וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג העונות הכי גדולות של כדורסלן ישראלי באירופה

13.4.2012 / 7:05

אליהו או קטש? הלפרין או טפירו? רגע לפני פיינל פור היורוקאפ, סידרנו לכם אחלה מצעד. בתקווה שהדירוג ישתנה בסיום האירוע

5. מאיר טפירו – נאנסי, 2004/5

מאיר טפירו שחקן מכבי ראשון לציון עם תואר כדורסלן העשור. ברני ארדוב
שחקן העשור בליגת העל זכה גם בתואר בצרפת. מאיר טפירו/ברני ארדוב

העונה היחידה בה שיחק הגארד הישראלי הלא קונבנציונאלי באירופה הייתה בלתי נשכחת. טפירו פתח את העונה בצורה לא משכנעת, ואף דובר על חזרה אפשרית לישראל. אך נאנסי שהייתה בחלק העליון של הטבלה לא התכוונה לוותר עליו. השיא הראשון של העונה הגיע בטורניר גביע האסים, בו משתתפות שמונה הקבוצות הראשונות בטבלה. נאנסי העפילה לגמר עם ניצחונות על שטרסבורג ושאלון, ושם הביסה את גראבלין ב-36 הפרש כשטפירו חוגג עם 12 נקודות ו-11 אסיסטים.

העונה של נאנסי המשיכה בקו עלייה, אך השיא של טפירו הגיע ממש ברגע החשוב. שיטת הפלייאוף בצרפת באותה עונה הייתה כרוכה במפגש כפול – בית וחוץ, ואחרי שגברו על גראבלין ולה מאן, כשבמשחק הגורלי טפירו הפצוע לא שיחק, חיכתה להם שאלון, שלא הפסידה כל העונה בבית. נאנסי ניצחה בקושי בביתה, אך במשחק השני מאיר טפירו התפוצץ עם 24 נקודות והוביל את קבוצתו לגמר הפלייאוף אחרי ניצחון ב-19 הפרש.

במשחק הגמר טפירו רשם הופעה סולידית שכללה 10 נקודות, 8 אסיסטים ו-3 ריבאונדים, אך נאנסי הפסידה לשטרסבורג של אפיק ניסים. טפירו סיים את העונה עם 9.3 נקודות, 5.5 אסיסטים ו-3.3 ריבאונדים בממוצע למשחק.

השוואה לעונה הנוכחית של הלפרין: גביע האסים זה תואר נחמד, אבל עדיין מדובר בצרפת, שהיא ליגה חלשה יותר מהליגה הרוסית.

4. אפיק ניסים – שטרסבורג, 2004/5

אפיק ניסים שחקן נימבורק. מגד גוזני
רגע השיא הגיע כבר בעונתו השנייה באירופה. אפיק ניסים/מגד גוזני

רכז נבחרת ישראל משחק כבר תשע עונות באירופה, אבל אין ספק שהעונה השנייה שלו הייתה הגדולה ביותר. בזכות הדרכון הצרפתי והכישרון הגיע ניסים לשטרסבורג, ואחרי עונה ראשונה טובה, שהסתיימה עם מקום בחמישיית השחקנים החדשים של העונה, הפך לבורג משמעותי מאוד בשנה השנייה ועם מקום קבוע בחמישייה. ביורופליג, שם נעצרו הצרפתים רק בשמינית הגמר, ניסים בלט עם 12.4 נקודות בממוצע למשחק, אך כל זה היה רק המתאבן לקראת השלבים המכריעים של העונה.

שטרסבורג סיימה את העונה במקום השלישי, והצטרפה לפלייאוף רק ברבע הגמר. פו אורטז האלופה חיכתה לה בשלב הראשון, וגם ניצחה את המשחק הראשון, אבל אז הגיב ניסים עם 27 נקודות בגומלין ושלח את שטרסבורג לחצי הגמר. שם פגש כבר את וילרבאן, עוד קבוצת פאר. שטרסבורג הביסה במשחק הראשון, נראתה לא טוב בגומלין, אך שוב היה שם אפיק ניסים עם 20 נקודות מחוץ לבית, ומקום בגמר.

גמר הפלייאוף היה רגע השיא בקריירה של ניסים עד כה. אמנם הוא הסתפק במשחק סולידי עם 11 נקודות ב-20 דקות, אך זכה להניף צלחת היסטורית עבור קבוצתו. ניסים סיים את העונה עם ממוצעים סולידיים בליגה של 9.8 נקודות ו-2.4 אסיסטים, כשבין היתר הוא קולע ב-47 אחוז לשלוש.

השוואה לעונה הנוכחית של הלפרין: אמנם אפיק זכה בתואר נחשב, אבל ההרגשה היא שהיריבות שעמדו בדרך היו פחות איכותיות ממה שעובר על הלפרין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

3. יותם הלפרין – ספרטק סנט פטרסבורג – 2011/12

יותם הלפרין שחקן אולימפיאקוס (שמאל) מול מרכוס בראון שחקן ז'לגיריס קובנה. רויטרס
מלך האסיסטים של היורוקאפ העונה. יותם הלפרין/רויטרס

את העונה הזאת היה אמור יותם הלפרין להעביר בכלל במכבי תל אביב, אבל בעיות מיסוי השאירו אותו באירופה. היישר לחיקה של אחת הקבוצות הרוסיות החזקות יותר. הלפרין הפך העונה לרכז הראשון של סנט פטרסבורג, אבל לא תמיד ידע לשמור על יציבות. לצד משחקים גדולים כמו בהפסד לצסק"א מוסקבה בתחילת העונה ב-VTB בו קלע 12נקודות ו-8 אסיסטים), בהפסד לצסק"א מוסקבה בליגה לאחרונה (12 נקודות ו-6 אסיסטים), ובניצחון החשוב על נימבורק ברבע גמר היורוקאפ (19 נקודות ו-7 אסיסטים), היו לא מעט משחקים בהם הלפרין היה אנמי או לא קיבל מספיק הזדמנויות.

אלא שהלפרין מגיע לחלק האחרון של העונה עם סיכוי להפוך אותה לחלומית. גארד הנבחרת מגיע בכושר נהדר לפיינל פור היורוקאפ, רבע גמר ליגת ה-VTB ופלייאוף הליגה הרוסית - משחקים שאם ישחק בהם ברמה סבירה והקבוצה שלו תזכה באחד מהתארים לפחות, יוכל לרשום זאת כעונה הגדולה ביותר שלו מבחינה אישית עד כה בקריירה. כל זאת לאחר שהחלו לפקפק ביכולת שלו להוביל קבוצה בסדר גודל כזה להישגים.

מספריו של הלפרין עד כה מלמדים על עונה טובה, לא גדולה, אבל המאני טיים יכריע. הלפרין רשם עד כה 9.8 נקודות ו-4.6 אסיסטים בליגה הרוסית החזקה, 9.8 נקודות ו-4.4 אסיסטים ב-VTB ו-9.4 נקודות ו-5.3 אסיסטים ביורוקאפ, שם הוא מכהן כמלך האסיסטים של המפעל עד כה.

2. ליאור אליהו – קאחה לבוראל, 2009/10

פורוורד קאחה ויטוריה ליאור אליהו. ברני ארדוב
סיום מדהים לעונה בינונית. ליאור אליהו/ברני ארדוב

ההגעה של אליהו לקאחה לבוראל הייתה די מפתיעה, במיוחד לאור הסטיגמה של השחקן העצלן שיצאה לאליהו והמאמן הקשוח בדמותו של דושקו איבנוביץ'. אך למרות הקשיים אליהו הצליח להראות בספרד את היכולת ההתקפית המעולה שלו, ואילולא ההצעה הנהדרת של מכבי תל אביב, ייתכן שעד היום היה משחק בקבוצה, ואולי בקבוצות גדולות ממנה. דווקא בשיא העונה של לבוראל ביורוליג נפצע אליהו והיה נראה כי העונה שלו הולכת להיגמר. אך הוא חזר ברגע הנכון לסיום עונה שספק אם תישכח.

את תחילת הפלייאוף הספרדי ראה אליהו בעיקר מהספסל, אך במשחק מספר 4 של חצי הגמר, כשקאחה לבוראל קרסה מול ריאל מדריד בדרך לשוויון 2:2 בסדרה, הוא קיבל שוב את המפתחות מאיבנוביץ' והחזיר עם 11 נקודות. במשחק החמישי, ששלח את ויטוריה לגמר, הוא קלע 10 נקודות, והיה מהשחקנים הבולטים בדרך לסדרת גמר נהדרת עם ברצלונה.

איש לא ציפה שהבאסקים יזכו באליפות מול אלופת אירופה, במיוחד ללא יתרון ביתיות. בשני המשחקים הראשונים, בהם היה אליהו פקטור פחות משמעותי, לבוראל הדהימה פעמיים בפלאו בלאוגרנה, עלו ל-0-2 בדרך למשחק שלישי. ברצלונה הגיעה בשיא הכושר, אך מולם עמד אליהו, שסיים כקלע מוביל עם 18 נקודות. המשחק הגיע להארכה, וסל ניצחון עם עבירה של סן אמטריו שלח את אליהו לחגוג סיום מדהים לעונה בינונית שלו.

השוואה לעונה הנוכחית של הלפרין: אמנם אליהו לא היה גדול במהלך העונה, אך במאני טיים הוכיח שהוא שחקן נהדר והיה חלק מתואר אליפות יוקרתי בליגה הקשה באירופה. רק זכייה ביורוקאפ מצידו של הלפרין, עם משחק ענק במעמדים הגדולים, יתנו לו את האפשרות לעקוף אותו העונה.

1. עודד קטש - פנאתנייקוס, 1999/2000

עודד קטש, נבחרת ישראל. AP
התחשל לקראת רגע השיא המרגש בסיום העונה, דווקא נגד קבוצת נעוריו. עודד קטש/AP

אחרי ארבע עונות נהדרות במכבי תל אביב ופספוס חלום ה-NBA, נחת עודד קטש באחת מהקבוצות הגדולות של אירופה, בדיוק בעונה אחת לפני פיצול היורוליג. היחסים של קטש והמאמן ז'ליקו אוברדוביץ' התבססו על הרבה כבוד, אבל גם לא מעט ניסיונות מצד המאמן הסרבי להתאים את הגארד המוכשר לתוך תבנית המשחק שלו. במהלך העונה קטש ראה משחקים בהם מיעט לקבל דקות, רק כדי להכין אותו לרגעי השיא של העונה - פיינל פור היורוליג בסלוניקי.

קטש לא היה השחקן המרכזי במשחק הראשון של פנאתנייקוס כשהיא גברה על פילזן של טורקוגלו, בדרך לאחד המשחקים המרגשים בתולדות הכדורסל האירופי מול מכבי תל אביב. קטש, במדים הירוקים, רשם את אחד ממשחקיו הגדולים ביותר, קלע 17 נקודות, כולל שתי שלשות במאני טיים, והוביל את פאו לזכייה שנייה בתולדותיה ביורוליג. בסיום המשחק קטש לא יכול היה לעצור את הדמעות, בתמונה שסימלה את הקריירה המפוספסת שלו שנעצרה בגלל פציעה כמה חודשים לאחר מכן.

את אותה עונה סיים קטש גם עם אליפות יוון, ועם דאבל גדול. בליגה היוונית רשם קטש ממוצעים נאים שכללו 9.5 נקודות ו-3.1 אסיסטים. ביורוליג השתדרג קטש בטור הנקודות ל-9.9 נקודות.

השוואה לעונה הנוכחית של הלפרין: אין הרבה מקום להשוואה. עודד קטש היה גדול ברגעים הכי גדולים של הכדורסל האירופי, והוביל קבוצה זרה לזכייה ביורוליג. רק זכייה ביורוקאפ, זכייה באליפות רוסיה ובליגת ה-VTB יוכלו לדגדג במעט את ההישג הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully