וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחה לאידסון: על ההתאקלמות של צ'אק אידסון בברצלונה

16.11.2011 / 14:26

המנהיגות הנדירה, המעמד המיוחד. צ'אק אידסון פורח בברצלונה והופך אותה, בין היתר, לקבוצה טובה יותר מהעונה שעברה, אולי אפילו החזקה באירופה

יום ראשון האחרון. ולנסיה מארחת את ברצלונה במסגרת הליגה הספרדית, למבחן הראשון והקשה ביותר של הקטאלנים עד כה בזירה המקומית. במהלך המחצית השנייה פותחת ברצלונה פער דו ספרתי ומשתיקה את הקהל הרועש, לכן מחליט מאמן בארסה צ'אבי פסקואל להעניק לצ'אק אידסון דקות מנוחה. או אז אירע אירוע שעשוי להמחיש באופן סימבולי את מעמדו ההולך ומתחזק של אידסון בקבוצתו: במהלך הרבע האחרון, ולנסיה העיקשת חוזרת למשחק ואקס מכבי תל אביב מוקפץ מהספסל כדי להחליף את פיט מייקל המוערך. כשתי דקות לסיום ובמצב של נקודה יתרון לטובת ברצלונה, פסקואל מחליט להוציא גם את המלך הבלתי מעורער של הבלאוגראנה, הלוא הוא חואן קרלוס נבארו.

צ'אק אידסון שחקן ברצלונה. GettyImages
הבעת אמון כזו באידסון, ובשלב כה מוקדם של העונה, אינה דבר של מה בכך. צ'אק אידסון/GettyImages

בהתקפות הבאות הכדור, וגורל המשחק כולו מופקדים בידי אידסון. הסמול פורוורד מנצל את הרגע הנדיר ומכריע לבדו את המשחק. הוא סוחט שלוש עבירות, קולע את ארבע הנקודות האחרונות של ברצלונה ומעניק לקטאלנים ניצחון חוץ יקר.

ברור שהבעת אמון שכזו באידסון, ובשלב כה מוקדם של העונה, אינה דבר של מה בכך. אחרי הכול, מדובר בקבוצה שרצה מספר שנים וכוכבה הגדול מקבל את הכדור ברגעי הכרעה באופן רפלקסיבי כמעט. אמנם ההיררכיה הקבועה של ברצלונה, בה בכל תסריט נבארו הוא ראש וראשון, תישמר ולא תשתנה בזכות אידסון, אך יש בה כדי להצביע על הכבוד שרוחש צ'אבי פסקואל לאמריקאי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

המעבר

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. קובי אליהו, קובי אליהו
"נוצר מצב שבגלל גודל הסכומים שהוא הולך לקבל, שגדולים פי כמה ממה שיכולנו להציע לו, מה שאפשר זה רק לברך ולאחל לו בהצלחה". דיוויד בלאט/קובי אליהו, קובי אליהו

עזיבתו של אידסון את מכבי תל אביב הייתה משהו שראשי הצהובים ניסו למנוע הרבה לפני הקיץ החולף. הצהובים, שכבר שילמו יותר מדי פעמים את מחיר ההצלחה עם נדידת שחקנים לכסף גדול יותר, החלו לנהל עם אידסון שיחות ומגעים להארכת החוזה עוד במהלך העונה שעברה. בעצת סוכנו שהריח את השטח, החליט אידסון לחכות לסיום העונה בטרם יתקבלו החלטות.

לדיוויד בלאט היה די ברור שאידסון לא יישאר בצהוב. "ידעתי שאידסון יעזוב. נוצר מצב שבגלל גודל הסכומים שהוא הולך לקבל, שגדולים פי כמה ממה שיכולנו להציע לו, מה שאפשר זה רק לברך ולאחל לו בהצלחה", אמר המאמן לוואלה! ספורט בחודש יוני.

מספרים כי במהלך הפיינל פור בברצלונה גמלה בליבו של אידסון ההחלטה לשחק עבור הקבוצה המקומית. זו לא רק ההצעה המפתה במיוחד לחוזה לשנתיים בשכר משוער של 1.4 מיליון יורו לעונה, אלא גם העובדה שמדובר במטרופולין גדול ושוקק חיים, כזה שיאפשר לאשתו וילדיו אפשרות ליהנות ולהישאר מרוצים גם כן. "כשהסוכן שלי בא אליי עם ההצעה של ברצלונה, כבר היה קל מאוד להגיד כן", השתפך אידסון בראיון ל"אל מונדו דפורטיבו". "אמנם הייתי צריך לעזוב מועדון נהדר כמו מכבי תל אביב, אבל ברצלונה זו קבוצה שכל שחקן היה רוצה לשחק בה. גם העיר עצמה היא אחד המקומות הכי יפים שהייתי בהם. זה מקום מצוין לגדל בו ילדים ולצמוח כמשפחה, יש כאן את כל מה שצריך". גם העובדה שגופייה מספר 13, אותה נוהג אידסון ללבוש לאורך כל הקריירה, נתפסה כבר על ידי קוסטה פרוביץ' לא העיבה על שמחתו של האמריקאי, שמופיע העונה עם אותו מספר, רק בשיכול ספרות: 31.

עבור הבלאוגראנה, אידסון היה שחקן אותו סימנו בצוות המקצועי כמטרה מרכזית והחתמה ראשונה במעלה. ואכן, אידסון היה להחתמה הראשונה של הקטאלנים בקיץ, והוצג בקבוצה, לשם האנקדוטה, ביום בו הודיעה הקבוצה על שחרורם של שני אקסים צהובים נוספים - אלן אנדרסון וטרנס מוריס.

אידסון הוא החתמה אופיינית לברצלונה של הגלגול הנוכחי. הקטאלנים נוהגים להחתים בשנים האחרונות שחקנים עם אופי קבוצתי שישתלבו במארג שנרקם עם חלקים גדולים מהסגל במשך מספר שנים. בנוסף, אידסון מגיע כשחקן יורוליג מוכח ובגיל המתאים, עוד עניין עליו משתדלים להקפיד בברצלונה הנוכחית. גם המנהל המקצועי ושחקן העבר צ'יצי'י קראוס מסכים כי "אידסון מתאים לפילוסופיה שלנו".

ההתאקלמות

חואן קרלוס נבארו (שמאל) שחקן ברצלונה מול סופוקליס שחורציאניטיס שחקן אולימפיאקוס. רויטרס
"אידסון יכול לשחק בעמדה של מייקל, בעמדה של נבארו, ואפילו בעמדה של הוארטס הרכז אם צריך". נבארו/רויטרס

המטרה העיקרית בהבאתו הייתה בראש ובראשונה למלא את החור בעמדת הסמול פורוורד, שנוצר לאור אי הבהירות בנוגע לכושרו של פיט מייקל. מייקל בן ה-33, שחזר העונה מהיעדרות ארוכה במיוחד בשל פציעה, גם כך עבר את הגיל האידיאלי, ואידסון אמור לתפוס את מקומו כסמול פורוורד הדומיננטי בקבוצה.

אלמנט נוסף ולא פחות חשוב בהבאתו הוא הגיוון של אידסון והיכולת שלו לשחק במספר עמדות, שמעניק לפסקואל גמישות בקו האחורי שלא הייתה קיימת בעבר. אשתקד וגם בעונה הנוכחית אף לא אחד משחקני הקו האחורי של ברצלונה יכלו לתפקד כראוי במספר עמדות. החל ברכזים סאדה והוארטס, דרך מייקל וכלה בנבארו, לא יכול היה פסקואל לגוון את ההרכבים, שהיו כולם למעשה צפויים מראש עבור היריבה. "במהלך ההכנה לעונה, כשרוב שחקני הסגל עוד לא הגיעו מהנבחרות, אידסון נדרש לשחק בכל מיני עמדות במגרש", מספר העיתונאי הספרדי נאצ'ו מנדזה. "הוא שיחק למעשה בכל העמדות, אפילו בעמדת הסנטר לכמה דקות, ועשה גם את זה לא רע. זה בדיוק האקסטרה שמצפים ממנו לתת. אידסון יכול לשחק בעמדה של מייקל, בעמדה של נבארו, ואפילו בעמדה של הוארטס הרכז אם צריך".

עד כה, מסלול ההתאקלמות של אידסון בברצלונה נראה מהיר במיוחד. בעוד שבתל אביב רק בעונה השנייה הגיע להכרה ולמיצוי יכולותיו, בקטאלוניה מרוצים למדי מהרכש החדש כבר עכשיו. "אידסון הגיע לברצלונה כשחקן מוכח, זה מצב שונה מהתקופה בה הגיע לתל אביב כשחקן מקבוצה קטנה יותר", עומד על ההבדלים ג'ון דה לה פרסה מהאתר "סולובאסקט". "בנוסף, מאידסון לא מצפים להיות סקורר גדול, ולכן יש לו פחות הזדמנויות לייצר לעצמו מצבים בהתקפה מאשר במכבי. מצפים ממנו לתרומה גם באספקטים אחרים, ואת זה הוא עושה מצוין עד עכשיו".

המספרים של אידסון מצביעים על השתלבותו המהירה בקבוצה. ממוצעיו של אידסון ביורוליג עומדים על 10.8 נקודות, 4.8 ריבאונדים ו-3 אסיסטים ב-22 דקות לערב. בשבוע שעבר אירחה בארסה את סיינה במבחן משמעותי ראשון עבורה, וידו של אידסון הייתה בכול, עם 22 נקודות, 6 ריבאונדים, 4 אסיסטים ו-34 נקודות מדד. התצוגה מול סיינה לא חמקה מעיניה של התקשורת הספרדית. באתר הרשמי של ברצלונה נכתב כי "אידסון הוכיח שוב שהוא החבילה השלמה", וב"אס" הוקדש לו מאמר המהלל אותו ונכתב בו כי "לברצלונה יש כוכב חדש, מישהו לסמוך עליו כשנבארו לא במיטבו. בדיוק בשביל משחקים כאלו הוחתם צ'אק אידסון".

"צ'אבי פסקואל מאוד מרוצה מאידסון, ואמר לתקשורת כאן שאידסון הבין וקיבל את התפקיד שלו בדרך הטובה ביותר שיכולה להיות. גם אם מייקל יחזור לכושר הרגיל שלו, אידסון ימשיך לקבל מפסקואל קרדיט", פוסק נאצ'ו מנדזה. פלא שאידסון בן ה-30 כבר מצהיר בתקשורת הספרדית כי "ברצלונה תהיה בהחלט מקום נהדר להיות בו עד הפרישה"?

הקבוצה

שחקן קאחה לבוראל מרסליניו הוארטס. רויטרס
מלבד אידסון, החתמה לא פחות חשובה הייתה זו של הרכז הברזילאי הוארטס מקאחה לבוראל, שלצד היותו מנהל משחק מצוין, מהווה גם איום התקפי אמין, בניגוד לויקטור סאדה וריקי רוביו שעזב. הוארטס/רויטרס

אידסון הוא רק נדבך אחד בברצלונה של העונה הנוכחית. ברצלונה, שספגה מהלומה קשה אשתקד בסדרת רבע הגמר (שהייתה אחת האיכותיות בתולדות היורוליג) מול פנאתינאייקוס, לא הגיבה בשידוד מערכות ושמרה על הקאדר הקיים. היא החתימה מחדש את ואסקס, נ'דונג, לורבק ומייקל, וביצעה החתמות ספורות. גם ההתנהלות למול השביתה ב-NBA, מבליטה את הקו השפוי שמנהיגים צ'יצ'י קראוס והצוות המקצועי בבארסה בשנים האחרונות. בעוד שרוב קבוצות היורוליג החתימו שחקנים אגב השביתה, בברסה לא ששו אלי כוכב NBA, למרות שכוכבים ספרדים גדולים יכלו לנחות אצלה. חלקם אף נחתו ביריבה הגדולה ריאל מדריד. "לבארסה יש פרויקט שהולך כבר מספר שנים אחורה, ויציבות היא אחד מהמרכיבים החשובים בפרויקט הזה, אם לא החשוב שבהם", מסביר דה לה פרסה. "בארסה לא מוכנה להחתים שחקנים שלא לעונה מלאה, ועדיין היא נראית כרגע אחת משלוש הקבוצות הטובות ביורוליג".

אחד הלקחים של ברצלונה מהסדרה ההיא מול היוונים, אז הגנה פאו בהגנת בוקס-אנד-וואן על נבארו ושיבשה לחלוטין את ההתקפה הקטלאנית, הייתה שיש להפחית את התלות ההתקפית בגארד המצטיין "לה בומבה". לכן, מלבד אידסון, החתמה לא פחות חשובה הייתה זו של הרכז הברזילאי הוארטס מקאחה לבוראל, שלצד היותו מנהל משחק מצוין, מהווה גם איום התקפי אמין, בניגוד לויקטור סאדה וריקי רוביו שעזב. הלקח שלמדה מתבטא היטב בחלוקת הנקודות הקבוצתית: אם בעונה שעברה קלע רק שחקן אחד בספרות כפולות בממוצע בנוסף לנבארו, הרי שהעונה ישנם ארבעה כאלו.

באופן כללי, בארסה נראית העונה כמי שמשתדלת לשחק כדורסל מהיר והתקפי יותר. היא מוליכה את היורוליג עם ממוצע של כמעט 90 נקודות למשחק, זאת לעומת ממוצע של 76 נקודות אשתקד. אחוזי הקליעה המדהימים של בארסה לשתי הנקודות (66%) מצביעים על התקפה שוטפת במיוחד. נראה שכלל השחקנים נהנים בהתקפה מכמות הכישרון שיש לקבוצה בכל עמדה. אידסון, לדוגמה, מעמיד את אחוזי הקליעה הטובים ביותר לאורך כל הקריירה עם 58% משתיים ו-50% משלוש.

מאמנה של קאזאן, ייבגני פאשוטין שהרגיש את נחת זרועה של בארסה כבר העונה, שפע מחמאות דווקא להגנה שלה. "יש לברצלונה את אחת מקבוצות ההגנה הטובות ביורוליג. הם עוזרים אחד לשני בצורה מעולה ושחקני הפנים שלה שולטים בכל מה שקורה מתחת לסל" כתב בבלוג שלו באתר היורוליג. "הם מכריחים אותך לתקוף מבחוץ ולא בחדירות, ולכן אתה צריך לבוא מוכן מאוד להגנה שלה".

"ברצלונה טובה יותר מהעונה שעברה. יש לה יותר אופציות התקפיות, וכמעט כל השחקנים נראים לפחות עד כה בכושר פשוט מעולה", אומר ג'ון דה לה פרסה. במקרה והשביתה ב-NBA תסתיים, נראה שלאף אחד לא יהיה ספק מיהי הפייבוריטית לזכייה. לפחות על הנייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully