וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה שווה לחכות? מיהו אדין צוצאליץ', שחקן הרכש החדש של מכבי חיפה

22.1.2012 / 14:50

מכבי חיפה ניסתה במשך הרבה מאוד זמן לשים את ידה על אדין צוצאליץ'. כשבודקים את הקריירה של הבוסני ביוון מבינים באמת למה, ומזהים סיכוי לשינוי בעונה של הירוקים

ינואר 2011. יממה לאחר 2:2 ביתי ומאכזב מול הפועל באר שבע, הודיעה מכבי חיפה רשמית על הגעתם של שני בלמים זרים להתרשמות: הבולגרי דניאל זלטקוב והבוסני אדין צוצאליץ'. אלישע לוי, שהיה מאוכזב ממשחק ההגנה ובמיוחד מהיכולת של שי מימון, לא רצה להמשיך את מאבק האליפות ללא בלם חדש לצידו של אריק בנאדו. אלא שלמרות ההודעה, לפאניוניוס היוונית לא היה שום רצון לשחרר את השחקן למבחנים בישראל. זלטקוב דווקא הגיע ושוחרר תוך זמן קצר והירוקים החליטו ללכת על אנדריי פיליאבסקי, שנבחן בקבוצה תקופה ממושכת. למרות זאת, שמו של צוצאליץ' לא ירד מהפרק. בקיץ, הקבוצה היוונית דחתה עוד הצעה רשמית של האלופה לרכוש את השחקן, אבל הירוקים המשיכו ללחוץ והשבוע קיבלו את מבוקשם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ירוק אחרי מרדף של שנה. צוצאליץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מיהו אותו צוצאליץ', אחריו רדפו הירוקים תקופה כה ארוכה? מבט ראשון אל הקריירה שלו מלמד שלבוסני יש את כל התכונות שכל כך חסרות העונה לאלופה המקרטעת. אחרי שנתיים מוצלחות ביוון, צוצאליץ' הוא לא שחקן שצריך לבנות ולכוון. מדובר בשחקן בשל, אך עדיין צעיר (24), שמתאים למדיניות הרכש של יעקב שחר ועשוי להכניס רווח נאה למועדון אם וכאשר יוזמן לנבחרתו. בנוסף, צוצאליץ' הוא מנהיג אמיתי. קפטן מגיל צעיר וטיפוס יציב וחיובי שהפך במהרה ליקיר אוהדי פאניוניוס. לחיפה של העונה חסר בעיקר שקט בחלק האחורי ושחקן שמכניס איזון, משמש כעוגן ומשחרר את שחקני החלק הקדמי. האם צוצאליץ', שצפוי להיזרק ישירות להרכב, הוא האיש שאלישע לוי מחכה לו?

מאמן בוסניה סאפט סוסיץ'. רויטרס
למרות ההצלחה ביוון, הוא ממשיך להתעלם. סושיץ'/רויטרס

צוצאליץ' נולד בעיר וישגראד, הקרובה לגבול הסרבי, והחל לשחק כדורגל בגיל שש. כשהיה בן 10, הצטרף למחלקת הנוער של ז'לייזניצ'אר מסראייבו והעביר 11 שנים במועדון. הפריצה הגיעה בגיל צעיר. הוא הפך לקפטן הצעיר ביותר בהיסטוריה של המועדון, ענד את הסרט גם בנבחרות הנערים והנוער של בוסניה והופיע גם חמש פעמים במדי הנבחרת הצעירה. "אחד הרגעים היפים בקריירה היה הפעם הראשונה אחרי המלחמה ששיחקנו לאור זרקורים בסראייבו. לעולם לא אשכח את האווירה, שיחקתי ב-10 הדקות הראשונות עם דמעות בעיניים", סיפר בעבר.

כבר בגיל צעיר צוצאליץ' נחשב לאחד הכוכבים המבטיחים של קבוצתו, ההצעות החלו לזרום, אבל בז'לייזניצ'אר לא התלהבו למכור. במהלך עונת 2008/9 דובר על קבוצה מהליגה הבכירה ברוסיה שביקשה לרוכשו תמורת 200 אלף יורו ונענתה בסירוב. צוצאליץ' התעצבן ואמר: "אני לא מאמין פה לאף אחד יותר". שנה מאוחר יותר כבר היה ברור שהצדדים חייבים להיפרד. הבוסני יצא להיבחן בדואיסבורג הגרמנית, אבל קבוצתו שוב הערימה קשיים והציבה דרישות גבוהות מדי. התחנה הבאה הייתה פאניוניוס.

צוצאליץ' הגיע ליוון בראשית דצמבר 2009 ומיד הלהיב את המאמן הבלגי אמיליו פררה במבחנים. העסקה עמדה כבר על סף פיצוץ בגלל דרישות משונות של הקבוצה הבוסנית, אבל פררה התעקש ובסופו של דבר צוצאליץ' חתם לשלוש שנים וחצי. הופעת הבכורה שלו בליגה הייתה חלומית. צוצאליץ' תופקד בקישור וכבש אחרי שבע דקות בניצחון 2:3 על פאס יאנינה. בפאניוניוס סיפרו כי מדובר בשער המהיר ביותר של שחקן רכש בקבוצה בהיסטוריה של המועדון. אגב, זהו השער היחיד שכבש ב-49 הופעות ליגה ביוון.

למרות ההצלחה המקצועית ביוון, הזימון לנבחרת הבוגרת לא הגיע ולא מעט אנשי כדורגל בבוסניה הרימו גבה בנושא. צוצאליץ' עצמו מנסה להישאר רגוע: "אני מחכה לזימון מסושיץ'. כמו כל מקצוען, אני מקווה לייצג את המדינה שלי. הייתה לי עונה טובה, אבל לא אדבר יותר מדי. יגיע היום בו אהיה שחקן נבחרת, לא צריך לדאוג לזה כל הזמן".

אדין צוצאליץ' שחקן פאניוניוס. GettyImages
מעדיף לשחק כבלם. צוצאליץ'/GettyImages

בשנתיים האחרונות צוצאליץ' שיחק במספר תפקידים בפאניוניוס: קשר אחורי, בלם ולעיתים רחוקות גם מגן ימני. מדובר בשחקן גבוה (1.90) וחסון, אגרסיבי (בשנתיים ביוון ספג 11 צהובים ואדום), בעל טכניקה טובה ושליטה בשתי רגליים. בפאניוניוס ראו בו במהרה לאיש למשימות מיוחדות בהגנה. למשל, במשחקו השני ביוון אירחה הקבוצה את פאנתינייקוס וצוצאליץ' התבקש להיצמד לסוטיריס ניניס במרכז המגרש ולשמור את ג'יבריל סיסה בקרנות. אגב, מבחינתו העמדה המועדפת היא במרכז ההגנה: "אני אוהב לשחק כבלם. הקשר האחורי צריך לרוץ יותר, לתקן טעויות ולסתום חורים. תפקיד הבלם מסוכן יותר. אתה יכול לשחק 90 דקות מושלמות ואז לעשות טעות ולהרוס הכל".

"רק העונה הוא עשה הסבה לבלם ולדעתי, הוא טוב יותר בעמדה הזו", מנתח העיתונאי מאקיס דיוגוס. "הוא מהיר מאוד, מצטיין במשחק הראש, שקט ואחראי. הוא לוחם, מנהיג אמיתי על המגרש ויש לו אופי מצוין. בשנתיים שלו בפאניוניוס הוא היה שחקן הרכב קבוע והוא עוזב רק בגלל הבעיות הכלכליות במועדון. פאניוניוס שחררה עוד חמישה שחקנים בכירים כי היא זקוקה לכסף. לולא הבעיות, צוצאליץ' לא היה משוחרר והוא אמר מספר פעמים שהוא לא רוצה לעזוב".

מעבר לחיבור המקצועי המצוין, צוצאליץ' התאקלם במהרה והתאהב במועדון ובחיים ביוון. "ביוון, דברים הסתדרו מעל המצופה. החיים באתונה טובים והאנשים ידידותיים. אני אוהב את המדינה הזו ורוצה להישאר כאן זמן ארוך ככל האפשר. יש לי דעה מצוינת על רמת הכדורגל ביוון. אני חושב שמבחינת רמה ותחרותיות, הליגה היוונית ראשונה אחרי הליגות הגדולות של אנגליה, ספרד, איטליה, גרמניה וצרפת", אמר בעבר. בהזדמנות אחרת טען: "אתונה נהדרת ומזג האוויר מושלם. חוף היום קרוב לביתי ואני נהנה להירגע על החוף".

מבחינת האוהדים, מדובר בסמל לכל דבר ועניין. בשבוע שעבר, במשחקו האחרון בקבוצה, צוצאליץ' התקשה להיפרד. הוא נופף לאוהדים ונישק את סמל המועדון כשברקע הושמע שירו של בוב מארלי: "אריה בציון". באותו משחק פאניוניוס העניקה לו חולצה, זר פרחים גם את סרט הקפטן. "היו לי רגעים נפלאים בשנתיים האחרונות ואי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד", אמר עם רמז לחזרה אפשרית לאתונה. "הרגע הגדול היה הניצחון על פנאתינייקוס בגביע, אבל גם היום כשענדתי את סרט הקפטן".

מאמן מכבי חיפה אלישע לוי. קובי אליהו
משווע למנהיג בחלק האחורי. לוי/קובי אליהו

מכבי חיפה קיבלה העונה שורה של החלטות שגויות, החל מבניית הסגל, בחירת שחקני הרכש והרוטציה של אלישע לוי שהובילו את המועדון לאחת העונות הגרועות בשלושת העשורים האחרונים. מבחינה מקצועית, הבעיה הגדולה של הקבוצה מתחילה בחלק האחורי. הירוקים ספגו העונה 30 שערי ליגה ורק בארבעה משחקים מתוך 21 שמרו על רשת נקייה. יוריצה בוליאט לא התגלה כעוגן הגנתי ותחלופת הבלמים לצידו בטח שלא הועילה. חיפה, כפי שהעידו לא מעט שחקנים העונה, לא שקטה בחלק האחורי מה שפוגע באופן ממשי באיזון של הקבוצה.

זו בדיוק הנקודה לשמה הובא צוצאליץ'. לוי צריך מישהו שיחזיר להגנה את השקט, שינהיג, יילחם וישחרר את שחקני החלק הקדמי המוכשרים לצאת קדימה. על פי התרגולים של המאמן השבוע, צוצאליץ' צפוי לפתוח מול מכבי תל אביב כבלם לצד בוליאט. המהלך הזה מעניין, אך טומן בחובו בעייתיות מסוימת. לוי מקווה ליצור שיתוף פעולה בין הקרואטי לבוסני ולשחרר מבוליאט קצת לחץ. ניתן ללמוד מכך שחיפה – כמערכת וללא קשר לעתידו של המאמן – לא מוותרת על הקרואטי. יחד עם זאת, מי שכן אמור להיפגע מהמהלך הוא סארי פלאח. אם השילוב בין הזרים יעבוד, ייתכן והירוקים יצטרכו לשקול להשאיל בעונה הבאה את בלם הבית הצעיר.

בגדול, צירופו של צוצאליץ' הוא המשך ישיר למדיניות רכש הזרים של יעקב שחר שהיא עצמאית ולא תלויה בזהות המאמן. הנשיא תמיד האמין בזרים צעירים שאפשר לשבח ולמכור ברווח, אבל כשמדובר בשחקנים צעירים מדי זה לא תמיד הצליח ומספיק להזכיר את רנספורד, דוטרה, בוקארי, סילבה ודה חסוס שנפרדו מהמועדון אחרי תקופה קצרה. הנוסחא האחרונה שמנסים במועדון היא שחקנים בשלים יותר, שכבר עברו פריצה ראשונית ורצוי טיפוסים יציבים ברמה האישית (צוצאליץ' נשוי ואב לתינוקת בת 10 חודשים). בקיץ צירפו הירוקים את בוליאט ושראנוב (שניהם בני 24), שחקני סגל מורחב של נבחרותיהם שאמנם עלותם יקרה יותר, אך על הנייר סיכוייהם להצליח גבוהים יותר. עוד לפני כן, זה עבד לחיפה טוב מאוד עם דבאלישווילי (הגיע בגיל 23) ומסיללה (22).

צוצאליץ' נכנס היטב להגדרה הזו. הוא חתום במועדון עד 2015 ואם הזימון המיוחל לנבחרת בוסניה יגיע בתוספת הופעות טובות במסגרת אירופית בעתיד, הסיכויים למכור אותו יגדלו משמעותית. הדברים, אגב, נכונים גם לגבי שראנוב ובוליאט למרות שאלה התקשו עד כה לספק את הסחורה. עד אז, לוי רוצה לקבל את צוצאליץ' של פאניוניוס. מנהיג הגנתי שכל כך חסר לו אחרי העזיבה של בנאדו, פיליאבסקי וקולמה. ובעצם הזריקה המהירה למים, המאמן מראה שהוא לא מוכן לוותר על המטרות שעוד נותרו העונה: כרטיס לאירופה דרך הליגה או הגביע. האם צוצאליץ' יכול לשנות את העונה של האלופה? תשובה ראשונה תתקבל ביום שני.

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים, במרכז יוריצה בוליאט. אדריאן הרבשטיין
במקרה שלו, הנוסחא החדשה לא מצליחה. בוליאט/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully