וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורבן התורן: גיא פניני משלם את המחיר במכבי תל אביב

14.12.2011 / 14:00

גיא פניני סובל יותר מכולם מהכאוס במכבי תל אביב ומשלם את המחיר היקר ביותר על הטעויות בסגל. סוכנו יודע מה הפתרון: שבלאט יתחיל לתת לו לשחק

לאחר מו"מ ממושך ועקלקל, זימן בקיץ האחרון דייויד פדרמן את גיא פניני למשרדו. שיחה קצרה – ופניני יצא משם עם חוזה לשלוש שנים במכבי תל אביב. אולימפיאקוס, שאף היא רחרחה סביב פניני, נאלצה לסגת. יריית הפתיחה שלו - העונה שעברה – הייתה מפוארת, ופניני ביסס את מעמדו כאחד הישראלים המובילים והפך לקונצנזוס כמעט. סוד הצלחתו כפול: פייטריות ומוטיבציה. היו אף מראשי מכבי תל אביב שסברו כי יש להעניק לו את סרט הקפטן של הקבוצה אחרי פרישתו של דרק שארפ.

גם מאמן הנבחרת, אריק שיבק, העריף שבחים על פניני בדו"ח הנבחרת על היורובאסקט בסיום הקיץ: "גיא שחקן מוביל של הנבחרת כיום וכך יהיה גם בשנים הקרובות. הוא בנוי לכל סוג של התמודדות, בכל רמה ומול כל שחקן כמובן שיכולת הקליעה שלו מבחוץ היא הנשק העיקרי שלו".

אלא שהעונה פניני מתקשה מול ההתמודדות החדשה. פניני התאקלם יפה בביתו הצהוב, ללא צל של רמז שהוא עומד להיכנס לאחת התקופות הקשות בתולדותיו: תקופה ארוכה שבה הוא מבושש מלקלוע. אם בעונת היורוליג אשתקד העמיד פניני ממוצעים של 20 דקות משחק, 7.2 נקודות, 45.8% מהשלוש ו- 6 נקודות מדד – העונה צנחו הממוצעים ביורוליג ל- 14 דקות משחק, 2.5 נקודות ,% 21.1 מהשלוש, 1.6 נקודות מדד. עכשיו זה כבר כמעט רשמי: פניני במשבר, די מתמשך כבר.

לא רק הסטטיסטיקה מאשרת שהשחקן בשפל. גם גיא פניני עצמו, בשיחות אישיות ובראיונות, מודה כי "הזריקות לא נכנסות. זה עניין של ביטחון – אם אתחיל לקלוע, אתחיל לאט לאט לחזור", הוא מעודד את עצמו. אך מהמאמן שלו, דיוויד בלאט, זוכה פניני להרבה פחות עידוד. אם רק בעונה שעברה נחשב פניני שחקן מפתח עיקרי ואחד הישראלים הבכירים בקבוצה – השנה הוא כבר זוכה להרבה פחות קרדיט מהמאמן. "נראה כי בלאט מעדיף את דווין סמית' על פני פניני", אומרים, וזוכה על חשבונו לדקות משחק רבות יותר. כך נוצר מעגל קסמים מרושע שבו הסמל של מכבי החדשה נפגע.

גיא פניני שחקן מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
מתקשה מול ההתמודדות החדשה. פניני/ברני ארדוב

איפה הקרדיט

המאמן זיו ארז, שעבר עם פניני בהפועל ירושלים, סבור שהמצב הנוכחי שאליו נקלע פניני הוא פונקציה של מיעוט דקות וביטחון במכבי: "בסיטואציה במכבי כיום אין מספיק דקות לגיא, אז הביטחון יורד. זה סוג של ביצה ותרנגולת ואני מקווה שהוא יחזור לקבל את הדקות ומה שהוא רגיל לו". במילים אחרות, ארז סבור שיש תרופה מהירה ויעילה.

ארז מסנגר על פניני בלהט: "בעמדת השלוש, אין לי ספק שגיא פניני הוא הכי בכירים באירופה, הוא נכס לכל קבוצה.כרגע הוא בסיטואציה שלא באשמתו. יש במכבי יש ריבוי שחקנים בעמדות 2-3, חלקם בכושר טוב, ואין שם רכז, יש במכבי סגנון תובעני, סגל גדול וריבוי שחקנים –בסיטואציה כזו, כששחקן לא משחק הוא מאבד את הביטחון. כדי להיות טוב, גיא תכלס צריך לקבל דקות. זה לא עניין של מצב רוח לא טוב. זה עניין של סיטואציה שגיא לא מקבל מספיק", הוא מדגיש.

המאמן שרון דרוקר מוסיף: "לא עקבתי כמה דקות גיא משחק, אבל כשגיא על המגרש הוא תמיד תורם, מעבר לקליעה, הוא תורם בדברים הקטנים והחשובים- כמו חכמה בהגנה והמסירות. הוא עושה הרבה דברים על המגרש", מאבחן דרוקר. "גיא הוא שחקן מחוספס אבל כל שחקן הוא רגיש ופגיע וצריך לדעת להתמודד עם זה. אני חושב שדיוויד בלאט דווקא מאוד מודע לשחקנים ולרגשות שלהם".

מאמן מכבי תל אביב דיויד בלאט עם שחקן הקבוצה גיא פניני. ברני ארדוב
"כל שחקן הוא רגיש ופגיע וצריך לדעת להתמודד עם זה". פניני עם בלאט/ברני ארדוב

איפה אידסון

דיאטת דקות חמורה מדי היא שמדכאת את פניני? נשמע הגיוני. ואולם, בסביבתו של השחקן שופכים אור על סיבות נוספות שעומדות מאחורי החולשה של פניני, ובראשן ריבוי המסגרות שבהן משחקת מכבי: "שלוש מסגרות, טיסות רבות, שדות תעופה. זה פוגע בו. בסך הכול הוא בן אדם, זה גורם לעייפות וחוסר ריכוז", אומרים מקורביו, ומוסיפים: "גם העובדה שדוויין סמית' מועדף פוגעת בפניני".

השת"פ ההרמוני עם צ'אק אידסון נגוז עם בואו של סמית'. לאידסון הייתה יותר נטייה למסור ולא לזרוק, מה שהיטיב עם פניני. כעת, הוא יכול רק להתגעגע לזוגיות הפורה הזו. "אידסון היה חודר והיה עושה שלשות, וגיא היה פנוי. סמית', בניגוד לאידסון, לא חודר ויוצר, אלא יותר זורק לעצמו", מנתח עוזר המאמן ארז. לדבריו, "סגנון השחקנים אחר העונה, מה שבהכרח משפיע". גם שרון דרוקר סבור שחילופי הגברי השפיעו לרעה על פניני: "אידסון הוא אחד שתמיד יוותר על זריקה וימסור. והוא עושה את השחקנים לידו הרבה יותר טובים", מסביר דרוקר.

אריק קריין, סוכנו של פניני, סבור שפניני פשוט זקוק ליותר דקות משחק : "גיא פניני הוא שחקן מוכח, שחקן מצוין, אני מעריך שאם הוא יחזור לקבל את הדקות שמגיעות לו יהיה בסדר", אומר קריין. "לפניני יש המקום משלו והוא ימצא את הדקות שלו ויהיה בסדר גמור. הוא שחקן בכיר, מהישראלים הטובים ביותר שיש. דיברתי עם גיא, הוא עובד קשה ועושה את המקסימום לחזור לעצמו. גיא אומר לי שהוא אותו גיא פניני, צריך רק לחכות לרגע שהוא יביא את התוצרת למגרש. אין שום בעיה. זה לא משהו שצריך לדוש בו. גיא מדבר עם בלאט ויש ביניהם שיחות ושיתוף פעולה".

דווין סמית' שחקן מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
בניגוד לאידסון, הוא לא חודר ויוצר. סמית'/ברני ארדוב

איפה פרקינס

שרון דרוקר מספק זווית נוספת למשבר של פניני. דרוקר סבור שהסגל של מכבי, שכלל את פארגו ופרקינס בעונה שעברה, התאים מאוד לפניני וסייע לו לפרוח ולהבליט את כישוריו: "פרקינס ופארגו, שהם גארדים מהירים, חזקים ויוצרים השאירו לגיא ודייויד בלו הרבה זריקות חופשיות", מנתח דרוקר.

לדעתו של דרוקר, המבנה השונה של מכבי העונה – קרי, מבנה סוליסטי יותר – פוגע בפניני: "בשנה שעברה היו שלושה שחקנים שיצרו ומסרו והשאירו את גיא להמון זריקות חופשיות. לעומת זאת, השנה קצת קשה. השנה במכבי עדיין לא מצאו את האיזון בעמדת הגארדים. בתחילת השנה היה פארמר, אחר כך הגיע קית' לנגפורד שהוא יותר סקורר ויותר חושב על הסל מאשר מוסר, לכן גיא קצת נבלע בעניין הזה. גיא הוא לא שחקן שבהנעת הכדור הוא עושה סל לבדו או באחד על אחד. גיא הוא שחקן קבוצתי, בהנעת כדור טוב ובתרגילים", סבור דרוקר. "ברגע שהקבוצה תתייצב ויגיע אפילו עוד גארד, כפי שמכבי מתכננים, גיא יגיע לידי ביטוי הרבה יותר".

עתה, עם הדעיכה של מכבי תל אביב, לא ברור לאן מועדות פניו של פניני ומתי יעבור את המשבר הזה. דרוקר מבקש להשמיע צפירת הרגעה: "יש לפניני אופי מדהים, יש לו יכולת לצאת מכל מצב, גם במצבים שאף אחד לא נתן לו צ'אנס, הוא תמיד נלחם על המקום שלו ותמיד הצליח. אני בטוח שהוא יגיע לזריקות שלו ולדברים הטובים שגיא עושה. הוא לא שכח לשחק כדורסל ואופי יש לו".

שחקן מכבי תל אביב גיא פניני. קובי אליהו
"שהקבוצה תתייצב הוא יגיע לידי ביטוי הרבה יותר". פניני/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully