביץ' ובלייק שליב משאלון. מלאגה מנסה להאריך את חוזיהם של פרילנד וזוריץ', בשלב זה בלי הצלחה, ומי שחתום לעונה נוספת הוא אוניון קוזמיץ', הסנטר הבוסני הענק (22, 2.15). הספרדים איבדו את שני השחקנים הבינלאומיים לשעבר ברני רודריגס שעזב וחורחה גרבאחוסה שפרש.

הסיכויים מול מכבי תל אביב:

הקבוצה של רפשה משחקת ביורוליג רק בגלל ההסכמים מלפני 5 שנים, אך אם תרשום עונה מאכזבת נוספת בספרד ובמפעל האירופי, היא עשויה לאבד את הרישיון שלה. על כן, מלאגה צפויה להתחזק מאוד, ככל הנראה לעלות עם הצהובים לשלב הבא, ואולי לעשות למכבי תל אביב צרות במשחק הבית.

יסמין רפשה מאמן כדורסל. Alexander Zemlianichenko, AP
ההחתמה הגדולה ביותר של מלאגה עד כה. יסמין רפשה/AP, Alexander Zemlianichenko

פרוקום גדיניה (פולין)

היסטוריה:

פרוקום היא הקבוצה הפולנית המובילה בשנות ה-2000, אבל כזאת שעברה מהפכה וגם כן נמצאת בירידה. היא מוכרת יותר בשם סופוט, אך עזבה את העיר לטובת גדיניה בשנת 2009, והמשיכה לזכות באליפויות. בסך הכל זכתה פרוקום ב-9 אליפויות פולין האחרונות, וב-4 גביעים נוספים. ביורוליג הישג השיא שלה הגיע בשנת 2010 כשהגיעה עד לשלב ההצלבה והודחה בהפסד 3:1 לאולימפיאקוס.

מה עשתה בעונה שעברה:

כבר בתחילת העונה החלו הבעיות הכלכליות בפרוקום, מה שלא הפריע לה לזכות באליפות פולין, אם כי רק במשחק השביעי בסדרת הפלייאוף מול טרפל סופוט. המאמן תומאס פצ'צ'אס איים להתפטר מספר פעמים במהלך העונה בגלל המצב הכלכלי אך נשאר, והקבוצה דורגה חמישית בשלב הבתים של היורוליג עם מאזן מביש של 9:1.

מה עשתה עד כה בקיץ:

בעיקר כלום. חוסר הוודאות הכלכלי סביב פרוקום הפך את הקבוצה כמעט למושבתת. נכון לרגע זה לקבוצה אין מאמן, אחרי שפצ'צ'אס עזב, וגם הכוכב הגדול דונאטאס מוטיונאס עזב ליוסטון. בתקופה הקרובה צפויה הקבוצה לחזור לפעול, אך סביר להניח שלא בסדר גודל של שנת 2010, אז שיחקו בה כמה משחקנים הטובים ביבשת.

הסיכויים מול מכבי תל אביב:

כמעט ולא קיימים. פרוקום קבוצה שכרגע לא קיימת מבחינת סגל שחקנים, הסיכוי שלה לבנות קבוצה מאיימת הוא נמוך מאוד, והיא ככל הנראה תהיה אחת משתי הקבוצות שלא יעפילו לשלב הבא.

דונטאס מוטיונאס שחקן פרוקום גדיניה (שמאל) מול דאריוס סונגאיילה שחקן גלאטסראיי. רויטרס
הכוכב הגדול ביותר עזב ל-NBA. מוטיונאס/רויטרס

שאלון (צרפת)

היסטוריה:

אחרי שנים של ניסיונות השיגה בעונה שעברה שאלון, מקבוצות הצמרת של הכדורסל הצרפתי, את האליפות הראשונה בתולדותיה. הקבוצה היא די צנועה במונחים אירופיים, ומלבד האליפות הנ"ל ושני גביעים צרפתיים, אחד מהם בעונה החולפת, ההישגים הגדולים שלה הגיעו במפעלים הזניחים יותר: הפסד בגמר גביע ספורטה בשנת 2001 למארוסי והפסד בגמר היורוצ'אלנג' אשתקד לבשיקטאש.

מה עשתה בעונה שעברה:

המון. הקבוצה של גרג בינו זכתה בדאבל הצרפתי, והגיעה לגמר היורוצ'לאנג'. את הליגה הסדירה בצרפת אמנם סיימה שאלון שניה בלבד, אך במשחק הגמר על האליפות ניצחה את לה מאן בברסי. ההישג של שאלון הגיע בעיקר בזכות ארבעה זרים – האמריקאים בלייק שליב ומלקולם דילייני, הסנטר הניגרי אלאדה אמינו והגארד הבולגרי ליאן אבטימוב.

מה עשתה עד כה בקיץ:

שאלון לא החתימה שחקנים חדשים, אבל הקבוצה בהחלט לא נחה. השחקנים של גרג בינו, שמאמן את המועדון מאז שנת 2003, הפכו למבוקשים מאוד באירופה, ושאלון האריכה את חוזיהם של אבטימוב, סטיד צ'ימבו ואדולף מיקל ז'אן באטיסט המקומיים הוותיקים, וכן את אלה של שני שחקנים צעירים מוכשרים. במועדון עושים מאמצים כדי להחתים גם את דילייני ושליב לעונה נוספת, אך בשלב זה השניים בוחנים הצעות נוספות.

הסיכויים מול מכבי תל אביב:

שאלון היא קבוצה שחיה על הרבה אנרגיות. ביד אליהו היא לא תוכל להפתיע, בעיקר בשל חוסר הניסיון, אבל בבית שלה, עם ההתלהבות של הופעה ראשונה ביורוליג, היא עשויה להוות יריב לא פשוט. עלייה לשלב השני תהיה הצלחה גדולה לשאלון, אך בשל הבית החלש יחסית, היא מסוגלת לעשות זאת.

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בסופו של דבר, קשה היה לבקש הגרלה נוחה יותר. דיוויד בלאט/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully