וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר האחרון של פיני גרשון

כשאירופה ומכבי תל אביב לא בתכניות שלו, המאמן האגדי הימר על עמדת הג'נרל מנג'ר בהפועל חולון, במה שאמור להיות אחד הסיפורים הכי מרתקים בספורט הישראל השנה. האם הוא באמת עובד בחינם ולמה זו העבודה הכי קשה שהיתה לו בחיים. הכל בבלוג של גרינוולד

הפועל חולון כבר שכבה בקבר, עטופה בתכריכים. המתינה בסבלנות לחול הרך שיכסה אותה, ולאפילה שבעקבותיו. ואולם רגע לפני שהחלו קרוביה בהקראת הקדיש, היא פקחה עיניים. זה היה נס מהסוג שקוראים עליו בעמודים האחוריים של העיתונים, אומרים החולונים.

אוהדי הפועל חולון. קובי אליהו
היו עם רגל וחצי בקבר, ואז הגיע הנס. אוהדי הפועל חולון חוגגים חזרה לחיים/קובי אליהו

***

עד לפני מספר חודשים הייתה אלופת המדינה ומחזיקת הגביע לשעבר בגדר גווייה ספורטיבית – מהבחינה המקצועית, הניהולית, הכלכלית. את עונת המשחקים שעברה פתחה בגירעון של 2.5 מיליון שקל לערך. במונחי הכדורסל הישראלי – וודאי שבמונחים של קבוצה קטנה כמו חולון – זהו גזר דין מוות, מקום שאין ממנו דרך חזרה.

פחות משנה לאחר מכן, והימים הקשים עברו כלא היו. בתקופה האחרונה מחפשים בחולון ספונסר ראשי, כשהסכום שדורשת חולון עבור התענוג מוערך בכ-1-1.5 מיליון שקל – סכום שמתחרה רק בכסף הגדול שמזרימות חברות ענק כמו מגדל ואלטשולר-שחם להפועל ירושלים ולהפועל גליל/גלבוע, מעשירות ליגת העל. ההנחה הרווחת בענף הייתה שאם לא קוראים לך דני קליין או חיים אוחיון, אין לך באמת סיכוי לגייס סכום שכזה עבור קבוצה בליגת העל בכדורסל. אלא אם כן, מסתבר, קוראים לך פיני גרשון.

***

ביוני האחרון פנו לגרשון ראשי העמותה ששולטת כעת בהפועל חולון – אותה קבוצת אוהדים שלקחה על עצמה את ניהול המועדון לאחר נטישתו של הבעלים-מאמן לשעבר, מיקי דורסמן. יו"ר העמותה, עו"ד חגי שבתאי, יצר קשר עם גרשון דרך מוטי דניאל, סמל העבר החולוני במקור. "שלחנו לפיני סמס והוא חזר אלינו מיד", מספר שבתאי. הוא הציע לגרשון לשוב לקבוצה בתפקיד בלתי-מוגדר, אך כזה שנוגע בכל הרבדים הניהוליים, המקצועיים והכלכליים – מעין שילוב של ג'נרל מנג'ר מקצועי, מנהל שיווק ומנהל פיתוח עסקי. הכוונה הייתה להשתמש לא רק במוח הכדורסל של גרשון, כי אם בעיקר בכוחו השיווקי, לצורך גיוס הכספים שהקבוצה הייתה זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.

"התחלנו לדבר והשיחה נמשכה ונמשכה", משחזר שבתאי. "אחרי שהבנו שיש מה לעשות, הגענו לפיני הביתה וישבנו איתו עוד כמה שעות. הוא לקח כמה ימים לעשות בדיקות, והסכים להצטרף. הפעם הבאה שראיתי אותו הייתה אצל מוטי ששון (ראש עיריית חולון, א.ג.), במסיבת העיתונאים שבה הודיע רשמית על הצטרפותו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פיני גרשון המנהל המקצועי של הפועל חולון עם דן שמיר מאמן הקבוצה. קובי אליהו
היחיד שהיה מסוגל לגייס מספיק ספונסרים כדי להציל את המועדון המפואר. גרשון/קובי אליהו

***

את העונה שעברה שרדה חולון בקושי רב. "מיד בתחילת העונה הקבוצה נקלעה למינוס אדיר", אומרים בכירים בקבוצה. הבור הזה, מאשימים בחולון, נוצר עקב התנהלות עסקית פרועה של דורסמן – שבקיץ 2010, אז עדיין כמאמן הקבוצה, החתים שורה של שחקנים על חוזים "שהמערכת לא הייתה יכולה בשום אופן לעמוד בהם", כהגדרת בכירים בחולון. דורסמן, הם טוענים, פרץ במודע את מסגרת התקציב, אך סירב להשלים את ההפרשים מכיסו. "בעונת האליפות מיקי שם מכיסו 20 מיליון שקל, אבל בשנה שעברה הוא לא הסכים בשום אופן לכסות את המינוס. אחרי שהוא עזב המצב היה כל כך קשה עד שהיינו צריכים לשחרר שחקנים כדי להשאיר את הראש מעל למים".

בחולון הוכרז מצב חירום. מספר שחקנים התכוונו לעזוב. הנשארים התבקשו לקצץ כ-30% בשכרם. זה היה הרבה מעבר להתייעלות כלכלית; המנהלים החדשים נאלצו לחתוך בבשר החי. על הפרקט הצליח המאמן דני פרנקו לבצע את הניתוק מהמצב הפיננסי וסיים עם הקבוצה במקום השביעי, שהוביל לרבע גמר הפלייאוף – שם הודחה חולון על-ידי גליל/גלבוע (3:1).

"עבדתי עם אנשים שמאוד רצו בטובת המקום. אם הם לא היו לוקחים את הקבוצה, לא בטוח שהייתה היום הפועל חולון", אומר פרנקו. "אתה נקרע בין אנשים שמנסים לעשות את המקסימום שהם יכולים ולא נחים יום ולילה כדי שהקבוצה תתפקד, ובין הבעיות היום-יומיות. למזלי היו לי חבר'ה טובים והיה לי מזל שהיו לי שחקנים אינטליגנטיים שעזרו לי לעזור להם לעשות את הסוויץ'".

במהלך העונה עוכב שכרם של רבים מהעובדים – לרבות שכרו של פרנקו עצמו – אך כיום, יש להדגיש, מחזירה הקבוצה את חובותיה לכולם.

מיקי דורסמן מאמן הפועל חולון. ברני ארדוב
בכירים בחולון: "בעונת האליפות מיקי שם מכיסו 20 מיליון שקל, אבל בשנה שעברה הוא לא הסכים בשום אופן לכסות את המינוס". דורסמן/ברני ארדוב

***

מה היה לפיני גרשון לחפש בחולון הנחשלת? "מעשית, פיני כבר בפנסיה. הוא בטוח מבחינה כלכלית, הוא לא רוצה לאמן ובגילו, עם אשתו והילדות הקטנות שלו, הוא בטח לא רוצה להתחיל להסתובב בחו"ל. הוא יודע שהסיפור שלו עם מכבי נגמר. הוא אוהב כדורסל, רוצה לקחת חלק בעשייה ובחולון הוא מצא גם עניין, גם אקשן וגם אתגר, וזה הדליק אותו", מספר אחד מחבריו של גרשון. "מבחינתו, חולון זו עשייה גדולה. הוא לקח מועדון שהיה על סף התפרקות, בתקווה להרים אותו על הרגליים. זו אולי לא העבודה הנוצצת במכבי, אבל היום הוא אולי עובד יותר קשה מאי-פעם".

ואכן, דומה שהמרחק בין הכיבודים של היורוליג לבין החיזור על פתחיהם של אנשי עסקים קטנים, בתקווה לגרד עוד כמה עשרות אלפי שקלים מאיזה ספונסר זניח, מעולם לא היה רב יותר. גרשון הכריז שעבודתו נעשית בהתנדבות. מהקבוצה הוא לא מקבל שכר, אך כן מקבל רכב. ואולם מכריו הוותיקים לא בטוחים שהצטרפותו לחולון נעשתה ממניעים אלטרואיסטיים בלבד.

"אם יש דבר אחד שפיני אוהב, ואת זה יגיד לך כל חבר שלו, זה כסף", מספר מכר אחר. "קשה לי להאמין שהוא ייקח על עצמו עבודה כזאת כשאין בצידה שום רווח". אחד מאנשי העסקים שנועדו באחרונה עם גרשון, בכוונה להיכנס לקבוצה כספונסר בכיר, דיווח על "להיטות-יתר מעט חשודה מצידו של פיני לסגור את העסקה".

עם זאת, גורמים אחרים מתעקשים שגרשון של חולון הוא גרשון אחר. "רואים שפיני בא באנרגיות מאוד טובות", מעיד דן שמיר, שמונה על ידי גרשון למאמן הקבוצה. "רואים שהוא עבר סוג של שינוי בשנים האחרונות, למרות שאני לא יודע להגיד בדיוק מה. פיני מאוד טוטאלי בהתעסקות שלו בחולון. הוא רוצה להיות מעורב בהכל. אין לי ספק שהוא יהיה מעורב בצד המקצועי. פיני מאוד אוהב לחשוב והוא מאוד חד. הוא יכול לשבת בצד באימון ולראות את השחקנים מבצעים תרגיל, ותוך דקה הוא יוצא באיזו הברקה גאונית, מזיז את השחקן הזה לשם ומשנה איזו תנועה, ויוצר משהו חדש לגמרי. הוא לא יעביר איתי יחד את האימון, אבל על תרגילים בטח נשב יחד, ונתכנן עוד כל מיני דברים".

מוטי דניאל, שמונה לאחרונה למנכ"ל משותף, מאשר את הדברים. "פיני מחויב ב-100 אחוז לחולון. הוא היה שותף לכל תהליך בניית הקבוצה מבחינה מקצועית, ומבחינה אדמיניסטרטיבית אין פעולה שאני עושה שהוא לא מדווח עליה. הכוח הגדול שלו זה גיוס כספים, וזה התפקיד העיקרי שלו עכשיו. מבחינת מחויבות, אין יום שהוא לא מתעסק בזה. לא נראה לי שחולון היא איזו אפיזודה חולפת מבחינתו".

"מבחינת פיני, נראה לי שהחזרה לחולון היא איזה תיקון לעבר", מוסיף היו"ר שבתאי. "בחולון הוא חוזר לבסיס שלו. כאן הוא התחיל את הקריירה ומאז הוא עלה הרים, ירד עמקים, הגיע לרווחה כלכלית ולגיל שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. בשיחה הראשונה אמרתי לו: פיני, אין לי כסף לתת לך. הוא לא השיב. בינתיים אני רואה שהוא כולו בקבוצה. אם הוא רוצה לקחת אחוזים מהעסקאות שהוא מביא, שייקח. לי אין התנגדות".

מאמן הפועל חולון דן שמיר לצד המנהל המקצועי פיני גרשון. ברני ארדוב
דן שמיר: "פיני מאוד טוטאלי בהתעסקות שלו בחולון. הוא רוצה להיות מעורב בהכל. אין לי ספק שהוא יהיה מעורב בצד המקצועי"/ברני ארדוב

***

חולון בנתה קבוצה בסכום ננסי. תקציב המינימום של ליגת העל בכדורסל עומד על כחמישה מיליון שקל. חולון טרם העמידה ערבויות בגובה המתאים, אבל בקבוצה משוכנעים שבקרוב תסתיים העבודה על הניירת והמועדון יוכל לצאת באופן רשמי לדרך. מתוך הסכום הזה, כמיליון שקלים וחצי יוקדשו לכיסוי חובות עבר – כך שבפועל תצטרך חולון להסתדר עם כשלושה וחצי עד ארבעה מיליון שקלים.

תקציב השחקנים של הקבוצה יהיה הנמוך בליגת העל, ככל הנראה: הוא ינוע סביב 800,000 דולר בסך הכל. במכבי תל אביב, לשם השוואה, עומד הסכום על למעלה מ-12 מיליון דולר. הזרים שהוחתמו ירוויחו בין 60 ל-65 אלף דולר לעונה בממוצע. השחקנים היקרים בסגל יהיו מורן רוט ודן גרונפלד, שישתכרו כ-125,000 דולר נטו כ"א. ועם זה מכוונת חולון לפלייאוף, לא פחות.

ממה יורכב תקציבה של חולון? כמיליון עד 1.3 מיליון שקל תקבל חולון ממנהלת הליגה. עיריית חולון, שהייתה במשך שנים בנתק מוחלט מהקבוצה, חזרה הקיץ לשתף עמה פעולה – הרבה, לטענת גורמים במערכת, בזכותו של גרשון – ותעביר לקבוצה בין מיליון למיליון שקלים וחצי. בחולון מצפים להכנסה ממנויים וכרטיסים של בין 300 ל-500 אלף שקל. לכן, כדי לעמוד בתקציב המינימום, על גרשון הוטלה המשימה לגייס לכל הפחות כ-2.5 מיליון שקל.

ספונסר ראשי עדיין אין, כאמור, אך בקבוצה טוענים שסיכום עם חברה גדולה צפוי בקרוב. חולון ניהלה מגעים מתקדמים עם חברת דלק, שלא עלו יפה. כבר כעת חתמה הקבוצה על הסכמים עם חמישה ספונסרים, שיזרימו לקופתה מאות אלפי שקלים. ביחס לעונה שעברה – או למעשה לשנים האחרונות, אם נתעלם מהכספים שהעביר מיקי דורסמן – מדובר בסכומי עתק עבורה.

שחקן הפועל חולון מורן רוט. מגד גוזני
להוציא אותו ואת דן גרונפלד, אף שחקן לא מרוויח יותר מ-100 אלף דולר. מורן רוט/מגד גוזני

***

הפועל חולון בונה את עצמה מחדש. בשנים האחרונות, כאמור, הייתה מצויה בנתק מוחלט מהעירייה. "כשהיינו צריכים להחליף נורה במגרש לא יכולנו לקרוא לאיש תחזוקה של העירייה כמו בכל קבוצה נורמאלית. היינו צריכים לקחת סולם ולעשות את זה בעצמנו. אתה יודע מה זה לעלות לגג באולם הפחים?", שואל בחיוך אחד מאנשי הקבוצה.

גם הקשר בין הקבוצה הבוגרת לקבוצת הנוער, שניתק לפני שנתיים, צפוי להתחדש. דורסמן, אומרים בחולון, העביר את השליטה בעמותה החולשת על קבוצת הנוער, בה רשומים כאלף ילדים, לידי ידידו טובי שוורץ. עד לאחרונה, כל עוד הקבוצה הבוגרת וקבוצת הנוער שרו בנתק, לא היתה יכולה הבוגרת להשתמש בשחקנים מהנוער אלא תמורת תשלום או בכפוף לאישור מיוחד. המצב האבסורדי הזה צפוי להסתיים בשבוע הבא, כאשר ייחתם הסכם חדש בין המחלקות – גם כן בברכתו של גרשון.

"מכל הבחינות, פיני שם את עצמו בפרונט של הפרויקט הזה", מסכם המנכ"ל דניאל. "אם חולון תתרומם כלכלית, זה רק פיני. אבל הוא יודע שאם חולון תיפול, זה יהיה עליו. הוא שם את הראש שלו ומשתמש בקשרים אישיים כדי שהקבוצה תצליח. לכן כל דבר קטן חשוב לו. לא מזמן הוא שאל אותי: 'מוטי, אשרות הכניסה לשחקנים הזרים מסודרות?'. הוא יודע שאם איזה זר ייתקע בנתב"ג, למחרת הפרצוף שלו מרוח בעיתון והוא ייחשב לאשם. על הדירות של השחקנים הוא שאל אותי 'זה בסדר, אני יכול להיות רגוע?'. הוא לא הלך לדירות פיזית, אבל הוא מוודא, כי הוא יודע שזה השם שלו. אני חושב שכשהוא הצטרף לקבוצה הוא חשב שזה יהיה יותר קל, אבל לא ראיתי עד עכשיו שום חרטה ממנו. כשאני צריך משהו, הוא עוזב הכל ובא. ההצטרפות שלו לחולון היא לא דבר של מה בכך. דוגרי, חשבתי שעם כל מה שפיני עשה בכדורסל, כאן יש לו רק מה להפסיד".

* את תגובת פיני גרשון לא ניתן היה להשיג

ohad@walla.net.il

צפו באימון הפתיחה של הפועל חולון

מה דעתו של גרשון על הכישלון של נבחרת ישראל?

כדורסל בוואלה! ספורט

המנהל המקצועי של הפועל חולון פיני גרשון (שמאל), ראש העיר מוטי ששון, המנכ"ל מוטי דניאל והמאמן דן שמיר. ברני ארדוב
האם הפרויקט יהיה הצלחה גדולה או כישלון חרוץ? גרשון עם ראש העיר מוטי ששון, המנכ"ל מוטי דניאל והמאמן דן שמיר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully