וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום שג'ורדן עזב: מכבי תל אביב ללא פארמר, היום שאחרי

28.11.2011 / 13:15

פפאלוקאס כבד, לנגפורד סוליסט, בורשטיין קהה, פניני חידה. מי צריך לעשות צעד קדימה במכבי תל אביב אחרי עזיבת פארמר? הבלוג של גרינוולד

מכבי תל אביב מאבדת את ג'ורדן פארמר בתזמון קריטי: מהערב ועד סוף חודש דצמבר צפויים לה עשרה משחקי חוץ, בכל המסגרות (שלושה ביורוליג, ארבעה באדריאטית, שלושה בליגת העל), לרבות ביקורים בבלגרד (פרטיזן ביורוליג, הכוכב האדום באדריאטית) ובמדריד. משחק הבית הנותר ביורוליג ישוחק בעוד שבועיים, נגד אפס איסטנבול, שתגיע להיכל כדי להיאבק על חייה.

דצמבר 2002 היה החודש הקשה ביותר בקדנציה הראשונה של דיוויד בלאט כמאמן מכבי. לא בכדי: בתקופה הזו, שאחרי התפוגגות האדרנלין של תחילת העונה, נרשמה ירידה תלולה ברמת האינטנסיביות והריכוז של השחקנים. בשיאו של המשבר הפסידה מכבי שלושה משחקים בשבוע אחד; בלאט כמעט ושילם על כך במשרתו. מכבי הנוכחית, נטולת פארמר, מזכירה מאוד את מכבי ההיא: גם כעת תגיע לדצמבר ללא רכז אמין, עם חבורה של זרים מאכזבים, וסגל ישראלי שבלית-ברירה נאלץ לשאת ברוב הנטל.

ג'ורדן פארמר שחקן מכבי תל אביב נפרד מהקהל. ברני ארדוב
הולך בזמן הקריטי ביותר. ג'ורדן פארמר/ברני ארדוב

***

מכבי הציתה את החיפושים אחר מחליף לפארמר מזמן. הצוות המקצועי מחפש זר בעל ניסיון אירופאי משמעותי, שלצד תיאו פפאלוקאס ינהיג את הקבוצה על הפרקט. דורון פרקינס יכול היה לבוא בחשבון, אילו היה כשיר מבחינה פיזית. תהליך איתור המחליף יכול שיסתיים בתוך ימים אחדים, אולם לאור השוק הדליל והעובדה שקבוצות אירופאיות נוספות ועשירות יותר ממכבי – שאיבדו גם הן עוגנים משמעותיים עם תום השביתה – מצטרפות גם כן לנבירה הגדולה, הרי שהחיפושים עשויים לארוך גם שבועות.

ומכל מקום, גם אם יימצא בקרוב המחליף, יידרשו לו מספר שבועות של התאקלמות והתאמה למערכת – וממילא לא יוכל להיות אפקטיבי בתחילה. אם קית' לנגפורד, שהצטרף רק לאחר מחזור יורוליג אחד, עדיין מתקשה למצוא את מקומו – דמיינו למה יידרש שחקן חדש שיגיע בדצמבר, או בינואר, כשהעונה מצויה בשלב מתקדם. ולכן, כך או אחרת, לפחות בזמן הקרוב יצטרכו בלאט ועוזריו לדלות את מחליפו המיידי של פארמר מתוך הסגל הקיים.

אבל הבעיה של מכבי קשה ומסובכת: תפקידו של פארמר חרג בהרבה מתפקידו של רכז ממוצע. פארמר היה המוח, וסדרן העבודה, והמוציא לפועל, ושחקן המטרה, והדבק שחיבר בין הקו האחורי לקו הקדמי. למעשה, פארמר הוביל את מכבי ביורוליג כמעט בכל קטגוריה סטטיסטית (דקות, נקודות, ריבאונדים, אסיסטים, חטיפות, נקודות מדד), ודורג שני באחוזי קליעה מ-3 (אחרי בלו) ובסחיטת עבירות (אחרי שחורציאניטיס). שחקן אחד, וזה ברור כבר כעת, לא יוכל לסתום לבדו את כל החורים המקצועיים שנפערו עם עזיבתו.

המשמעות היא כי העזיבה של פארמר תזעזע את הרוטציה ואת ההיררכיה, ותאלץ את הצוות המקצועי לבצע ציוותים חדשים של שחקנים בעמדות 1, 2 ו-3, שישפיעו גם על עמדת הפאוור פורוורד.

קית' לנגפורד שחקן מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
אם לו לוקח כל כך הרבה זמן להתאקלם, מה יהיה עם שחקן שיגיע בינואר? קית' לנגפורד/ברני ארדוב

***

תיאו פפאלוקאס נעלם בשבועות האחרונים. בארבעת משחקי היורוליג האחרונים רשם 10, 4, 7 ו-0 דקות משחק, בהתאמה. מובן שפפאלוקאס הוא המועמד הטבעי לרשת את פארמר בתפקיד המנוע של הקבוצה ובעל הבית בקו האחורי. הבעיה היא שהיכולות ההתקפיות של פפאלוקאס נופלות בהרבה מאלה של פארמר. הגארד היווני לא קולע מבחוץ (25% מ-3 העונה, רק 21.4% מ-3 בעונה שעברה), ובשל רגליו האיטיות מתקשה להגיע לטבעת.

הצעד הראשון הקטלני של פארמר עזר לו לעבור בקלות את שומריו, ובכך לשבור את קו ההגנה הראשון של היריבות – מהלך שלמעשה מוטט את ההגנה כולה ופינה את שחקני הפנים (סופו, הנדריקס, אליהו) לדאנקים קלים או את הקלעים (בלו, סמית') לשלשות חופשיות. לחילופין, פארמר ייצר לעצמו מצבי קליעה, אלא שפפאלוקאס התקשה לעשות זאת גם בימיו הגדולים; מקור כוחו ההתקפי לעולם היה פיק אנד רול מצוין. זה גם, כנראה, מה שיספק למכבי העונה, אבל לא הרבה מעבר. מבחינה הגנתית, פארמר האתלטי והזריז שמר נהדר ופגע קשות ברכזי היריבות. משחק ההגנה של פפאלוקאס הכבד אינו יכול להיות שונה יותר.

מבחינה התקפית והגנתית, השחקן היחיד שמסוגל למלא את משבצת היוצר-יש-מאין ואת תפקיד הסטופר הוא קית' לנגפורד, שאמור ליהנות מגידול משמעותי בדקות המשחק שלו. אבל לנגפורד, בניגוד לפארמר, יוצר בעיקר לעצמו (אסיסט אחד בממוצע עד כה ביורוליג), מה שיחייב את בלאט לשחק עם פפאלוקאס ו\או אוחיון לצידו כרכזים. אלא שקו אחורי שכזה בעייתי מאוד מבחינת יכולת הקליעה (לנגפורד עם 25% מ-3 ביורוליג ו-11.1% באדריאטית, אוחיון עם 18.1% מהשדה ביורוליג ו-37.9% מהשדה באדריאטית), ולכן ההערכה היא כי בלו ו/או פניני, הקלעים הטובים ביותר בסגל, יזכו בדקות משמעותיות בעמדות 3-4 (אליהו והנדריקס ייפגעו).

גם טל בורשטיין, שחקן נוסף שמסוגל להוביל כדור, עשוי לזכות ביותר זמן פרקט. אלא שאף הוא – בדומה לפפאלוקאס ולאוחיון – איבד לחלוטין את יכולת הקליעה (12.5% מ-3 ביורוליג, 20.8% מ-3 בעונה שעברה), וגם הוא מתקשה להתמודד מול גארדים זריזים (שומר בשנים האחרונות בעיקר גארדים או סמול-פורוורדים גדולים). הצוות המקצועי של מכבי ישתדל להימנע ככל הניתן משילוב של שניים מהשלושה (פפאלוקאס, אוחיון, בורשטיין) בחמישייה אחת. אחרת, צפו לדקות איזורית רבות של היריבות, ולהגנה חדירה במיוחד.

אפשרות רחוקה היא ניסיון לשלב מחדש את בלו בעמדה מספר 3, תפקיד שמילא בעבר, אבל הדבר עשוי ליצור בעיות מאץ'-אפ קשות בהגנה מול קבוצות נמוכות וזריזות יותר.

שחקני מכבי תל אביב תאו פפאלוקאס עם דייויד בלו מול שחקן שרלרואה ג'סטין המילטון. ברני ארדוב, ברני ארדוב
יכולות התקפיות מוגבלות, איום פחות גדול מפארמר על הסל. תיאו פפאלוקאס/ברני ארדוב, ברני ארדוב

***

ג'ון שאייר מסוגל לספק קליעה יציבה, הגנה טובה והובלת כדור. זו הזדמנות מצוינת להחזיר אותו לרוטציה, כי מכבי תזדקק לרגליים הטריות שלו בהמשך העונה (אגב, גם פניני וסמית' יכולים לשמש כמובילי כדור לעת-מצוא, אבל זו אפשרות גרועה שתחבל קשות במשחק ההתקפה הבעייתי-ממילא של מכבי).

הבעיה הקשה ביותר קשורה לאספקת נקודות: כל עוד לנגפורד מתקשה להשתלב מבחינה התקפית, מישהו יצטרך להשלים את 14.7 הנקודות שסיפק פארמר ביורוליג. גם כך חולקת מכבי רק את מקומות 9-12 (לצד פנרבחצ'ה-אולקר, באמברג וז'לגיריס) בממוצע הקליעה ביורוליג (78 נקודות בממוצע). הנקודות האלה חייבות להגיע משחקנים אחרים בקו האחורי, אחרת צפויים למכבי הרבה ערבים דלים של 70 נקודות – כפי שקרה לה רק בסוף השבוע הקודם, כשנתקעה על 69 נקודות ומטה בשלושה משחקים בהם פארמר היה חלש או לא שותף כלל. ועם מספרים כאלו קשה לנצח אפילו את שרלרואה.

לכן, בהנחה שפפאלוקאס ואוחיון יחלקו במרבית הזמן את עמדת הפוינט גארד, ושלנגפורד יקבל דקות רבות בעמדות 2-3 (תלוי בציוות השחקנים שלצידו), יהיו סמית' ופניני חייבים לספק קליעה יציבה ונקודות מעמדות הפורוורד – דבר שלא עשו עד כה העונה (ממוצעי יורוליג: 6.2 נקודות ב-22.2% מ-3 לסמית', 2 נקודות ב-13.3% מ-3 לפניני).

גם ההגנה תשתנה: המהירות של פארמר סייעה בהגנת הלחץ, בה עושה מכבי שימוש פחות ביחס לעונה שעברה (אולי בשל שיקולים של שמירת אנרגיות; אולי בשל העובדה שהסגל הנוכחי פחות מתאים להגנה הזו). ללא פארמר, משחק הלחץ של מכבי ידעך עוד יותר.

שחקן מכבי תל אביב גיא פניני מול שחקן צדביטה זאגרב מתיאס סמודיש. ברני ארדוב
עכשיו יותר מתמיד צריך לספק קליעה יציבה. דיוויד בלאט וגיא גודס משקיפים על גיא פניני בפעולה/ברני ארדוב

בעקבות עזיבת פארמר, מהן הציפיות החדשות משחקני הקו האחורי של מכבי?

תיאו פפאלוקאס: עזרה בריבאונד, שיפור הקליעה מבחוץ, הפעלת הגבוהים והקלעים.

יוגב אוחיון: חדירות לטבעת, שיפור הפיק אנד רול, שיפור הקליעה מבחוץ, הפעלת הגבוהים והקלעים.

קית' לנגפורד: אספקת נקודות, שיפור הקליעה מכל הטווחים, שיפור יכולת המסירה, עזרה בריבאונד.

טל בורשטיין: עזרה בהובלת הכדור ובניהול המשחק, שיפור יכולת החדירה, שיפור הקליעה מבחוץ.

דווין סמית': שיפור הקליעה מבחוץ, לקיחת אחריות בהתקפה ויצירת נקודות.

גיא פניני: שיפור הקליעה מכל הטווחים, לקיחת אחריות בהתקפה ויצירת נקודות.

ג'ון שאייר: עזרה בניהול המשחק, עזרה בהגנה, קליעה מבחוץ.

ohad@walla.net.il

שחקן מכבי תל אביב טל בורשטיין. ברני ארדוב
יותר הולכת כדור, יותר קליעה מבחוץ. טל בורשטיין/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully