וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיליאבסקי בחנות חרסינה

26.2.2012 / 14:00

ההתאקלמות הייתה מהירה, אבל אז הגיעו הפציעה, המעבר לבירה והסכסוך עם בית"ר. מכבי חיפה ונבחרת אוקראינה בונות על אנדריי פיליאבסקי. האם הוא יספק את הסחורה?

"שמעתי את הטלפון מצלצל בשעה שתיים עשרה וחצי בלילה. הסתכלתי על הצג, ראיתי שזה קורנפיין. באותם רגעים חשבתי שמשהו רע עומד לקרות. אתה מכיר את השיחות האלה, בשעות כאלה. תמיד מביאות משהו רע. עניתי, ואז קרה הדבר הטוב ביותר שקרה לבית"ר ירושלים העונה. קורנפיין אמר לי 'דיברתי עם צ'יזיק, אנחנו יכולים להביא את פיליאבסקי. אבל ייקח לו שלושה חודשים לחזור לעצמו'. אמרתי לו: 'איציק, מהר תסגור אותו. אבל תעשה את זה מהר'. אתה מבין באיזה שחקן מדובר?".

ההגעה של אנדריי פיליאבסקי לבית"ר ירושלים של יובל נעים (הדובר), היא על פניו העסקה הכי מוצלחת שעשתה הקבוצה העונה. שחקנים בקבוצה טוענים כי לולא העסקה הזאת, בית"ר כבר הייתה עם רגל וחצי בלאומית. אולי זאת גם הסיבה לכך שהערב, במשחק בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה בקריית אליעזר אמור להגיע אנדריי באל, פעם עוזר מאמן הירוקים והיום עוזר מאמן נבחרת אוקראינה, שנחשבת לנבחרת חזקה ביבשת. אם פיליאבסקי ירשים אותו, אל תתפלאו אם קפיצת הדרך שלו ממכבי חיפה בעונה הבאה לאירופה תהיה אפילו מהירה משחשבתם. בנבחרת האוקראינית כבר מדברים על זימון בקרוב, שיוכל לפתוח לא רק לו דלת לאירופה, אלא גם למכבי חיפה, שאם תתנהל איתו נכון תרוויח הרבה מאוד כסף.

אנדריי פיליאבסקי שחקן בית"ר ירושלים בין אלן מסודי, עשהאל בן שבת שחקני עירוני רמת השרון. ברני ארדוב
בלעדיו בית"ר כבר הייתה בלאומית. אנדריי פיליאבסקי/ברני ארדוב

שחר זיהה מהר את הפוטנציאל

הסיפור של פיליאבסקי בבית"ר רק מתמצת את מה שעבר עליו במכבי חיפה, לשם הגיע בגיל 22. שלא תטעו, לולא הפציעה שלו בתחילת העונה הוא לא היה עוזב את מכבי חיפה לקראת מועד ההעברות. אלישע לוי, המאמן שהביא אותו למכבי חיפה, הגיע אליו באמצעות המלצה של סוכן השחקנים בוריס נורמן, האיש שהביא בעבר לארץ שחקנים כמו סרגיי קנדאורוב ורומן פץ, נפגש עם הנשיא יעקב שחר וסיפר לו על הטאלנט הבא שהכדורגל האוקראיני עשוי להצמיח. ההגעה שלו מקבוצת ניבה ויניצה מהליגה השניה באוקראינה רק הגדילה את סימן השאלה הגדול שריחף מעל הפוטנציאל העצום – מדוע איש באוקראינה לא זיהה אותו קודם, ומה יגרום למכבי חיפה לקחת שחקן צעיר יחסית שלא שיחק עדיין ברמות הגבוהות.

"בחנתי אותו תקופה מסויימת ואז החלטתי שזה זה", מספר היום אלישע לוי. "זה נכון שהוא הגיע מליגת המשנה באוקראינה, אבל אתה צריך לזכור שיכולנו לראות אותו מקרוב ולא החתמנו אותו בלי לבחון אותו קודם. היו לו נתונים טובים, אל תשכח שהוא נכנס לקבוצה שרצה טוב וזה עזר לו להתפתח. הוא עזר לנו לקחת אליפות והיה שחקן הרכב לכל דבר. זאת המדיניות של מכבי חיפה לגבי שחקנים צעירים, לפעמים זה מצליח ולפעמים לא. העניין הוא שצריך סבלנות עם צעירים, אני זיהיתי שהפוטנציאל אצלו היה קיים. בחלק מהפעמים זה הצליח עם שחקנים מהסוג הזה, ובחלק מהמקרים לא, ואני לא מדבר רק על בלמים".

אחרי אחד האימונים הראשונים שערך בחיפה, גם הבעלים יעקב שחר זיהה את ההזדמנות. פיליאבסקי הגיע מעט אחרי סיידו יאיא, קשר גנאי מוכר יותר אך צעיר בעצמו. באחד האימונים אמר הנשיא למקורביו כי הוא מזהה פוטנציאל גדול יותר דווקא אצל פיליאבסקי. "הוא נראה אפילו יותר טוב מיאיא", אמר והפתיע מספר אנשים במועדון. היום מתברר שייתכן ששחר צדק. "לטעמי הוא מסוגל להגיע לרמות הגבוהות, וזה אומר לצאת החוצה כמו שקרה עם בלמים אחרים ששיחקו אצלנו, דקל קינן וז'ורז'ה טשיירה. אני מעריך שהוא יתפתח לרמות גבוהות יותר מהליגה שלנו", מעריך היום לוי. "יש לו את כל הנתונים להצליח, גם טכניקה וגם מהירות. הוא התאקלם אצלנו מהר מאוד וברור שהוא עזב רק בגלל הפציעה. הייתי חייב לקחת בלם אחר בגלל מוקדמות הצ'מפיונס".

שחקני מכבי חיפה בטוחים שאם פיליאבסקי יחזור בעונה הבאה וישחק לצד אדין צוצאליץ' הקבוצה תראה טוב בהרבה. במכבי חיפה כבר החלו לדבר על פיליאבסקי בהקשר של העונה הבאה, והוא מיועד לחזור למשבצת שלו תחת כל מאמן שיגיע לכרמל. "אם מאמן נבחרת אוקראינה בלוחין רוצה לראות אותו, זה אומר הכל", אמרו השבוע במועדון. "כנראה שזה שידוך מתאים".

אדין צוצאליץ' שחקן מכבי חיפה. טל לוי
רק תחשבו על מרכז הגנה אתו ועם פיליאבסקי. אדין צוצאליץ'/טל לוי

"בואו נגיד שהרמטכ"ל הרוסי לא מכיר את פיליאבסקי"

אבל כמו בסיפורים של שחקנים גדולים ממנו, גם לסיפור של פיליאבסקי יש צדדים פחות יפים. בבית"ר ידעו לספר לנו השבוע על חוסר מחויבות שגילה ברגעים הראשונים שלאחר החתימה. "בהתחלה החלו שמועות כאילו הוא לא רצה לשחק כאן", אמר גורם במערכת, "אחרי שהוא הגיע הוא כאילו עשה טובה שהתאמן. נראה היה כאילו בית"ר קטנה עליו והראש היה במכבי חיפה".

במקביל, פיליאבסקי חווה עוד פרק שבטח ירצה לשכוח. אחרי שכבר עבר לבית"ר ירושלים התפוצצה פרשת החגורות, במסגרתה הוא נכנס לחדר ההלבשה של מכבי חיפה וגילה שדלה ימפולסקי מחזיק בפרטי לבוש שלו. אחרי תחקיר מעמיק של ההנהלה, התברר כי איש המשק מכר לכאורה פרטי לבוש של שחקנים זרים לשחקנים ישראלים, ואילו פיליאבסקי שרתח על העניין לא היה בפוקוס. "לא ציפיתי לקבלת פנים כזאת בארץ חדשה", אומר היום הבלם, "אבל העניין הזה כבר הרבה מאחוריי".

חזרה לבית"ר. הסכסוך הראשוני עם אנשי בית"ר התחיל מיד עם ההגעה שלו לקבוצה. הבלם התבקש לעבור לגור בירושלים והודיע לאנשי המועדון שהוא מסרב למעבר כזה בטענה שהדבר לא סוכם מראש. בבית"ר התרגזו, אבל מהר מאוד הבינו שאין להם אפשרות לריב עם שחקן מושאל. "הגענו למסקנה שהכי טוב לקרב אותו כמה שיותר לכאן. אם הוא לא מוכן לעבור לירושלים, לפחות שיגור בתל אביב", סיפר גורם בבירה. אבל הבעיות שוב הגיעו. פיליאבסקי הודיע שהוא מסרב לגור בתל אביב ושהוא לא מצליח למצוא דירה בירושלים שתתאים לו. בסופו של דבר הוא הודיע שהוא נשאר לגור בחיפה, דבר שלכאורה לא היה מקובל על אנשי בית"ר. בסופו של דבר, הצדדים הגיעו לפשרה. פיליאבסקי נאלץ לקום כל יום בשש וחצי בבוקר, וקיבל טרמפ למגרש באמצעות מאמן השוערים, משה בן דוד, שמתגורר בעכו. "הנסיעות האלה שרפו לו עשר שעות מהיום, הלוך וחזור", סיפרו בבית"ר, "הוא היה מתחיל את הדרך בשבע בשביל להגיע לאימון בתשע וחצי. אחרי האימון הוא היה חוזר הביתה מותש".

בהמשך הגיע עוד פרק שפיליאבסקי ירצה לשכוח. יובל נעים אישר לו חופשה של שלושה ימים באוקראינה, הבלם הגיע רק אחרי ארבעה. במחצית אחד המשחקים נעים לא פסח על הבלם והחליט לעקוץ אותו. "תראה מה נהיה איתך, הראש שלך כל הזמן באוקראינה ובבחורות שלך", צרח לעברו המאמן, שבחר לבקר אותו ואת עמית בן שושן לעיני השחקנים. "המזל של פיליאבסקי היה שנעים צעק בעברית", אמר שחקן בקבוצה שנכח באסיפה, בציניות כמובן. בפועל, בשיחה שהתקיימה מאוחר יותר, פיליאבסקי הסביר לנעים שלא התכוון לאחר, אבל צו שקיבל מהצבא הרוסי גרם לו לבעיה. "בוא נגיד שלדעתי הרמטכ"ל של הצבא הרוסי לא מכיר אותו, אבל זה לא האישו. הוא שחקן נהדר, וכל זמן שיכולתי להתחשב בו, זה גם מה שעשיתי", סיפר השבוע נעים. אחד הדברים שגרמו לכעס אצל הבלם, לדברי גורמים במועדון, הייתה העובדה שהבלם האוקראיני הנבחן ולדימיר נייקו לא חתם בסופו של דבר בקבוצה. העניין הזה גרם לתסכול אצל פיליאבסקי, שטען שיחד איתו בית"ר תוכל להישאר בקלות בליגה.

יובל נעים מודיע על התפטרותו מבית"ר ירושלים במסיבת עיתונאים. קובי אליהו
היה צריך להתפשר, הבין שאין לו ברירה. יובל נעים/קובי אליהו

"לחיפה אין עוד אחד כזה"

גם היום, ולמרות החיכוכים שהגיעו כבר בהתחלה, בבית"ר מבינים שהם היו רחוקים מלטעות איתו. "פיליאבסקי והרוש הם החוליה הכי חזקה בקבוצה", אמר שחקן בקבוצה. "נכון שהייתה תקופה שבה ההתנהלות שלו שידרה חוסר מחויבות, אבל זה עבר מהר מאוד. בקבוצה הבינו שהם שבויים שלו". נעים מבין היום שלא רק הגובה של פיליאבסקי (1.93) משחק תפקיד חשוב בהצלחה שלו, אלא גם העובדה שלכל אורך הדרך גילה שגם קו אווירי חיפה-ירושלים לא משפיע על היכולת שלו.

"היו ימים שפיליאבסקי היה צריך לתמרן בין משחק שנגמר מאוחר בלילה לבין אימון בוקר, אז הוא נשאר בירושלים, אבל זה לא הפריע לו. הוא בחור נדיר שכולם כאן התאהבו בו ממבט ראשון. עם כל הכבוד, למכבי חיפה אין היום בלם ברמה שלו", סבור היום המאמן. "ברור שבשביל להצליח פיליאבסקי צריך לידו עוד בלם טוב. הוא הגיע בגיל צעיר למועדון שקרו בו דברים מטורפים, ועוד צריך לזכור שיש לו קשיי שפה. גם אחרי שעזבתי שם אני יכול לומר שזה הרכש הכי טוב שהגיע לבית"ר ירושלים. למה צעקתי עליו בחדר ההלבשה? היום אני יכול לגלות שחששתי מאוד שהוא ייצא שוב לאוקראינה ולא יחזור. יש לו אופי של שחקן גדול, חיפה עוד תרוויח עליו".

יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
בעונה הבאה הוא עוד יפיק תועלת מהבלם שלו. יעקב שחר/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully