וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה זה מתחיל

21.10.2011 / 18:00

לא רבים התייחסו ברצינות לבלאט כשאמר שמכבי תל אביב לא תוכל לשחזר את המאזן מאשתקד, אלא שכעת הכל נחשף. מהשאלה של מי הקבוצה הזו, עד להחלטה לוותר על מצ'באן. הבלוג של גרינוולד

בחור אחד נכנס לבר. "תן לי וויסקי, לפני שזה מתחיל", הוא פונה לברמן. הברמן מוזג לו כוסית והבחור מוריד אותה בלגימה. "תן לי עוד אחד, לפני שזה מתחיל", הוא שוב אומר לו. הברמן לא מבין על מה הוא מדבר, אבל מציית, והבחור שותה. "תן לי עוד אחד, מהר, לפני שזה מתחיל", הוא מורה לברמן בפעם השלישית, וכך הלאה. אחרי המשקה החמישי פונה לפתע הברמן לבחור. "תגיד לי, מה עם הכסף?", הוא שואל אותו. "אתה רואה", משיב לו הבחור, "הנה זה מתחיל".

בואו לדבר איתנו בפייסבוק על מכבי תל אביב החדשה


עוד על פתיחת היורוליג של מכבי תל אביב:

צפו במכבי תל אביב מפסידה למילאנו

חולשתו של פארמר, חשפה את החולשה של מכבי בקו האחורי

סיקור גדול ומיוחד

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. קובי אליהו
ידע למה הוא מזהיר. דיוויד בלאט/קובי אליהו

***

"המאזן של העונה שעברה לא יחזור על עצמו", הזהיר דיוויד בלאט עוד במהלך תקופת ההכנה, וידע על מה הוא מדבר. עד כה פירקה מכבי בקלות את יריבותיה האדריאטיות והישראליות, אבל ניגפה בפני היריבה הראויה הראשונה שפגשה. עכשיו אפשר לומר: הנה זה מתחיל.

ניתן למצוא הרבה סיבות להפסד מול ארמאני מילאנו. הערב החלש של שחורציאניטיס, האנמיות של פארמר, ההגנה שקרסה לאחר כל פיק אנד רול. אך אלה בעיות נקודתיות שניתנות לפתרון. הבעיה שלמכבי ייקח זמן רב יותר לפצח היא הרבה יותר בסיסית: של מי הקבוצה הזאת, לעזאזל? בעונה שעברה התשובה הייתה ברורה – זאת הקבוצה של סופו, ואחר כך הקבוצה של פארגו, ובסוף הקבוצה של פרקינס ואידסון. אלא שהעונה, התשובה הרבה יותר מורכבת.

השיחות בין ארגון השחקנים לבעלי קבוצות ה-NBA שוב עלו על שרטון, כך דווח הלילה בארה"ב. משמע שג'ורדן פארמר כאן כדי להישאר, בינתיים. זו חדשה טובה עבור בלאט לטווח הקצר, אבל גרועה עבור מכבי לטווח הארוך. איש אינו משלה את עצמו שעונת ה-NBA תבוטל כליל. היא תיפתח, אבל באיחור. פארמר יעזוב, כנראה, בתחילת השנה האזרחית, רגע לפני תחילת הטופ-16, ואז מכבי תצטרך להמציא את עצמה מחדש.

בינתיים מכבי היא הקבוצה של ג'ורדן פארמר. סרג'יו סקאריולו אמר לנו השבוע שלדעתו, שחקני ה-NBA שמגיעים לאירופה על חוזה זמני צריכים לקבל 'רול' משני, כדי שהעזיבה שלהם לא תוביל לזעזוע מקצועי קשה מדי. אם יוציאו היום את פארמר ממכבי תל אביב זה לא יהיה סתם זעזוע – זו תהיה רעידת אדמה.

ניכר שפארמר ובלאט לא ביצעו עדיין תיאום ציפיות. ב-NBA משמש פארמר בתפקיד של מנצח – הוא בעיקר מפעיל את חבריו ומתאם ביניהם (5 אסיסטים, ורק 9.6 נקודות בעונה שעברה). במכבי הוא נדרש לנגן סולו. הוא נכנס לנעליו של פארגו, שהיה המוציא העיקרי לפועל בקו האחורי. כדי למלא את התפקיד הזה הוא חייב לבצע מהפך מחשבתי. פארמר חושב קודם מסירה, אחר כך מסירה ורק בסוף זריקה, אבל במכבי סדר הפעולות שלו צריך להיות הפוך – קודם זריקה, אחר כך זריקה, ורק בסוף מסירה.

אמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט מקים את שחקניו ג'ורדן פארמר, דווין סמית. ברני ארדוב
ניכר שפארמר ובלאט לא ביצעו עדיין תיאום ציפיות/ברני ארדוב

***

בדקות שבהן היה על המגרש, מכבי הייתה גם הקבוצה של פפאלוקאס. היו לו איזה אסיסט או שניים שהזכיר את גאון הכדורסל מפעם, אבל זו פאטה מורגנה. ימיו הגדולים של פפאלוקאס עברו לבלי שוב. הוא אומנם קלע 13 נקודות, אבל 9 מתוכן השיג מהקו – הרבה בזכות הכבוד הגדול שרוכשים לו השופטים (ובצדק). על שני האסיסטים שמסר איבד פפאלוקאס שלושה כדורים, ובהגנה לא הצליח לעצור את הגארדים המהירים של מילאנו. פפאלוקאס של אוקטובר 2011 הוא שחקן מבוגר יותר, איטי יותר והרבה פחות חד; כשסופו לא על המגרש אין לו כמעט עם מי לשחק פיק אנד רול, מקור כוחו העיקרי. פפאלוקאס עדיין שמיש ל-15 דקות בערב, אבל הוא לא מסוגל לסחוב את מכבי לבד. ועדיין, למרות כל החסרונות, הוא עדיף עשרות מונים על בורשטיין או אוחיון.

קית' לאנגפורד יחתום במכבי בימים הקרובים, כך נראה. ההשאלה של מילאן מצ'באן הכניסה לקופה של מכבי כ-400,000 דולר נוספים. הנהלת מכבי תשפר את ההצעה הקודמת שלה והצדדים יסגרו על חוזה שינוע, עפ"י הערכות, סביב 800-850 אלף דולר נטו. בקיץ שעבר חתם לאנגפורד על חוזה לארבע שנים נוספות בחימקי, תמורת 9.2 מיליון דולר נטו סה"כ. שכרו עומד להתכווץ כעת בכ-60%. כאשר שחקן מסכים לקיצוץ שכזה בשכרו, כדאי לאנשים לשאול למה.

"קית' שחקן חשוב, מנהיג, אבל בסיטואציה מסוימת צריך לחשוב קודם על טובת הקבוצה", אמר בראשית חודש ספטמבר ויקטור ביקוב, הג'נרל מנג'ר של חימקי. "בעונה שעברה הוא בעיקר היה פצוע ושיחקנו את המשחקים החשובים בלעדיו. כשהוא חזר אלינו הקיץ הוא לא היה בכושר טוב. החלטנו להתיר את החוזה".

לאנגפורד מועד לפציעות; בשתי עונותיו בחימקי החמיץ עשרות משחקים. אם יחתום, וכאשר פארמר יעזוב, תיוותר מכבי עם קו אחורי שיכלול את פפאלוקאס, לאנגפורד, סמית', אוחיון, בורשטיין ושייר. האם זה יספיק לרמות הגבוהות של היורוליג? קשה להאמין.

עניין נוסף: מכבי עדיין מחפשת את הזהות שלה, וזה בסדר גמור לשלב הזה של העונה. כבר כעת ניתן לזהות כמה נקודות שיהיו משמעותיות בהמשך: מבחינה הגנתית, זו לא קבוצה שמסוגלת ללחוץ כמו בעונה שעברה. מול מילאנו מכבי זנחה די מוקדם את שמירת הלחץ. הבעיה היא שגם ההגנה האישית שלה רכה מאוד. כשסופו היה על המגרש, מילאנו חגגה על מכבי בפיק אנד רול. אבל גם אליהו, הנדריקס, בורשטיין ופפאלוקאס אינם נמנים על גדולי השומרים ביבשת. הבעיה היא שכל עוד פארמר לא מתפקד, מכבי חייבת את אליהו ופפאלוקאס על המגרש. מול מילאנו הם היו על המגרש יותר דקות מכל שחקן אחר, להוציא את פארמר ובלו. זה נגמר עם 89 נקודות של מילאנו, ועוד בערב שבו גירדה בקושי 30% מ-3 (7 מ-23).

***

לוח המשחקים של מכבי היטיב עמה: ארבעה מחמשת משחקי היורוליג הבאים ייערכו ביד אליהו. תמיד קל יותר להתחבר בבית, מול הקהל הדוחף והשיפוט המתירני. היריבה הקרובה תהיה פרטיזן בלגרד, שקלטה את מילאן מצ'באן עד תום העונה.

סיפור השאלתו של מצ'באן לפרטיזן מדהים כמעט. בפני מכבי עמדו שתי אופציות עיקריות להשאלה: ז'לגיריס קובנה או פרטיזן. מצ'באן רצה לחזור הביתה, לסרביה. למרות שההצעה הכספית של ז'לגיריס לא נפלה מזו של פרטיזן, ההנהלה החליטה להתיישר עם רצון השחקן. פרטיזן לקחה על עצמה כמעט 400,000 דולר מחוזהו של מצ'באן, מה שאומר שמכבי תצטרך להשלים כ-200,000 דולר נוספים. אך לא זו הבעיה.

ראשית, הבית אליו הוגרלה מכבי ביורוליג הוא הקשה ביותר שקיבלה זה שנים. מילאנו, פילזן וריאל יתנו לה מאבק קשה על המקומות הראשונים בבית, שמובילים להגרלה קלה יותר בשלב הבא (אגב, בשניות הסיום למשחק אמש כבר החלה מכבי לחשב את ההפרשים, כשלא ביצעה עבירה במהלך האחרון). פרטיזן תנסה לזנב בהן. הסרבים בנו העונה קבוצה לא רעה: עם שמות כמו פקוביץ', בוזיץ' וקצ'מן, הרכז האמריקאי אייסי לואו והכישרון הצעיר דראגן מילוסאבלייביץ', זו קבוצה שיכולה לסכן את קבוצות הצמרת, בוודאי במשחקי הבית בבלגרד.

בבית כה מאוזן, כל משחק יכול להיות משמעותי. הפסד בודד יכול להשפיע רבות על המיקום הסופי בבית. ובהגרלת השלב הבא, ההבדל בין המקום השני לשלישי, או בין המקום השלישי לרביעי בבית המוקדם, הוא עצום (לא כל שכן ההבדל בין המקום הרביעי למקום החמישי, שמוביל להדחה). כך שבעצם השאלתו של מצ'באן חיזקה מכבי קבוצה שבוודאי תעשה לה צרות. ואם כבר נתנה לה אותו, מדוע לא דחתה זאת בשבועיים נוספים והקטינה את הסכנה לפחות במשחק הקרוב ביניהן?

שנית, אם מטרת השאלתו של מצ'באן היא לא רק לחסוך כסף בעונה הזו, אלא גם לקבל שחקן טוב ומשופר לשנים הבאות (מצ'באן מחזיק חוזה מובטח במכבי לעונת 2012/13 בגובה 700,000 דולר נטו, וחוזה מובטח לעונת 2013/14 תמורת 800,000 דולר נטו), ספק גדול אם פרטיזן היא המדגרה הנכונה. פרטיזן תשחק העונה ביורוליג ובליגה האדריאטית; ביורוליג מצ'באן יוכל לשחק כרגיל, אך באדריאטית לא יוכל לשחק לפחות עד אמצע ינואר.

מכבי, ברוב חוכמתה, כבר שיתפה את מצ'באן במשחק אחד במסגרת הליגה האדריאטית, ולכן עפ"י חוקי הליגה יוכל מצ'באן להשתתף במשחקי קבוצתו החדשה רק החל מהסיבוב השני של הליגה, בעוד כשלושה חודשים. אם פרטיזן תודח לאחר השלב הראשון ביורוליג, הרי שמצ'באן ישחק העונה במדיה עשרה משחקי יורוליג ועוד 13 משחקים באדריאטית; אם תוסיפו לכך את האפשרות שפרטיזן תעפיל לפיינל פור האדריאטית (שני משחקים נוספים), ואת המשחקים הבודדים שתשחק כאשר תשוב באפריל לשלבי ההכרעה בליגה הסרבית, הרי שמצ'באן ירשום העונה בפרטיזן כ-30 משחקים בלבד.

בהתחשב בכך שמכבי משחקת העונה גם בליגה הישראלית וגם בליגה האדריאטית, הרי שאפילו אם הצוות המקצועי של מכבי היה מחליט לוותר על מצ'באן במשחקי היורוליג, עדיין סביר שהיה משחק יותר במכבי מאשר הצפוי לו בפרטיזן. בנוסף, אומר סוכן שחקנים אירופאי, "פרטיזן נוהגת לקדם את השחקנים שלה. היא צריכה את מצ'באן ביורוליג, אבל אם תודח, היא תעדיף לשתף במקומו שחקנים צעירים תוצרת בית באדריאטית, כדי להרוויח עליהם כסף בעתיד. היא יודעת שמצ'באן חוזר למכבי בקיץ. למה שתשביח אותו עבורה סתם כך? פרטיזן מפתחת שחקנים עבור פרטיזן".

וכך ירתה לעצמה מכבי בשתי הרגליים: גם חיזקה יריבה ביורוליג, וגם שלחה את מצ'באן לקבוצה שבה ישחק מעט יחסית. במכבי תל אביב יש הנהלה חדשה; לפחות מבחינת רמת קבלת ההחלטות, היא בהחלט שומרת על המשכיות.

ohad@walla.net.il

יורוליג בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully