וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו העימות

סיפורו של הקו האחורי החדש של מכבי תל אביב הוא בעצם סיפורה של הקבוצה החדשה: מה קרה בעצם מאחורי הקלעים בדרך ליצירת התלכיד המסוכן, מי משך לכיוון הזה, איזה גארד מתקשה להסתגל, איזה שחקן מפטפט יותר מדי. הכל בבלוג של גרינוולד

כוכב NBA, יהודי חצי-לבן חצי-שחור, שנמצא בקבוצה על זמן שאול; בחור צעיר, בוגר קולג', חסר ניסיון בכדורסל מקצועני; גארד שלא הצליח לפרוץ במדי הפועל ירושלים ונדחק לתחתית הרוטציה בנבחרת ישראל הכושלת; כוכב-על אירופאי מזדקן, בן 35 בעוד מספר חודשים, שהוחתם דווקא לאחר העונה הגרועה בחייו; 'פרופסור' בן 28, עם רזומה של עונת יורוליג אחת; קפטן שנחשב לשחקן עבר. זה לא סתם קרקס נודד: זהו הקו האחורי החדש של מכבי תל אביב.

עוד לקראת פתיחת העונה של מכבי באדריאטית:

המדריך המלא: הקבוצות, האולמות והשחקנים

ג'ון שייר לא פוחד מהנעליים הגדולות של פארגו. ראיון

ננו גינזבורג מכין את מכבי תל אביב לקראת החוויה

האם אפשר להצליח בשלוש מסגרות באירופה?

מכבי תל אביב פותחת נגד נובו מסטו בחוץ (19:00, 5)

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הרבה, הרבה עבודה מצפה לו בניהול הקו האחורי העונה. בלאט/קובי אליהו

לפני מספר חודשים הוביל דיוויד בלאט קבוצה קשוחה וגאה לגמר היורוליג. ג'רמי פארגו, דורון פרקינס וצ'אק אידסון היו לחוליית החיסול הפרטית שלו. ההצלחה של מכבי התבססה על תיאום הגנתי מופלא בין שלושה כלבי ציד, שהפעילו לחץ בלתי-פוסק על שחקני היריבות, חטפו כדורים והטיסו את מכבי להתקפות מעבר קטלניות. בדרך כלל הספיקו להם חמש דקות כדי לגמור משחק.

"אני לא יודע מה קרה לנו במחצית השנייה. דבר אחד אני כן יודע: מכבי שוב דרסה אותנו", אמר קני גרגורי, פורוורד אולימפיה לובליאנה, לאחר המשחק השני בין הקבוצות בתוך שבוע, שהסתיים עבור הסלובנים האומללים במינוס 58 הפרש. גם גרגורי, כמו כמעט כל שחקן ומאמן שפגשו את מכבי במהלך אותה עונה, תיאר את משחקה בשתי מילים: פיזיות ואינטנסיביות.

בתחילת יוני תכנן בלאט לשמר את הקונספט המצליח הזה. פארגו האריך את חוזהו, ג'ון שייר היה סגור עקרונית, דווין סמית' ניהל מגעים מתקדמים. המאמן ביקש להוסיף אס הגנתי באזור הצבע, שחקן שמונע חדירות ומשנה זריקות – האלמנט היחידי שחסר בארסנל הדפנסיבי של מכבי בעונה שעברה – וקיבל את שון ג'יימס המצוין. כל שנותר אז להשלמת הסגל היה שחקן בעמדות 1-2, שיועד לחמישייה במקומו של פרקינס הפצוע, וגארד נוסף לעיבוי הספסל, לאור העונה הארוכה שציפתה לקבוצה.

ואז בלאט המריא לנבחרת רוסיה, פארגו התחפף, עסקת יותם הלפרין התפוצצה, וכל התכנונים המוקדמים ירדו באסלה.

ג'רמי פארגו שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
האריך את חוזהו כבר בתחילת יוני, ואז, לפתע, הכל התפוצץ והקרקע נשמטה מתחת אנשי מכבי תל אביב. פארגו/קובי אליהו

מסיבות עיתונאים הן מעצם טיבן וטבען מוצר סינטטי, מלאכותי, מזויף; מסיבות עיתונאים לפתיחת עונה על אחת כמה וכמה. ואולם דומה שבאירוע החגיגי שערכה מכבי אמש נשברו כל שיאי הצביעות.

"קיבלנו מההנהלה את כל הכלים כדי להצליח", אמר בלאט – זה שבשבועות האחרונים מנהל מאבק לצירוף גארד נוסף לסגל, אבל נדרש לשחרר שחקן פנים בתמורה – וסחט חיוכים נבוכים מן הנוכחים.

כבר סוף חודש ספטמבר, העונה החדשה מתדפקת על הדלתות, ובלאט הפדנט עדיין לא יודע אם הפוינט הגארד המוביל שלו יהיה בסביבה ביום פתיחת היורוליג. בראשית הקיץ התחייב שמכבי לא תחתים שחקן NBA תחת חוזה, והתקפל; לאחר מכן גם השלים עם צירופו של עומרי כספי, שלא התממש רק בשל בעיות מס; ויישר קו עם החתמתו של תיאו פפאלוקאס, שהגיע למכבי בדיליי של חמש שנים.

"תיאו יהיה בעונה הקרובה עבור מכבי מה ששאראס יהיה עבור פנאתינייקוס", אומר אחד ממקורביו של הרכז היווני. "פפאלוקאס שמור היטב מבחינה פיזית, ולכן אין לו בעיה לשחק 20-25 דקות בערב. נכון שהוא מגיע אחרי עונה לא טובה, אבל מבחינת רמת קבלת החלטות וקור רוח ברגעי לחץ אין שחקן שמשתווה לו באירופה".

אלא שבתיאוריה, פפאלוקאס אמור היה להשלים את פארגו ולשמש כדובדבן שבקצפת. הלכה הקצפת, התחרבשה העוגה, וכעת מה יהא על הדובדבן?

"לאור המצב הנוכחי, פפאלוקאס נאלץ לשחק יותר מהמצופה", מודה מקורב למכבי. ה"מצב" הוא תולדה של ההחלטה להחתים את ג'ורדן פארמר. במהלך חודש יולי, כאשר רבו השמועות באשר לפליטי שביתה אופציונאליים שעשויים לחתום במכבי, הודיע בלאט חגיגית כי "לא ננהל מו"מ עם שחקנים תחת חוזה ב-NBA. אנחנו לא צריכים שחקן שיעזוב אותנו מיד כשתסתיים השביתה. אין בזה שום היגיון". הנהלת הקבוצה, מנגד, חשבה שיש בכך הרבה מן ההיגיון – לפחות באספקט השיווקי – וצירפה את פארמר. הפליק-פלאק המילולי של בלאט יכול היה לזכות אותו במדליית זהב אולימפית. "זו החתמה מרגשת ומיוחדת במינה", אמר. "נכון שהבטחתי שלא נצרף שחקני NBA, אבל קורים דברים שמחייבים אותנו למהלך הזה, ואני תומך נלהב של המהלך".

שחקן מכבי תל אביב תיאו פפאלוקאס. קובי אליהו
מגיע באיחור של חמש שנים ויהווה את מה ששאראס יהיה עבור פנאתינייקוס. פפאלוקאס/קובי אליהו

מה "חייב" את מכבי למהלך הזה? דני פדרמן, לדוגמה. בנו של דיוויד ומנכ"ל הקבוצה החדש העמיק הקיץ עד מאוד את מעורבותו בצד המקצועי. "הוא מדבר עם סוכנים, יושב למשאים ומתנים, דומיננטי מאוד בבניית הסגל", מספר גורם שעבד הקיץ מול מכבי. פדרמן הבן, כמו אביו, אוהב שמות גדולים.

למרות שנאלצו לבלוע את הצפרדע הענקית הזו, התכנון המקורי של חברי הצוות המקצועי היה להעניק לפארמר זמן פרקט מוגבל בלבד – מה גם שבאותו שלב היה עדיין פארגו, לפחות מבחינה רשמית, חלק מהמערכת. שהרי מומחיותו של בלאט ביצירת תלכידים – כזו הייתה הקבוצה שבנה במכבי ב-2003, כאלה היו קבוצותיו בחו"ל וכזו היא נבחרת רוסיה, שהפכה בהדרכתו מנבחרת נחשלת לאלופת אירופה – לבלאט היה ברור שלא ניתן להרכיב פאזל כשחלק חשוב ממנו מודבק ללוח בצורה ארעית, ולכן מלכתחילה לא יועד לפארמר 'רול' משמעותי.

אבל המציאות חזקה מכל תכנון מוקדם. ההנהלה סגרה לבלאט את ברז המזומנים, המאמן היה טרוד בענייני נבחרת רוסיה, והנה עד היום לא נמצא לפארגו מחליף של ממש. החתמתו החפוזה של פפאלוקאס גזרה כחצי מיליון דולר מתקציב הרכש שהיה מדוד ממילא. בכסף הזה בלאט היה יכול לאתר מחליף ראוי לפארגו. בשבועות האחרונים הורתה מכבי לסוכנים לאתר עבורה שחקנים במחירים של 300-350 אלף דולר. "מה כבר אפשר למצוא במחיר כזה?", תוהה סוכן בכיר.

התוצאה: פארמר, נכון להיום, הוא הפוינט גארד המוביל של מכבי. הסיוט הגדול של בלאט מתגשם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתאום כולם שכחו שמכבי תל אביב הצהירה בתחילת הקיץ כי לא תביא שחקני NBA. פארמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

פפאלוקאס, מגלים חבריו, ויתר על מספר הצעות כדי לחתום במכבי. ריאל מדריד הייתה מוכנה לשלם לו יותר ממיליון דולר, אבל הוא, שבמשך שנים הגיע להיכל על תקן האויב המר, ביקש לטעום מהארגון של מכבי לפני הפרישה, הפעם מהצד הנכון. והייתה לכך סיבה נוספת: פפאלוקאס רוצה פיינל פור נוסף, בכל מחיר, והעריך בפשטות שלמכבי סיכוי גבוה יותר להעפיל לאיסטנבול 2012. "גם קבוצות ברוסיה שלא משחקות ביורוליג היו מוכנות לשלם לתיאו מיליון דולר, אבל הוא לא רצה לשמוע על כך", מוסיף ואומר מקורבו. פיינל פור נוסף יהיה התשיעי בקריירה של פפאלוקאס. בכך הוא עשוי להפוך לשחקן הראשון בתולדות היורוליג שמעפיל למספר כה רב של אירועי פיינל פור.

פפאלוקאס, כידוע, נחשב למנהיג בכל מקום בו שיחק. גם במכבי, מרגע שהחלה הקבוצה באימונים לא-רשמיים, היה פפאלוקאס לשחקן הפעיל מכולם. שחקנים במכבי מעידים שפפאלוקאס מדבר בלי סוף, מעיר ומכוון באימונים ובמשחקים, ולוקח בכח את תפקיד בעל הבית. "תיאו עושה את זה כי זה הוא, מתוך מנהיגות חיובית", אומר מקורבו, אולם שחקנים במכבי כבר התלוננו על עודף-הפטפטת של הכוכב המעוטר. "לא נראה לי שכל השחקנים אוהבים את זה", מספר שחקן במכבי. "מצד שני, זה מגיע מתוך רצון טוב, והרי יש לו את הניסיון והגיל הנכונים".

סולם המזון, נוסח מכבי: פפאלוקאס ופארמר הם היום בעלי הבית בקו האחורי בשל העובדה ששאייר ויוגב אוחיון עדיין לא בשלים דיים. גם בין צעירי מכבי ישנה היררכיה ברורה: אוחיון ראשון, שייר מאחוריו. שייר, לטענת מקורבים למערכת, "לא נראה בינתיים בשל לרמות האלה". אחרים התבטאו במילים מעודנות פחות כדי לתאר את היכולת של המתאזרח מדיוק, שהחתמתו לוותה ברעש גדול. בלאט מסנגר ואומר כי "ג'ון צריך לעבור את תקופת ההתאקלמות לאירופה, ואחר כך יהיה שחקן מצוין", אבל אחרים טוענים כי בשלב זה מציג שאייר יכולת מאכזבת באימונים.

"אוחיון נמצא שתי ליגות מעליו. כרגע נראה ששייר יכול להיות בקושי שחקן מחליף לליגה האדריאטית", מספר גורם שחזה בשניים לאחרונה.

אוחיון עובד קשה באימונים יותר מכל שחקן אחר ובמשחקי ההכנה המועטים תפס מקום של כבוד בחמישייה, אך יש לזכור שמלכתחילה הוחתם כאופציה שנייה, לאחר שאופציית הלפרין ירדה מן הפרק. נכון להיום, אוחיון הוא אולי המרוויח הגדול ביותר מהכאוס במצבת הגארדים: כל עוד לא יוחתם זר נוסף בעמדות 1-2, ימשיך לקבל דקות רבות יותר מהמצופה. השאלה היא מה יהיה גורלו כאשר הזר החדש יגיע.

ג'ון שייר שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
בקושי ברמה של שחקן מחליף באדריאטית. שייר/קובי אליהו

אם מוסיפים לכל אלה את העובדה שדווין סמית', שצורף במקומו של אידסון, הוא עדיין בגדר סימן שאלה – לסמית', המכונה "הפרופסור", רזומה של עונת יורוליג אחת (פנרבחצ'ה-אולקר בעונת 2008/9) ובשנים האחרונות עבר בקבוצות משניות כמו אבלינו, פאנליניוס ובנטון טרוויזו – מובן מדוע ממשיכה מכבי לשמור על קשר הדוק עם דורון פרקינס, שעדיין מחלים מהפציעה הקשה בברכו. נציגים של מכבי משוחחים עם פרקינס באופן קבוע, ולא מזמן שלחה הקבוצה רופא מטעמה כדי שיעקוב מקרוב אחר קצב החלמתו.

גם פרקינס, כך נראה, ממתין למכבי: קבוצה ישראלית בכירה שפנתה אליו לאחרונה הבינה ממנו ש"אין על מה לדבר", זאת על רקע ציפייתו לחתום על חוזה חדש במכבי. במכבי מצננים ואומרים כי "צריך לראות מה יהיה מצבו של דורון בעוד חודש-חודשיים", אם כי פרקינס מיועד לחזור לכשירות רק בעוד כשלושה חודשים. לא מן הנמנע שיגיע ארצה מעט קודם לכן, לקראת סיום השנה האזרחית, ישלים את תקופת ההחלמה תחת עיניהם הפוקחות של הצוות הרפואי של מכבי, ויצטרף לקבוצה לקראת חלקה השני של העונה. בשלב זה, יש להדגיש, זוהי עדיין רק ספקולציה.

אלא שעוד לפני החתמתו האפשרית של פרקינס, במכבי ממשיכים לחפש אחר גארד בכיר נוסף. "המצב הנוכחי, שלמעשה הרכז המוביל כיום ממתין לסיום השביתה כדי לחזור לארה"ב, הוא פשוט לא בריא", אומר גורם במכבי. "היום המאמנים מחפשים שחקן בעמדות 1-2, עם קליעה, ששומר טוב". לאחרונה עלה שמו של קית' לנגפורד כמועמד, אך הגורם במכבי מדגיש כי "לנגפורד אולי שומר טוב, אבל לא קולע".

אם אכן יחתום שחקן בכיר בעמדה 2, תיוותר מכבי עם פפאלוקאס, אוחיון ושאייר כרכזים הטבעיים היחידים בסגל – עד לסוף העונה. מכל מקום, ברור שלא יובאו שני זרים בכירים; לכל היותר יוחתם לצידו של הגארד החדש, ורק בהמשך, דורון פרקינס – אם יהיה כשיר.

הקו האחורי של מכבי בעונה הקרובה, לדברי גורם במועדון, לא צפוי להזכיר את הקו האחורי של השנה שעברה. "יהיה לקו הגארדים החדש אופי שונה לגמרי. אין היום שומרים טובים: לא שייר, לא פפאלוקאס, גם יוגב לא שומר גדול. גם צריכים לראות איך סמית' מתאקלם ברמות האלה. אם בעונה שעברה הגארדים של מכבי משכו את הקבוצה קדימה ובצבע לא היה לה הרבה מה למכור חוץ מסופו, נראה שהשנה היוצרות יתהפכו: קו הפנים הוא הדומיננטי, והקו האחורי בעיקר יעבוד בשבילו".

תוסיפו את העובדה שהקו האחורי הבעייתי הזה יצטרך להתמודד בעונה הקרובה עם שלוש מסגרות, עם ימי אימון מועטים ועם הרים של ציפיות, ותקבלו את הדבר האחרון שדיוויד בלאט רצה: שוב להתחיל מאפס.

ohad@walla.net.il

שמעון מזרחי: "תהיה עונה ארוכה ומרתקת"

כדורסל בוואלה! ספורט

ג'ורדן פארמר שחקן מכבי תל אביב עם שמעון מזרחי, דייויד פדרמן. קובי אליהו
את פארמר הם כבר הביאו, אל תתפלאו אם יגיע תותח נוסף בקרוב. מזרחי ופדרמן עם הרכש הנוצץ של הקיץ/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully