וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונה הכי גרועה של מכבי חיפה

23.1.2012 / 8:01

מי חתום על עונת השפל הכי דלה בתולדות מועדון הפאר? האם זה שלמה שרף, הפרשן החד בענייני מכבי חיפה? אולי זה גיורא שפיגל, או שמא מדובר באמת בעונה הנוכחית?

עד תחילת שנות ה-80 הייתה מכבי חיפה עוד קבוצה בליגה הלאומית (היום ליגת העל). לצד הישגים טובים יותר, כמו התברגות בצמרת הטבלה, היא זכתה גם בכבוד המפוקפק לרדת לליגה הארצית. ב-1983/4 חגגו הירוקים אליפות ראשונה, ומאז לא הפסיקו לזלול תארים. 12 זכיות יש למכבי חיפה ב-28 השנים האחרונות, אימפריה של ממש.

2011/12 היא עונה רעה של מכבי חיפה. הקבוצה מדורגת במקום ה-10, על אליפות היא הפסיקה מזמן לפנטז וכל שהיא מקווה, לפחות כרגע, הוא להשתלב בחלק העליון של הטבלה. אבל האם זו העונה הגרועה ביותר של הירוקים מאז שהפכו לזוללי תארים?

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים: במרכז אייל גולסה עם יניב קטן. אדריאן הרבשטיין
האם זו העונה הגרועה ביותר? אל תהיו בטוחים/אדריאן הרבשטיין

5. 1991/92

מאמן: שלמה שרף

מקום בסיום העונה: 3. פער של 27 נקודות מהאלופה מכבי תל אביב, 48 נקודות, הפרש שערים 43:51

העונה במספר משפטים: חיפה אמנם סיימה שלישית, אבל צריך לזכור שאחרי עונת דאבל איש לא ציפה לקריסה הגדולה. ויקטור צ'אנוב, שרק שנה לפני כן נתן את תצוגת השוערות הטובה אי פעם בכדורגל הישראלי, לא הפסיק להוציא כדורים מהרשת והתחושה הכללית הייתה שהקבוצה ויתרה על הדאבל עוד לפני השריקה הראשונה. שלמה שרף הצטדק ואמר "לא שכחתי לאמן כדורגל", אבל אוהדי הקבוצה הוכיחו שהזיכרון שלהם קצר מאוד וכמו דרור קשטן לפניו (כפי שתראו בהמשך), גם המאמן הלאומי העתידי החל לצאת בליווי משטרתי.

עזיבות בולטות: החלוץ משה אייזנברג חזר לתל אביב ועופר מזרחי נכנע לקריירה רווית פציעות והחל לחפש עתיד חדש במכבי הרצליה

הגעות בולטות: הבלם האוקראיני וסילי יבסייב, המגן משה גלאם והחלוץ מאיר נזהר.

רגע השפל של העונה: שתי תבוסות קשות, 5:1, למכבי תל אביב. הראשונה שברה את קללת קריית אליעזר של הצהובים והבטיחה להם, למעשה, זכייה בתואר. השנייה הגיעה חודש וחצי לאחר מכן במשחק רדיוס של האלופה החדשה באשדוד והטביעה סופית את הספינה החיפאית השוקעת.

הלקחים שהופקו: לקבוצה היו נפילות עם רכישות כמו תמיר דניאל, אלעד קורן ועלי עקל (חצי הופעה), אבל יחד איתם הגיע גם החלוץ הזר איבן גצקו, שהבקיע 15 שערים ב-1992/3, עונה שהסתיימה בזכייה בגביע. וכמובן, הגיע גיורא שפיגל שהביא מהפועל פתח תקוה את אלון חזן, אחד השותפים הבכירים לאליפות הגדולה של 1993/4.

גיבוי ששום מאמן לא קיבל במכבי חיפה. שלמה שרף. מכבי חיפה
אפילו הוא החל לצאת מהמגרש בליווי משטרתי, שנה בלבד אחרי הדאבל. שלמה שרף עם יעקב שחר/מכבי חיפה

4. 1986/1987

מאמן: שלמה שרף

מקום בסיום העונה: 9. פער של 27 נקודות מהאלופה בית"ר ירושלים, 39 נקודות, הפרש שערים 28:35

העונה במספר משפטים: שחקני חיפה, בעיקר זאהי ארמלי וברוך ממן, היו מסוכסכים עם שרף, כשממן, הקפטן הבלתי מעורער של חיפה באותן שנים, לא ממש סמפט את בריילובסקי ובין השניים היו יחסים מעורערים. לאחר אחד המשחקים צוטט שחר, הספונסר הראשי של הקבוצה, באומרו "או אני או הוא", כשהוא מרמז על סיום דרכו של ממן בקבוצה. בתום העונה ממן שוחרר.

עזיבות בולטות: רוני רוזנטל נמכר לפני פתיחת העונה לפ.צ. ברוז' ובמקומו הגיע ממקסיקו הארגנטינאי-יהודי דניאל בריילובסקי במחיר 300 אלף דולרים. הגיע גם ארגנטינאי נוסף, סרג'יו סולסי, ששיחק פעם אחת.

רגע השפל של העונה: הגיע כבר במחזור החמישי. חיפה הוליכה את הטבלה, אבל אז בא תיקו מאופס עם בית"ר נתניה, הקבוצה הגרועה ביותר ששיחקה בליגה הבכירה בהיסטוריה המודרנית של הכדורגל הישראלי. הירוקים איבדו את המקום הראשון ומשם כבר היה ברור שזה לא יסתיים בהקפת אליפות.

הלקחים שהופקו: לא יותר מדי. בקבוצה לא בוצע כלל רכש חדש, כשבתום העונה פקדה אותה טרגדיה שהשפיעה עליה גם ב-1987/8 – השוער אבי רן נהרג. ההנהלה סירבה לפטר את שלמה שרף בטענה שלא מפטרים מאמן שכמעט לקח שלוש אליפויות ברציפות, אולם בסיום אותה עונה המאמן פינה את מקומו לדרור קשטן. בנוסף, הקבוצה כשלה בגמר הגביע כשהפסידה בפנדלים למכבי תל אביב, מה שהחריף את תחושת האכזבה במועדון.

מאמן קרית אתא ברוך ממן. הראל אלימלך
קריירה מפוארת במועדון הסתיימה בגלל אינטריגות במועדון. ברוך ממן/הראל אלימלך

3. 1987/8

מאמן: דרור קשטן

מקום בסיום העונה: 9 (מתוך 14 קבוצות). פער של 19 נקודות מהאלופה הפועל תל אביב, 47 נקודות, הפרש שערים 33:56

העונה במספר משפטים: רוני לוי ואלישע לוי לא המציאו את הגלגל. הרבה לפניהם היה למכבי חיפה מאמן שזכה במחצית השנייה של העונה לליווי משטרתי בכל משחק. דרור קשטן לא רווה נחת בקבוצה, אבל היו לו נסיבות מקלות – מותו של אבי רן בתאונת שיט בכנרת הכניס את כל המערכת להלם עמוק, ממנו לא יכלה להשתחרר במשך שנה שלמה. היו"ר יצחק אביעד התעקש שקשטן יישאר עד תום העונה וכך אכן היה. עם זאת, לא הכל היה שחור. ה-0:10 על מכבי תל אביב, למשל, השליט טרור על הצהובים כמעט בכל פעם שבאו לקריית אליעזר והטביע כתם נצחי על מצחה של האחות הגדולה מהמרכז.

הגעות בולטות: בוני גינצבורג החליף בשער את אבי רן המנוח.

רגע השפל של העונה: הגיע ב-11 ביולי 1987. מותו של אבי רן צילק את מכבי חיפה והפך לגרוע ביותר בהיסטוריה של המועדון.

הלקחים שהופקו: חיפה הביאה את השוער גיורא אנטמן ושלושה ארגנטינאים יהודים - פביאן גרימברג, פביאן לגמן ופטריסיו סייג, יחד עם החלוץ בן ה-34 אבי גולדר. אף על פי שממאזנה הוחסרו שתי נקודות בשל אי סדרים כספיים, חיפה זכתה ב-1988/9 באליפות והחמיצה דאבל רק לאחר קרב פנדלים עם בית"ר ירושלים בגמר הגביע.

אבי רן שוער מכבי חיפה. מכבי חיפה
הצלקת ממותו נותרה חרוטה במשך עונה שלמה. אבי רן/מכבי חיפה

2. 1996/7

מאמן: גיורא שפיגל

מקום בסיום העונה: 5. פער של 21 נקודות מהאלופה בית"ר ירושלים, 48 נקודות, הפרש שערים 34:48.

העונה במספר משפטים: מכבי חיפה הגיעה למיצוי, בסירקולציה שהפכה להיות קבועה מדי מספר שנים. הסגל המפואר של 1994-6 ירד לחלוטין מנכסיו והפילוסופיה שהנחיל שפיגל בתחילת העשור ושהפכה את מכבי חיפה למכונת שערים קטלנית ירדה מנכסיה. היחסים עם הבוס יעקב שחר הידרדרו והיה ברור שהקשר הזה מיצה את עצמו. ב-1997/8 שפיגל פוטר.

עזיבות בולטות: איל ברקוביץ' נמכר לסאות'המפטון, אלון חזן הסתכסך עם גיורא שפיגל שהחליט להיפטר ממנו אחרי שני המשחקים בגביע אירופה. רפי כהן פינה מקומו וכך גם חיים רביבו, שהלך לסלטה ויגו.

הגעות בולטות: בוני גינצבורג, שעמד בשער הקבוצה ב-1987/8, שב אליה ויחד אתו גם אריק בנאדו, שחזר מגלות בבית"ר ירושלים. שחקני רכש נוספים היו החלוץ חזי שירזי, אופיר קופל, אדורם קייסי, ראובן עטר (חזר מהפועל חיפה באמצע העונה), עמיר תורג'מן, עידן שום והזרים סרגיי בלנצ'וק , וסילי נובוחוצקי וסאבו באריץ', ששיחק חמישה מחזורים בלבד.

רגע השפל של העונה: הביטוי "עונה פיננסית" של גיורא שפיגל, שהפך את המאמן למותג, ולא בהקשר חיובי. שפיגל התראיין בטלוויזיה והסביר כי מלכתחילה מכבי חיפה הייתה אמורה לחסוך בכסף באותה עונה, והפך את עצמו ואת הקבוצה לבדיחה.

הלקחים שהופקו: אם הבאתו של איציק זוהר כשחקן חיזוק היא לקח, אתם יכולים להבין שתמיד אפשר לרדת נמוך יותר. למזלה של מכבי חיפה, ב-1997/8 היא זכתה בגביע, כך שהכניסה של העונה הזו לרשימה נמנעה ממנה.

איל ברקוביץ', סאותהמפטון. Phil Cole, GettyImages
עיזבה שהיא חלק מעונה פיננסית. איל ברקוביץ'/GettyImages, Phil Cole

1. 2011/12

מאמן: אלישע לוי

מקום עד כה: 10. פער של 20 נקודות מהמוליכה עירוני קרית שמונה, 28 נקודות, יחס שערים 30:33

העונה במספר משפטים: ניכר במכבי חיפה שהיא שבעה לאחר האליפות של השנה שעברה. הסגל נבנה בדוחק ובצורה לא נכונה וההדחה ממוקדמות ליגת האלופות על ידי גנק פגמה מוראלית בקבוצה. מכבי חיפה הלכה מדחי אל דחי ואף החמיצה את ההעפלה, שחודש לפני כן נראתה בטוחה, לסיבוב השני בליגה האירופית.

עזיבות בולטות: החלוץ תומר חמד עזב למאיורקה, ליאור רפאלוב לברוז', המגן פיטר מסיללה המריא לחטאפה ובאמצע העונה שילחה הקבוצה את ולדימיר דבאלישווילי לפולין.

הגעות בולטות: השוער בויאן שראנוב בא, מה שיצר משבר עם ניר דוידוביץ'. החלוץ מרלון דה חסוס הגיע להבלחה קצרה ונעלם חזרה לארצו, לקבוצת אמלק. יוריצה בוליאט, סארי פלאח ואיציק כהן הגיעו למרכז ההגנה, כשרק פלאח עומד בציפיות. החלוץ ויאם עמאשה בא מקרית שמונה וסיפק את הסחורה במשחקים מועטים עד שנפצע והושבת.

רגע השפל של העונה: התבוסות הביתיות 3:0 לשאלקה ולעירוני קרית שמונה. אחת סגרה את הסיפור באירופה, השנייה בליגה.

הלקחים שהופקו: נצטרך לחכות, אבל דבר אחד אנחנו יודעים - מאז האליפות הראשונה ב-1984, למכבי חיפה לא הייתה עונה כל כך גרועה, לפחות עד לנקודה הזו של העונה.

מאמן מכבי חיפה אלישע לוי. אדריאן הרבשטיין
כן, אי אפשר להסתתר: בינתיים, לפחות, זו אכן העונה הגרועה ביותר. אלישע לוי/אדריאן הרבשטיין
  • עוד באותו נושא:
  • מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully