וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולנד-גרמניה: היורו הוא סיפור שונה מהמונדיאל

13.6.2012 / 12:00

במונדיאל ידם של הגרמנים על העליונה, אבל ביורו האורנג' לא הפסידו להם כבר 32 שנה. הבלוג של יוכין סוקר את תולדות המפגשים, הולך מאה שנה לאחור כדי למצוא גיבור על ומסביר מדוע נאני לא צריך להיות רובן

זה יהיה ערב היסטורי. נהוג לדבר רבות על המפגשים הטעונים בין גרמניה להולנד, אבל כמה כאלה כבר היו לנו בשני העשורים האחרונים במסרת רשמית? התשובה היא אחד, וגם בו המתח לא היה בשיאו, מהסיבה הפשוטה שהוא התקיים במחזור הפתיחה בשלב הבתים ביורו-2004. גרמניה הובילה אז במשך רוב המשחק משער של טורסטן פרינגס, וכאשר ספגה את שער השוויון של רוד ואן-ניסטלרוי בדקה ה-81 היא עדיין לא ידעה שתסתפק בתיקו עלוב מול לטביה ותפסיד להרכב המשנה של צ'כיה באחד הטורנירים המביכים ביותר של הבונדסטים.

כדי להיזכר במשחק גורלי באמת בין שתי היריבות המסורתיות צריך להרחיק עד יורו-92. שתיהן סיימו אז בתיקו עם חבר העמים, שתיהן ניצחו את סקוטלנד, ובמפגש הישיר היה ברור שהמפסידה הולכת הביתה. עד אתמול נכלל המשחק הזה ברשימת השיאים של אליפויות אירופה, עם צמד השערים המהיר בהיסטוריה. פרנק רייקארד העלה אז את הולנד ליתרון בדקה ה-4 בנגיחה מרהיבה אחרי כדור חופשי של רונאלד קומאן, וכעבור 11 דקות שלח רוב ויסטחה, אחיו הבכור של ריכארד, כדור חופשי משלו לרשת דרך החומה הגרמנית שהתפרקה והפתיעה את השוער בודו אילגנר. פטר יראצ'ק ו-ואצלאב פילארז' הצ'כים, שהבקיעו אתמול שני שערים מול יוון תוך שש דקות, שיפרו את ההישג הכתום. הולנד שלטה, ואם בעיטת היעף של מארקו ואן-באסטן היתה הולכת לרשת במקום למשקוף, כולם היו זוכרים אותה בנשימה אחת עם הכיבוש שלו בגמר יורו-88. גרמניה חזרה אחרי ההפסקה עם נגיחה של יורגן קלינסמן, אבל דניס ברגקאמפ בן ה-23, בטורניר הגדול הראשון שלו, הבטיח את הניצחון אחרי פריצה סוחפת של ארון וינטר – 1:3 כתום.

רוד חוליט מתחבק עם פרנק רייקארד ועם מרקו ואן באסטן במשחק מול גרמניה ביורו 1992. Simon Bruty, GettyImages
חגיגה הולנדית מול הגרמנים היא תמונה אופיינית ביורו. שלישיית מילאן חוגגת ב-1992/GettyImages, Simon Bruty

המאזן של הולנד טוב יותר ביורו

כאשר הכדור של ברגקאמפ נשק לרשת, הגרמנים כבר ידעו שיש להם המון מזל. במשחק המקביל הובסו הרוסים 3:0 מול סקוטלנד ששיחקה על כבודה בלבד, וכך ניצלה הנבחרת של ברטי פוגטס מהדחה. בסופו של דבר, היא הלכה רחוק יותר מההולנדים. שתיהן הפסידו לדנמרק. הולנד עשתה זאת בפנדלים בחצי-הגמר, גרמניה רק בגמר אחרי שגברה על שבדיה בדרך לשם. הפעם כבר ניצחו הדנים את הכתומים, ומעניין מה הם מכינים לגרמנים ביום ראשון.

המשחק ב-1992 נעל רצף של מפגשי ענק בין השתיים שהפכו את היריבות למה שהיא היום. ביורו-88 נקמה הולנד בגרמנים על ההפסד בגמר המונדיאל ב-1974, עם 1:2 בהמבורג. כעבור שנתיים, ניצחו הגרמנים 1:2 בשמינית-גמר גביע העולם בסן-סירו, איצטדיונם הביתי של שלישיית מילאן (חוליט, ואן-באסטן, רייקארד) ושלישיית אינטר (מתיאוס, קלינסמן, ברמה). כל זה אומר שבמונדיאל הגרמנים עדיין מעולם לא הפסידו להולנדים. לעומת זאת, באליפויות אירופה המצב הפוך, והכתומים לא הפסידו לגרמניה מאז יורו-80, עם שלישיה של קלאוס אלופס, אז גם היתה הפעם היחידה בהיסטוריה בה עפה הולנד הביתה כבר בתום שלב הבתים.

כדי להימנע משחזור, חייב וסלי סניידר לא סתם לשחזר את יכולתו הטובה בשבת, אלא להשתפר עוד יותר. הפליימייר של אינטר, שנמצא בחלון הראווה לקראת מעבר אפשרי הקיץ, חזר לכושר לקראת סיום עונה מתסכלת, רוויית פציעות וסכסוכים עם מאמנים.

ווסלי סניידר שחקן נבחרת הולנד. Julianne Finney, GettyImages
חביבי, זה הזמן לקום על הרגליים. ווסלי סניידר/GettyImages, Julianne Finney

הרביעיה של יוליוס הירש

ואם כבר מדברים על היסטוריה, הרי שאחד המשחקים המפוארים ביותר בין היריבות התקיים לפני מאה שנה, ב-24 במרץ 1912. הוא הסתיים בתיקו 5:5, כאשר בסגל הגרמני שמונה שחקני קרלסרואה, שזכתה באליפות שנתיים קודם לכן. לנו חשוב במיוחד לזכור את הכוכב הגדול ביותר, החלוץ יוליוס הירש, היהודי הראשון שלבש את מדי גרמניה. במשחק המדובר כבש הירש רביעיה, ואלה היו שעריו היחידים בנבחרת. שנה אחרי המשחק הגדול, הוא עבר לפורט, איתה זכה באליפות השניה בקריירה. הירש התגייס לצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה, אבל עובדה זו ממש לא עזר לו בשואה, והוא נספה באושוויץ מתישהו בין 1943 ל-1945.

סמלי מאוד, אם כך, ששחקני שתי הנבחרות ביקרו באתר ההנצחה לפני הטורניר הנוכחי, גם את המפגש הערב יתקיים בחארקוב על אדמת אוקראינה. הסגל ההולנדי נסע לאושוויץ בהרכב מלא, הגרמנים שלחו שחקנים בודדים, וזכו על כך לביקורת בקהילה היהודית במדינה. מבחינתם, לא היה מזיק להקדיש את המשחק הזה לזכרו של הירש, ואף אחד גם לא יתנגד אם יובקעו הערב 10 שערים.

שחקני נבחרת גרמניה בביקור במחנה ההשמדה אושוויץ. GettyImages
מוטב לו יקדישו את המשחק הזה לזכרו של החלוץ היהודי הגדול שנספה במחנה. שחקני גרמניה מבקרים באושוויץ/GettyImages

האחריות הגדולה של נאני

עד לא מזמן לא הייתה יריבות היסטורית בין פורטוגל לדנמרק, אך לאחרונה מתעקש הגורל ליצור אותה. שתי הנבחרות הוגרלו באותו בית הן במוקדמות הטורניר הנוכחי, והן במוקדמות מונדיאל 2010. בשני המקרים היתה ידם של הדנים על העליונה, ובשני המקרים נאלצו הפורטוגלים להתמודד מול בוסניה בפלייאוף ולנצח. ניקלאס בנדטנר אולי לא הגיע ליורו-2012 בכושר מזהיר אחרי עונה מתסכלת בסנדרלנד, אבל הוא מצא את הרשת בשלושה מארבעה המשחקים מול פורטוגל בשנים האחרונות. במפגש האחרון בנובמבר, בו ניצחה דנמרק 1:2 בקופנהאגן כדי להבטיח את ההעפלה, הרשית גם מיכאל קרון-דלי, גיבור הנצחון על הולנד בשבת.

ההצטיינות של קרון-דלי והמגן סימון פואולסן באגף השמאלי מול הולנד מעמיסה אחריות גדולה במיוחד על כתפיו של נאני. כוכב מנצ'סטר יונייטד אמור לא רק להשכיח על הדשא את השמועות על הקרע שחל לכאורה ביחסיו עם כריסטיאנו רונאלדו, ולא רק לתרום להתקפה הרבה יותר מאשר בהפסד לגרמניה, אלא גם להפגין משחק הגנה אחראי. אריאן רובן לא השכיל, כמובן, לעשות זאת, וזו היתה אחת הסיבות המרכזיות לכישלון ההולנדי. רק השקעה מרבית מצדו של נאני תאפשר לפורטוגל להימנע מגורל דומה.

פיליפ לאהם שחקן נבחרת גרמניה (ימין) מול נאני שחקן נבחרת פורטוגל. רויטרס
לא רק התקפה, גם ההגנה שלו תקבע הרבה. נאני/רויטרס

הפיצוי של קובה

ובינתיים מספק לנו הטורניר סיפורים אישיים מרגשים על בסיס יומי. אחרי הצמד המרגש של אנדריי שבצ'נקו, הגיע השער המרהיב של יאקוב בלאשצ'יקובסקי לרשת הרוסית. סביר להניח שכבר שמעתי כי כאשר היה קובה בן 11 דקר אביו את אימו למוות לנגד עיניו. הילד ניתק מגע עם הרוצח, אבל מצא בעצמו כוחות נפשיים להגיע להלווייתו לפני חודש. החוסן המנטלי הזה איפשר לו להתגבר גם על הקשיים בקריירה. מאז הגיע לדורטמונד בחורף 2007, הוא לא נחשב להצלחה גדולה בבונדסליגה, ובעונת האליפות הראשונה של יורגן קלופ נותר פעמים רבות על הספסל ולא הבריק. בעונה החולפת, אחרי פתיחה מהוססת, הפך קובה לאחד השחקנים הטובים והיציבים של הדאבליסטית הגרמנית, ושיתוף הפעולה שלו עם לוקאש פישצ'ק באגף הימני קרוב לשלמות. יש משהו אירוני, אם כך, שפישצ'ק היה זה שהחליף את בלאשצ'יקובסקי הפצוע ברגע האחרון בסגל הפולני ליורו-2008. קובה היה שבור אז, אבל הפעם הוא מגיע לטורניר הביתי בריא ובכושר שיא, וגם עונד את סרט הקפטן. אין ראוי ממנו לתפקיד, ונכון לעכשיו הוא גם המועמד הראוי ביותר לשער היפה של יורו-2012.

הולנד הקלאסית חוזרת, ואלה לא בשורות טובות

האם אוזיל מסוגל לסחוב את גרמניה?

שחקן נבחרת פולין יקוב בלאשצ'יקובסקי חוגג שער. רויטרס
בינתיים המועמד הראוי לשער היפה של יורו-2012. בלאשצ'יקובסקי חוגג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully