וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבנר קופל בדרך להיות אבי לוזון החדש?

24.5.2012 / 14:34

שרף, גרשון, שמיר, מאמנים צעירים, אוהדים ותיקים. בדרך לפסגה, אבנר קופל מרגיז יותר מדי אנשים. הסכנה: בכותרת

יום לאחר שהתמנה לממלא מקום יו"ר איגוד הכדורסל, התקשר אבנר קופל לצביקה שרף ולפיני גרשון.

"בוא לפגישה, אני רוצה אותך בתור יו"ר הוועדה המקצועית", אמר לכל אחד מהם בנפרד. הוא קיים מספר פגישות עם השניים, אך לא הגיע לכדי הבנות – לטענתו משום שביקשו סכומים גבוהים מדי, לטענתם כי שדרת המאמנים כבר מונתה ותפקיד יו"ר הוועדה המקצועית הוא חסר תוכן מבחינה מעשית. יומיים לאחר מכן כבר יצא קופל בכותרות בעיתונים כי הוא ציפה ליותר פטריוטיות מהשניים, והגיע לאולפן 'חמישיות' עם דגל ישראל בניסיון להראות שהוא יותר לאומני מצביקה שרף.

"קופל ישב עם גרשון ושרף ואני יודע משניהם שהם אמרו לו שאם הם מטפלים בנושא המקצועי אז הם קובעים, ולא הוא ימנה את המאמנים, ולא הוא יחליט את התוצאה ואת ההרכבים", מספר שי שני, יו"ר איגוד הכדורסל המודח. "זה לא התאים לו. הוא חיפש פודלים".

ארבעה חודשים עברו מאז שהושלם מהלך הדחתו של שני ומינוי קופל תחתיו, ואיגוד הכדורסל עדיין רועד. תאריך ושיטת הבחירות, שאמורות להתבצע בעוד שבועיים, עדיין לא פורסמו באופן רשמי; לראשונה מזה שנים קיים מאבק אמיתי על תפקיד היושב ראש בין סיעות שונות; רוב מאמני האקדמיה של איגוד הכדורסל עזבו, ועתיד מנהלת הליגה לא ברור.

מהצד השני, בניין האיגוד שופץ בצורה מרהיבה; ארבעה עובדים חדשים מונו, כולל עוזרת אישית לקופל; וארבעה חברים נסעו לוועידת פיב"א במחלקת עסקים. אין ספק, בדרך להשתלטות על הכדורסל הישראלי, אבנר קופל הצליח להרגיז הרבה מאוד אנשים.

יו"ר מנהלת הליגה אבנר קופל. ברני ארדוב
לטענת שי שני הוא "חיפש פודלים" קופל/ברני ארדוב

***

עשור מלא למנהלת הליגה. בתקופה האחרונה הספיק אבנר קופל להודיע כי יתפטר בחודש מאי 2011 מכובעו זה, אותו חובש מרגע הקמת המנהלת. אחר כך ירד מהנושא, וכעת הודיע שהוא יעזוב את התפקיד אם יתמנה לתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל.

במקור, אומר העסקן הספורטיבי שאול אייזנברג, "שני אנשים באיגוד הכדורסל הצביעו נגד הקמת מנהלת ליגת גברים – אבנר קופל ואני. יורם אוברקוביץ' ודני קסטן דחפו את אבנר להיות יו"ר המנהלת בכדי לגרום לכך שהמנהלת תמות", טוען אייזנברג, "אבל באותו קיץ, אחרי שהוא נבחר, אוברקוביץ וקסטן נפטרו. קופל התאהב בתפקיד, והשאיר את המנהלת לעולמי עד".

אחד מהחברים הבכירים במנהלת הליגה ובאיגוד הכדורסל, שסיעתו תומכת בקופל, מספר על השתלשלות העניינים: "סביב המנהלת יש אי ודאות כלכלית תמידית. מפעל הפיס במהלך העונה כמעט וסגר את הברז, בגלל מריבה עם עוזי דיין. אבנר יודע שהסיכוי שהמנהלת תחזיק עוד כמה שנים הוא נמוך מאוד, וגם הפוטנציאל הכלכלי שלה הוא מוגבל ודי מוצה. דרך איגוד הכדורסל יש לו אופציה גבוהה יותר למשול, להשפיע ולגייס כספים".

"אבנר הבין שהמנהלת חיה כיום על זמן שאול, ובקיץ האחרון רצו לעשות לו כיפה אדומה", טוען אייזנברג. "אני חושב שהוא הבין שהדרך הבטוחה שלו לשמור על האחוזה זה דרך איגוד הכדורסל. כמו שהוא מכר חלום לאנשים במנהלת הליגה, הוא מנסה לשווק חלום עכשיו לאותם אנשים דרך איגוד הכדורסל. הוא מבין שהמנהלת לא יכולה להביא יותר ממה שהיא הביאה, האולמות ריקים חוץ ממשחקים גדולים, ורואים משחקים עם 300-500 איש לאורך כל העונה. הסיפור של המנהלת עבר, אז הוא רוצה היום להשתלט על הכדורסל דרך איגוד הכדורסל".

שאול אייזנברג יו"ר עירוני נהריה. אדריאן הרבשטיין
המנהלת בכלל לא הייתה צריכה להיות קיימת עד היום. שאול אייזנברג/אדריאן הרבשטיין

***

עוד לפני שעבר לאיגוד, נפתחה מסכת של סכסוכים בין קופל ואנשיו לבין גורמים וקבוצות אינטרס בכדורסל הישראלי. אחד הסכסוכים הידועים נוגע לאוהדי מכבי תל אביב, שמוחים נגד קופל שנים ארוכות בשל שיטת הפיינל פור. בשנה האחרונה עלתה המחאה לטונים צורמים, אוהדי מכבי הכינו שלטי ענק כנגד קופל ודאגו להניף אותם בכל הזדמנות, ובפיינל פור של העונה שעברה החליט קופל שהאוהדים הגדישו את הסאה ודרש להסיר חלק מהשלטים שכוונו נגדו. העונה המשיכו היחסים להידרדר, עד שאוהדי מכבי החליטו להחרים את הפיינל פור הנוכחי (למרות זאת, יש לציין, הצלחת המחאה מוטלת בספק: אלפים מאוהדי מכבי בכל זאת רכשו כרטיסים למשחקים ורק מאות בודדות הגיעו להקרנת המשחקים האלטרנטיבית שארגנו האוהדים בבית דני).

הסכסוך הזה הוא רק חלק ממערכת יחסים מתוחה ומורכבת באופן כללי שמנהל קופל עם מכבי. הוא הספיק להחליף מהלומות ציבוריות עם היו"ר שמעון מזרחי, התבטא לא אחת בחריפות כנגד כמה החלטות פוליטיות/ניהוליות שקיבלה, ובאופן כללי מצטייר קופל בקרב אוהדיה כאחד שלא נמנה על חוג ידידי המועדון, בלשון המעטה.

"אבנר הוא בכלל לא האויב הכי גדול של מכבי, זה רק נראה ככה", טוען מנגד חיים אוחיון, שנחשב לאחד ממקורביו של יו"ר האיגוד. "ניתן היה למנוע את המחאה לפני קיום הפיינל פור, היו צריכים להיות חכמים ולא צודקים, גם אבנר עצמו. זה היה מונע את המחאה הזו. אני חושב שהקהל של מכבי הוא קהל שצריך להתחשב בו, כמו שצריך להתחשב בקהלים אחרים ובדעות אחרות לגבי הכדורסל, כי המטרות של כולם משותפות".

יושב ראש מנהלת הליגה בכדורסל אבנר קופל יחד עם יושב ראש מכבי תל אביב שמעון מזרחי. ברני ארדוב
מחליפים מהלומות ללא הרף. קופל ומזרחי/ברני ארדוב

***

מבחינה פוליטית מצליח קופל לכלכל את צעדיו וכבר עשור רושם הצלחות. אלא שהחזית שפתח מול צביקה שרף ופיני גרשון הייתה, ככל הנראה, הטעות הגדולה ביותר שביצע מבחינה פוליטית – על כך מצביעים גם מקורביו.

"כולנו יודעים שהמאבק בין אבנר לבין פיני וצביקה הוא פרסונלי", מוסיף חיים אוחיון. "אני לא חושב שאבנר רוצה פחות מצביקה את טובת הכדורסל, ולהיפך. אני לא אומר שאבנר חף מאחריות בעניין הזה, כי ברגע שאתה רוצה להיות יו"ר איגוד הכדורסל התפקיד שלך הוא לדאוג לכולם. יש פה פסיפס שלם של אנשים ודעות. כיו"ר האיגוד אתה צריך למצוא את הקו המחבר ובמקרה הזה זה לא קרה בינתיים, וחבל".

"אמרתי לאבנר אחרי מה שקרה ב'חמישיות' (תוכנית הכדורסל של ערוץ הספורט, בה התעמת קופל עם שרף לפני מספר חודשים, א.ש.) ואחרי הכתבה בעיתון (בין היתר תקף קופל בחריפות את שרף ב'ידיעות אחרונות', כמו גם כאן אצלנו בצ'אט לייב עם הגולשים בוואלה!, א.ש.) – 'ביצעת טעות גדולה'", מספר חבר הנהלת האיגוד, "אבל לא נראה שזה הזיז לו. להיכנס למלחמה עם צביקה ופיני זה לא צעד פוליטי מבריק. תראה, אף אחד לא חושב שצביקה הוא צדיק, אבל הוא נתפס כמישהו שהכדורסל חשוב לו מאוד, והוא דעתן מאוד, ויש לו פלטפורמות להביע את הדעות שלו".

שרף אינו בעל התפקיד היחיד שנפגע מאז כניסתו של קופל לתפקיד יו"ר האיגוד. לדן שמיר הובטח תפקיד מאמן נבחרת העתודה וכשהוא גילה שהוא נדחק בחזרה לתפקיד עוזר מאמן נבחרת ישראל, עזב; עוד קודם לכן הועזב עודד קטש מתפקידיו באיגוד, אך כששמיר עזב נקרא מחדש לדגל ומחל על כבודו; מאמני האקדמיה, ומועמדים שונים לתפקיד, שמעו במהלך החודשים האחרונים כי שכר המאמנים בוינגייט יעלה וכי הם לא יוכלו לאמן קבוצות מקצועניות, אך בפועל התגלה כי לא כך הדבר.

שאול אייזנברג, איש הפועל הוותיק שלמען הגילוי הנאות יש להדגיש כי בחר לתמוך דווקא בצביקה שרף בבחירות הרשמיות לראשות האיגוד שייערכו בקרוב, טוען ש"אבנר רוצה לקבוע הכל לבד באיגוד". שי שני, היו"ר הקודם, מוסיף על כך ואומר כי "לפני שהודחתי היה דיבור שיו"ר הוועדה המקצועית יהיה צביקה, וגם היו שיחות עם פיני. היה סגור עם אפי שהוא יהיה מאמן נבחרת הנוער. שום דבר מזה לא קרה. במקומם, עכשיו הוציאו מהנפטלין את ויינקרנץ".

כאמור, מי שמונה לבסוף תפקיד יו"ר הוועדה המקצועית הוא המאמן הוותיק משה ויינקרנץ. "זה מהלך פוליטי גאוני של קופל", מפרשן אחד המועמדים לתפקיד מאמן נבחרת העתודה. "ויינקרנץ אוחז במקביל גם בכובע של יו"ר איגוד המאמנים, וכך מי שאמור להיות בצד של המאמנים בעצם נמצא עכשיו בצד של קופל. עבור קופל זה צעד מושלם".

חיים אוחיון, הבעלים של הפועל גלבוע/גליל עליון. קובי אליהו
"לא חושב שאבנר רוצה פחות מצביקה את טובת הכדורסל". חיים אוחיון/קובי אליהו

***

ארבעת החודשים בהם מנהל קופל את האיגוד התאפיינו בעשייה משמעותית: האיגוד הספיק כאמור לשפץ את משרדיו הישנים, עובדים חדשים מונו, אבל מן הצד השני טוען שי שני ש"האיגוד מוציא כספים ללא בקרה".

"בארבעה חודשים אי-אפשר לתקן נזק שנעשה במשך שנים, אבל תחת קופל דברים מתחילים להשתנות", משיב אחד ממקורביו של היו"ר. "איגוד הכדורסל נראה מוזנח, לא מתאים למפגשים עם אנשי עסקים בינלאומיים ואנשי כדורסל בינלאומיים. היה חייב לעבור מתיחת פנים מסוימת. התוספות של האנשים היא נורמאלית, כי נוצרה כאן סחבת אדירה בעבודה. מנהלת ליגת הנשים נוהלה עד קופל ללא בית, ועכשיו יש לה באיגוד חדר מסודר".

השאלה היא כיצד תרמו ארבעת החודשים הללו לקופל בדרך למטרתו האמיתית – ניצחון בבחירות הרשמיות לראשות האיגוד. קופל אמור היה להתמודד ממילא בבחירות הקרובות, כזכור, אלא שבסופו של דבר נרקם מהלך פוליטי להדחתו של שני וקופל הקדים את כניסתו לתפקיד לחודש ינואר. קודם לכן נחשב למועמד וודאי לניצחון בבחירות האלה. וכעת?

בשלב זה, מעריכים גורמים בכדורסל הישראלי, לא כל חברי מרכז מכבי והפועל שהצביעו בעד כניסתו של קופל לתפקיד ממלא מקום יו"ר האיגוד אכן יצביעו עבורו בבחירות הרשמיות אם תיערך הצבעה חשאית. "צביקה יותר ראוי מאבנר לתפקיד, לדעתי, אבל אני מתאבד אם אני אומר את זה בגלוי", טוען חבר הנהלה בכיר באיגוד הכדורסל.

צביקה שרף. קובי אליהו
"להיכנס למלחמה עם צביקה ופיני זה לא צעד פוליטי מבריק. אף אחד לא חושב שצביקה הוא צדיק, אבל הוא נתפס כמישהו שהכדורסל חשוב לו מאוד". שרף במסיבת העיתונאים של תנועת עוז, ביום רביעי/קובי אליהו

***

מצד שני, בשלב זה נראה שלקופל רוב פוליטי מוצק: זו תהיה סנסציה של ממש אם ייכשל בבחירות הקרובות, כאשר מולו יתמודד, כפי שהוכרז רשמית אתמול, היריב הגדול צביקה שרף.

אין לאבנר שום כוונה להיעלם, אומרים חבריו. למרות הביקורות והיריבויות, הוא דווקא נהנה מהמאבקים. והוא עדיין – למרות שביצע מספר מהלכים שאינם אופייניים לפוליטיקאי ו'לכלך את ידיו' בכמה מאבקים מתוקשרים – זוכה לתמיכה פוליטית רחבה, כאמור.

"כל חברי הנהלת האיגוד הנוכחית, אולי חוץ משאול אייזנברג ומאורנה אוסטפלד, בעד המשך דרכו של אבנר", מכריז משה קליסקי, שצפוי להמשיך בתפקידו בהנהלת האיגוד. "הרי אבנר לא הגיע לכאן סתם. איגוד הכדורסל הגיע לפשיטת רגל בהתנהלות ובהישגים שלו. רוב אנשי האיגוד הגיעו למסקנה ששי שני לא מתפקד, ושהאיגוד חייב שינוי".

קופל, אגב, הבטיח שיעזוב את מנהלת הליגה אם ייבחר לתפקיד יו"ר האיגוד, אך כמה ממתנגדיו טוענים כי קיימת תוכנית להעביר את משרדי המנהלת אל תוך משרדי איגוד הכדורסל, כדי שלקופל יהיה קל יותר לפקח על הנעשה שם.

"אבנר לא יסגור את המנהלת, אבל יקצץ שם בעלויות, ייקח בחזרה לאיגוד חלק מהסמכויות ולא ייתן לאף מוקד כוח אמיתי להתפתח במקביל אליו", טוען אחד ממתנגדיו של קופל. קליסקי מכחיש: "לא יתנו לסגור את המנהלת. אני בקשר יום יומי עם רוב החברים שם, ואני יכול לומר חד-משמעית, גם משיחות שלי עם אבנר, שאין לו שום כוונה לסגור את המנהלת או לפגוע בפעילות שלה. זה הרי היה הבייבי שלו".

דבר אחד, כמו תמיד, כן הביא איתו קופל לאיגוד האפרורי: הרבה אקשן, צבע ופעילות. זו פוליטיקה, לא כדורסל, ובכל זאת חייבים להודות – כבר שנים שאיגוד הכדורסל לא היה כל כך מעניין.

הערב (21:00, 5 ו-5HD): גמר הפיינל פור, מכבי ת"א נגד אשדוד

מכבי תל אביב יכולה להיות אלופה בפעם ה-50 - חסר תקדים ומוציא חשק

  • עוד באותו נושא:
  • אבנר קופל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully