וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנסציה הכי קסומה בכדורסל האירופי

15.12.2011 / 14:15

עם 3 אקסים לוהטים שעברו בארץ, סיפור ההצלחה של באמברג הוא מיתולוגיה אמיתית ותזכורת כמה ספורט יכול להיות קסום

לפני שבועיים אירחה באמברג הגרמנית את צסק"א מוסקבה הגדולה במסגרת המחזור השביעי בשלב הבתים ביורוליג. הגרמנים הגיעו למשחק עם מאזן של שני ניצחונות וארבעה הפסדים, בידיעה שהפסד נוסף יקרב את חלום העלייה שלה לטופ 16 אל סופו המר. באמברג נלחמה בגבורה בעזרת 5,800 אוהדים בשטכארט ארינה מול הרוסים, אך נכנעה בשלשת ניצחון של מילוש תיאודוסיץ'. במקום להוריד את הראש היא באה בשבוע שעבר וניצחה בתצוגה גדולה את מלאגה בחוץ, והתקרבה מאוד להעפלה מהמקום השלישי מהבית.

קצת קשה להאמין כיצד קבוצה מעיר קטנה בבאווריה, עם קצת יותר מ-70 אלף תושבים, משהו בין לוד לנצרת, מצליחה להגיע לטופ של היורוליג, ולהיאבק עם קבוצות הצמרת בכבוד. "באמברג היא עיר לא גדולה שאין בה שום דבר בכל הקשור לספורט חוץ מקבוצת הכדורסל, והכדורסל תפס שם בצורה בלתי רגילה", מספר מולי קצורין, מאמן פרנקפורט. 85 שנה אחרי שנכנסה לתודעה העולמית כעיר בה כינס אדולף היטלר את ועידת באמברג, בין ועידותיו הראשונות בדרך לעלייה לשלטון, באמברג חוזרת, ובהקשר חיובי יותר.

אוהדי באמברג. GettyImages
קבוצה עם 70 אלף תושבים בטופ של היורוליג. אוהדי באמברג/GettyImages

המשכיות נדירה

באמברג עלתה לליגה הראשונה בתחילת שנות ה-90 וכבר בשנת 1992 זכתה בגביע הגרמני. את הפריצה האמיתית שלה עשתה הקבוצה הבווארית בתחילת שנות ה-2000 עם כניסת חברת GHP כספונסרית, ובעונת 2004/5 כאשר לקחה את אליפות גרמניה לראשונה בתולדותיה ללא יתרון הביתיות, בדרך להופעה ראשונה ביורוליג. מאז אותה אליפות שמרה הקבוצה על מעמדה בצמרת הגרמנית עם שתי זכיות נוספות באליפות, בעונת 2006/7 ובעונה שעברה, אחרי ניצחון בגמר הפלייאוף על מולי קצורין ואלבה ברלין.

"ההצלחה של באמברג היא פועל יוצא של כמה דברים", מנסה קצורין להסביר, "האולם מפוצץ שם בכל משחק, האווירה שם היא פנטסטית, תמיכה מדהימה של הקהל בקבוצה. זו הקבוצה עם התקציב הכי גדול בגרמניה (כ-8 מיליון יורו, א.ש). בנוסף יש לקבוצה מערך סקאוטינג יוצא מן הכלל שגורם לפגיעות בינגו שלהם עם כל שחקן אמריקאי שהם מביאים בשנים האחרונות. הם מצליחים להשאיר את השחקנים שלהם לתקופות יחסית ארוכות וגם את המאמן, השיטה מתמשכת עם אותו בסיס ואפשר לראות את זה בחיבור שלהם, הם מחוברים יוצא מן הכלל. בקיץ כמה מהשחקנים שלהם יצאו ביחד לחופש, החיבור הוא פנטסטי".

העיתונאי הגרמני מוריץ קורפף נוטה להסכים עם קצורין, ומוסיף: "מלבד האולם הביתי שמפוצץ בכל משחק וכמעט בלתי אפשרי לנצח שם, אין ספק שההנהלה של באמברג עשתה עבודה מדהימה. הם משאירים את השחקנים לכמה שנים (8 שחקנים התחילו העונה את עונתם השלישית לפחות במועדון, א.ש), ומדובר בשחקנים ברמה הכי גבוהה באירופה כדוגמת קייסי ג'ייקובסן. מעל הכל, באמברג מחזיקה במאמן הכי טוב בגרמניה, כריס פלמינג".

כריס פלמינג מאמן באמברג. Joern Pollex, GettyImages
בחירות שחקנים מדהימות וסגנון אטרקטיבי. פלמינג/GettyImages, Joern Pollex

מאמן מבריק

פלמינג (41), המאמן, היה שחקן נחמד בקבוצת קוואקנבורק, אותה כולם מכירים כיום בשם ארטלנד דראגונס. בעונת 2000/1 הוא מונה למאמן בליגה השלישית בגרמניה והוביל אותה עד למעמד של קבוצת צמרת בבונדסליגה. החל מעונת 2008/9 הוא מאמן את באמברג. "החיבור שלו למערכת זה משהו מדהים", מספר העיתונאי הגרמני מיילס שמידט-שולר, שמסקר את הכדורסל הגרמני באתר יורובאסקט, "הוא הצליח לגרום לקבוצה להישאר ברמה שלה בעיקר בזכות הבחירות המדהימות שלו בשחקנים שלפעמים לא מאמינים בהם ובזכות סגנון המשחק האטרקטיבי של הקבוצה".

מערך הסקאוטינג המצוין של באמברג דג במהלך השנים לא מעט שחקנים טובים, ומלבד קייסי ג'ייקובסן, ג'וליוס ג'נקינס וג'ון גולדסברי, שכולם הגיעו מהליגה הגרמנית לבאמברג, מונה הסגל שלושה אמריקאים נוספים, שכולם היו בליגת העל. בריאן רוברטס הגארד, שנמצא בקבוצה מאז עונת 2009/10, בילה את עונת 2008/9 במדי גלבוע/גליל, איתה הגיע עד חצי גמר הפיינל פור. מרקוס סלוטר שהגיע הקיץ מויאדוליד בילה תקופה קצרה בהפועל ירושלים לפני שנחתך בגלל עבירת משמעת, ופי ג'יי טאקר שהוביל את הפועל חולון לאליפות בעונת 2007/8. אחרי שהוביל את קבוצתו אשתקד לאליפות, היה הקיץ רוברטס מועמד למספר קבוצות יורוליג, ביניהן מכבי תל אביב ופנאתנייקוס,

"רוברטס לדעתי היה השחקן הכי חשוב והכי טוב בעונה שעברה שלהם", מספר מולי קצורין, "הוא השחקן שלוקח את הזריקות האחרונות, שמסדרים לו את האחד על אחד. בשנה שעברה הוא היה מצוין, השנה הוא קצת פחות טוב, אבל הוא גם שינה פאזה כי הוא הפך לרכז הפותח. בשנה שעברה הוא היה עולה מהספסל, וזאת סיטואציה אחרת. הוא שחקן עם קליעה מצויינת מבחוץ, והוא שיפר השנה את משחק ההגנה שלו".

בריאן רוברטס שחקן באמברג. Thomas Langer, GettyImages
שינה פאזה כשהפך לרכז הפותח. רוברטס/GettyImages, Thomas Langer

אקסים פורחים

אבל הסיפור המעניין באמת הוא של פי ג'יי טאקר, אותו שחקן שהדהים את ליגת העל בהפועל חולון, ובגלל פציעה קשה במדי דונייצק האוקראינית נעצר. השנה הוא חוזר ובגדול בגרמניה, עם 8.8 נקודות ו-5.8 ריבאונדים בממוצע ביורוליג "לא ראיתי ריבאונדר כל כך טוב בגובה של טאקר", מתאר קורפף את מה שליגת העל חוותה על בשרה, "הוא כנראה היה החתיכה החסרה בסגל של כריס פלמינג כדי להפוך למכונה משומנת גם ביורוליג. קשה מאוד לקבוצות שמולו להתמודד איתו, וגם צסק"א ופנאתנייקוס התקשו נגדו מאוד".

קצורין, שעל קבוצתו פרנקפורט המטיר טאקר 12 נקודות בליגה, מוסיף: "טאקר מנצל את הסגנון שלהם שמבוסס על ריווח מצוין, הם משחקים עם שחקן אחד בפנים וארבעה שחקנים בחוץ, והריווח הזה עובד לטובתו. הוא שחקן שנותנים לו את הכדור בהיי פוסט והוא תוקף את השחקן שממולו, הוא יודע לעשות את זה והוא תמיד היה טוב בריבאונד ההתקפה. הוא השתלב שם יפה, אבל אני עדיין לא חושב שהוא מראה את היכולת שהוא הראה בחולון. מצד שני זאת קבוצה עם הרבה יותר שחקנים, והמשקל הסגולי שלו שם הוא אחר לגמרי".

אך למרות ההצלחה הגדולה של באמברג, עדיין לא מקבל המועדון שעושה חיל ביורוליג את החשיפה הראויה בכלי התקשורת בגרמניה. אין תזכורת למשחקי הבונדסליגה בכדורסל מלבד התוצאות בעיתונים היומיים, באתרי האינטרנט של העיתונים אפשר למצוא אזכור למשחקים רק בתחתית אגף הספורט. שידורים ישירים של משחקים? רק של הקבוצות הגדולות. כל זאת למרות שברוב האולמות בגרמניה התפוסה היא כמעט מלאה בכל מחזור.

"האמת שכיום יש התעוררות כלפי קבוצת הכדורסל, אבל בעיקר בגלל ההצטרפות של באיירן מינכן", מאשר העיתונאי שמידט-שולר. "באמברג היא קבוצה מוצלחת מאוד, אבל מלבד אתרי האינטרנט שעוסקים רק בספורט, שגם שם לא מדובר במקום מרכזי, היא לא מקבלת יותר מדי כבוד. התקשורת הגרמנית מתעסקת בעיקר בכדורגל, במקומות מסוימים גם הכדוריד מקבל כבוד גדול יותר מהכדורסל".

שחקן אריס סלוניקי, פי ג'יי טאקר, מול שחקן הפועל גלבוע/גליל עליון, גל מקל. מגד גוזני
עדיין לא מראה את מלוא היכולות שלו. טאקר/מגד גוזני

מוקש אמיתי

עד כה רשמה באמברג שלושה ניצחונות במפעל, כשעיקר הכוח שלה הוא כאמור במשחקי הבית. הקבוצה ניצחה בבית את פנאתנייקוס וק.ק. זאגרב והפסידה למלאגה וצסק"א מוסקבה רק בסלי ניצחון עם הבאזר. אם היא תנצח את ז'לגיריס קובנה בבית היא תבטיח את העלייה לטופ 16, כפי שעשתה בעונת 2005/6, אז סיימה את השלב השני עם שישה הפסדים בשישה משחקים ובמקום האחרון בבית.

התקשורת בגרמניה חלוקה בדעתה בנוגע לסיכוי של האלופה המקומית לעשות משהו גם בשלב הבא. "עצם העפלה לטופ 16 הוא ההישג האמיתי של הקבוצה", טוען קורפף, "הקבוצה צריכה לשאוף לשפר את מאזנה מהפעם שעברה, לנצח משחק אחד או שניים, אבל במפגשים ישירים מול הקבוצות הטובות באמת, הסיכוי הוא נמוך". מנגד טוען שמידט-שולר. "עם כל המשחקים הטובים בשלב הנוכחי, והניצחון על פנאתנייקוס, אני לא מבין למה אי אפשר לחשוב ברצינות על עלייה להצלבה?".

מולי קצורין מציע לא לזלזל בבאוורים אם הם יפלו בדרכה של מכבי תל אביב, "מדובר בקבוצה ששומרת חזק מאוד בהגנה, קולעת יוצא מן הכלל לשלוש, ויש להם הרבה שחקנים שזורקים לשלוש. זה לא שאתה יכול לסגור שחקן אחד או שניים, יש הרבה מאוד שחקנים עם יכולת קליעה מבחוץ. זו פשוט קבוצה עם כימיה, מחוברים טוב. בגרמניה לכל קבוצה באירופה יהיה קשה מאוד לנצח".

באמברג תוכל להבטיח הערב את עלייתה לטופ 16

כדורסל בוואלה! ספורט

  • עוד באותו נושא:
  • באמברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully