וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שושלת ראובן עטר, הדרן אחרון בהחלט

10.4.2012 / 13:20

בלי המאמן מנהיג ובלי יותר מדי שחקנים שנותר למכור, עתידה של מכבי נתניה מדאיג. אבל אולי שת"פ עם מועדון זר ו/או משקיע מסתורי יצילו

ינואר 2012. יום לפני סגירת חלון ההעברות קיבלה מכבי נתניה הצעה מהפועל תל אביב עבור חן עזרא. השחקן עצמו, שבקיץ טרפד מעבר למכבי חיפה וביקש להמשיך, לא התלהב גם הפעם מהמעבר, אך בהנהלה החליטו כי מדובר בצעד כלכלי הכרחי. למרות שהעסקה לא יצאה לפועל בעיקר בגלל חוסר הזמן והכאוס בהנהלת האדומים, אוהדי נתניה זעמו על הכוונה למכור את אחד ממצטייני העונה של הקבוצה ואחד מהם אף שלח מכתב לבעלים גיל לב וביקש הבהרות. לב ענה בצורה גלויה: "חן הופך לשחקן חופשי וברור שאם לא נעביר אותו לקבוצה אחרת המועדון יפסיד 2-3 מיליון שקל... שווי ההצעה מהפועל תל אביב עומד על כ-2.3 מילון שקל... ברור שעזיבתו של שחקן כמו עזרא אינה פשוטה... יחד עם זאת, מחובתנו להסתכל גם לכיוון בעתיד ולנהל מדיניות כלכלית מושכלת במציאות בה לא ידוע לנו על כניסה קרובה של משקיע במקומו של דניאל יאמר".

זו העונה השלישית ברציפות שנתניה מתנהלת ללא בעלים פרטי שמשקיע מכיסו ולמרות זאת, היא שדרגה עצמה מקצועית מעונה לעונה. מהישרדות ללא מאבקי תחתית בעונה הראשונה, דרך העפלה מרשימה לפלייאוף העליון אשתקד ועד מאבק אמיתי על הכרטיס לאירופה בעונה הנוכחית. סוד ההצלחה טמון בניהול השקט והדומיננטיות המקצועית של ראובן עטר שזוכה לכבוד והערכה שלא מוצאים בכל מקום. נתניה תחפש הערב (שלישי, 19:35, ספורט5) העפלה רביעית לחצי גמר הגביע בחמש השנים האחרונות, אך במקביל קשה שלא להעלות תהיות לגבי העתיד: כיצד תושפע הקבוצה מקצועית מטראומת עזיבה אפשרית של עטר ועד מתי תוכל להמשיך להתנהל ללא בעלים?

חן עזרא שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
"ברור שעזיבתו של שחקן כמו עזרא אינה פשוטה... יחד עם זאת, מחובתנו להסתכל גם לכיוון בעתיד ולנהל מדיניות כלכלית מושכלת". עזרא/ברני ארדוב

נתניה מעמידה העונה תקציב של קרוב ל-21 מיליון שקל, כאשר רבע ממנו מגיע ממכירת שחקנים. תהליך האיזון התקציבי נעשה בשלבים. תחילה נפטרו בקבוצה מחוזים כבדים של שחקנים שהיוו את הבסיס בעידן יאמר (שטראובר, בן דיין, מרין) ובמקביל, מכרו שחקנים שהכניסו כסף לקופה (שכטר, חיימוביץ', פרנסמן) תוך דאגה לגידול והשבחת נכסים ומכירתם (אלמוג כהן, דגני, ימפולסקי). כל אלה אפשרו לנתניה ליצור מעגל מסוים שהבטיח את קיומה בתקציב מכובד וללא כניסה לגירעונות.

"כשאין בעל הון שתומך במועדון, ההשפעה עצומה", מסביר הבעלים לב. "מרווח הטעות שלך הוא קטן בהרבה ולא תמיד אפשר לשנות את המצב תוך כדי תנועה. בקבוצה ללא בעלים ההתנהלות הפיננסית יותר קשה ויש שתי דרכים: אפשר לקחת מרווח ביטחון יותר גדול או להגיד שאתה מאמין במקסימום ולמצוא פתרונות עם הזמן. אנחנו הלכנו על הדרך השנייה והיא כוללת לילות של מאמצים להביא כסף וברור שבמצב כזה חלק מהתקציב נתמך על מכירת שחקנים. שגוי לומר שנתניה מוכרת יותר ממועדונים אחרים. בשנה האחרונה יותר שחקנים עזבו את מכבי חיפה, הפועל תל אביב ובית"ר מאשר את נתניה. אבל מועדון שאין לו בעלים לא יכול לקחת את הריזיקה שלשחקן ייגמר ההסכם ויתקבל תמורתו סכום נמוך מהשבחה מאשר ממכירה".

לפיכך, כבר עכשיו ברור שנתניה תאבד בקיץ חלק מנכסיה ובראשם עזרא המצוין. גם שחקנים כמו עומרי בן הרוש ופיראס מוגרבי, שיהוו את הבסיס לנבחרת הצעירה של גיא לוזון ביורו 2013, יהיו סחורה מבוקשת וכך גם מלך השערים אחמד סבע, שמחזיק בחוזה לשנתיים נוספות. עד מתי תוכל נתניה להמשיך במעגל השבחה-מכירה? "אין במחלקת הנוער יותר מדי כישרונות כמו שיש בקבוצה הנוכחית", העריך גורם המקורב למועדון.

"בוודאי שאין לנו עניין להחזיק את המועדון בפורמט הזה", טוען לב. "אם היה בא משקיע, אולי הוא היה מוכן להשאיר שחקנים מסוימים ולשדרג להם את השכר, אבל כשצריך להחזיק סגל של 22-23 שחקנים אי אפשר לשלם להם 170-180 אלף דולר לעונה וזה לא בגלל רצון למנוע הישגיות אלא חלק ממודל כלכלי של התנהלת שוטפת. אנחנו כל הזמן צריכים למצוא מקורות שישמשו אותנו לפעילות הספורטיבית. אנחנו מכניסים מדי שנה בין שלושה לארבעה מיליון שקל מספונסרים ומצליחים לקרב אנשי עסקים שעוזרים לנו להעמיד בטוחות בבקרה, אבל משנה לשנה זה נהיה יותר קשה. בכל זאת, אין דרך אחרת להחזיק מועדון".

מאמן מכבי נתניה ראובן עטר. ברני ארדוב
שחקן בקבוצה: "יש לו ריספקט והערכה כאן שלא ראיתי מאמן מקבל בשום מקום אחר וזה הבסיס לכל מה שקורה בנתניה". עטר/ברני ארדוב

על רקע המצב הכלכלי של נתניה בולטת עוד יותר ההצלחה המקצועית של ראובן עטר. לדומיננטיות של עטר בנתניה אין מקבילה בשום מועדון בארץ. מדובר בסמכות מקצועית עליונה ששולט בכל פרט במועדון מניהול ספורטיבי, דרך חדר ההלבשה ועד להתנהלות התקשורתית שעוברת דרכו. עטר הוא האבא והאמא של מכבי נתניה והארכיטקט הראשי של ההצלחה. לשלטון שלו אין עוררין, אין לו מבקרים מתוך המועדון והשחקנים הולכים אחריו בצורה עיוורת. הוא בנה את הקבוצה, הביא שחקנים שחייבים לו את הקריירה וזוכה לנאמנות מוחלטת. "הדומיננטיות של עטר ברורה והחיבור בינו לשחקנים הוא הגורם להצלחה", מנתח אלון חזן. "הוא הראה יכולת לשנות ולחדש את הסגל, מברירה או מחוסר ברירה, ולהביא שחקנים אלמוניים או בירידה ולחבר אותם. הוא משפיע על השחקנים כמאמן וכדמות מתוקף היותו כוכב ענק בכדורגל הישראלי ועושה את זה בלי להזכיר את עצמו".

שחקן בקבוצה מסביר: "לכל אחד יש מחליף, אבל כאן יש חשש שמה שראובן הצליח לעשות כאן מעבר לכדורגל ילך לאיבוד. יש לנו שקט, הקבוצה מתנהלת בצורה מקצועית אחידה לאחר ניצחונות והפסדים ואין את הקיצוניות והזעזועים שמאפיינים את הכדורגל כאן והחשש הגדול הוא שאם וכאשר ראובן הולך יש פוטנציאל למצב כזה. היום זה התלכיד של ראובן, הוא הרבה שנים כאן ובשביל השחקנים הוא הכל. הוא צודק גם כשהוא לא צודק. זה קודם כל ראובן ואחרי זה מכבי נתניה. אפשר לראות את זה בדברים הקטנים ששחקנים חושבים שהם צריכים להיות בהרכב, אבל מקבלים כל החלטה שלו מתוך ידיעה שראובן יודע מה הוא עושה או רואה הכי טוב את הדברים. יש לו ריספקט והערכה כאן שלא ראיתי מאמן מקבל בשום מקום אחר וזה הבסיס לכל מה שקורה בנתניה".

הנה עוד דוגמה. כמה ימים לפני משחק החץ מול מכבי חיפה בפתיחת הסיבוב השני נפגע סבע מכניסה חזקה של מריאנו קאפורלה. החלוץ נאנק מכאבים, היה חשש לשבר והשחקן נלקח לצילום בבית החולים. מספר שחקנים שחשבו שזו פציעה רצינית שאלו מה יהיה אם ייעדר תקופה ארוכה ומה תעשה הקבוצה בלעדיו. עטר שמע ואמר להם: "קודם כל תירגעו. להילחץ זה לא אנחנו. אנחנו קבוצה ומתמודדים עם הכל בצורה הטובה ביותר ואפילו חוזרים טובים ומחוזקים יותר מכל דבר כזה". בסופו של דבר התברר שסבע רק סבל מחבטה חזקה ברגל וחזר להתאמן אחרי כמה ימים.

עטר סוגר כמעט עשור בנתניה. הוא שיחק בקבוצה בעונת 2002/3 עד שנפצע ותלה את הנעליים. שנה לאחר מכן חזר כמאמן ראשי לקראת תום העונה, ירד עם הקבוצה ליגה והמשיך איתה לשתי עונות מלאות נוספות. את עונת 2006/7 התחיל במכבי הרצליה, אך שב להחליף את אלי גוטמן אחרי 14 מחזורים. 2008/9 הייתה העונה המלאה היחידה בה עטר היה מחוץ לקבוצה ובספטמבר 2009 נקרא לדגל כדי לשוב וקיבל חוזה לשלוש שנים שמסתיים בתום העונה הנוכחית. כעת, נראה כי הבשילו התנאים לעזיבת המאמן לטובת קבוצת נעוריו, מכבי חיפה. בניגוד למאבק הפומבי של איזי שרצקי ברן בן שמעון, בנתניה טוענים כי הם מוקירים את תרומתו של עטר למערכת ומחכים בסבלנות להחלטתו. אם עטר לא יהיה בחיפה, הוא יקבל הצעה להמשיך בנתניה.

חן עזרא שחקן מכבי נתניה (שמאל) חוגג עם חבריו. אדריאן הרבשטיין
המאמן הבא יצטרך להתאים את עצמו אליהם. שחקני נתניה/אדריאן הרבשטיין

החשש הוא, כאמור, מהוואקום שעלול להיווצר כתוצאה מעזיבת דמות כה דומיננטית בחדר ההלבשה. תופעות כאלה ניתן היה לראות באשדוד וקרית שמונה. יוסי מזרחי הוזעק פעמיים בשנים האחרונות כדי להציל את אשדוד מירידה. כשבן שמעון עזב למכבי תל אביב הקבוצה קרסה בלעדיו וירדה בסיום העונה ללאומית. "התופעה הזו טיפוסית וייחודית למקומות קטנים שמצליחים לחפות על הבדלים מהגדולות על ידי משמעות, טקטיקה, סדר ומשחק קבוצתי. מזרחי בן שמעון הם מאמנים שיצרו חיבור למקום, לאוהדים ולצוות השחקנים וזה מביא למצב שהקבוצה גדולה יותר מכולם", מסביר אלון חזן.

"אם עטר יעזוב ויתקדם, למאמן שיבוא אחריו יהיה קשה", ממשיך חזן. "מאמן מתווה דרך וכשהוא עוזב, מגיע אחר עם דרך משלו ולפעמים הדרך השונה יכולה ליצור ניתוק בין השחקנים למאמן. כל מאמן שיגיע לנתניה יצטרך לחשוב לא רק על מה הוא מביא, אלא על מה היה בשנים האחרונות ולנסות גם הוא להתאים את עצמו למערכת".

אז כיצד תיראה נתניה בעונה הבאה? במועדון מתכוונים להמשיך במדיניות הרכש הנוכחית הכוללת: חיפוש שחקנים חופשיים, צעירים ובמידת האפשר, עסקאות השאלה ארוכות טווח של שחקנים עם פוטנציאל מכירה עתידי. בנוסף, ינסו בנתניה להשאיר כמה שיותר שחקנים מהשלד הנוכחי או במילים אחרות "שחקנים של עטר". סבע, דג'אני, בנימין וקרופניק חתמו בקיץ על חוזים משודרגים וארוכי טווח. גם ניר נחום וליאור ראובן צפויים להמשיך. במקביל, הזכירו במועדון אפשרות של שיתוף פעולה אסטרטגי עם מועדון זר שיאפשר, בין היתר, הבאת זרים בעלות נמוכה. "נתניה מוכשרת ושמחה, אך מוגבלת בכמות השחקנים שנותנים תוצרת", אומר שחקן בקבוצה. "עזרא וסבע שחקנים מאוד משמעותיים ואם הם יעזבו, זו תהיה מכה קשה מאוד לנתניה ולא משנה מי ייאמן. בכלל, נתניה לא יכולה להמשיך עם מדיניות של מוכרים בלבד, אם הגיעו לאיזשהו רף שאחרי עוד גל כזה של מכירה יישארו רק שחקנים אפורים, תהיה קבוצה בהתאם".

לב דווקא משדר אופטימיות: "אנחנו מקווים שיבוא משקיע וייקח את הנטל. מכבי נתניה היום היא גוף אטרקטיבי למחזיקים. המאזן נקי, האצטדיון החדש אמור להיפתח והקבוצה נכנסת למתקן אימונים שלה (כחוכרת לדורות) וזה נכס שווה מיליונים. בסוף יוני גם נפתח במתחם את בית מכבי נתניה. כלומר, בנתניה יש תשתית לאורך שנים, מתקנים ברמה גבוהה ומחלקת נוער מפוארת".

בעלי מכבי נתניה גיל לב, קובי בלדב. ברני ארדוב
שומרים על אופטימיות. לב ובלדב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully