וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, זה נגמר באובדן אליפות: לנציגות שלנו באירופה אסור לפשל עכשיו בליגה

6.11.2011 / 12:45

הקבוצות הישראליות בליגה האירופית חוזרות לליגת העל, ומי שזוכר מה שקרה להן לפני שבועיים יודע שיש כאן פוטנציאל הפתעה. מה המסר המשותף לחמש המפלות הגדולות בהיסטוריה? תחזרו לכותרת

שחקן עירוני קרית שמונה דושאן מאטוביץ' מול שחקן מכבי חיפה אייל משומר. אדריאן הרבשטיין
זוכרים את ההשפלה הזו של משומר ומכבי חיפה? אל תדאגו, היא עוד תופיע בהמשך הכתבה/אדריאן הרבשטיין

5. 8 בנומבבר 2004: מכבי תל אביב - מ.ס אשדוד 1:0

למכבי תל אביב יש רק זיכרון אחר חיובי מהביקור בליגת האלופות: הניצחון על אייאקס 1:2. מה שאנשים דווקא ששכחו הוא שמספר ימים אחר כך חיכה למכבי תל אביב משחק בית מול מ.ס אשדוד, משחק שהחזיר את הקבוצה למציאות. שער עצמי של מושיקו מישאלוב, הרחקה מוקדמת של ברוך דגו, שליטה אופטית במהלך המשחק – כל הסממנים המוכרים למפלה אחרי הישג באירופה. כולל, כמובן, הידרדרות בליגה, שבמקרה של מכבי תל אביב ההיא הייתה הרבה יותר חמורה.

בסיום המשחק נשאל ניר קלינגר, המאמן דאז, על ההתמודדות בשתי המסגרות: "זה משהו שאנחנו לומדים אותו וגם השחקנים צריכים להסתגל. בסך הכל גם עם עשרה שחקנים שלטנו במשחק". במכבי הפנו בסיום את ההאשמות לשופט המשחק, ולירן שטראובר פצח במונולוג: "היינו מצוינים והגיע לנו לנצח, אבל השופט שי שטרית הגיע עם התוצאה בכיס. אני רוצה להיזהר במילים, אבל דבר כזה לא ראיתי כל הקריירה שלי. הוא הרחיק את דגו בלי שייגע בשחקן, אפשר לחשוב איזה כסחן הוא, ממש יחיאל אבן צור החדש".

ומה אומר היום ברוך דגו, מי שהיה כוכב הניצחון נגד איאקס עם צמד שערים והורחק כבר בדקה ה-30 נגד אשדוד? "בסך הכל זה היה משחק של חוסר מזל. אולי עוד היינו עם הראש בניצחון על איאקס, אבל לא זלזלנו אלא פשוט היה חוסר מזל. הם הבקיעו משער עצמי שלנו ואחרי זה הרחיקו אותי סתם. כל המשחק רדפנו אחריהם ושלטנו, אבל לא הצלחנו לעשות כלום. אני קונה כל הזמן הפסד ליגה אחרי ניצחון על קבוצה כמו אייאקס".

מסקנה: אל תחשוב שמגיע לך רק בגלל ניצחון גדול באירופה.

ברוך דגו, מכבי תל אביב, חוגג ניצחון על אייאקס. Ariel Schalit, AP
האופוריה התחלפה בכרטיס אדום. ברוך דגו נגד אייאקס/AP, Ariel Schalit

4. 27 בנובמבר 2006: מ.ס. אשדוד - הפועל תל אביב 1:2

הפועל תל אביב נחתה באצטדיון הי"א במצב רוח מרומם לאחר שארבעה ימים קודם לכן חזרה עם ניצחון ענק של 2:4 על פאריז סן ז'רמן בפארק דה פראנס. כבר אחרי רבע שעה התוצאה היתה 0:2 לאשדוד, משערים של יניב עזרן ועצמי של שביט אלימלך. הפועל לא התפרקה יותר מזה, ידעה לעצור את המפולת ולצמצם ל-2:1, אבל לא הצליחה לגייס יותר כוחות מזה. האשדודים, אגב, התלוננו במהלך המשחק שיוסי אבוקסיס לא מוציא כדורים לחוץ כששחקנים שלהם נפצעים. "בפעם הראשונה שהם נפלו הוצאנו את הכדור, יצאנו למתפרצת ומישהו אחר נפל, אז מה הם משחקים אותה?", ענה אבוקסיס, אז עדיין שחקן. "שנוציא עוד פעם את הכדור? אי אפשר לעצור בכל פעם שהם ייפלו".

מאמן הקבוצה באותה עונה יצחק שום סיפר על אותו המשחק: "דווקא לא היה לזה קשר לחזרה מאירופה כי בסך הכל היינו טובים ושלטנו במשחק. אולי ברבע שעה הראשונה זה היה קשור לניצחון בפארק דה פרנס, אבל מהר מאוד השתלטנו על המשחק ודברים לא הלכו כמו שצריך. בפארק דה פרנס עשינו מהפך ופה דברים לא הסתדרו, אבל מבחינת כדורגל נתנו משחק מצוין ואשדוד בזבזו זמן ומנעו מהמשחק להיות שוטף כי היינו עדיפים".

מסקנה: אחרי תוצאה טובה באירופה, נסה לא לספוג ברבע השעה הראשונה של המשחק העוקב בליגה. בדרך כלל, זה מקור לצרות והזמן הנדרש להתאפס.

יוסי אבוקסיס. ברני ארדוב, אסור להשתמש
איבד את קור הרוח מרוב הנפילות של שחקני אשדוד. אבוקסיס/אסור להשתמש, ברני ארדוב

3. 23 באוקטובר 2011: מכבי חיפה-עירוני קרית שמונה 3:0

דווקא אחרי המשחק שבו כל מכבי חיפה התחברה והחידה של תחילת העונה התפוצצה על סטיאווה בוקרשט עם 0:5 אדיר, הכל פתאום התהפך. חיפה קיבלה בלק אאוט מוחלט והושפלה על ידי שלומי אזולאי ושמעון אבו-חצירא. אבל מה שנזכור יותר מכל מהמשחק הזה הם קריאות האוהדים בשמו של ראובן עטר והאמירה של המאמן אליו כוונו הקריאות, אלישע לוי, לפיה זו "פעם ראשונה שהוא מתבייש בקבוצה שלו".

אחד משחקני הקבוצה נזכר: "זה לא שלא רצינו או שלא היה לנו כח בגלל אירופה. יש לנו בעיות השנה ולוקח לנו קצת יותר זמן להתחבר. אבל בשום פנים ואופן אסור היה שניראה ככה. לא משנה מה הסיבות, למכבי חיפה אסור לה לשחק בצורה כזו. אנחנו מעל המועדונים האחרים בישראל, תקלות כאלה לא מקובלות".

מסקנה: גם ב-2011 קבוצות ישראליות לא יודעות לשלב בין הליגה לאירופה. אפילו אם לקבוצה הזו קוראים מכבי חיפה.

מאמן מכבי חיפה אלישע לוי לצד מאמן עירוני קרית שמונה רן בן שמעון. אדריאן הרבשטיין
התבייש בקבוצה שלו. אלישע לוי עם רן בן שמעון על הקווים/אדריאן הרבשטיין

2. 10 בדצמבר 2001: מכבי נתניה - הפועל תל אביב 0:3

עוד דוגמה נהדרת לניצחון ענק שמתפרק אחרי כמה ימים לרסיסים. הפועל תל אביב הגיעה למשחק בנתניה אחרי שעמדה באתגר הכי קשה שהיה לקבוצה ישראלית אי פעם - לנצח על השלג של מוסקבה את לוקומוטיב. האדומים ניצחו במוסקבה 0:1 ושמרו על היתרון השביר ממשחק הבית הראשון (1:2), בעזרת שער בלתי נשכח את מילאן אוסטרץ. מאות אוהדים הגיעו לקבל את הפועל תל אביב בשדה התעופה, אבל שכחו להזכיר לשחקנים שבתחילת השבוע יש להם משחק בנתניה: צמד של איציק זוהר ושער של אסי דומב הזכירו לאדומים שהם עדיין בשר ודם.

מי שהיה הברומטר של הפועל תל אביב באותה עונה, גאבור הולמאי, הבין כבר באותו המשחק בקופסא לאן הדברים הולכים: "לא היינו קבוצה גדולה, אבל היינו הקבוצה הכי חזקה מנטאלית שנתקלתי בה. דווקא בהפסד בנתניה הבנתי שהסגל שלנו לא כל כך ארוך ויהיה קשה לנו לסחוב את העונה הזאת אחרי שנגמור עם המשחקים באירופה. פתאום קלטתי שהעומס יעשה את שלו, וצדקתי. ככל שהעונה התקדמה ושיחקנו יותר ויותר, הקושי גבר. עובדה – למרות כל מה שעשינו באירופה, עדיין לא זכינו באליפות בארץ".

מסקנה: אחרי משחקים קשים במיוחד באירופה, רצוי לדעת לחלק כוחות בסגל ולהתכונן לנפילה פיזית גדולה מהמקובל.

1. 2 בנובמבר 2002- בית"ר ירושלים- מכבי חיפה 0:4

מכבי חיפה הגיעה באותו ערב לטדי באופוריה מטורפת, ארבעה ימים לאחר שהמועדון רשם את הניצחון הגדול בתולדותיו - 0:3 על מנצ'סטר יונייטד במסגרת ליגת האלופות. הרשתות בקפריסין (אליה הוגלו משחקי הבית בליגת האלופות בשל המצב הביטחוני) עדיין לא נרגעו מהפצצות של יניב קטן וריימונדאס ז'וטאוטאס ומהר מאוד חיפה הייתה צריכה להתייצב למשחק חוץ נגד קבוצת התחתית של בית"ר ירושלים בטדי. שחקני בית"ר חששו מהמשחק והכותרות שלפני דיברו על ההשפלה שבדרך. בפועל, בית"ר טרפה את הדשא, מכבי חיפה לא התעוררה מהחלום וצמד של קוביקה סייע לאחת הקבוצות הגרועות בליגה לנצח 0:4 את אחת הקבוצות הטובות שידע הכדורגל הישראלי.

ג'ובאני רוסו, שפתח בשני המשחקים של מכבי חיפה, זוכר היטב אותו הערב: "לא בא לנו טוב המשחק הזה. מהתחלת המשחק הרגשנו שבית"ר בטירוף ואנחנו עוד לא נרגענו ממנצ'סטר. נכון שאסור שתהיה ירידה, אבל כשמנצחים את מנצ'סטר יונייטד מותר. תשאל את יניב קטן אם הוא היה יכול באמת להתרכז אחרי שהוא כובש שער לחיבורים בניצחון 0:3 על מנצ'סטר יונייטד. בסך הכל מכבי חיפה יודעת להתמודד עם אירופה, אבל ניצחון על מנצ'סטר הוא באמת משהו מיוחד. אני מאמין שגם היום אם קבוצה ישראלית תנצח את מנצ'סטר יונייטד, ברצלונה, מילאן או ריאל מדריד ותשחק אחר כך שלושה ימים בליגה, יהיה לה קשה מאוד. זה עולם אחר".

אגב, במחזור הבא בית"ר הובסה על ידי עירוני ראשון לציון. נחשו באיזו תוצאה? יפה - 4:0.

מסקנה: ככל שהניצחון באירופה גדול יותר, כך הסיכוי למפלה בליגה גדול שבעתיים.

שחקן מכבי חיפה יניב קטן חוגג שער באולד טראפורד מול מנצ'סטר יונייטד 18.9.2002. Alex Livesey, GettyImages
רוסו: "יניב קטן יכול להתרכז אחרי שהוא כובש שער לחיבורים נגד מנצ'סטר יונייטד?". חיפה חוגגת מול השדים האדומים/GettyImages, Alex Livesey

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully