וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין לא מליקסון, אבל

16.4.2012 / 14:11

האם הכישרון הנהדר של סיראז' נאסר מסוגל להפוך אותו לעוגן המקצועי הנחוץ כל כך להפועל באר שבע? כולם שוברים את הראש בסוגיה

תחילת העונה הנוכחית הייתה אמורה להיות נקודת מפנה חשובה בקריירה של סיראז' נאסר - עד לפני שלוש שנים כדורגלן אלמוני מכפר כנא ששיחק בכלל בליגת הנוער. בבאר שבע החליטו לבצע אנליזה לקריירה שלו דווקא לפני העונה הזאת. דווקא בגיל כל כך צעיר (21). בעיקר בגלל המספרים הנמוכים יחסית בשתי העונות הראשונות שלו בקבוצה, אבל גם כי רצו לדעת באמת האם נאסר מסוגל להוביל את הקבוצה בשנים הבאות, או שאלונה ברקת צריכה לחפש מנהיג אחר.

המספרים של נאסר העונה, מספרים טובים יחסית יש לומר, רק חידדו את החידה מהקיץ: 5 שערי ליגה, 4 בישולים, וים של כישרון, אולי יותר מכל שחקן אחר בבאר שבע. לשחקן בגילו זה יפה, אבל כשרואים את נאסר משחק תמיד מרגישים שאפשר יותר. שיכול היה להיות יותר. במיוחד תחת המאמן גיא לוי, שכל הזמן בוחן את הגבולות של הכישרונות הצעירים שלו ודורש מהם עוד ועוד. הדיון הזה ייפתח מחדש בסוף העונה, מספרים בבאר שבע, שבכל מקרה מתכוונת להציע לקשר הארכת חוזה, למרות שסוכנו דודו דהאן מנסה למצוא לו קבוצה בבלגיה. האם נאסר באמת מסוגל להצדיק את כל ההייפ הזה ולהפוך לעוגן המקצועי של באר שבע, או לחילופין להיות שגריר מכובד בליגה הבלגית. היום, במאני טיים מול מכבי פתח תקוה (20.50, ערוץ 1), נקבל רמז לתשובה.

שחקן הפועל באר שבע סיראז' נאסר. ברני ארדוב, ברני ארדוב
המון כישרון, אבל תמיד מרגישים שהוא יכול יותר. סיראז' נאסר/ברני ארדוב, ברני ארדוב

***

הסיפור של נאסר (21) החל בעונת 2008/9. סוכן השחקנים אשר הרשקוביץ', ידידו הטוב של גיא עזורי, ביקש ממנו לצפות בשחקן בפעולה במדי מכבי כפר כנא, אז וגם היום קבוצת מרכז טבלה בליגה השלישית. עזורי התלהב וזימן אותו למבחנים בבאר שבע, בה חתם הרבה לפני תחילת העונה. אחרי שני אימונים, עזורי החליט שזה השחקן שהוא צריך. "אחרי יומיים הודעתי לאלונה שצריך ללכת על הבחור הזה. דיברתי עם הישאם זועבי (אימן באותה עונה את אסי גלבוע, אבל מכיר היטב את כפר כנא בה אימן בעבר, א"י) וקיבלתי המלצות. באותה עונה הוא היה בכלל שחקן נוער, אבל ראיתי בו כמה תכונות אופי. למרות גילו הצעיר גיליתי בחור מאוד בוגר, בחור אינטליגנט שמקשיב ואוהב ללמוד. האמת היא שהאופי משך אותי ולא רק הכישרון. יש הרבה שחקנים מוכשרים, אבל את הטובים האופי מטפח. היו לו ליקויים, כי הוא היה צריך ליטוש ודברים שבאים עם הזמן, והיה ברור לי שבכפר כנא הוא לא יכול להתפתח כי הוא שיחק בליגה נמוכה. לא היו לו יסודות בצורה מושלמת, אבל לקחתי סיכון. גם אלונה חששה בהתחלה, אבל בסוף סמכה על דעתי. ביקשתי שלא לשאול אותו, אלא לבצע רכישה. הוא עלה מעט מאוד כסף, וידעתי שזה ישתלם".

אלא שאז העסקה כמעט התפוצצה. כפר כנא דרשה להגדיל את דמי ההעברה, באר שבע התנגדה ונאסר הלך ראש בראש עם הקבוצה שלו והגיש תביעת בוררות במוסדות ההתאחדות לכדורגל. בסופו של דבר הושגה פשרה, שברגע האחרון סללה את דרכו למחנה האימונים. מיד לאחר החתימה, הדבר הראשון שעזורי ניסה לגרום לנאסר הייתה נקודת מפנה באזור הכי רגיש אצלו – פרידה מהמשפחה בכפר כנא ומעבר לבאר שבע. השיחה הראשונה הייתה קשה, אבל המאמן היה חייב להבהיר לנאסר שכדי להגיע לבאר שבע, הוא חייב לעבור למרכז העיר. אחרת, הוא סבר, אין שום סיכוי שיצליח. נאסר הסכים בסוף למעבר, אבל עזורי ידע שכדי להתגבר על קשיי הקליטה שלו הוא חייב למצוא פתרון טוב יותר.

לפתרון קראו ריאן אדלי. שחקן שהגיע על תקן בלם היישר מנבחרת המכביה של ארצות הברית. "שימו אותם באותה דירה", ביקש עזורי מהמועדון. "בהתחלה היה לו קשה מאוד", משחזר המאמן, "אמרתי לו אין שום מצב שיוכל לצאת מנסיעות ארוכות, רציתי שיחיה בבאר שבע, יאכל נכון, ינוח ויתכונן כמו שצריך. הוא לא חיפש להתמסד, הוא הבין מה ביקשתי. עשינו הרבה שיחות אישיות, כי לא פשוט לבוא מאיפה שבא. ריאן אדלי? בדיעבד זאת הייתה החלטה נכונה. הם הפכו לחברי נפש, זה עזר לשניהם. רואים שסיראז' קיבל חינוך טוב בבית".

אחרי כן, עזורי היה צריך לעבור מיד לחלק הבא – איך הופכים את נאסר לשחקן גדול באמת. אבל מאוחר יותר הגיעו הפיטורים, ואיתם ניר קלינגר. גם אצלו, כמו אצל עזורי, נאסר היה באנקר גדול בהרכב. "נתתי לו לשחק בצדק, הוא התקדם כל הזמן. יש לו נתונים, טכניקה טובה בשתי רגליים, מהירות. הוא שחקן כנף קלאסי, ימין או שמאל, עדיף בשמאל לדעתי. אין לי ספק, אם הוא ימשיך ככה, הוא ישחק בליגות בדרג השני באירופה, אבל קודם הוא צריך לשפר את הבנת המשחק ולהתחזק פיזית. הוא לא חלש, אבל צריך להתחזק", מנתח היום קלינגר את הבאנקר הגדול שלו בהרכב. "לדעתי יש לו נתונים לא פחות טובים מאחרים שיצאו בעונה האחרונה. אני הייתי משאיר אותו עוד שנה בבאר שבע. הוא שחקן מאוד צעיר, הוא צריך עוד שנה אחת כדי לעשות התקדמות ובעונה הבאה הוא יהיה עוד יותר טוב. ואז לדעתי הוא ייצא ויהפוך לשחקן טוב יותר".

ניר קלינגר מאמן הפועל באר שבע. רוני לבנה
היה משאיר את נסאר עוד שנה בבאר שבע. ניר קלינגר/רוני לבנה

***

ההשוואה הבלתי פוסקת לדריבל של מאור מליקסון יצרה בעיה גם מבחינתו של נאסר. ילד בן 21 עם ציפיות גבוהות, אולי גבוהות מדי משחקן בגילו. עונת השיא שלו נרשמה דווקא בגיל 17, בנוער, כששיחק בליגת העילית. הוא סיים עם 17 כיבושים, ובעונה שאחרי רשם 11 שערים בסך הכל, כולל ארבעה בקבוצה הבוגרת. בשנתיים הראשונות בבאר שבע הוא כבש חמישה שערים כשחקן הרכב כמעט קבוע במערך של קלינגר-עזורי, והעונה הוא כבש כבר ששה, מהם חמישה בליגה, למרות שהפך בחלק מהזמן לשחקן ספסל.

בתחילת העונה לקח ניסו אביטן, עוזרו של גיא לוי דאז, את השחקן לשיחה אישית, בה הסביר לו בתמציתיות מה הבעיה המרכזית שהוא חייב לפתור. גם אז, הוא השווה את הסיפור שלו לסיפור של מליקסון. "תראה את מאור, הוא קיבל את מרכז הבמה וכמעט פספס את הקריירה שלו. אתה רוצה לפספס את הקריירה?", שאל אותו אביטן בשיחה. "כשמאור הבין שהוא צריך להיות יעיל, להפסיק עם עקבים ולשחק בשביל הקבוצה, הוא פרח". נאסר יצא מהשיחה עם מסקנה חשובה – לוותר על חלקים במשחק האישי למען הקבוצה. "יש לו אחד על אחד ואפשרויות לצאת מפלונטרים וליצור מצבי הבקעה כשהמשחק פתוח, וזה מזכיר מאוד את מליקסון, אבל הוא עדיין רחוק מלהיות מליקסון", אומר עזורי. "ייקח לו זמן להגיע לפיק גם בגלל הרקע שלו. בשבילו לבוא לבאר שבע, זה כמו ששחקן יעבור מבאר שבע לברצלונה".

העונה, אצל גיא לוי, הוכח עד כמה קו התפר שמפריד בין הצלחה לכשלון הוא דק מאוד. אחת הנקודות שגרמו למפנה בהערכה המקצועית לשחקן הייתה ניצול המצבים והכדרור המיותר. אצל לוי זה לא עבר בשקט ונאסר עבר "סדרת חינוך", שנועדה להוריד אותו לקרקע. חודש לפני מועד ההעברות בסוף דצמבר נראה היה שנאסר בדרך החוצה, ובאותה נשימה שחקנים דיברו על המרמור והתסכול שהוא עובר יחד עם עידו אקסברד על הספסל. חלקם אפילו דיווח על מתיחות קשה בין השניים ללוי, שלא חשש לשלוח שחקנים ליציע. באותה תקופה פנו מ.ס אשדוד ואחי נצרת לדהאן לגבי נאסר, אבל ברגע האחרון המעבר נעצר.

"שבחון נפצע במשחק נגד אשדוד ולגיא לא היה עוד שחקן ברמה שלו בעמדה הזאת. פתאום נאסר הפך משחקן ביציע לשחקן הרכב. הוא עלה למשחק נגד בני יהודה בטירוף כבר מחדר ההלבשה. אפילו גיא היה המום על הספסל כשהוא כבש לו צמד תוך 17 דקות", נזכרים היום בקבוצה בניצחון 3:1 על הזהובים, שהביא את המפנה. אחרי המשחק הזה לוי החליט להחזיר גם את אקסברד לעניינים. החלוץ החזיר לו בשער ניצחון יקר בראשון לציון, ובמחזור שאחרי, במשחק חוץ בטדי, שניהם שבו להרכב. "כולם ציפו שאולי אחד מהם יבגוד בגיא על התקופה ההיא, אבל שניהם הוכיחו שהם גברים ובאר שבע חשובה להם יותר מכל דבר אחר", סיפר שחקן בקבוצה. איך הסתיים המשחק ההוא, כולם זוכרים. שער ניצחון ענק של אקסברד שבע דקות לסיום, כשנאסר חתום על הבישול, ושחקנים התחילו לדבר על קבוצה שקשה מאוד לעצור. "פתאום, בתוך שבועיים, סיראז' הפך מהשחקן הכי ממורמר ביציע, שמחכה ליום שגיא לוי יעוף מפה, לשחקן הכי מוערך בקבוצה", הוסיף אותו שחקן.

קשר הפועל באר שבע מאור מליקסון. קובי אליהו
פרח רק כשהבין שצריך להפסיק עם העקבים. מליקסון/קובי אליהו

***

גם אחרי שנאסר חזר להרכב, בבאר שבע לא ידעו איך להיפטר מהבעיה הכי גדולה שלו בהתקפה – הכדור האחרון ברחבה, הפס לגול, הבעיטה האחרונה לשער. במועדון מעריכים שההתעוררות של נאסר במשחקים האחרונים הגיעה לא מעט בגלל שחקן אחר - דיה סבע. "באותו רגע חלק מהבעיות נפתרו", מסביר גורם מקצועי בקבוצה. "באופן מסוים הרגשנו שההצטרפות שלו עשתה רק טוב לנאסר, בגלל שסבע הוא שחקן של מספרים. במבט מהצד, הוא הבין שיש משמעות גדולה יותר לשחקן קבוצתי מאשר ללהטוטן. כשיש לך שני שחקנים כאלה בסגל, הרמה בהתקפה עולה. לפעמים נאסר מבזבז יותר מדי אנרגיה עם הכדור ולא מוסר בזמן, אבל זה הולך ומשתפר", אומר גורם מקצועי במועדון.

"בקטע של הבעיטה האחרונה, הפס האחרון, הוא מזכיר לי את עידן ורד", מסכם עזורי את הבעיה שמונעת מנאסר להפוך למליקסון הבא. "גם לורד יש אחד על אחד מצוין, אבל הסיומת בעייתית. אלה דברים שצעירים צריכים לעבוד עליהם, כי בסופו של דבר נאסר יצטרך לתרום מספרים יותר גדולים לקבוצה שלו. בזמנו, לקחתי את ורד לנוער של בית"ר וכשאימנתי את נאסר הוא הזכיר לי אותו. כבר אז ורד היה מגיע ללא מעט מצבים, אבל התנועה האחרונה לא תמיד הייתה טובה. עם עידן עבדנו הרבה מאוד, וצריך לעבוד על זה גם איתו. בסוף כל אימון, חצי שעה על הגעה למצבים וכיבוש שערים. על זה יקום או ייפול סיראז' נאסר".

שחקן מכבי חיפה עידן ורד. אדריאן הרבשטיין
נאסר מזכיר אותו בדברים הטובים/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully