וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעניין לחוסר עניין באותו עניין

10.5.2012 / 14:26

האם האדישות הישראלית כלפי הפיינל פור נטול מכבי תל אביב מלמדת על צביעות שלנו ואהבת כדורסל מפוקפקת, או שמא הכישלון הוא של היורוליג?

ביום ראשון הקרוב בשעה 21:00 יתקיים גמר היורוליג באיסטנבול. קשה לשכוח את הטירוף שהיה סביב שאלת שעת הגמר בעונה שעברה, כשמכבי תל אביב שיחקה מול פנתאנייקוס, סמוך לכניסת יום הזיכרון. העונה ביורוליג יכולים לנשום לרווחה, אין מי שיפריע להם. מכבי תל אביב לא נמצאת בפיינל פור, וכנראה שבגלל זה במנהלת הליגה החליטו כמעט להתעלם מהנושא.

שחקן פנאתינייקוס דרו ניקולס זורק מול שחקן מכבי תל אביב כדורסל דייויד בלו. David Ramos, GettyImages
הצהוב יהיה חסר לנו, אבל לא למארגנים. הגמר בברצלונה/GettyImages, David Ramos

אז נכון שנציגי המנהלת ואיגוד הכדורסל יהיו באירוע, אך עדיין, במקביל לגמר ייערכו משחקי מספר 4 ברבע גמר הפלייאוף. ישראל היא המדינה היחידה באירופה שתקיים מחזור משחקים חופף לגמר. בגרמניה וצ'כיה ישחקו גם כן ביום ראשון, אך המשחקים ייערכו בשעות הצהריים, ויסתיימו עד לפתיחת המשחק על מקומות 3-4.

"איגוד הכדורסל ומנהלת הליגה שצריכים לדאוג לכדורסל חייבים לדאוג שכל חובבי הכדורסל ישבו בשקט ויראו את הפיינל פור. אבל למה זה לא קורה? כי בחמישי יש ערב גאלה", מסביר ומתעצבן צביקה שרף. "זה הכדורסל פה. אוהלי VIP וחגיגות. אין כדורסל נטו. כל הליגות משוחקות בשעות הצהריים, אבל זה יותר נוח למדינות אירופה. הליגה הישראלית מסונפת ליול"ב, והיא צריכה לעשות הכל כדי שישדרו את המשחקים". ממנהלת הליגה מסרו בתגובה לנושא זה: "המשחקים משוחקים בשעות מוקדמות, כך שכל אחד יוכל לצפות במה שהוא חפץ. בוא נזכור שעניי עירך קודמים".

אלא שהעניין כאן הוא לא המנהלת. העניין הוא היחס המעט צבוע של הציבור הישראלי בכל הנוגע לפיינל פור: כשמכבי תל אביב שם, אנחנו בטירוף מהאירוע. אבל כשמכבי מחוץ למשחק, ההתלהבות נשארת רק בקרב עכברי הכדורסל. היחס בין שני המקרים לא תואם לרוב המדינות בעלות המעמד אליו הגיעה מכבי תל אביב ביורוליג, מעמד על של אימפריה שזה הבית שלה וזו הממלכה שלה. עד לפני שבוע, למשל, לא היו פרסומות היכן ישודרו המשחקים (ערוץ הספורט הוא בעל הזכויות), העיתונים הקדישו לאירוע עמוד אחד במקום מוספים שלמים כשמכבי תל אביב שיחקה בפיינל פור, ונראה שהאירוע הגדול ביותר בכדורסל האירופי השנה יעבור בפיהוק נרחב בישראל.

אוהדי מכבי תל אביב חוגגים בפיינל פור בברצלונה. David Ramos, GettyImages
איפה הטירוף של השנה שעברה ואיפה הפיהוק של השנה? אוהדי מכבי תל אביב בברצלונה/GettyImages, David Ramos

***

האם ישראל באמת חריגה כאן, או שיש כאן כישלון שיווקי של היורוליג? זאת שאלה חשובה, אבל לא פחות חשוב לזכור שמדובר באחד הפיינל פורים הכי מרשימים שהיו, ובטח לא פחות מרשים מהאחרון בברצלונה מבחינת הפקה. אסור לשכוח שלראשונה המאמצת הרשמית של היורוליג, "טורקיש איירליינס", זוכה לארח במדינתה, וההפקה הופכת להיות מושקעת מתמיד. מעל 1,000 עיתונאים צפויים לפקוד את האירוע, וכל 16 אלף הכרטיסים נמכרו, כשלמרות המצב הכלכלי ביוון, לא מעט מאוהדי פנאתינייקוס ואולימפיאקוס יעשו את הדרך הקצרה יחסית ויבואו לתמוך במדינה שלא בדיוק אוהבת יוונים.

אלא שישראל תשלח לאירוע מלבד עסקנים, וביניהם אבנר קופל, רק מספר מצומצם של מאמנים ואנשי סקאוטינג. "אני הייתי בהרבה משחקי פיינל פור, וכאשר יש פיינל פור, אז יש בערך בין 800 ל-1,000 עיתונאים, כ-50 אחוז מהם, בכלל לא מהארצות שמגיעות הקבוצות. פה מערכות העיתונים והאינטרסנטים לא שולחים נציג בודד לפיינל פור", מסביר צביקה שרף.

אחד מבכירי הועדה המארגנת של היורוליג מספר על התופעה שקרתה בחודש האחרון: "קיבלנו הרבה מאוד בקשות לאקרדיטציות מישראלים, מספרים שהתרגלנו אליהם, כי הם חשבו שמכבי תל אביב תהיה שם. אחרי ההדחה במשחק החמישי, התחלנו לקבל מיילים ושיחות שמבקשות לבטל את הבקשות. נכון לרגע זה רשומים לי ארבעה עיתונאים ישראלים שאמורים להגיע". מבדיקה שערכנו עם אותם עיתונאים, הם פשוט לא הספיקו לבטל את האקרדיטציות. את הסיקור של המשחקים, הם יעשו מהבית.

צביקה שרף מאמן ספרטק סנט פטרסבורג. ברני ארדוב
"האינטרסנטים פה לא שולחים אפילו נציג בודד". צביקה שרף/ברני ארדוב

***

עיתונאים, כדאי לציין, פועלים גם עקב דרישות הקהל. אבל האם מדובר בתופעה ייחודית לארץ, או שמא ברוב מדינות אירופה היחס דומה, כאשר הקבוצה הבכירה שלהן לא מעפילה לפיינל פור. מבדיקה שנערכה מול היורוליג, מבין המדינות ששייכות ליול"ב, רק גרמניה ומונטנגרו לא משדרות את המשחקים. בנוסף המשחקים ישודרו בשידור חי גם ב-30 מדינות נוספות בעולם, רובן באסיה ודרום אמריקה. למי שהספיק לשכוח, ב-2003 גם ישראל לא שידרה את המשחקים, בשעה שמכבי תל אביב לא הייתה בפיינל פור.

"בעצם העובדה שחלק מהמדינות שמשתתפות ביורוליג לא משדרות, כמו גרמניה, יש פה טעם לפגם", טוען מולי קצורין, מאמנה של פרנקפורט הגרמנית. "היורוליג לא הצליח להעמיד את הכדורסל כדבר עיקרי באירופה. לא הצליחו למקם אותו ולמתג אותו, כי היום מה שלא בטלוויזיה הוא לא קיים. מה שלא מצולם לא קיים. וזו הבעיה הגדולה של המפעל בעיני האירופאים".

אלא שמה שנכון לגרמניה – מדינה בעלת השפעה מעטה ביורוליג לעומת ההצלחה הכבירה של מכבי תל אביב, לא תקף למדינות בכירות כמו רוסיה, שהיא מקבילה מתאימה יותר לישראל. צביקה שרף מסביר: "אני הייתי בשנה שעברה ברוסיה וצסק"א לא עלתה לפיינל פור, והיה שידור גדול של כל הפיינל פור בערוץ ששידר את כל המשחקים של היורוליג במשך כל השנה. בכלל, בימי רביעי וחמישי היו שידורים רצופים של לפחות שלושה משחקים ביום רביעי ושלושה משחקים ביום חמישי. את המשחקים שלא שידרו ישיר שידרו ביום שישי, וזה עם אולפן גדול וכל מה שצריך. צסק"א מוסקבה לא עלתה אפילו לטופ 16 בשנה שעברה, אבל שידורי המשחקים היו מדהימים. אנחנו צוחקים על הרוסים, וצוחקים על כולם, כאילו המצאנו את הכל".

קצורין מתעקש שאין כאן צביעות ישראלית אלא טיפשות של ראשי היורוליג: "הפיינל פור של הכדורסל הוא לא אירוע שאפשר להשוות אותו למפעלים של הכדורגל. זה אירוע גדול, אבל הוא מעניין בעיקר את המדינות שמשתתפות בו. אירוע של הרבה יחסי ציבור, של סקאוטינג, אבל מבחינת הד תקשורתי זה לא משהו שכולם עוצרים את נשמתם, אלא אם אתה משתתף. כדורסל לא יכול להתחרות בכדורגל מבחינת הפופולאריות, אבל בעיניי זה אחד הכישלונות של היורוליג. הם לא הצליחו לשווק אותו ברמה כזאת שזה ייכנס לתודעת הציבור האירופי".

יונאס קזלאוסקאס מאמן צסק"א מוסקבה (ימין) עם אנדריי קירילנקו. רויטרס
השנה צסק"א תהיה בפיינל פור, אבל גם כשהיא לא שם, הרוסים עדיין מסקרים כמו שצריך/רויטרס

***

ובכל זאת, צרפת לא שלחה נציגה לפיינל פור של היורוליג בעשור האחרון, אבל זה לא מונע מלא פחות מ-12 עיתונאים צרפתיים להגיע לאיסטנבול, כולל צוות טלוויזיה. "שיהיה ברור, זה לא שבצרפת יושבים ומחכים למשחקים הללו", אומר העיתונאי פלורן דה למברנייה, "אבל חובבי הכדורסל במדינה יצפו בו. אלו משחקים מעניינים שאנחנו בתור עיתונאים חייבים לציבור שלנו את הסיקור המקצועי ביותר, ואם לא נהיה שם, אז איך בדיוק נעשה את זה? בגדול, אני לא מאמין שיהיה לזה רייטינג גבוה, גם כי במקביל יש מחזור מלא של ליגת הכדורגל שקרובה להכרעה. אבל יהיו אנשים שיראו את זה".

מי שקרובה יותר לישראל בנושא זה היא איטליה, שנציגתה סיינה הפכה לכמעט קבועה באירועים הללו, בדיוק כמו מכבי תל אביב, אך העונה לא תשתתף. "אז נכון שאין את אותן האנרגיות כמו בשנים הקודמות, כשסיינה השתתפה, אבל עדיין יש עניין לא מבוטל", אומר העיתונאי לוקאס ברצ'וליני, "המשחקים ישודרו, ואני מאמין שגם יהיה רייטינג לא מבוטל. בשלב הטופ 16 של היורוליג, כמעט כל המשחקים הועברו, המשחקים המרכזיים בשידור חי, והמשחקים הפחות מרכזיים בתקציר נרחב בתוכנית סיכום. אחרי שעשו את כל זה, אז שלא יסקרו בצורה מכובדת את הפיינל פור?".

קשישטוף לברינוביץ' שחקן סיינה בין שחקני ריאל מדריד. David Ramos, GettyImages
השנה סיינה לא תהיה בפיינל פור, אבל זה לא ימנע מהאיטלקים לצפות במשחק/GettyImages, David Ramos

***

גם הקהל הישראלי לא יהיה בטורקיה. בשנה שעברה למעלה מ-4,000 חבילות תיירות נמכרו לברצלונה למשחקי הפיינל פור, לעומת 14 חבילות שנמכרו העונה, כולן במרוכז לקבוצת מאמנים שנוסעת לראות את המשחקים. החיסרון של מכבי תל אביב פוגע קודם כל באירוע עצמו, שיתגעגע לאלפים הצהובים אחוזי האקסטזה. "מכבי תל אביב היא שם דבר בענף, גם בזכות הקהל שלה", אומר העיתונאי הצרפתי דה למברנייה. "אנחנו זוכרים מה הם עשו בברסי, וראינו מה עשו במוסקבה ובפראג. אי אפשר להתעלם מהם, וההיעדרות שלהם משמעותית".

אז אולי בסופו של יום ישראל יוצאת קצת צבועה, ומהדרת אירוע שהוא לא גדול מבחינה אירופית כשמכבי תל אביב נמצאת שם ומחביאה אותו בצורה מרשימה כשהיא לא שם, אבל גם מדינות אחרות באירופה לא רחוקות בהרבה מההתייחסות הזאת. לא כולן. לכן, וזה לא רק כישלון שלנו בתור חובבי כדורסל די מפוקפקים. זה כישלון של אלו שמשווקים אותו ולא קשורים למכבי תל אביב. או כמו שמסביר זאת העיתונאי הצרפתי דה למברנייה: "היורוליג עוד נמצא שנות אור מהכדורגל. אם בטעות יום אחד גמר הצ'מפיונס ייפגש עם גמר היורוליג, האולם יהיה חצי ריק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully