וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוריניו, אמרתם? סיכום ראשוני של תחילת עידן אנדרה וילאש בואש בצ'לסי

4.11.2011 / 15:30

אנדרה וילאש בואש בנה את צ'לסי שלו הכי רחוק מהעקרונות של מורו ורבו, אבל תחילת דרכו במועדון הפאר מלמדת שהוא הלך רחוק מדי ויצר מהר מדי ספקות לגבי יכולתו לשחזר את הישגי המיוחד

בוקר יום ראשון האחרון, עדיין תחת הלם ההפסד הכואב 5:3 לארסנל בסטמפורד ברידג', הגיעו שחקני צ'לסי למתחם האימונים בקובהאם, שם ציפתה להם הפתעה נוספת. "אכזבתם אותי, לא מילאתם אחר ההוראות", רתח אנדרה וילאש בואש, לפני ששלח את החבורה ההמומה בכחול ל-30 דקות של אימון סיזיפי במקום אימון השחרור המקובל. גם הכוכבים הגדולים, שהתעמתו לא פעם עם מאמני המועדון בשנים האחרונות, לא פצו פה כשראו איך לראשונה הג'נטלמן הפורטוגלי מאבד את שלוותו. גם הם הבינו: ירח הדבש הסתיים.

אנדרה וילאש בואש מאמן צ'לסי. רויטרס
כולם מבינים שירח הדבש הסתיים. אנדרה וילאש בואש, ומאחוריו ג'ון טרי ופרנק למפארד/רויטרס

עוד בנושא:

אברהם גרנט לא מתרשם עד כה מווילאש בואש

נשיא פורטו משוכנע: "וילאש בואש סובל מתסביך מוריניו"

וילאש בואש סלד מלכתחילה מההשוואות למוריניו

בגיל 34, אחרי עונה אחת מלאה בלבד כמאמן פורטו, זינק וילאש בואש המבטיח לאחת המשרות המלחיצות בכדורגל האירופי, במטרה לשחזר את ימיו בקבוצה של מורו ורבו, ז'וזה מוריניו, ואולי אף להאפיל עליו עם הגשמת חלומו הנשגב של הבעלים רומן אברמוביץ' – זכייה בליגת האלופות. וילאש בואש, בניגוד ליתר המאמנים שעבדו בצ'לסי בשנים האחרונות ולא רק בניסיון להתחמק מההשוואות הבלתי פוסקות, בחר בדרך שונה לגמרי מזו של מוריניו – גם מקצועית וגם תקשורתית.

הוא התקפי, לא מעורר אנטגוניזם ומנסה בכל יכולתו לרצות את הבוס, אבל בשבוע שעבר הפסיד פעמיים ברציפות בליגה, וזה דבר שקרה למוריניו פעם אחת, במאי 2006, רק אחרי שכבר הבטיח את האליפות השנייה. בחלוף ארבעה חודשים עולים לא מעט ספקות באשר ליכולתו של וילאש בואש לצלוח עם צ'לסי את תקופת המעבר המסובכת הזו, וכבר היו מי שרמזו כי אברמוביץ' נחפז בניסיון לאתר מוריניו חדש וקידומו היה מהיר מדי. לפחות כרגע, אין כאן שום דבר מיוחד.

רומן אברמוביץ' בעלי צ'לסי. Tom Hevezi, AP
נחפז בניסיון לאתר מוריניו חדש? רומן אברמוביץ'/AP, Tom Hevezi

סיכון לא מחושב

מהרגע שנכנס בשער המועדון, דיבר וילאש בואש על הרצון שלו ליצור צ'לסי אחרת. אם מוריניו סגד לכדורגל האיטלקי הטקטי ושאב ממנו את ההשראה, תלמידו רואה בברצלונה את המודל לכדורגל המושלם. אחרי עונה פנטסטית בפורטו, איתה זכה באליפות ללא הפסד, בגביע הפורטוגלי וגם בליגה האירופית תוך כדי הצגות כדורגל נפלאות, האמין AVB שיוכל להנחיל את אותם העקרונות גם בצ'לסי. המאמן הצעיר ידע שהוא מגיע בתקופה של חילופי דורות, שהשחקנים המובילים בדעיכה ושהקבוצה זקוקה לרכש מרענן. הוא גם סבר שייתקל במהמורות בדרך, רק לא ידע בכמה.

בהתאם לדרישתו המסורתית של אברמוביץ', צ'לסי סיגלה לעצמה משחק אטרקטיבי יותר תחת ידיו של וילאש בואש. צ'לסי הנוכחית משחקת כדורגל פתוח יותר, לוחצת בחלק המגרש של יריבתה, לוקחת סיכונים ולכן גם חשופה יותר מאחור, שם מתגלות מגבלותיה לעיני כל. רחוק מהפרגמטיות של מוריניו, אולי אפילו רחוק מדי. שינוי סגנון המשחק, ובעיקר המעבר לקו הגנה גבוה שמצריך תיאום ומהירות בחלק האחורי, השאירו לא מעט שחקנים – במיוחד פטר צ'ך וג'ון טרי שגם כך מצויים בנסיגה חדה – אובדי עצות. רק לשם המחשה, צ'לסי לוכדת העונה את יריבותיה 4.4 פעמים בנבדל בממוצע למשחק, לעומת 1.7 בעונה שעברה. המשחק מול ארסנל הדגים את הסיכון. היחיד שמתאים לסגנון המשחק הזה מבין הבלמים הוא דויד לואיז, וגם הוא שחקן הגנה שתמיד יוצא קדימה ולוקה בקבלת החלטות.

כך הפכה צ'לסי לקבוצה מהנה ואף יצירתית, אך גם מאוד פגיעה בשיטת ה-4-3-3 שלה. כזו שסופגת חמישייה לראשונה מאז 1989, לא מצליחה לשמור על שער נקי בליגה מאז מחזור הפתיחה וספגה כבר 15 שערים ב-10 משחקים (כמות זהה לזו שספגה בליגה בכל עונתו הראשונה של מוריניו). צ'לסי נמצאת כבר בפיגור תשע נקודות מהמוליכה מנצ'סטר סיטי, וזאת אחרי שני הפסדים במשחקי הצמרת ליונייטד וארסנל, למרות שסיכנה יותר מהן את השער. במיוחד במפגשים הללו התבטא חוסר הניסיון של וילאש בואש, שהוגדר כנאיבי על ידי הפרשנים בממלכה. "אין ספק שהתהליך שלנו נעצר בשבוע האחרון שהיה מסויט, אבל אי אפשר להגיד שהכל נהרס", אמר המאמן כשעסק בליקוק הפצעים לאחר ההפסד לארסנל. "זה לא אומר שהפילוסופיה שלנו לא נכונה. אנחנו בונים כאן משהו טוב".

אנדרה וילאש בואש (מימין) עם ז'וזה מוריניו מאמן צ'לסי 2005. GettyImages
ב-10 משחקי ליגה ספגה צ'לסי של וילאש בואש 15 שערים - כמו שספגה צ'לסי בכל עונתו הראשונה של מוריניו/GettyImages

עדיין הבחור החדש בשכונה

וילאש בואש התריע מראש כי מדובר בתהליך שדורש זמן וניסה להתניע את חילופי הדורות. הוא החזיר את דניאל סטארידג' המצוין, רכש שחקנים שמתאימים לשיטה שלו כמו ראול מיירלש וחואן מאטה שהתאקלם במהירות, אבל בסופו של דבר מוצא עצמו עדיין תלוי בשדרה המובילה מהשנים הקודמות. צ'לסי משלבת ילדים דוגמת ג'וש מקקרן וגם אוריול רומאו ורומלו לוקאקו שנרכשו כפרויקטים עתידיים, ובל נשכח את 11 המושאלים הצעירים שחלקם עשוי לחזור, אך מוצאת עצמה נטולת היררכיה ברורה וחסרת עוצמה במרכז המגרש. הגעגועים למייקל אסיין מעולם לא היו עזים יותר.

גם כשהוריד את פרנק למפארד לספסל, מיהר וילאש בואש להתקפל בעניינו כי הבין עד כה הוא זקוק לקשר המתבגר שמספק את התרומה ההתקפית מהקו השני. הדברים נכונים מבחינה מקצועית גם לגבי דידייה דרוגבה, ובפן החברתי הקפטן ג'ון טרי הוא המייצג הבולט. וילאש בואש הוא עדיין הבחור החדש בשכונה, ומספיק חכם כדי לקלוט מי האיש החזק בחדר ההלבשה וזה שלוחש על אוזנו של אברמוביץ' לעתים קרובות.

תמיכתו הבלתי מסויגת של המאמן בטרי אחרי הפרשה החדשה בה היה מעורב, כשהעליב את אנטון פרדיננד על רקע גזעני, הבהירה כי אין לו כוונה להסתבך עם המנהיגים. "כולנו רגועים באשר למה שהיה, כי כלום לא קרה", הסביר וילאש בואש. "טרי הוא הקפטן של הקבוצה ושל המדינה, אתם צריכים להיות גאים בו. כריסטיאנו רונאלדו הוא הקפטן של נבחרת פורטוגל, ואני גאה בו". וילאש בואש לא רק הגן על טרי בסגנון בו מוריניו נוהג לשמור על שחקניו, אלא קרא לכל האנגלים לתמוך בקפטן שלהם, שלטענתו (ורק לטענתו) מהווה מודל לחיקוי. כמו בצד המקצועי, גם כאן נראה שהוא הלך צעד אחד רחוק מדי.

ג'ון טרי שחקן צ'לסי. Paul Gilham, GettyImages
וילאש בואש אמנם לא רוצה להסתבך איתו, אבל להגיד שהוא מודל לחיקוי? ג'ון טרי/GettyImages, Paul Gilham

משבר ראשון ואחרון?

במהלך הקריירה הקצרה שלו, גם כאיש צוות בקבוצות בהן מוריניו אימן וגם כמאמן ראשי בפורטו, חווה וילאש בואש אך ורק הצלחות. התקופה הנוכחית בצ'לסי מאלצת אותו להתמודד עם סיטואציה בה לא היה בעבר, ומוציאה ממנו צד בו הוא דווקא דומה למדי למוריניו - ההתנפלות על השופטים. לאחר ההפסד 1:0 לק.פ.ר, בו הורחקו ז'וזה בוסינגווה ודרוגבה, המאמן הצעיר בתולדות הפרמיירליג תקף את השופט כריס פוי והשתמש בסגנון של מדריכו כשטען בין היתר כי "פוי איבד את זה".

המשבר הראשון הגיע דווקא אחרי הצהרות פומביות של שביעות רצון ומחשבה על התקשרות ארוכת טווח מצד המועדון. "אנחנו מקנאים בארסן ונגר בארסנל ואלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד", הודה היו"ר ברוס באק. "יכול להיות שווילאש בואש הוא האיש המתאים לעבוד אצלנו 10-15 שנה. הוא בגיל המתאים ונמצא כאן כדי להישאר". הפרשן אלן האנסן היה הרבה פחות בטוח בכך: "גילו הצעיר לא יכול לשמש תירוץ לנאיביות שלו. בצ'לסי אין זמן ללמוד תוך כדי תנועה, לא מובטחות לו חמש שנים בתפקיד. האוהדים והבעלים רוצים תוצאות מיידיות".

ההתלהמות על השיפוט וההתפרצות הנדירה על שחקניו מעידות כי וילאש בואש כבר מרגיש את האדמה רועדת תחת רגליו. באק אמנם מדבר על עתיד משותף ואברמוביץ' אכן שילם 15 מיליון ליש"ט לפורטו כדי להביא את הטאלנט הפורטוגלי, אך צריך לזכור שהאוליגרך הרוסי כבר החליף שבעה מאמנים בשמונה שנים. וילאש בואש עדיין זקוק לרכש ובעיקר לזמן, כדי להטמיע את סגנון המשחק השונה שלו אצל שחקנים שהתרגלו לשחק אחרת לגמרי במשך שנים. כעת הכל תלוי באברמוביץ', שלא בדיוק ידוע בסבלנותו המופלגת.

כדורגל אנגלי בוואלה! ספורט

אנדרה וילאש בואש מאמן צ'לסי. רויטרס
מדבר על תהליך, אבל בצ'לסי אין זמן. אנדרה וילאש בואש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully