וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה ניר לוין כשצריך אותו?

4.12.2011 / 9:50

המשבר הקבוע במכבי תל אביב חזר גם העונה, משבר שרק דבר אחד לא צפוי בו: היכן ייעצר. 4 תסריטים לסוף, כולל חגיגות גביע

מכבי תל אביב תצא הערב (20:00, ספורט1) למשחק חוץ קשה מול הפועל חיפה, רגע לאחר עוד תבוסה בדרבי. בשנים האחרונות האדומים מתל אביב ומהכרמל היו אלה שסימנו את כיוון העונה הצהובה. על מה שעושה הפועל תל אביב למכבי אין צורך להרחיב, אולם גם להפועל חיפה היה מה לומר. ב-2009/10 היא ניצחה במחזור הרביעי 1:3 ופוצצה את התקוות לאחר פתיחת עונה טובה, אשתקד סיימה ב-0:0 בקרית אליעזר ובבלומפילד גברה על הצהובים 0:1 והורידה את העונה של מכבי תל אביב למצולות. העונה כולה לא תיקבע על ידי המשחק הזה, אבל הוא עשוי בהחלט לסמל את הכיוון של שחקניו של מוטי איוניר העונה.

אסי בלדוט שחקן הפועל חיפה (ימין) מול האריס מדוניאנין שחקן מכבי תל אביב (שמאל), ג'יבריל סידיבה (אמצע). ברני ארדוב
עוד עונה הלכה. ג'יבריל סידיבה והאריס מדוניאנין מול הפועל חיפה בעונה שעברה/ברני ארדוב

תסריט 1: מנצחים, עד משחק העונה הבא

דפוס הפעולה: במכבי תל אביב בעידן אלכס שניידר/מיטש גולדהאר הריטואל די קבוע: פתיחת עונה עם הרבה ציפיות, משבר קטן ואז הקש ששובר את גב הקבוצה: הדרבי. ארבעה מאמנים (כולל יוסי מזרחי) פתחו את ארבע העונות האחרונות בקריית שלום, שלושה עזבו במהלך העונה ועוד אחד נראה כמתנדנד, למרות הגיבוי שהוא מקבל מההנהלה. בין אם המאמן נשאר ובין אם לאו, השינוי שמגיע כמעט מיידי: הקבוצה מחברת מיידית שניים-שלושה ניצחונות רצופים, פתאום הצמרת לא נראית כל כך רחוקה ומתחילים שוב לרמוז על ריצה לאליפות.

ואז מגיע המשחק הגדול הבא. אם זו מכבי חיפה, הפועל תל אביב, אפילו מכבי נתניה. שוב פיק הברכיים, חוסר היכולת להגיע למצבים, שער שטותי בראש והפסד שמפוצץ במהירות את הבלון הצהוב. הפסד שמייצר במהרה סערה מחודשת שאחריה מגיעה אדישות מוחלטת. לאף אחד כבר לא אכפת וכולם רק מייחלים לדבר אחד: שהעונה הארורה הזו תסתיים כבר.

תקדימים מהעונות האחרונות: שנת הגלקטיקוס וכל עידן פוסט-לוני הרציקוביץ'. ב-2008/9 רשם אבי נמני, כמחליפו של רן בן שמעון, סדרת ניצחונות אחרי ההפסד בדרבי ונוצח שוב בדרבי הבא. ב-2009/10 הוא "שחזר" את ההישג עם שני הפסדים בדרבי שביניהם נראה איזשהו מומנטום וב-2010/11 פוטר לאחר ההפסד בחיפה ומוטי איוניר החל את הסירקולציה. מזהים את העקביות?

סבירות: 70 אחוז

אבי נמני מנג'ר מכבי תל אביב. ברני ארדוב
יכול לספר לאיוניר מה זה לרשום רצף ניצחונות עד הדרבי הבא. אבי נמני/ברני ארדוב

תסריט 2: התפרקות כללית

דפוס הפעולה: רצף הפסדים מכניס את המועדון לסחרור שממנו הוא מתקשה לצאת. מפלה רודפת מפלה, וגם משחקים מול נועלות הטבלה כבר לא טריוויאליים. פתאום, מתישהו בסוף מרץ או תחילת אפריל, מתחילים להבין בקבוצה שלא מדובר פה בעוד עונה סתמית אלא במלחמת הישרדות. במקרה של מכבי תל אביב השנה היא לא תהיה קרובה לירידת ליגה, אבל צריך לזכור: לו היינו במחזור הסיום של העונה הסדירה, הפסד הערב היה מוריד אותה לפלייאוף התחתון.

תקדימים מהעונות האחרונות: 1997/8 ו-2007/8 הכניסו את הקבוצה לבור עמוק שממנו התקשתה לצאת ונחלצה רק במחזורי הסיום. עם זאת, יש לציין הבדל משמעותי: הצהובים פתחו את העונות הללו עם רצף הפסדים, בעוד את העונה הזו הם פתחו היטב. למרות הפער הזה, המצב הנוכחי לא מאפשר למכבי תל אביב להישאר זחוחה, מכיוון שהתסריט עדיין קיים.

סבירות: 20 אחוז

שחקני מכבי תל אביב עגומים אחרי ספיגת שער. ברני ארדוב
לא יכולים להישאר זחוחים ולהגיד "לנו זה לא יקרה". גל אלברמן וברק יצחקי לאחר ספיגת שער מול בשיקטאש/ברני ארדוב

תסריט 3: זעזוע שמנער את הקבוצה ומטיס אותה קדימה

דפוס הפעולה: למרות אווירת המשבר, הפער מהפועל תל אביב בפסגה עומד על שבע נקודות בסך הכל, נתון שאותו מקפידים במכבי תל אביב להזכיר לעצמם. כשמדובר בפחות מחצי עונה וברמה לא גבוהה, בלשון המעטה, של כל קבוצות הליגה וגם של המוליכה, זהו עדיין פער סגיר, גם בעונה ללא קיזוז. פעולה דרמטית כמו זו של 2002/3 (שאליה נגיע מיד) ותחושה שאין מה להפסיד יכולות לשחרר את המחסומים ולהזניק את הקבוצה. מי יודע, אולי זה עוד יסתיים באליפות?

הבעיה הגדולה של מכבי תל אביב היא שבמבנה הנוכחי אין כל כך מה לזעזע. איוניר משנה את ההרכב בכל שבוע, וגם ברענון הסגל המבורך, עם ברק יצחקי וגל אלברמן בהרכב, אין די. להעיף את ניבאלדו? לשחרר את אלירן עטר? לזרוק את מדוניאנין? אלה לא המקרים שישנו את פניה של מכבי תל אביב מקצה לקצה בזמן כל כך קצר. מצד שני, ייתכן מאוד שהמשחק המצוין נגד בשיקטאש סימן את תחילתה של יציאה לדרך חדשה.

תקדימים מהעונות האחרונות: 2002/3, כמובן, וההדחה של אבי נמני מההרכב במשחק המפורסם בחיפה. ניר קלינגר העביר מסר לפיו אף שחקן לא גדול מהמועדון והשחקנים הפנימו. גם נמני עצמו, שבסיום אותה עונה הביא אליפות במו רגליו.

סבירות: 10 אחוז

- עומר ורד שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב, ברני ארדוב
אולי הם החליטו שדי, זה היה השפל, ומכאן יקחו את עצמם בידיים? עומר ורד אחרי הדרבי/ברני ארדוב, ברני ארדוב

תסריט בונוס: זכייה בגביע

דפוס הפעולה: הפטנט, שאותו הוצאנו מחוץ לעוגת 100 האחוזים, קרוי על שמו של אבי האסכולה ניר לוין, שנטל שני גביעים עם מכבי תל אביב ועוד אחד עם הפועל תל אביב במהלך העשור שעבר. הקבוצה מאבדת עניין אי שם באמצע הסיבוב השני או לקראת השלישי ופונה לאפיק הקוסמטי – איך לשפר לפחות את התדמית עד סוף העונה. המאמץ נושא פרי – ניצחון בדרבי, עוד הישג מול קבוצת צמרת נוספת ולבסוף – זכייה בגביע שמשאירה טעם טוב לעונה.

הבעיה של מכבי תל אביב היא שמאז הנפת הגביע בסיום עונת 2004/5, הצהובים רק עושים בושות במפעל. למעשה, הייאוש שמגיע מהליגה מקרין על הגביע וכולל הפסדים משפילים לקבוצות מהליגות הנמוכות. איבוד העניין מחלחל וגורם לוויתור מראש גם על התואר האחרון שנשאר. האם מכבי תל אביב יכולה לעשות את זה השנה? גביע הוא עניין רנדומלי, אבל לאור התוצאות של השנים האחרונות, אל תבנו על זה.

תקדימים מהעונות האחרונות: 2000/1, שבתחילתה החליף לוין את שלמה שרף והצעיד את הקבוצה לזכייה ראשונה בגביע, ו-2001/2, בה זכתה הקבוצה בגביע שני ברציפות לאחר ניצחון בפנדלים על מכבי חיפה בגמר. מכבי תל אביב זכתה גם ב-2004/5, אולם בזכייה הזו לא היה שום תיקון, להפך – היא בישרה את המהפכה בהרכב ועל הקווים.

סבירות: 10 אחוז

ניר לוין, האחראי על מחלקות הנוער של מכבי תל אביב. נמרוד סונדרס
אם הקבוצה שוב תפשל, לפחות יש למי לפנות. ניר לוין/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully