וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולט בהיעדרו: תיאו פפאלוקאס

8.12.2011 / 13:58

אולימפיאקוס מגיעה למשחק הגורלי שלה מול קאחה לאבורל כשהיא על הקרשים, ואם תעפיל לטופ 16, זה יהיה ממקום גרוע

הפסד החוץ של אולימפיאקוס לקאנטו במחזור הרביעי של היורוליג העמיד את הקבוצה היוונית במאזן מפתיע מאוד של 3:1, ובמקום האחרון בבית. העיתונאים היוונים שהגיעו עם הקבוצה לאיטליה חיכו בסיום המשחק להצהרה של המאמן דושאן איבקוביץ' על כישלון הקבוצה, אך קיבלו מאמן נינוח למדי. "אנחנו צריכים ללמוד מהמשחק הזה, מסרנו רק 8 אסיסטים ואיבדנו 13 כדורים, וקאנטו מסרו 19 אסיסטים ואיבדו 11 כדורים. זה בית קשה ואנחנו צריכים להשתפר", אמר באדישות.

התקשורת היוונית היתה בהלם ולא הבינה איך במצבה של אולימפיאקוס, המאמן איבקוביץ' בכלל מתעסק בנתונים. "הוא פשוט לא הסתכל על אף אחד וקרא מהדף של הסטטיסטיקה", נזכר העיתונאי היווני גיורגוס דיפלואידיס. "לא הבנו אם זו הכחשה למצב הקשה של הקבוצה, או פשוט תסכול". וכך, כשהתקשורת היוונית ממררת לו את החיים, מגיע איבקוביץ' יחד עם קבוצתו למשחק החשוב ביותר של אולימפיאקוס השנה עד כה, מול קאחה לבוראל בבית (22:00, 5+ לייב), כשהפסד ישלח אותו במקרה הטוב לטופ 16 מהמקום הרביעי והמאכזב של הבית.

דושאן איבקוביץ' מאמן נבחרת סרביה. Christof Koepsel, GettyImages
היוונים לא מבינים איך הוא נשאר נינוח. דושאן איבקוביץ'/GettyImages, Christof Koepsel

הקיץ הקשה

סוף יוני השנה היה הרגע שאולימפיאקוס חששה ממנו יותר מכל. הבעלים, צמד האחים אנגופולוס, הודיעו על עזיבת המועדון ולאחר מכן על צמצום התמיכה והורדת התקציב. התירוץ הראשי היה המצב הכלכלי ביוון, אלא שהעיתונאי היווני ג'ורג' פרקגוס הסביר לוואלה! ספורט עוד בחודש יולי כי "המצב של הליגה הראשונה, הטענות נגד השיפוט ונגד עולם הספורט ה'מלוכלך' גרמו להם לעזוב".

וכך, מאחת הקבוצות העשירות והגדולות באירופה, נשאר רק השם, והתוכן החל להיעלם. מילוש תיאודוסיץ', יותם הלפרין, יואניס בורוסיס, תיאו פפאלוקאס, ראשו נסטרוביץ', זוראן ארצג, מאט נילסן ולוקאס מברופוקלידיס עזבו את המועדון בבת אחת. המחליפים שלהם לא ממש הרשימו: שחקני המכללות קאלין לוקאס ממישיגן סטייט ומאט האוורד מבאטלר, האמריקאי קייל היינס מבאמברג, היווני ג'ורג'יוס פרינטזיס, הליטאי מרטינאס ג'צביצ'יוס והמקדוני הגדול פרו אנטיץ'. מקבוצה שהביאה בשנים קודמות שמות גדולים כמו ארווידאס מצ'יאוסקאס, מארק ג'קסון, ניקולה וויציץ', לינאס קלייזה וכמובן ג'וש צ'ילדרס, נשארה קבוצה אפורה. עד כמה אפורה? מאט האוורד, שעד כה לא מקבל הזדמנויות, היה מועמד במהלך הקיץ להגיע לישראל, ולא למכבי תל אביב, אלא למכבי ראשון לציון. אלא שהצעה קוסמת מיוון הביאה אותו לאחת מקבוצות הפאר של היבשת.

"היה ספק גדול מאוד עם בניית הסגל שזה יספיק למשהו", מסביר דיפלואידיס. "שחקנים מנוסים ומצוינים עזבו את הקבוצה, ובמקומם הגיעו בעיקר אמריקאים חסרי ניסיון. הביקורת על המהלך הזה הייתה גדולה. במצב הנוכחי הספסל של אולימפיאקוס הוא קצר מאוד, מה שלא מאפשר להם לשנות משחקים. לדוגמה, שחקנים כמו פלקאנוס ופרינטזיס, שהיו רגילים להיות שחקני משנה, הפכו לשחקנים מרכזיים, והתוצאות בהתאם".

שחקן אולימפיאקוס קייל היינס. רויטרס
איפה האמריקאים מהשורה הראשונה שהתרגלו אליהם באולימפיאקוס? קייל היינס/רויטרס

הסתיו הבעייתי

אם הסגל האפור לא הספיק, הגיע משחק הפתיחה של היורוליג שסימן את הבאות עבור אולימפיאקוס – תבוסה 76:61 על ידי בילבאו. אולימפיאקוס המשיכה ביכולת הלא טובה בשאר משחקי החוץ שלה, כשהפסידה את כולם בהפרש ממוצע של 8.5 נקודות, כשמנגד בבית, מול הקהל הביתי, הקבוצה מצליחה לתפקד ומנצחת את כל המשחקים בהפרש ממוצע של 9 נקודות.

"המשבר הכלכלי פגע גם ביכולת של הקהל היווני להגיע למשחקים. למשחקי חוץ אין בכלל ליווי של אוהדים, וגם במשחקי הבית הקהל פחות מגיע", מסביר דיפלואידיס. "אבל אסור לשכוח שעדיין מדובר בקהל יווני פנאטי שנותן לשחקנים כוח וביטחון גדול. הדברים האלו לא קורים במשחקי החוץ של הקבוצה. במשחקים הללו אולימפיאקוס תמיד הייתה צריכה את השחקנים המנוסים והגדולים שייקחו את המשחק על עצמם, כמו בורוסיס, תיאודוסיץ' ופאפאלוקאס, והיום פשוט אין לה את זה".

גם איש התקשורת אנטוניוס גרטניס מסכים ומוסיף: "כל קבוצה שמגיעה מול אולימפיאקוס באה עם רצון גדול לנצח אותה, רצון גדול יותר ממשחקים אחרים. פעם השחקנים שהיו לרשותם של המאמנים היו מספיק גדולים כדי לעמוד מול אותו רצון ולהוביל את אולימפיאקוס גם במשחקים כאלה. היום, גם בזכות העובדה שבקבוצות ממול עמדו שחקנים מה-NBA, וגם בגלל הבעיות הכלכליות במועדון, יוצא שהרבה מאוד מונח על שחקנים שפשוט לא יכולים לעמוד בלחץ".

אוהדי אולימפיאקוס. Matthias Kern, GettyImages
הפסיקו להגיע למשחקי חוץ, והפחיתו את נוכחותם במשחקי הבית. אוהדי אולימפיאקוס/GettyImages, Matthias Kern

החורף החדש

בתוך כל הסגל האפור הזה בולט כוכב אחד נוצץ, וסיליס ספנוליס, שהגיע רק שנה קודם לכן מפנאתנייקוס, עוד בימים שאולימפיאקוס חשבה לכבוש את היבשת. בקיץ עוד מספר קבוצות באירופה חשבו לצרף את ספנוליס, אך איבקוביץ' התעקש להשאיר את השחקן כדי שיחזיק את השלד של הקבוצה. "הוא עמד על זה שהוא לא ילך", מתאר דיפלואידיס, "לפני תחילת העונה הוא תיאר את ספנוליס כמנהיג האחרון שנשאר בסגל".

מבט קצר אל המספרים של ספנוליס מגלה שחקן שעשה קפיצת מדרגה מדהימה מ-14.2 נקודות ו-4.3 אסיסטים בעונה שעברה ל-19.3 נקודות ו-4.9 אסיסטים העונה. "על פניו ספנוליס קולע הרבה מאוד, גם ברגעים החשובים, וגם מוסר לשחקנים, והכל יפה מאוד", ממשיך דיפלואידיס, "אבל מה שקורה באמת זה שפשוט אין אף אחד לידו. הוא השחקן הכי בכיר, לוקח הרבה מאוד זריקות (10 זריקת מהשדה ועוד 8 זריקות עונשין למשחק, א.ש), ולא יורד לנוח (31 דקות בממוצע, א.ש). ככה אי אפשר להצליח".

גרטניס מוסיף על המצב של ספנוליס, "הוא שחקן מאוד מורכב גם מבחינת כדורסל וגם מבחינה אישיותית. לא טוב לו עם המצב של הקבוצה. הוא יודע שהוא השחקן הכי טוב, וזה מצב נכון עבורו, אבל הוא רוצה לידו עוד שחקנים ברמה מספקת והוא היה מאוכזב במהלך הקיץ כשלא נתנו לו ללכת לקבוצה אחרת. הקשר שלו עם איבקוביץ' הוא קשר של הערכה אחד לשני, אבל גם קצת תסכול מכל המצב. אין ספק שזה לא דבר פשוט".

ואסיליס ספאנוליס. dave einsel, AP
יודע שהוא הכי טוב, אבל מאוכזב שאין לו עם מי לשחק. ספנוליס/AP, dave einsel

העתיד הלא ברור

כדי לתת לספנוליס קצת שקט ומרחב החליטה אולימפיאקוס לקראת המשחק החשוב מול קאחה לבוראל לצרף את הגארד הותיק מרקו יאריץ', ששיחק בעונה שעברה בסיינה. "עצם הבאתו של יאריץ' לאתונה היא הודאה בכך שהסגל שנבנה לא מספיק טוב, שספנוליס לא מסוגל להחזיק את הספינה באופן בלעדי, ושהניסיון של הקבוצה הוא בעייתי", מסכם גרנטיס. בגלל המצב הכלכלי והסגל הלא מרשים שעומד לרשותו, התקשורת היוונית עושה הנחות למאמן הותיק איבקוביץ'. "התקשורת יודעת שאולימפיאקוס של השנה נבנתה ל-3 שנים, והתוצאות לא אמורות להגיע השנה", אומר העיתונאי היווני כריס מאמידס, "הגיל הממוצע של הקבוצה הוא מתחת ל-24 והתקציב קוצץ ב-60 אחוז. המחליפים של השחקנים אפילו לא מרוויחים 40 אחוז מהשכר של השנה שעברה. אנחנו יודעים שהשחקנים היוונים הצעירים הם הטופ של הכדורסל היווני והתוצאות יגיעו בשנים הבאות, וככה גם מתנהגים כלפי איבקוביץ'. כולם יודעים שהוא האיש לחנך את השחקנים הללו". הנתונים שפורסמו לא מזמן בתקשורת היוונית מספרים כי בשנה שעברה שכר השחקנים שעזבו את אולימפיאקוס עמד על 7.65 מיליון יורו, מתוכם 1.5 מיליון יורו לפאפאלוקאס ועוד 1.3 מיליון יורו לתיאודוסיץ'. מנגד, שכר השחקנים שהגיעו עומד על 1.65 מיליון יורו, מתוכם 350 אלף יורו לפרו אנטיץ'. הבדל מדהים.

איבקוביץ', אדם שלא חושש לדבר גם בצורה קשה כשצריך כפי שעשה באליפות אירופה כלפי גיא פניני, משתדל לרוב לא לעשות הנחות לשחקנים שלו. "השחקנים שלי לא היו מוכנים למשחק", כך אמר והפתיע בסיום ההפסד לפנרבחצ'ה אולקר בחוץ בשבוע שעבר 86:70. "אנחנו צריכים ללמוד משהו ממשחקים מהסוג הזה. ההפסד לא קשור לרמות אנרגיות אלא יותר לרצון שלנו לנצח את המשחקים, וזה משהו שחסר לנו כל העונה".

המשחק מול קאחה לבוראל הערב (חמישי) הוא ללא ספק המבחן הגדול ביותר של אולימפיאקוס. הפסד ישלח את הקבוצה למלחמה על המקום הרביעי, כשבדרך מחכה עוד משחק בית מול קאנטו ומשחק חוץ בנאנסי. "אין לנו מה לחשוב בכלל על הפסד", מסכם דיפלואידיס, "למרות הכל, בבית אולימפיאקוס היא קבוצה ברמה אחרת, היא תנצח את קאחה לבוראל ותבטיח כמעט בוודאות את מקומה בטופ 16".

שחקן סיינה מרקו יאריץ'. Darko Vojinovic, AP
יצליח להציל משהו? מרקו יאריץ'/AP, Darko Vojinovic

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully