וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחקן הכי טוב בליגה. אבל

15.11.2011 / 14:03

כל מי ששיחק עם בריאן רנדל הגיע למסקנה בכותרת. אבל האם התלות של עודד קטש והפועל ירושלים בו לא הורסת?

לאחר ששקע במערבולת של הפסדים ותקריות באימונים, השיג סוף סוף עודד קטש את הניצחון שהיה כה קריטי להמשך העונה שלו בהפועל ירושלים. את מנת החסד הזו סיפקה לו נתניה, וקטש, אחוז הקלה, מיהר לגשת להנהלת ירושלים עם 'אמרתי לכם': "תראו את ההבדל כאשר רנדל נמצא", אמר מיד בתום המשחק.

שחקן הפועל ירושלים בריאן רנדל. מגד גוזני
כשהוא על המגרש זה נראה אחרת. בריאן רנדל/מגד גוזני

קטש מיומן מאוד עם הזמירות האלה. "עם רנדל זה ייראה אחרת, חכו שרנדל יחזור מהפציעה", הוא מבטיח אחרי כל הפסד של ירושלים – ולא חסרו כאלה בשנתיים האחרונות. אך ההבטחה הגדולה של רנדל התנפצה שוב ושוב בגלל פציעות.

יובהר מיד: אין ספק שבריאן רנדל (26, 2.03) הוא שחקן איכותי ומשמעותי לכל הדעות. אלא שלא בטוח שהגישה המשיחית הזו טובה לו וטוב לירושלים. בשתי העונות האחרונות עבר רנדל פציעות לא קלות שבגינן הוא עלול להיות מו?עד לפציעה חוזרת, ויש האומרים שלמרות שהשחקן החלים – הן הותירו בו צלקות.

האם התלות הזו לא מסוכנת, הגם שמדובר באחד השחקנים הטובים בארץ? האם זה עושה לו עוול? "רנדל לא מביא אגו כי בירושלים יש הרבה אגו", מנתח מאמן בכיר בליגה העל. "רנדל מביא איתו ערכים שחסרים בירושלים. העובדה שירושלים מבוססת על זה כל כך, והגנתית ככה היא נבנתה, היא טעות. התוצאה היא שהקבוצה משדרת מצוקה כאשר רנדל לא נמצא. השחקן צריך להיות חשוב, אך במקביל צריך לדעת להסתדר בלעדיו. זה שילוב של בנייה לא נכונה, ויותר מכך - גישה לא נכונה שמשדר הצוות המקצועי".

עודד קטש מאמן הפועל ירושלים. קובי אליהו
הביקורת על קטש: "צריך להסתדר בלעדיו. התלות בו היא גישה לא נכונה של הצוות המקצועי"/קובי אליהו

אכפתי, מלנכולי, נדיר

קטש ביטא את תמיכתו ואהבתו לרנדל עוד בטרם חתם הפורוורד בקבוצה. למעשה, קטש גייס את השחקן עוד לפני שהוא עצמו מו?נה למאמן הקבוצה. בפגישת הנהלה לפני שנתיים, רגע לפני שקטש נכנס לנעלי המאמן, הוא הצהיר באוזניו של יו"ר הקבוצה, דני קליין: "אני רוצה להביא את בריאן רנדל לקבוצה ואשכנע אותו להגיע".

לא רק קטש מתפעל ממידותיו של רנדל – האישיות והמקצועיות כאחד. כל מי ששואלים אותו לגבי רנדל אומר כי מדובר בשחקן נדיר, על המגרש ומחוצה לו. גם ראשי הפועל מודעים לכך, ולראיה: אף כי לירושלים הייתה אופציית יציאה על השחקן, רנדל היה מהבודדים שהמשך דרכו בקבוצה היה בטוח, חרף שידוד המערכות הנמרץ שבוצע שם בקיץ.

ליאור חכמון, ששיחק בירושלים בעונה שעברה ושיתף פעולה עם רנדל, מספק עדות אופי טיפוסית: "הוא נותן הרבה מעבר. הוא שחקן איכותי ומשמעותי מאוד, מעבר לקלישאה". גורם בהפועל ירושלים מספר על שחקן "אינטליגנט להחריד. שחקן שממצה 150 אחוז מהיכולת. אכפתי מאוד, לעתים מלנכולי, שלוקח הפסדים מאוד מאוד קשה- ממש הולך לאחר הפסד עם הראש למטה".

אורי קוקיה שחקן הפועל ירושלים זורק מול ליאור חכמון שחקן הפועל ירושלים. קובי אליהו
רנדל נותן הרבה מעבר ליכולות משחק. ליאור חכמון/קובי אליהו

במהלך ההפסד הביתי לאשקלון, למשל, פנה מישהו אל רנדל ושאל אותו איך הוא מרגיש. 'איך אתה חושב שאני מרגיש כשאנחנו נראים כך?!', ענה רנדל בטון נסער ביותר. את השחקנים זה קונה. גוני יזרעאלי, עמיתו של רנדל במלחה: "הדבר הכי חשוב בו שהוא בן אדם. הוא יעזור לכל מי שצריך, הוא ירים אותך, יפרגן לך ויכניס אותך למשחק או סתם באימון. הוא תמיד יידע לתת עצה טובה. נכון שהוא שקט ולא הדברן הכי גדול, אבל כשהוא צריך לדבר תמיד הוא מנסה להרים ולעודד את כולם: 'קדימה, תתחילו לעבוד יותר קשה', או יגיד 'מה קורה אחי, הכל בסדר'?. הוא יכול לסיים משחק בנקודה, ועדיין לעשות דברים על המגרש שיהפכו אותו לשחקן הכי טוב. הוא השחקן הכי טוב בישראל".

ליאור חכמון סבור אף הוא שרנדל הוא "השחקן הטוב בארץ. הוא נותן את השקט הנפשי לשחקנים על המגרש. הוא מהווה נדבך משמעותי מאוד בהגנה של הקבוצה. הוא יכול לשמור על הגארדים מצוין, וגם על גבוהים זה מאוד עוזר". הקפטן אורי קוקיה:"רנדל מקנה הרבה ביטחון גם לעודד וגם לקבוצה. יש לו נוכחות על המגרש, חוסם וריבאונדר. מהשומרים הטובים ביותר בליגה".

את מתקפת המחמאות הזו בנושא 'מה רנדל מביא אל המגרש' אפשר לסכם בשתי מילים: גיבוי ושדרוג. יזרעאלי מפרט: "רנדל מביא למגרש שקט נפשי, ואם תטעה הוא יחפה עליך. אם תצטרך איזה סל גדול או צעד גדול בהגנה, אז איתו. כמו עם כל השחקנים הגדולים – אתה מרגיש בטוח. זה כמו עם פארגו או פי-ג'י טאקר ששיחקתי איתם. זו הרגשה שקשה להסביר. גם אם היריבה מובילה בעשר, ברבע האחרון הוא יכול לעשות שינוי".

ראמל בראדלי שחקן מכבי אשדוד (שמאל) מול גוני יזרעאלי שחקן הפועל ירושלים. מגד גוזני
"עם רנדל תמיד מרגישים בטוח". גוני יזרעאלי/מגד גוזני

פצוע, מלנכולי, עקשן

נשמע מושלם. אך גם לאיכויות הפז של בריאן רנדל יש עקב אכילס. מדובר בעקב אכילס, תרתי משמע. רנדל סבל העונה מפציעה בכף רגלו שהשביתה אותו לחודש. וזה אחרי הפציעה בקרסול שהשביתה אותו בעונה שעברה לחודשיים.

הפעם, סבלנותה של ההנהלה פקעה כבר: לפני כשבועיים הודיעה הנהלת הפועל ירושלים לשחקן "תשחק מול אשקלון. הרופא אמר שאתה יכול להתאמן, הוא לא ראה שיש לך משהו. אז תתחיל להתאמן ותשתתף במשחק הקרוב מול אשקלון". אך רנדל חש שזה עדיין מוקדם לו. במצוקתו, הוא ניגש אל קטש – שאכן נחלץ לעזרתו חרף המתיחות בעקבות ההפסדים. קטש הבטיח לרנדל שהוא יתאמץ מאוד כדי לשכנע את ראשי הפועל לתת לרנדל שהות נוספת להתאושש, וסיכם עימו שיחזור למגרש שבוע אחר כך, למשחק מול נתניה. מה שנותן עוד דוגמה לקשר המיוחד מאוד ביניהם.

אורי קוקיה, שחקן שעבר בעצמו פציעה קשה בעונה שעברה וכיום קפטן הפועל ירושלים, מביע הזדהות: "אין ספק שהייתה לרנדל תקופה קשה. בתור אחד שמכיר את זה באופן אישי, הוא היה בחוץ אבל חשב איך הוא יכול לעזור לקבוצה ולהיות חלק מהקבוצה, במקביל לתהליך ההחלמה. בזמן פציעה משפיע עליך גם הקטע הגופני וגם הקטע המנטלי".

גם דיון דאוול, חברו הטוב של רנדל, סבור שרנדל ספר את הדקות עד לחזרתו למגרש: "הוא מאוד רוצה לשחק וההשבתה השפיעה עליו מנטלית".

אולם מאחורי הקלעים הביעו גורמים בקבוצה תרעומת על הפציעות של רנדל וזמן ההחלמה. מן הסתם, גם ההתבטאויות של קטש על חשיבותו של רנדל לא ממש סייעו לשחקן לקבל את ההבנה לצורך שלו בהתאוששות.

אורי קוקיה שחקן הפועל ירושלים. מגד גוזני
"בזמן פציעה משפיע לא רק הקטע הגופני, גם המנטאלי". קוקיה/מגד גוזני

מאוכזב, נכס, גיבוי

לאור השילוב הבלתי אפשרי בין איכויותיו של השחקן ופציעותיו המרובות - נשאלת השאלה: עד כמה ההשבתות הללו משפיעות על רנדל מקצועית? יזרעאלי מעיד: "לספורטאי פציעות זה דבר קשה ואין ספק שזה משפיע גם על רנדל. הוא כל כך אוהב את המשחק וכל כך אוהב להתאמן, אין אימון שהוא מתאמן פחות חזק או רציני. ככה הוא. יצא לנו לדבר כי גם הוא וגם אני עברנו פציעות קשות. אני יודע שאחרי נתניה כאב לו נורא", מספר יזרעאלי. "אני מקווה שיהיה לו יותר מזל מבחינת הפציעות כי זה מאוד משפיע עליו וקשה לו עם זה - בטח כאשר זו כבר שנה שנייה. הוא החמיץ תקופה ארוכה ומרגיש שהוא מאכזב אנשים או את עצמו. הרגעתי אותו ואמרתי לו שיחשוב על הבריאות שלו ומחכים לו, ושעכשיו הוא איתנו. זה מאוד חשוב לשחקן", מוסיף יזרעאלי.

שחקן נתניה ליאור חכמון, חושב ששווה לחכות לרנדל, למרות הכל: "יש לו גם רמת הגנה של יורוליג. רוב השנה שעברה הוא היה בחוץ והשנה וזה פגע בו אישית כשחקן. רואים את זה על המגרש". מולי קצורין טוען: "העובדות הן שרנדל סבל מפציעות בשנתיים האחרונות. אם הוא יהיה בריא והוא ישפר את הקליעה שלו הוא יכול גם לשחק ביורוליג . אבל הוא צריך לפתור את הבעיות הגופניות אם הוא רוצה להגיע לרמה יותר גבוהה כי פוטנציאל באמת יש לו".

עוד בנושא:

הפועל ירושלים ממשיכה להתאושש, ניצחה את אשדוד

לוק ג'קסון מקדיש את הניצחון לעודד קטש

ירושלים רוצה את רון סטיל

ליגת העל בוואלה! ספורט

מולי קצורין מאמן אלבה ברלין. Martin Rose, GettyImages
עוד קצת, ורנדל יוכל לשחק גם ביורוליג. קצורין/GettyImages, Martin Rose

בשנה שעברה, למרות שרנדל התאושש מהפציעה וחזר בכושר טוב, זה לא הספיק לירושלים לכלום. למה שזה יהיה שונה השנה, כשברקע מהדהדת שאלה לא פחות חשובה: האם ירושלים יכולה להתבסס על שחקן פצוע? גורמים בהפועל מתרעמים על הסתמכות היתר של קטש על רנדל: "יש חמישה שחקנים ואי אפשר להתבסס על שחקן אחד", זועם גורם במועדון. "טוב ככל שניראה איתו. זה לא הגיוני. גם במכבי תל אביב דורון פרקינס-שהיה שחקן משמעותי - סבל מפציעה- אבל הקבוצה לא התמוטטה מכך, אני רואה את זה כתירוץ. די מגוחך לשמוע כל פעם את קטש מייחל לשובו של רנדל בכל פעם שאנחנו מפסידים", אומר הגורם ומוסיף: "לקטש יש נטייה להיתלות בכל מי שהוא מכיר. הוא לא יודע לבחור שחקנים. זו טעות לשדר תלות מוחלטת בשחקן אחד".

מאמן בכיר בליגה סבור כי " לקטש קשה לבצע התאמות. קטש לא מבצע דברים מיוחדים בהגנה ולא מבצע את השינויים החיוניים כשרנדל לא על המגרש וזו טעות גדולה. במקום להשתמש באופן שונה בכלים שיש לו, כמו למשל כדיר ובורנאדו, הוא ממשיך עם הסיסטמה של הקבוצה. אבל בכדורסל צריך לעשות התאמות בהתאם למה שקורה בפועל", מנתח המאמן, שמוסיף כי אסור לקבוצה להסתמך בצורה קיצונית כל כך על שחקן שנוטה להיפצע. "היו לרנדל פציעות גם בקולג', רנדל לא בנוי לשחק שני משחקים בשבוע. ההצלחה הגדולה שלו בגליל היתה נעוצה בכך שהוא שיחק פעם בשבוע ונח רוב השבוע. הוא לא סופרמן, בגליל היו סביבו שחקנים כמו פארגו, שהוא אחד מהשחקנים הטובים ששיחקו באירופה בעונה שעברה. והיה לו צוות מסייע סביבו".

מולי קצורין סבור כי רנדל מתאים לשיטה של קטש: "רנדל בחילופים בהגנה הוא שחקן גבוה שמסוגל לשמור על שחקנים יותר נמוכים, כשרנדל איננו אז הוא חסר לקטש כי השחקנים האחרים עושים את זה פחות טוב, הוא גם עוזר לשחקנים אחרים בהגנה ששחקנים עושים פחות. בגלל זה כשרנדל איננו אז קטש מרגיש חסרון בקבוצה", מנתח קצורין. "כדיר ורנדל הם שחקנים שתלויים בשחקנים סביבם. בגליל שיחקו שחקנים מהרמה הגבוהה ביותר. לא כל כך בטוח שמה שהיה בגליל יתאים לירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully