וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכנים לעוד הצגה של היגואין? חמשת המשחקים המרתקים של סופ"ש

17.11.2011 / 7:00

למה מותר לצפות למבול מחלוץ ריאל דווקא בוולנסיה ומדוע צ'לסי תנצח את ליברפול 0:2. הכל במדור חמשת המשחקים המרתקים של סופ"ש, שחוזר בגדול עם סיפורים קסומים לקראת מחזור נפלא

כוכב נולד? (באיירן מינכן – דורטמונד, שבת, 19.30, ספורט2)

בעונה שעברה ניצחה דורטמונד את באיירן מינכן פעמיים, בשתי הופעות מכוננות שביססו אותה כקבוצה הטובה בבונדסליגה וסללו את דרכה לאליפות. בשני המקרים עמד נורי שאהין במרכז העניינים. שחקן העונה בגרמניה לא רק שלח כדור חופשי אמנותי לרשת ב-0:2 בדורטמונד וסיים מבצע קבוצתי מהפנט בבעיטה מסובבת מרהיבה ב-1:3 באליאנץ ארנה – הוא היה הרוח החיה בקישור וניצח שוק על ירך את בסטיאן שוויינשטייגר. למעשה, היו אלה שני המשחקים הגרועים ביותר של שווייני אשתקד, והדבר נובע באופן מובהק מאיכויות היריב שניצב מולו.

שוויינשטייגר לא יהיה על המגרש בשבת. הוא עדיין מתאושש משבר בעצם הבריח, ולפי דיווחים משעשעים בתקשורת הגרמנית מתלונן בעיקר על הקושי למרוח ג'ל על שיערו. אלא שגם שאהין יחסר מאוד, והיעדרותו קריטית עבור הקבוצה של יורגן קלופ, שעדיין מתקשה להסתגל לחיים ללא הגאון הטורקי. שאהין היה היחיד שעזב את דורטמונד בקיץ כשהגשים את חלומו להצטרף לריאל מדריד, ומציאת יורש הפכה למשימה קשה במיוחד. אילקאי גונדוגאן, גרמני-טורקי שנרכש מנירנברג כדי למלא את המשבצת הבעייתית, אכזב וירד לספסל, והמפתחות הופקדו לזמן מה ברגליו של סבסטיאן קל. אסור חלילה לזלזל בקל, קשר חכם ואלגנטי שנכלל בסגל גרמניה בשני מונדיאלים, אבל הפציעות הרסו את הקריירה שלו. הוא כמעט ולא ראה דשא בשתי העונות הקודמות, וכיום פוגם משחקו האיטי והמהוסס בקצב של דורטמונד.

קלופ יודע זאת היטב, ובשבועות האחרונים נזרק למערכה האיש שעשוי לפתוח את הבעיה לשנים ארוכות. נא להכיר את מוריץ לייטנר בן ה-18, עוד כישרון ענק מפס היצור של הכדורגל הגרמני. דורטמונד החתימה אותו בינואר, השאילה לחצי שנה לאאוגסבורג וזו עונתו הראשונה בליגה הבכירה. משחק הבכורה של לייטנר בהרכב הפותח היה בליגת האלופות מול אולימפיאקוס, והוא נבחר למצטיין במגרש בניצחון 0:1. כעבור מספר ימים הוא פתח גם בליגה, והרשים ב-1:5 המוחץ על וולפסבורג, במהלכו חזר קגאווה לכושר שיא.

קלופ בנה את דורטמונד סביב שחקנים צעירים. הוא זורק אותם למים העמוקים בלי פחד, ודי להזכיר כי מריו גצה, שחקן מפתח בעונת האליפות, מבוגר מלייטנר בחצי שנה בלבד. האם יהיה למאמן אומץ לשלוח הילד בהרכב באצטדיונה של מובילת הטבלה? סביר להניח שהתשובה חיובית, מה גם שהבחור מכיר את הסביבה היטב. לייטנר נולד בבירת בווארית, אהד תמיד את מינכן 1860, התקבל לאקדמיה שלה בגיל 5 ועשה בה את כל הדרך למעלה עד לפני פחות משנה. מבחינתו, מדובר בדרבי לכל דבר, וזו הבמה המושלמת להצהיר קבל עם ועדה על היותו מועמד נוסף, המי-יודע-כמה במספר, לסגל הגרמני במונדיאל 2014.

מוריץ לייטנר שחקן דורטמונד. Friedemann Vogel, GettyImages
האם יהיה לקלופ אומץ לשלוח אותו למרכז הבמה דווקא מול באיירן? נראה בשבת. מוריץ לייטנר/GettyImages, Friedemann Vogel

אהובתו של היגואין (ולנסיה – ריאל מדריד, שבת, 23.00, ספורט5 ו-HD)

איך שלא תסתכלו על זה, ולנסיה היא התקווה האחרונה של הליגה הספרדית. רק היא מסוגלת על הנייר לשבור את ההגמוניה של ברצלונה וריאל מדריד, ובשבת יוכרע אם היא יכולה לעשות זאת גם על המגרש. אחרי תיקו 2:2 מכובד מול הקטלונים בתחילת העונה, בו הובילו העטלפים פעמיים והיו אולי אף ראויים לניצחון, בא המבחן מול הבלאנקוס, כאשר הפער בין השתיים בצמרת עומד על ארבע נקודות בלבד. הפסד של ולנסיה יגדיל אותו לשבע, ואפשר לומר יפה שלום לשאיפות האליפות, אם היו כאלה. במקרה של ניצחון ביתי, האשליה תמשיך ללוות אותנו עוד כמה שבועות לפחות, ומי יודע – אולי אפילו תהפוך למציאות.

ולנסיה היא האלופה הבלתי מעורערת של הליגה הספרדית "השניה" – זו שאחרי צמד הגדולות. בשתי העונות האחרונות היא סיימה במקום השלישי, וצברה בהן אותו מספר נקודות (71). ב-2010 זה הספיק כדי שהפער מהמקום השני יעמוד על 25 נקודות, ב-2011 הוא הצטמק ל-21 "בלבד". באופן סמלי למדי, הפסידה ולנסיה את כל משחקיה מול ריאל בעונות אלה, וספגה בהם 13 שערים. שיא ההשפלה הגיע בשלהי העונה שעברה, כאשר ז'וזה מוריניו העלה במסטאיה הרכב משני. היה זה בעיצומה של סדרת הקלאסיקו מול ברצלונה. תיקו בליגה חיסל את סיכויי האליפות של ריאל, ניצחון בהארכה בגמר הגביע סחט את שחקניה עד תום, ולפניהם היו שני המפגשים נגד בארסה בחצי-גמר ליגת האלופות. לכן קיבלו שחקנים רבים מנוחה, ובכל זאת עלתה ריאל ל-0:5 כבר בתחילת המחצית השנייה בדרך ל-3:6. זו הייתה החותמת הרשמית על כישלונה של הליגה לייצר אלטרנטיבה רלוונטית. כמו שאומרים, לא כוחות.

גונסאלו היגואין, שחזר באותו משחק מפציעה, הבקיע שלושער וזה ממש לא מקרי. פיפיטה מת על המפגשים מול ולנסיה. הוא השתתף בשישה משחקים מול העטלפים בקריירה, ורק באחד מהם לא הצליח למצוא את הרשת. מאזנו נגדם עומד על שבעה כיבושים, כלומר ממוצע של יותר משער למשחק. אם ניקח בחשבון את העובדה שהעונה יש לו 11 כיבושים ב-11 משחקי ליגה (ובאופן ביזארי זה מספיק רק למקום שני ברשימת כובשי ריאל), ולנסיה יודעת מה עלול לקרות לה.

גונסאלו היגואין שחקן ריאל מדריד. רויטרס
עם ממוצע של יותר משער למשחק מול ולנסיה, אל תתפלאו אם גם בשבת תמצאו אותו בפוזה הזו. היגואין/רויטרס

רוצה מכות? (נאפולי – לאציו, שבת, 21.45, 5+)

"לא אתן לך מכות רק כי אתה זקן", אמר ב-8 במרץ 2009 נשיא נאפולי, אאורליו דה-לאורנטיס, למאמן הוותיק אדי רייה. כדי לקבל את הפרופורציות האמיתיות של החרפה, חייבים לזכור כי רייה מונה לתפקידו כאשר נאפולי הייתה עדיין בליגה השלישית. הוא הצעיד אותה לשתי עליות רצופות, השיג תוצאות נהדרות וסייע לאסקיאל לאבצי ומארק האמשיק להפוך לכוכבים. בשלב מסוים פיתח דה-לאורנטיס תיאבון לא בריא, וכאשר חוותה נאפולי משבר קטן בתחילת 2009, תוך שהיא לא מצליחה לנצח במשך חודשיים, הנשיא איבד את העשתונות. "לא אכה אותך, אבל אפטר אותך", הוא הטיח בריאה אחרי הפסד ביתי 2:0 ללאציו, ומינה במקומו את רוברטו דונאדוני שהרס מהר מאוד את הקבוצה שבנה קודמו.

לדה-לאורנטיס היה מזל גדול הרבה יותר, כאשר העיף את דונאדוני והזעיק במקומו את ואלטר מאצארי. מחדליו של דונאדוני תוקנו, והנאפוליטנים, שהעפילו לליגת האלופות לראשונה בתולדותיהם, חולמים שוב על סקודטו. בינתיים חתם רייה בלאציו – אותה לאציו שהביאה לפיטוריו בדרום. הוא אמנם חגג לא מכבר את יום הולדתו ה-66, אבל חדוות המשחק שלו ממש לא נעלמה. את העונה שעברה פתחה לאציו נהדר, וכך עשתה גם העונה. כעת מגיע רייה לביקור אצל דה-לאורנטיס כשהוא הרחק מעליו בטבלה, ועוד עם רקורד חוץ פנומנלי של ארבעה ניצחונות רצופים ותיקו בודד. לאציו לא הפסידה מאז המחזור השני, ואם סדרת ההצלחות שלה תמשיך מי יודע מה עלול לקרות בסוף השבוע למאצארי? הרי הוא, בניגוד לרייה, עדיין צעיר.

אדי רייה מאמן לאציו. רויטרס
זו ההזדמנות לסגור חשבון עם נשיא נאפולי. אדי רייה/רויטרס

יהיה 0:2, אבל למי? (צ'לסי – ליברפול, ראשון, 18.00, ספורט1 ו-HD)

כאשר מנתחים מראש את המשחקים, בדרך כלל שוכחים לבדוק את זהותו של השופט, וזו טעות. לאיש עם המשרוקית יש השפעה עצומה על ההתרחשויות, קל וחומר כאשר מדובר בשלפן כמו מרטין אטקינסון. שימו לב – שתי התוצאות הטובות ביותר של ליברפול העונה הושגו במשחקיו של אטקינסון. שניהם הסתיימו בניצחונות חוץ גדולים בתוצאה 0:2 – תחילה על ארסנל, ולאחר מכן בגודיסון פארק מול אברטון. בשני המקרים כבש לואיס סוארס את השער השני. בשני המקרים נשלף כרטיס אדום ליריבה של ליברפול – עמנואל פרימפונג של התותחנים וג'ק רודוול מהיריבה העירונית בכחול.

מצד שני, גם צ'לסי צריכה להיות מאושרת מהמינוי. כאשר שפט אותה אטקינסון לאחרונה, היא ניצחה בעונה שעברה את מנצ'סטר יונייטד 1:2, מפנדל שנוי במחלוקת על יורי ז'ירקוב, בעוד נמאניה וידיץ' הורחק. למעשה, צ'לסי תמיד ניצחה בסטמפורד-ברידג' עם שופט ספציפי זה מאז 2007. באופן משעשע, במהלך תקופה זו שפט אטקינסון פעמיים במשחקיה הביתיים נגד ליברפול, ובשני המקרים ניצחו הכחולים 0:2.

אז אתם יכולים לבחור בסטטיסטיקה שמוצאת חן בעיניכם, אבל עושה רושם שתוצאה 0:2 מובטחת. טוב, אל תקחו את זה ברצינות. הכי חשוב שלא הזכרנו במילה את פרננדו טורס.

פרננדו טורס, צ'לסי, נאבק בשחקן ליברפול דניאל אגר. רויטרס
אי אפשר לומר שמישהו יקופח פה. פרננדו טורס נאבק בדניאל אגר במפגש אשתקד/רויטרס

הקרב על דעת הקהל (קלאב ברוז' – סרקל ברוז', ראשון, 21.30)

כריסטוף דאום בן ה-58 הוא מאמן מנוסה מספיק כדי להבין את גודל האתגר. הוא הגיע לברוז' על מנת להחליף אדם אהוד במיוחד ביציעים, שפוטר בניגוד מוחלט לדעת הקהל. במשאלים שנערכו באינטרנט אחרי הדחתו אדרי קוסטר מיד אחרי ההפסד הדרמטי 5:4 לגנק בסוף אוקטובר הצביעו כמעט 80 אחוזים מהגולשים נגד ההחלטה. בראיון שקיים לאחרונה התלונן קוסטר על חוסר ההגינות כלפיו: "המנהלים עברו לידי כאילו אני מצורע", ולא שכח לשלוח ברכה אחרונה למעריציו: "אוהדי ברוז' הם הטובים ביותר שראיתי בחיי". עם המאמן הזמני הפסידה ברוז' בקרב עקרוני מאוד לסטנדרד ליאז', והיא מתכוננת לדרבי כאשר היריבה העירונית הצנועה מקדימה אותה בארבע נקודות שלמות. מבחינת דאום, שאימן במהלך הקריירה בשתי מדינות זרות בלבד – טורקיה ואוסטריה, הבכורה לא יכולה להיות תובענית יותר.

חלוקת הכוחות בעיר הציורית במערב בליגה מזכירה קצת את הבדיחה על שני חייטים שפתחו עסקים באותו רחוב. אחד כתב בחלון הראווה: "החייט הטוב בעולם", ואילו השני הסתפק בכרזה: "החייט הטוב ברחוב". בעוד קלאב ברוז' היא הקבוצה הפופולרית באזור כולו, עם מסורת של הצלחות מפוארות גם בזירה האירופית, הרי שסרקל ברוז' רואה עצמה כנציגה האמיתית של העיר. כעת יש לה הזדמנות לנצל את המשבר בשורות היריבה כדי לבסס את מעמדה בצמרת על חשבונה. דאום זקוק לניצחון כמו אויר לנשימה, ויידע להעריך את השחקנים שיביאו לו אותו. זו ההזדמנות האידיאלית לעשות רושם ראשוני חיובי, וליאור רפאלוב חייב לזכור זאת אם יעלה על כר הדשא.

מאמן איינטרכט פרנקפורט כריסטוף דאום. רויטרס
נכנס לסיטואציה לא פשוטה. כריסטוף דאום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully