וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צייר לי כיבוש

8.2.2012 / 8:00

הקריירה של קלאודיו מרקיזיו ספגה מהלומה בגלל מחאה בהמנון האיטלקי, פאביו קנבארו הציל אותו והיום "הנסיך הקטן" הוא בורג חשוב ביובנטוס. זה ייגמר באליפות הראשונה שלו?

ב-5 ביוני 2010 ערכה איטליה את משחק ההכנה האחרון שלה לקראת המונדיאל, כשפגשה את שוויץ בז'נבה. הנבחרות נפרדו ב-1:1 רגוע למדי, אך לאחר ההתמודדות התחוללה סערה גדולה. בפורומים באינטרנט התפרסמו סרטונים מזמן נגינת ההמנון האיטלקי, בהם נראה קלאודיו מרקיזיו, שכלל לא שותף במשחק, פולט במהלך שירת ההמנון את צמד המילים: Roma Ladrona (רומא גנבת). מכיוון שמדובר בסיסמה פוליטית הטוענת כי רומא גונבת כסף מהצפון, הסרטון הקים מתנגדים רבים למרקיזיו, בהם אוהדים, פרשנים ופוליטיקאים שקראו להדיחו לאלתר מסגל הנבחרת למונדיאל. פאביו קנבארו, שנצפה מצחקק לצד מרקיזיו באותו רגע שנוי במחלוקת, נחלץ להגנתו ותקף את התקשורת: "בסך הכל התבלבלנו במילים בגלל הקצב השונה של התזמורת שניגנה ושל הקהל ששר. מרקיזיו טעה יותר מכולם, ולכן גם צחקנו. אני לא מבין מה רוצים ממנו. האמת היא שאיטליה זו מדינה מגוחכת".

פרשייה מסוג זה, על אחת כמה וכמה כאשר היא מתרחשת מספר ימים לפני המונדיאל, עלולה למוטט קריירה של שחקן מבטיח. לא במקרה של 'איל פרינצ'יפינו' (הנסיך הקטן). קשרה של יובנטוס זכה לגיבוי מלא מהמאמן מרצ'לו ליפי ומחבריו לנבחרת, שותף בשני משחקים בדרום אפריקה ולא נתן לשערורייה הזו להסיט אותו ממסלול ההתקדמות עליו עלה. אופיו החזק של מרקיזיו, שסייע לו לצלוח את אותו חודש יוני איום עם הנבחרת, הופיע גם כדי לעזור לו להתגבר על העונה המאכזבת עם יובנטוס ולהתחשל לקראת הפריצה המטאורית ב-2011. כעת מרקיזיו הוא לא רק דמות מפתח במערך של מוליכת הטבלה האיטלקית, אלא גם אחד הסמלים שאמורים להצעיד את יובנטוס לתקופת הזוהר החדשה שלה.

קלאודיו מרקיזיו שחקן יובנטוס. massimo pinca, AP
מסמל יותר מכל אחד אחר את יובנטוס החדשה. קלאודיו מרקיזיו/AP, massimo pinca

הבית

מרקיזיו הוא יובנטינו אמיתי. הכדורגלן בן ה-26 נולד בטורינו למשפחה אוהדת הביאנקונרי, הצטרף לקבוצת הילדים של יובה בגיל 7 ושימש כמביא כדורים בדלה אלפי, שם יכול היה לחזות מקרוב באלילו אלסנדרו דל פיירו ולפנטז על היום בו ישתף איתו פעולה. החלום הזה התגשם בעונת 2006/7, אז יובנטוס בנתה עצמה מחדש תחת ידיו של דידייה דשאן בסריה B, לאחר שהורדה ליגה ותואר האליפות נלקח ממנה בעקבות פרשת הקאלצ'ופולי. בעונה שלאחר מכן הושאל מרקיזיו יחד עם חברו סבסטיאן ג'ובינקו לאמפולי, אך פרט לכך מעולם לא עזב את יובנטוס. החתימה על חוזה משודרג עד 2016 והמעבר לבית החדש בסמוך למתחם האימונים של הקבוצה, מעידים כי אין לו גם כל כוונה לנטוש בקרוב, למרות התעניינות מצד אלכס פרגוסון ומנצ'סטר יונייטד.

קלאודיו ראניירי היה האיש שהחזיר אותו ליובנטוס אחרי ההשאלה אצל הטוסקנים, ונתן לו את ההזדמנות לבסס את מעמדו בקבוצת האם. את שער הבכורה שלו בסריה A הבקיע מרקיזיו בניצחון על פיורנטינה, חמישה ימים אחרי יום הולדתו ה-23, ואט אט שבה את לב האוהדים. פציעות חוזרות עיכבו אותו מעט, אבל גם בעונות הגרועות של יובנטוס היה מהיותר טובים בשורות הקבוצה וקיבל את הזימון לסגל נבחרת איטליה. 18 הופעות כבר ערך מרקיזיו במדים הלאומיים, ואת שערו הראשון הבקיע באוקטובר האחרון נגד סרביה. היה זה השער ה-250 שנכבש על ידי שחקן יובנטוס בנבחרת. כמה סמלי שהגיבור העכשווי של הגברת הזקנה היה חתום עליו.

שער הבכורה בנבחרת השתלב היטב עם תקופת הפריחה של מרקיזיו, שהיה מועמד לתואר השחקן האיטלקי הטוב ביותר ב-2011 וגם נכלל בנבחרת המצטיינים השנתית. מרקיזיו, בדרכו הייחודית, מייצג נאמנה את התקומה של יובנטוס. כאשר אנטוניו קונטה מונה בקיץ, הוא דיבר רבות על רוח המועדון וכושר ההרתעה שאפיינו את הגברת הזקנה בשנים בהן הוא היה הקפטן. קונטה הבטיח להחזיר את יובה המסורתית, ובינתיים זה מצליח טוב מכפי שחשב. הקבוצה שלו היא הבלתי מנוצחת היחידה בליגות הבכירות של אירופה, כאשר היא מובילה את הטבלה האיטלקית ועלתה גם לחצי גמר הגביע. המקום השביעי מהשנתיים האחרונות לא יחזור פעם נוספת.

אנטוניו קונטה מאמן יובנטוס. Dino Panato, GettyImages
החזיר את רוח המועדון. אנטוניו קונטה/GettyImages, Dino Panato

הפרויקט

מה סוד ההצלחה? אחרי מסע מתמשך של חיפוש עצמי, ליובנטוס שוב יש זהות ולקהל יש עם מי להזדהות. עם הקבוצה הכי איטלקית בצמרת הסריה A. לא מלהיבה מדי, אבל מסודרת ומלאת רוח לחימה, הקרבה ונשמה. בצלמו של קונטה. בדמותו של מרקיזיו. את אינטר ניצחה יובנטוס בסן סירו 1:2 עם שמונה איטלקים בהרכב, בעוד לנראזורי היו שלושה בסגל כולו, מהם שני שוערים. הסיפור לא היה שונה במשחק הגביע נגד רומא, אז יובנטוס, עם תשעה איטלקים, ניצחה 0:3 את הג'אלורוסי שהורכבו מפרנצ'סקו טוטי ועוד 10 זרים. עוד לפני שסמלים ותיקים כמו דל פיירו וג'אנלואיג'י בופון מפנים את מקומם, מצמיחה יובנטוס מנהיגים חדשים דוגמת מרקיזיו, אחד משני השרידים היחידים שנותרו מקבוצת הנוער שזכתה באליפות הפרימוורה ב-2005/6 (אליפות הנוער היחידה של המועדון ב-18 השנים האחרונות).

"מרקיזיו מזכיר לי את מרקו טארדלי בתכונות הפיזיות שלו", החמיא וינצ'נזו קיארנצה, מאמנו של הקשר בפרימוורה, וחזר על ההשוואה המוכרת לקשר הנפלא שכיכב ביובנטוס ונבחרת איטליה בין השנים 1975-1985. "הוא שחקן יוצא דופן ובעיקר בחור פיקח. אני מאמין שזהו רק עוד פרק בהתקדמות שלו". גם לואיג'י קאני, שהדריך את מרקיזיו בעונת ההשאלה באמפולי, לא הופתע מהפיכתו של הקשר לשחקן כה מרכזי ביובנטוס: " כאשר קיבלתי את מרקיזיו וג'ובינקו, רק לקלאודיו היה את מה שצריך כדי לשחק במועדון גדול. כבר בגיל 21 הוא היה בוגר מספיק והבטחתי לו שהוא יגיע לנבחרת. ג'ובינקו עשה את הסוויץ' הזה רק העונה, למרות שהיה יותר מוכשר, וכאן טמון ההבדל הגדול ביניהם".

חצי העונה הנוכחית והריצה הנהדרת של יובנטוס, גרמו לכך שאף אחד כבר לא יכול להתעלם מהנוכחות של מרקיזיו. אחרי שתופקד במרבית המשחקים בעונה שעברה באגף השמאלי – עמדה שעשתה לו עוול – מרקיזיו מציג את מגוון כישוריו במרכז הקישור של קונטה, וזה לא משנה עם המערך כולל שלושה, ארבעה או חמישה קשרים. "הוא קשר מרכזי מעולה, ובעמדה הזו הוא ישחק אצלי", הבהיר קונטה עוד לפני פתיחת העונה וביקש להימנע מהתייחסות נוספת לסוגיה. "הוא יכול לתפקד טוב באגף במקרי חירום, אבל זה סוף הסיפור". מרקיזיו מתקל טוב, קורא נכון את המשחק, שומר על יציבות ועם ששת שערי הליגה שלו העונה גם מזכיר שעד גיל 16 בכלל שיחק בתפקיד הטרקוארטיסטה, מאחורי החלוץ. היכולת הזו במרכז המגרש היא ששכנעה את פאבל נדבד הגדול להצהיר: "עם עוד קצת ניסיון, מרקיזיו יהיה אחד הקשרים הטובים בעולם".

קלאודיו מרקיזיו (מימין) עם סבסטיאן ג'ובינקו באימון נבחרת איטליה. Claudio Villa, GettyImages
אחד היה מספיק בוגר כבר בגיל 21, השני יישר קו העונה. קלאודיו מרקיזיו באימון הנבחרת עם חברו סבסטיאן ג'ובינקו/GettyImages, Claudio Villa

המורה

את המדרגה הנוספת לעבר הטופ העולמי, עובר מרקיזיו בהדרכת אנדראה פירלו. המעבר המתוקשר של השחקן הוותיק ממילאן ליובנטוס, התגלה כהברקה שעשויה להיות גם זו שתחזיר את הכתר לטורינו. ומי שסבר שהגעתם של פירלו וארתורו וידאל תפגע במעמדו של מרקיזיו, גילה כי ההפך הוא הנכון. הנוכחות של פירלו מאפשרת לנסיך הקטן לא רק לצאת קדימה ולהוות נשק התקפי נוסף, אלא גם ללמוד איך לשנות משחק באמצעות הדברים הקטנים ולבנות עצמו כמנהיג, כקפטן העתידי של יובנטוס.

"פירלו משפר את כולנו", הודה מרקיזיו. "קל לשחק לידו כי הוא אלוף אמיתי, אני הכרתי את הסגולות שלו כבר מהנבחרת. הוא משרה על כולנו ביטחון, תמיד אפשר לתת לו את הכדור. שחקן כמוהו היה חסר לנו בשנים האחרונות. מבחינה אישית, עם פירלו ושינוי המערך שעשה קונטה, אני יכול לשחק בעמדה האידיאלית שלי, כקשר מרכזי שמביא למגרש טכניקה טובה ודינמיות. התפקיד הנוכחי שלי מאפשר לי לסכן יותר את השער ולבוא טוב יותר לידי ביטוי. טארדלי? אני לא רוצה להיכנס להשוואות האלה. אפשר להגיד שיש בי קצת ממנו וקצת מקונטה".

מרקיזיו אמנם לא כבש בחודש האחרון, אבל עד כה הוא ספק השערים השני בטיבו ביובנטוס, כולל צמד בניצחון 0:2 על מילאן ושער הניצחון בסן סירו מול אינטר. כבר עכשיו מדובר בעונת השיא שלו, ואנחנו רק בחודש פברואר. עוד לפני שהוא יוצא עם נבחרת איטליה ליורו 2012 בניסיון לשקם את מעמדה אחרי המונדיאל העגום, מרקיזיו רוצה סוף כל סוף לזכות עם יובנטוס בתואר ראשון. כשחקן, לא כאוהד. "בשנים הראשונות לא ידעתי לעשות את ההפרדה הזו", הסביר הקשר בראיון שהעניק ל'לה רפובליקה'. "חשבתי כמו אוהד, כאבתי כמו אוהד ולא ידעתי לשלוט בעצבים שלי. היום אני רגוע יותר ומקווה לקטוף תארים כמו שעשה המאמן שלי. בילדים ובנוער זכיתי בכל תואר אפשרי, הגיע הזמן לעשות את זה גם בקבוצה הבוגרת".

אנדראה פירלו שחקן יובנטוס. AP
הופך את כולם לטובים יותר ומכשיר את מרקיזיו לתפקיד הקפטן העתידי של יובנטוס. אנדראה פירלו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully