וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי בכלל זוכר את היורוליג?

2.6.2012 / 8:00

ההפסד הכואב במשחק 4, רגשי הנחיתות, הבעיות הכלכליות והשיפוט המוטה. למרות הזכייה ביורוליג, באולימפיאקוס יודעים שרק אליפות על הראש של פנאתינייקוס תגרש את הרוחות הרעות מפיראוס

כשאולימפיאקוס חזרה להתאמן אחרי הזכיה הגדולה ביורוליג, אסף דושאן איבקוביץ' את שחקניו במרכז האולם. המאמן הסרבי העביר לשחקנים הרצאה של כחצי שעה. בישראל כולם כבר היו יודעים על מה מדובר, אך ביוון הדברים עדיין לא דלפו. מה שכולם יודעים זה שמאז אותה השיחה, השחקנים של אולימפיאקוס לא הראו סימנים של חגיגיות, כאילו זכו רק שבוע קודם בתואר האירופי הנחשב ביותר, אלא בעיקר דריכות והבנה של מה שעומד מולם.

דושאן איבקוביץ' מאמן אולימפיאקוס. רויטרס
ניצחון יקנה למועדון אליפות ראשונה מאז 1996/7. דושאן איבקוביץ'/רויטרס

"אז נכון שיש לנו את יתרון הביתיות, אבל פנאתנייקוס היא קבוצה גדולה, ורצף האליפויות שלה מדבר בעד עצמו", כך נשמע פרו אנטיץ' ביציאה מאותה השיחה. כשהוא נשאל על המשחק מול צסק"א ענה: "רק פנאתנייקוס בראש שלנו". שבועיים לאחר מכן אנטיץ' שוב עמד מול העיתונאים, הפעם אחרי ההפסד במשחק 4 בסדרה: "היינו קרובים, היינו עדיפים לאורך רוב המשחק. אנחנו מרגישים שהאליפות קרובה, אבל לא נרפה. יש עוד קרב אחד בדרך לניצחון במלחמה".

כך הפכה אולימפיאקוס של איבקוביץ', הקבוצה הענייה ביותר שהציג המועדון מאז שהאחים אנגופולוס החזיקו בבעלות על המועדון, לקבוצה החזקה ביותר מיוון, זו שמאיימת לחסל את ההגמוניה של פנאתנייקוס אחרי עשור. הסיכוי הטוב ביותר שלהם יגיע ביום שבת (19:00) כשניצחון יקנה למועדון אליפות ראשונה מאז עונת 1996/7, ולאוהדים גאווה אמיתית שהייתה חסרה להם כל כך.

על פסיכולוגיה ופחדים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גאורגיוס פרינטזיס פרו אנטיץ' אולימפיאקוס חוגגים. AP
"רק פנאתנייקוס בראש שלנו". פרו אנטיץ'/AP

על דבר אחד כל פרשני הכדורסל ביוון מסכימים – אולימפיאקוס פייבוריטית לתואר כי בחודש האחרון היא משחקת הרבה יותר מפנאתנייקוס. למרות ההסכמה, מעטים מוכנים לחזות מה יקרה במשחק החמישי: "ההרגשה היא שזו השנה של אולימפיאקוס, אבל הכדורסל כאן הוא דבר מאוד עדין, וזאת לא הפעם הראשונה שיש הרגשה שהם יכולים לקחת את האליפות", מסביר העיתונאי היווני אנטוניס גרטניס.

הזכיה ביורוליג והשמועות על סוף דרכו של עידן בפנאתנייקוס עם עזיבתו האפשרית של אוברדוביץ' נתנה לאדומים את ההרגשה שהאליפות בכיס שלהם. אלא שבימים האחרונים החלו לצוץ שמועות ביוון על כך שהיריבה הגדולה תמשיך את חוזהו של הסרבי, ואף של שרונאס יאסיקביצ'יוס. השיא היה כששמותיהם של סופוקליס שחורציאניטיס וריצ'רד הנדריקס הוזכרו כמועמדים לחיזוק. לפתע סיום העידן של הענק הירוק נראה כחלום ישן.

"הסיכוי ששמועות כאלו לא הגיעו למחנה של אולימפיאקוס הוא נמוך מאוד", מסבירה ניקי מלינטיאס, המסקרת את הקבוצה בספורטסדיי בשנים האחרונות. "מצד אחד משדרת פנאנתנייקוס 'אנחנו לא מפחדים', ולאולימפיאקוס היא משדרת שהעתיד הכלכלי שלה הוא ממש לא ורוד, זה דבר משמעותי. אם שוב השמות הגדולים באירופה מגיעים לפאו, אז אולימפיאקוס יודעת שהשנה זה צ'אנס שלא ידוע מתי יחזור, וכל הלחץ שוב עולה".

התיאוריה הזו נשמעת מעניינת, אך אייסי לואו, הרכז האמריקאי המצוין שהגיע במהלך העונה לקבוצה והצטיין במשחק מספר 4, טען שבכלל לא שמע על זה והוסיף: "למה התפרקנו בסיום? זה כנראה באמת משהו מנטלי. אין הרבה הסברים לכך ששלושה רבעים אנחנו עדיפים וברבע האחרון עשינו את כל הטעויות האפשריות. אולי המחשבה שהאליפות קרובה כל כך השפיעה, אולי העובדה ששיחקנו אצלם בבית, אבל אנחנו קבוצה יותר טובה וניקח את האליפות".

הגיוני? בהחלט, אבל אנטוניוס גרטניס מוסיף: "זה היה נראה כאילו פתאום אולימפיאקוס הבינה שהיא משחקת מול קבוצה יותר טובה, זה היה ממש מוזר".

השופטים? איבקוביץ' לא מעז לדבר

מאמן פנאתינייקוס ז'ליקו אוברדוביץ'. ברני ארדוב
"יש לו כבוד לאוברדוביץ', וההתקפה על השופטים תתפרש גם התקפה על פנאתנייקוס ואוברדוביץ'. הוא לא יעשה דבר כזה". ז'ליקו אוברדוביץ'/ברני ארדוב

למרות שלא מעט טענות הושמעו במהלך השנים מצד אנשי אולימפיאקוס, כולל מצד הבעלים, כנגד השיפוט ביוון שהולך כביכול עם היריבה הגדולה, הסדרה הזו שונה. על הפרקט מפגין איבקוביץ' את ארסנל התנועות שלו כדי להפעיל את הלחץ על השופטים, אבל למרות ההרגשה שבמשחק 2 ו-4 השופטים קיפחו בצורה די ברורה את הקבוצה שלו, הוא בחר שלא לתקוף.

איבקוביץ' נחשב לג'נטלמן די גדול. פיני גרשון מספר על המאמן כי במשחק המפורסם במוסקבה בעונת 2003/4, בו קלע אנתוני פארקר את שלשת הניצחון, ירדה הקבוצה במנוסה לחדר ההלבשה בהוראת המאבטחים כשפתאום הרגיש מישהו רודף אחריו. גרשון ראה את איבקוביץ', שבא לברך אותו אחרי המשחק. מנגד, איבקוביץ' כבר תקף בעבר שחקנים ושופטים, כשבישראל עדיין לא שוכחים כיצד כמעט והגיע לעימות מילולי עם גיא פניני באליפות אירופה האחרונה ותקף אותו בראיון לאחר המשחק.

"אני מעדיף להתעסק במשחק", כך ענה בסיום משחק מספר 4 בראיון הטלוויזיה. אז למה איבקוביץ' לא מנסה את הכלי של השופטים? "קודם כל הוא לא רוצה לתת לשחקנים שלו תירוץ", מסבירה מלינטיאס. "להתחיל לבכות על השופטים זה מתאים לקבוצות פחות גדולות שמרגישות שיש קיפוח נגדן. איבקוביץ' מאמין שהקבוצה שלו מספיק גדולה שהיא יכולה להתגבר גם על השופטים. דבר שני ולא פחות חשוב, יש לו כבוד לאוברדוביץ', וההתקפה על השופטים תתפרש גם כהתקפה על פנאתנייקוס ואוברדוביץ'. הוא לא יעשה דבר כזה".

ג'ואי דורסי כמשל

מרסליניו הוארטס שחקן ברצלונה מול ריצ'רד דורסי אולימפיאקוס. רויטרס
""בתוך המערכת של אולימפיאקוס כבר מדברים על להאריך את החוזה של דורסי, זה כמעט לא נתפס". ג'ואי דורסי/רויטרס

אם בסופו של דבר אולימפיאקוס תחגוג אליפות ביום שבת, אחד הגיבורים הגדולים של סדרת הגמר יהיה ג'ואי דורסי. האמריקאי ששיחק בעונה שעברה 42 משחקים בטורונטו הוא אחד השחקנים הרעים באירופה מבחינה התקפית. יכולת הסיום שלו מוגבלת להטבעות ולאיזור הטבעת בלבד, וקשה לו מאוד לכדרר או לעשות תנועה עם הכדור. למרות זאת, ולמרות הכישלון הגדול שלו בקאחה לבוראל בתחילת העונה, הצליח איבקוביץ' להפוך אותו לחלק חשוב במכונה, לריבאונדר מוביל, ולמי שעוצר את מאריץ', באטיסט ו-וויוקאס.

"אם לאולימפיאקוס היה כסף, דורסי לא היה עולה כמועמד לקבוצה אפילו לא בתור בדיחה", אומר גרטניס, "הוא שחקן אפור, קשוח מאוד, עם גוף גדול, אבל לא אחד שמסוגל לקלוע מחצי מרחק. מגוון התנועות שלו מוגבל, והיתרונות שלו הם רק בצד ההגנתי. איבקוביץ' הבין בשלב מסוים שיש לו מספיק שחקנים מוכשרים התקפית, וכדי לעצור את פאו, הוא צריך לעצור אותם מתחת לסל, וג'ואי דורסי, עם כל הגוף הגדול הזה, הוא בדיוק מה שיגרום להם לחשוב".

דורסי היה מצוין במחצית הראשונה במשחק מספר 4, אבל כשיצא בעבירות התפרקה אולימפיאקוס. גם במשחק מספר 2 הוא הסתבך בעבירות אחרי ששיחק את מספר הדקות הרב ביותר שלו כל העונה בליגה היוונית. "אין ספק שהיציאה שלו פגעה בנו", הודה איבקוביץ' במשחק, ונתן את האישור שאולימפיאקוס הפכה להיות תלויה בשחקן מוגבל.

"בתוך המערכת של אולימפיאקוס כבר מדברים על הארכת החוזה של דורסי, זה כמעט לא נתפס", מוסיפה מלינטיאס, "שומעים שמכבי תל אביב מנסה להביא את מאריץ' ושרמנדיני, צסק"א כנראה תישאר עם קרסטיץ', ברצלונה עם ארסנל של גבוהים, ופאו רוצה את סופו. מול כל זה, אולימפיאקוס תישאר עם דורסי בעונה הבאה ותוספת של יוונים? זה כמעט הזוי, אבל זאת המציאות החדשה שחיים כאן".

אם לא עכשיו, אז כנראה שלעולם לא

מאמן אולימפיאקוס, פנאיוטיס ינאקיס. AP
"יש הרגשה באוויר שזאת העונה של אולימפיאקוס, אבל יש גם הרגשה שזה הצ'אנס הגדול שלהם, ושאם הם יפספסו אותו, קשה לדעת מתי הם יקבלו עוד אחד". פנאיוטיס ינאקיס/AP

עם כל התיאוריות, המחשבות על העונה הבאה שתהיה לא קלה יותר והמטען של הזכייה ביורוליג, תגיע אולימפיאקוס למשחק הביתי האחרון שלה העונה, לאחר שהפסידה רק לצסק"א מוסקבה העונה בביתה מתוך 28 המשחקים שהיו לה. כאמור, הפרשנים טוענים שאולימפיאקוס קבוצה שמגיעה בכושר עדיף, והוכיחה את זה לאורך כל העונה, אבל למשחק 5 חוקים משלו. בסקר שנערך באתר ספורט 24, הצביעו 17 אלף גולשים על השאלה מי תנצח את משחק 5. 68 אחוז מאמינים דווקא בפאו.

"עם כל היתרונות המקצועיים של אולימפיאקוס, היא מגיעה למשחק הזה כקבוצה שלא עשתה את זה 15 שנה", אמר על כך פנאיוטיס ינאקיס, מגדולי שחקני יוון ומאמן אולימפיאקוס בעבר, בראיון לטלוויזיה היוונית. "למעשה רק ברבע אחד בארבעה משחקים היא שיחקה פחות טוב מפנאתנייקוס, אבל זה מספיק כדי להגיע למשחק חמישי. פה כבר אין חוקיות, ולאו דווקא הקבוצה הטובה יותר מנצחת. הרבה אלמנטים פסיכולוגיים נכנסים לפעולה וזה תלוי גם איך המערכת עובדת. יש הרגשה באוויר שזו העונה של אולימפיאקוס, אבל יש גם הרגשה שזה הצ'אנס הגדול שלהם, ושאם הם יפספסו אותו, קשה לדעת מתי הם יקבלו עוד אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully