וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי יש סיכוי גדול יותר למדליה אולימפית: צוברי או משיח?

7.12.2011 / 17:00

ערב הקרב הגורלי בין השניים באליפות העולם, ניסינו לבדוק מה בעצם עדיף לנו: למי יש את הניסיון והכישרון להצליח יותר בלונדון

ביום שני הקרוב זה יקרה. תחרות גלשני הרוח מדגם ניל פרייד לגברים במסגרת אליפות העולם בשייט תצא לדרך בפרת' שבאוסטרליה, ואחרי הפרק הראשון בקרב בין שחר צוברי לנמרוד משיח באליפות אירופה האחרונה - כבר אי אפשר לדעת למה לצפות. כזכור, באותה אליפות בבולגריה צוברי היה במרחק נגיעה ממדליית הארד, אבל משיח חסם אותו בשיוט המדליות המכריע, מתוך מחשבה טקטית על הקרב ביניהם, קרב שכולל ארבע תחרויות גדולות בהן הם צוברים ניקוד, ובסיומו יוחלט מי מבין השניים ייצג את ישראל במשחקים האולימפיים בלונדון.

אחרי התחרות הראשונה צוברי מוביל על משיח 1:7 (7 נקודות על המקום הרביעי באליפות אירופה, נמרוד משיח השיג תחילה 3 נקודות אבל שניים נלקחו ממנו על ידי האיגוד הישראלי בגלל התנהגות בלתי ספורטיבית). ובכל זאת, מדובר בפער קטן במונחים של אליפות עולם, שבה מקום ראשון מזכה את הגולש ב-50 נקודות (לפי שיטת הדירוג שנקבעה על ידי איגוד השייט הישראלי) ומקום עשירי מזכה בנקודה אחת בלבד. כנראה שגם אחרי התחרות הנוכחית בפרת' עדיין יהיה קשה לדעת מי יהיה הגולש האולימפי שלנו ב-2012, אבל זה בדיוק הזמן להעריך סיכויים ולנתח מקצועית את היכולות של שני הגולשים.

למה שחר צוברי?

מאז שהתחיל המאבק בין שחר צוברי לנמרוד משיח, כל מי שעוקב אחרי הספורט האולימפי הפך למומחה רוחות. את שחר צוברי תייגו כגולש האידיאלי לרוחות החלשות ונמרוד משיח הוןא האיש לרוחות החזקות. באתר האולימפי בווימות' שבאנגליה צפויות רוחות חזקות, אבל חשוב לציין שאי אפשר להסתמך רק על מזג האוויר. רוני מאיר, מנהל מועדון השייט של אילת, מסביר: "התחרות במתכונת האולימפית היא שונה. היא מתקיימת במשך 11 ימים, עם שמונה ימים של גלישה ועוד 3 ימי חופש. אני לא ראיתי שום מקום בעולם שבו תנאי מזג האוויר נשארים אותו דבר במשך תקופה כזאת". את דבריו של רוני מאיר יכול לחזק המנהל המקצועי של איגוד השייט, גור שטיינברג, שנמצא באליפות באוסטרליה ומספר: "פרת' נחשבת לאחד המקומות היציבים מבחינת מזג האוויר. כרגע יש כאן קיץ והרוחות אמורות להיות חזקות, ועובדה שבשבוע הראשון של התחרות הרוחות יחסית חלשות. לכן אני תמיד אומר שבשייט הכל יכול לקרות וכולם צריכים להיות מוכנים לכל תסריט".

בבייג'ינג 2008 שחר צוברי היה חסר ניסיון, אבל היה באמת מוכן להכל והצליח לזכות במדליית ארד אפילו שבחלק מהימים הרוחות היו חזקות במיוחד. לטענת רוני מאיר, האופי של צוברי הוא משהו שחייבים לקחת בחשבון: "אין ספק שהאופי שלו זה מה שמייחד אותו. אני מדבר על קור רוח במצבי לחץ, כי כשכולם נלחצים הוא יודע לעשות את הדבר הנכון וזה משהו שמוציא אותו מהרבה מאוד בעיות במים. בגלישה ישנם קטעים שבהם אתה מגיע לדופק גבוה מאוד וצריך להתבסס על אינסטינקטים נכונים. לשחר צוברי יש את זה, והגולש היחידי שאני זוכר שהיה כזה הוא גל פרידמן".

קור רוח זה דבר יפה, אבל זה לא משנה את העובדה שבשנים האחרונות רוח וקור לא היו "כוס התה" של שחר צוברי. עם זאת, דווקא בשנה האחרונה הוא הראה שיפור גדול בתנאים שבהם הוא כל כך התקשה בעבר. "צריך לזכור שבאליפות אירופה האחרונה בבולגריה צוברי היה טוב מאוד בתנאים של רוחות חזקות, וזה כל מה שאני יכול להגיד בעניין", אומר גור שטיינברג. רוני מאיר מוסיף: "אני לא לוקח מנמרוד משיח את הדומיננטיות של הרוח החזקה, אבל שחר צוברי כבר לא חלש ברוח הזאת. הוא אמנם לא טוב כמו נמרוד ברוחות חזקות, אבל בסופו של דבר מי שמנצח הוא הגולש הורסטילי, ושחר צוברי הוא הגולש הורסטילי הטוב בעולם כיום".

לפי רוני מאיר, שמלווה את שחר צוברי במועדון השייט באילת מאז שהיה קטן, דווקא הניסיון לא אמור לשחק תפקיד אצל המדליסט האולימפי: "צריך לקחת בחשבון שניסיון אולימפי זה משהו שעוזר לסוג מסויים של אנשים. אני לא חושב ששחר הוא הטיפוס שייעזר משמעותית בניסיון אולימפי, עובדה שהוא הצליח לזכות במדליה באולימפיאדה הראשונה שלו. יש אחרים שזה יכול לעזור להם הרבה יותר. אני חושב שמה שעוזר מאוד לשחר זה שיש לו בית חם באילת, שנותן לו דחיפה אדירה. הוא תמיד יודע מאיפה הוא בא והוא יודע שיש לו לאן לחזור, לא לכל אחד יש את זה".

למה נמרוד משיח?

אם אליפויות אירופה היו ה"בייבי" של שחר צוברי, המומחיות של נמרוד משיח היא אליפויות העולם, וצריך לזכור שבענף הזה יש הרבה מאוד גולשים בכירים מחוץ לאירופה. משיח השיג פודיום בשתי אליפויות עולם ברציפות, כשהישג השיא שלו היה מדליית הכסף באליפות שהתקיימה בשנת 2009 באותו אתר אולימפי בווימות', כשהרוחות שנשבו שם התחברו מצויין עם יכולות הגלישה שלו, מה שלא השאיר יותר מדי סיכויים לשחר צוברי באותה תחרות.

עמית ענבר, מי שהיה יריבו המושבע של גל פרידמן (שכיום מאמן את משיח) וייצג את ישראל במשחקי ברצלונה 1992 וסידני 2000, מנתח את יכולותיו המקצועיות של נמרוד משיח במידה ויצליח להגיע ללונדון 2012. "אם הוא יהיה במשחקים האולימפיים, הוא יגיע לאתר שהוא הצליח בו יותר מכל מקום אחר עד עכשיו, כי זה המקום שבו הוא היה הכי הישגי, גם באליפות העולם וגם בתחרות הקדם אולימפית. הוא הוכיח שהוא מצליח לייצר שם את היכולות הטובות ביותר שלו, בעוד שלדעתי עבור שחר צוברי מדובר באחד הלוקיישנים שבהם הוא פחות הצליח".

ענבר מתייחס גם לעובדה שתנאי מזג אוויר יכולים להשתנות גם במקומות צפויים כמו ווימות' שבאנגליה. "בגלל שאנגליה היא מעצמת שייט, אפשר למצוא הרבה מאוד נתונים סטטיסטיים על עוצמות הרוח והזרמים באתר האולימפי בווימות'. באופן די מובהק, בווימות' יש את התנאים האידיאלים עבור נמרוד משיח בתקופה של המשחקים האולימפיים. מצד שני הכל יכול לקרות וזה מה שכל כך יפה בספורט כמו שייט. לי אישית קרה הרבה פעמים שמזג האוויר התהפך, ואני מת על זה. לגבי נמרוד? בשנה האחרונה הוא עשה קפיצה מדהימה בכל מה שקשור לרב-גוניות והוא הצליח לצמצם את התנאים שבהם היה חלש. אז נכון שהוא שוקל יותר (מה שפוגע בו ברוחות פחות חזקות -ד.ב), אבל בעבודה קשה וסיזיפית ובהקפדה על המשקל הכל יכול לקרות".

לגבי היעדר הניסיון האולימפי של משיח, אומר עמית ענבר: "אין ספק שבנושא הזה יש לשחר צוברי יתרון עצום כי הוא גם זכה במדליה. מההיכרות שלי עם נמרוד אני מאמין שזה משהו שהוא יכול לעמוד בו בצורה מעולה, וזה שגל פרידמן לידו יכול רק לתרום".

למה 4 תחרויות

כזכור, המאבק בין שחר צוברי לנמרוד משיח מתפרש על פני ארבע תחרויות: אליפות אירופה שכבר התקיימה בספטמבר בבולגריה, אליפות העולם הנוכחית, אליפות העולם הבאה שתתקיים בפברואר בספרד, ותחרות גביע העולם בהולנד במאי. כבר אחרי התחרות הראשונה מבין הארבע, המנהל המקצועי גור שטיינברג לא יכול לומר בודאות שהשיטה שנקבעה על ידי האיגוד לקביעת הנציג בלונדון היא היעילה ביותר. על ההכנות של שני הגולשים בפרת' אמר שטיינברג: "שניהם סבלו מאוד מהערעור ומההשלכות שלו, ולדעתי שניהם נפגעו. שחר התנתק מהארץ בשלב מוקדם וזה עשה לו טוב, נמרוד עשה הכנה טכנית ופיזית ונראה טוב, אבל אין לי אינדיקציות לגבי מה שיכול לקרות בתחרות. ייקח זמן עד שנוכל להגיד שעברנו את זה ושאנחנו בטוחים שהשיטה שלנו היא כזו שיש לנו בה את כל ההגנות שצריך". שטיינברג מתייחס כמובן למקרה האחרון שבו משיח מנע מצוברי מדליה ומוסיף: "עשינו פעולות של ענישה, והיו"ר יהודה מעיין קיים גם פגישה עם המאמנים (גל פרידמן ורפא בלילוס) על העניין הערכי, על דברים שאנחנו לא רוצים שיקרו. אין לזה חוק, אבל זה משהו שהזנחנו יותר מדי זמן. בפגישה היה איום על המאמנים, שמהם מצפים שיתרמו להכנות האולימפיות כי זו הגישה".

על הגבולות החדשים שאליהם הגיע הקרב המתוקשר בין צוברי למשיח אמר שטיינברג: "מבחינתנו זה חסר תקדים ולא היינו מוכנים לזה. הסיבה היא שבאמת יש לנו הרבה שנים של ניסיון מקמפיינים קודמים, וכנראה שהיינו שאננים מדי. גם בספטמבר 1995 לפני המשחקים האולימפיים באטלנטה הייתה תחרות גורלית כשגל פרידמן סיים שני ועמית ענבר רביעי. כמובן שהיו יריבויות, אבל זה לא הגיע לרמות כאלו. בהיבט הזה, יכול להיות שהיינו שאננים כי לא חשבנו שנגיע לרמה של להפסיד מדליה – עכשיו אנחנו עם היד על הדופק".

לדעתו של עמית ענבר, הקמפיין לבחירת הנציג הישראלי למשחקים האולימפיים ארוך מדי: "התחרות האחרונה מתקיימת סמוך מאוד למשחקים האולימפיים, והפחד שלי הוא שמי שיצליח להגיע לשם כבר יהיה מותש. התחרות ביניהם עושה טוב והופכת את שניהם לספורטאים גדולים יותר, אבל אני חושב שהיה נכון יותר לסיים את המבחנים לקראת דצמבר. בהרבה מדינות אחרות בעולם הכל כבר נסגר".

לי קורזיץ היא אלופת העולם בגלשני רוח

איך הפכה קורזיץ לפייבוריטית מספר 1 של השייט הישראלי בלונדון?

שחר צוברי: "אני לא נלחם על דעת קהל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully