וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזמורת עדיין מחכה למנצח

עייף, תשוש, לא כובש ולא מבשל. ביורו 2008 הוא היה גם סמל העליונות החדשה של הכדורגל הספרדי. ביורו 2012 הוא מסתפק בעיקר במסירות מדויקות. מה עובר על צ'אבי והאם בגמר הוא באמת ייתן את הופעת חייו?

29 ביוני 2008. הופעה מעוררת השראה של צ'אבי, מבשל שער הניצחון לפרננדו טורס בדקה ה-33 מול גרמניה, מובילה את נבחרת ספרד לזכייה שנייה אי פעם באליפות אירופה. הקשר יליד טראסה הפך לבוס הגדול ששם קץ לשנות החושך של הספרדים, ואוטומטית לאחד מסמלי דור הזהב. ארבע שנים ועוד שלושה ימים אחרי אותו גמר בטורניר בו נבחר למצטיין, צ'אבי כבר בן 32, עייף ותשוש אחרי עונה מפרכת בברצלונה והופעה בינונית למדי ביורו 2012. בדיוק כמו סגנון ה'טיקי טאקה' של הלה רוחה, גם האיש שמניע את השיטה צלע כל הדרך אל הגמר. למרות זאת, בספרד משוכנעים כי הוא יהיה שם כדי לסדר תואר נוסף.

צ'אבי שחקן נבחרת ספרד (ימין) עם איקר קסיאס. רויטרס
כשהוא עייף, ספרד עייפה. צ'אבי/רויטרס

***

"אני לא חזק, לא מהיר ולא כישרוני. אני שחקן מהרחוב. ללא החברים שלי לקבוצה, ללא מרחב פעולה, אני לא שווה כלום". את הדברים האלה אמר צ'אבי על עצמו לפני מספר שבועות. ביורו 2012, אחרי שנים בהן סחב אחריו את כל היתר, הוא לראשונה אכן תלוי באחרים. היכולת הפנומנלית שלו לשלוט בקצב המשחק וליצור מצבי כיבוש לאחרים – זו שסידרה לו את תואר המצטיין ב-2008 ומקום בנבחרת הטורניר במונדיאל 2010 - לא באה לידי ביטוי בטורניר הנוכחי.

צ'אבי עדיין לא כבש או בישל באליפות, ומאז 45 הדקות הטובות במשחק הפתיחה נגד איטליה די נעלם מהטורניר. וכשהוא מחוץ לעניינים, הכדורגל של ספרד חורק. במחנה הספרדי מקווים שהעימות החוזר מול אנדראה פירלו, המאסטרו מהצד השני שדווקא פורח ככל שמתקדם הטורניר, יוציא מצ'אבי את המיטב. "עד עכשיו זה אולי לא צ'אבי שכולנו מכירים, אבל החשיבות שלו לנבחרת עצומה רק מעצם נוכחותו על המגרש", מסביר ג'ורדי ז'יל, כתב עיתון 'ספורט'. "העונה הארוכה בברצלונה סחטה ממנו המון וצריך לזכור שהוא סובל גם מפציעה בשרירי השוק ובעקב. זה לא פשוט, אבל אני חושב שהעובדה שעד עכשיו ספרד הסתדרה בלעדיו מצביעה על החוזק של הנבחרת הזו. ובכלל, כולם מצפים מספרד להיות ברצלונה, לשחק שוטף ולדרוס. אלו ציפיות המנותקות מהמציאות".

למזלו של צ'אבי, או אולי דווקא לרוע מזלו, אנדרס אינייסטה השתלט על הקישור של ספרד בטורניר ולמעשה ממלא את מקומו כדמות הדומיננטית במרכז המגרש. כפי שהדגיש ז'יל, ספרד בהחלט מצאה דרך לחפות על המחסור בתרומה מצד צ'אבי. בדיוק כפי שהיא מסתדרת ללא קרלס פויול או דויד וייה בסגל. בעוד צ'אבי עדיין תקוע על אפס בעמודת השערים והאסיסטים, חברו מברצלונה בישל פעמיים והיה הרוח החיה מאחורי השיפור הניכר בהארכה מול פורטוגל והניצחון לפני כן ברבע הגמר נגד צרפת.

ההופעות של צ'אבי מחווירות לעומת אלו של אינייסטה, ולכן תשומת הלב ליכולתו כה גדולה. גם ויסנטה דל בוסקה יצא להגנתו במהלך הטורניר והרגיע את מי שמודאג: "צ'אבי הוא הסמל של כל מה שהסגל של ספרד מושתת עליו – אישית ומקצועית. הוא מחויב בצורה טוטאלית לנבחרת וללא ספק אחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של ספרד". אף אחד לא ניסה להתווכח.

אנדרס אינייסטה, נבחרת ספרד. Shaun Botterill, GettyImages
השתלט על הקישור הספרדי. אינייסטה/GettyImages, Shaun Botterill

***

זהו הטורניר השישי הגדול בו צ'אבי משתתף, אם לא לוקחים בחשבון גם את האולימפיאדה ב-2000. הוא שיאן ההופעות מבין שחקני השדה של ספרד בכל ההיסטוריה, כאשר בגמר ירשום את משחקו ה-115, וגם בברצלונה שבר את שיא ההופעות העתיק של מיגלי ועומד כבר על 690 משחקים. המשמעות: צ'אבי לא נח. "פפ גווארדיולה עוד ניסה להפחית ממנו את העומס העונה, ועדיין הוא שיחק 47 משחקים בשלוש המסגרות המרכזיות של ברצלונה", מסביר ז'יל. "אין ספק בכלל שהוא מותש, וכשהוא מתקשה אז גם התיאום במרכז המגרש של ספרד לא מושלם כפי שהתרגלנו. אם זה שוב יסתיים עם תואר, יכול מאוד להיות שהוא יודיע על פרישה מהנבחרת".

ההצהרה של ז'יל מפתיעה למדי. הרי צ'אבי מציג כל הזמן רעב בלתי נדלה לתארים - הן בברצלונה והן בנבחרת. יכול להיות שגם הוא מבין כי זה הזמן להוריד הילוך מבחינת אינטנסיביות. הוא כבר לא דומיננטי כבעבר. מבט אל המספרים מוכיח כי אין שינוי מהותי: צ'אבי מדייק בכ-90 אחוזים מהמסירות, לעומת 86 אחוזים במונדיאל 2010 ו-91 אחוזים ביורו לפני ארבע שנים, וכמובן מדורג במקום הראשון בטבלת המוסרים בטורניר (455 מסירות מוצלחות). אלא שאת רוב המהלכים הללו עשה צ'אבי כשהוא רחוק מהשער, אף אחד מהם לא הסתיים כבישול וגם את התנועה החכמה שלו לעומק לא ראינו במהלך המשחקים בפולין ובאוקראינה.

באימון המסכם עשה צ'אבי כל מאמץ להוכיח כי הוא דרוך ומתכוון להתעלות לכבוד המעמד. המסירות מצאו את הכתובת, התנועה האלגנטית הייתה תאווה לעיניים וגם דל בוסקה הביט בהנאה, אחרי שבמסיבת העיתונאים הודיע כי מקומו של צ'אבי בהרכב מובטח. "קשה להגיד על צ'אבי שהוא משחק רע", הגיב דל בוסקה לשאלה על קשר ברצלונה, שישב לצידו. "הוא תמיד טוב. הוא מביא את הכישרון שלו, תומך בחברים וחושב רק על טובת הקבוצה. הוא האיש שמנהיג את צורת המשחק של ספרד. הוא ימשיך להוביל אותנו".

צ'אבי שחקן נבחרת ספרד מול אנדראה פירלו שחקן נבחרת איטליה. Alex Grimm, GettyImages
דל בוסקה ממשיך להאמין בו. צ'אבי/GettyImages, Alex Grimm

***

בניגוד לתדמית הילד הטוב ובשונה מחברו ליאונל מסי שמסתמך על קלישאות, צ'אבי לא חושש לדבר על הכל. הוא אחד המרואיינים החביבים על אנשי התקשורת בספרד, בעיקר בשל העובדה כי הוא לא מנסה להיות דיפלומט. עוד לפני הטורניר, צ'אבי היה זה שפתח את הפולמוס בעניין המתח בין שחקני ברצלונה לריאל מדריד, כשטען כי עמיתיו ממדריד לא ידעו לכבד אותו ואת חבריו מברצלונה כשהם היו אלופים. באותה חופשיות הוא דיבר במסיבת העיתונאים הרשמית לקראת הגמר, גם על הנסיגה המורגשת בכושרו. "אני יודע שאני לא משפיע כבעבר", הודה צ'אבי. "תרמתי את חלקי בניצחונות, אבל הייתי רוצה להיות משמעותי יותר במשחקים".

כעת נותרה לקשר המחונן של ברצלונה עוד הזדמנות אחת להיות מעורב יותר. על הבמה הגדולה מכולן. בדיוק כמו שלזינדין זידאן שכחו את ההרחקה בשלב הבתים והיכולת החלשה בפתיחת מונדיאל 98' בזכות ההתעוררות בשלבי ההכרעה וכמובן הצמד הנהדר בגמר לרשת ברזיל, כך משחק מרשים של צ'אבי בדרך לעוד תואר ישנה את כל ההתייחסות ליכולתו בסיכום הטורניר.

"בסופו של דבר, זוכרים לכדורגלן את המשחק האחרון", מאשר העיתונאי חוסה פרנסינסקו קסטרו, 'מארקה'. "משחק גדול של צ'אבי בגמר, מול איטליה ואותו פירלו שכולם מהללים, יחזיר את המצב לקדמותו. לטעמי, מייחסים יותר מדי חשיבות לנסיגה הקלה בכושר של צ'אבי. הוא לא כזה חלש ואפשר להעריך את המחויבות שלו גם כשהדברים לא מסתדרים. הרי צ'אבי הוא הפנים של הכדורגל הספרדי. אין מישהו שמסמל יותר טוב את הסטייל שלנו. הוא מפעיל הבובות, המושך בחוטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully