וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסידו כבר בעלייה למטוס

הפחד הגדול מנוביצקי ופארקר, ההכנה הלא מוצלחת, סדרת החינוך של שיבק והמרמור של גרין. אור שקדי עם יומן מליטא

עוד בטרם יצאה נבחרת ישראל לאליפות אירופה, כשהשחקנים מסתובבים בדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון ניגשו לשחקני הנבחרת מספר ילדים שיצאו לטיול בפולין ושאלו: "אתם יכולים לנצח את נוביצקי ופארקר?". אחרי מספר שניות של שתיקה אמר אחד השחקנים, "הלוואי, זה קשה". עם תחושה שהיריבות שלה עליוניות עלה יצאה נבחרת ישראל לליטא, וחזרה אחרי שמונה ימים בתחושה שלא יכלה לעשות יותר.

אלא שהכבוד שנתנו בנבחרת לשחקני ה-NBA, לפני, בזמן ואחרי המשחקים איתם היה קצת תמוה. הישראלים דיברו על נוביצקי ופארקר, כמה שלא ניתן לעצור אותם ושהמטרה תהיה לעצור את הקבוצה כולה. בפועל, בנבחרת לא רק שלא הצליחו לעצור אותם, תוכנית המשחק של אריק שיבק גם לא הצליחה לעצור את השחקנים שלידם, מה שהפך את המשחקים מול גרמניה וצרפת לגארבג' טיים ארוך. סרביה, שעצרה את נוביצקי וחבריו, הגיעה ללא רגשות נחיתות והתייחסה לגרמניה כמו לעוד נבחרת.

דייויד בלו שחקן נבחרת ישראל (שמאל) מול דירק נוביצקי שחקן נבחרת גרמניה. petr david josek, AP
בסדר, אז הוא שחקן גדול, אבל ככה להתבטל בפניו? נוביצקי רומס את ישראל/AP, petr david josek

נבחרת ישראל מסכמת את היורובאסקט:

אוהד גרינוולד: מי יציל את הענף?

הניצחון על איטליה: הרבה מזל. צפו בדרמה

יניב גרין מציב תנאים לנבחרת: דברים צריכים להשתנות

אולי ציפינו ליותר מדי? הציונים

"הקרנת המשחקים של גרמניה בחדר ההלבשה ביד אליהו גרמה למחשבה שאנחנו הולכים לקראת משהו גדול, מפגש מול שחקן מעולם אחר", אמר בסיום האליפות אחד משחקני הנבחרת, "אחרי שזה קרה והפסדנו די בקלות, האופוריה שהייתה לנו לפני האליפות הפכה לדיכאון". ישראל חשבה, אכלה וישנה דירק נוביצקי בימים שלפני אליפות אירופה, במקום לאכול, לשתות ולנשום את כל נבחרת גרמניה. הרצון לעצור את נוביצקי וקיימן אפשר לגרמניה לחגוג, ולאחר מכן גם לצרפת.

אחרי שלושת ההפסדים בימים הראשונים של האליפות, בנבחרת רצו לשחרר את השחקנים מהאווירה הקשה של ההפסדים ואפשרו להם ערב חופשי בשיאולאי, שכלל בילוי במועדון או סיבוב במדרחוב הומה אדם. שעת כיבוי האורות נקבעה על 1 בלילה. בעוד השחקנים יוצאים, ישב שי שני בלובי המלון ביחד עם חלק מחברי הצוות המקצועי וחלק מהשחקנים שבחרו להישאר, ואמר בפורום מסוים, לאוזניו של שיבק, שניתן היה לנצח את גרמניה והנבחרת הייתה חייבת להיראות מולה ומול צרפת כמו שנראתה נגד סרביה באותו הערב. שיבק עצמו לא אהב את הדברים, ובסביבת הנבחרת אמרו כי ציפה לקבל גב משני, שלאחר מכן הסביר כי לא התכוון להעביר ביקורת על המאמן.

ההחלטה האם שיבק ימשיך בתפקידו תהיה בסופו של דבר של שני, שהערכתו כלפי המאמן לא חד משמעית. באופן רשמי אומר שני כי הוא מעריך את שיבק וגם רוב הוועדה המקצועית תומכת בהמשך דרכו של המאמן, אך מקורביו של שני אומרים כי רצונו האמיתי, שצפוי לזכות להתנגדות מכל הכיוונים, הוא לנסות ולצרף את פיני גרשון לתפקיד בכיר באיגוד, אולי אפילו כמאמן הנבחרת. גרשון עצמו הגיע לאליפות בליטא על תקן עיתונאי, כשהוא מגיע מריגה לשיאולאי ברכבו של יו"ר האיגוד, שטען כי אין קשר בין הדברים.

כדי להמשיך עם שיבק על הקווים ידרוש שני מהמאמן לבצע שינוי מסיבי בנבחרת, תהליך של הצערה כפי שעשו סרביה ולטביה בשנים האחרונות. "שי שמע הרבה מדינו מנגין ודיאן בודירוגה על כך שנבחרת ישראל נראית שבעה וכבדה וזה פגע בו", אמר מקורב ליו"ר, "אם שיבק לא יציין בדו"ח שהוא יגיש בנובמבר שנעשתה טעות מסוימת בבנייה על סגל עם שחקנים ותיקים כמו גרין ובורשטיין במקום לנסות לרענן את השורות אחרי הכישלון ב-2009, יש סיכוי ששני ילך נגד שיבק".

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל. Christof Koepsel, GettyImages
עכשיו מגיע הזמן שבו הוא צריך למצוא את התירוצים. שיבק/GettyImages, Christof Koepsel

במהלך המשחקים עצמם הצליח שיבק להתעמת יותר מפעם אחת עם הרכזים שלו, שלא הגיבו במילים, אך הפרצוף המדוכא שלהם על הספסל אמר בסופו של דבר את הכל. גל מקל היה הראשון לקבל על הראש בהפסד לסרביה, כשלקח זריקה לא אחראית אחרי דקה על המגרש ונשלח לספסל. בהמשך, מקל קיבל על הראש גם נגד איטליה לאחר שלא מסר לגיא פניני לקראת הסוף, אף על פי שהאחרון קלע עונשין עדיף. גם יובל נעימי ספג ביקורת לאחר שסיים רבע עם זריקה מוקדמת על השעון שלא פגעה בטבעת. האחרון שנשטף היה יוגב אוחיון, שלקח זריקה קשה מול איטליה, ושיבק שלח אותו לספסל עם כשהוא צועק: "מי אמר לך לזרוק את זה?"

"אין ספק שהרוטציה הגדולה והעובדה שעל כל טעות אתה משלם בישיבה על הספסל פגעה בביטחון", הודה לאחר סיום המשחק מול איטליה אחד משחקני הנבחרת, "אם נסתכל רגע על המשחקים הטובים והדקות הטובות, אלה היו דקות שבהן הנבחרת שיחקה בהרכב שרץ כמה דקות, השחקנים צברו ביטחון וזה נראה יותר טוב".

מי שהסתובב בימים האחרונים עם פרצוף מעט מאוכזב במחנה הישראלי הוא יניב גרין. גרין סופג ביקורת כבדה על התקופה הרעה שעוברת עליו, והוא בכלל לא אוהב את זה. ההחלטה שלו לעזוב את נבחרת ישראל צפויה להתקבל במהלך התקופה הקרובה, לאחר שיחה נוספת עם שיבק. גרין לא אוהב את סגנון המשחק של הנבחרת, שלא מאפשר לו לבוא לידי ביטוי. למקורביו הוא סיפר כי הוא נפגע מאוד מהסיטואציה ומקבל ביקורת לא מוצדקת.

"כדי שאני אגיע שוב לנבחרת, יצטרכו להשתנות כמה דברים", אמר הסנטר בסיום המשחק מול איטליה. אחד הדברים שהוא מתכוון אליהם לפי מקורביו הוא הצורך בעוד שחקן פנים אמיתי לצדו. גרין לא אהב את ההחלטה לנפות את חברו עידו קוז'יקרו לפני תחילת האימונים, ואף סבר כי לקוז'יקרו יש מה לתרום. לטענת מקורביו, במידה שהנבחרת לא תצרף שחקן פנים נוסף לסגל ותנסה לפתח משחק פנים כלשהו כשיטת משחק, הוא לא רואה את הצורך בו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שימו לב לזה: כבר לפני שנתיים התריעו בדו"ח המסע מהיורובאסקט כי אין לגרין מחליף וכי הוא מתקשה לשחק לבד. מדוע, אם כן, נופה קוז'יקרו?/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך השבוע האחרון ציין שיבק בכל הזדמנות שהוא לא קורא את העיתונים ואתרי האינטרנט, אך עקץ בכל סיטואציה את הביקורת בצורה נקודתית, ידע מי כתב אותה ועם מי הוא דיבר. שיבק אמנם לא נתן לביקורת להשפיע עליו, אבל שחקנים בנבחרת לקחו את חלקה בצורה מאוד קשה. "עשו מחלק מהשחקנים חבורה של סמרטוטים", אמר גורם בנבחרת, "אי אפשר להטיל רפש בצורה כל כך קשה בשחקנים ולצפות שהם ישתקו ושזה לא יפגע בהם".

מי שהסכימו עם חלק מהביקורת הם טל בורשטיין וליאור אליהו. אליהו הודה בסיום המשחק מול לטביה כי "ההרגשה לא טובה למרות הניצחון, כי הנבחרת יכלה לעשות יותר ". טל בורשטיין אמר בשיחות אישיות: "הביקורת מוצדקת, אני לא הייתי טוב באליפות אירופה ומאוד מאוכזב מעצמי".

בסביבת הנבחרת לא האמינו כי ניתן יהיה לעשות הרבה יותר באליפות אירופה, לפחות מבחינת ניצחונות, מה שהעלה עוד יותר את חמת השחקנים. "כשהמאמן הלאומי בא ומדבר כל הזמן על נוביצקי וקיימן ואיך שאי אפשר לעשות איתם כלום, זה קצת מזלזל בנו", אמר אחד מהם אמש, "אריק לא אמר לנו אישית שאין מה לעשות, אבל כשאנחנו קוראים שזה מה שהוא אומר ושאלה שחקנים ברמה אחרת שאין כלים להתמודד איתם, זה מראה קצת על מה שהוא חשב מראש על הסיכויים שלנו, למרות שטען כי ניתן לעלות".

שחקן נבחרת ישראל טל בורשטיין. Christof Koepsel, GettyImages
לזכותו ייאמר שלא רק הפנים את הביקורת אלא גם הסכים איתה. בורשטיין/GettyImages, Christof Koepsel

בקיץ הבא תתמודד נבחרת ישראל במוקדמות אליפות אירופה 2013 בסלובניה, כשההגרלה תתקיים בתחילת השנה הבאה. 30 נבחרות תשחקנה על 16 מקומות פתוחים, לאחר ש-שש הראשונות באליפות, בריטניה (מארחת המשחקים האולימפיים) וסלובניה המארחת מעפילות אוטומטית. בקמפיין הבא אנו צפויים לראות כמה פרצופים חדשים ישנים בנבחרת ישראל, כמובן על בסיס הכושר שלהם במהלך העונה הקרובה.

השלושה שאמורים לפנות את המקום הם דיוויד בלו, טל בורשטיין ויניב גרין, אליהם אמור להצטרף גם אורי קוקיה, שלא קיבל הזדמנות אמיתית. השמות שעולים בתקופה האחרונה כמועמדים לנבחרת הם המתאזרחים ג'ייק כהן וסילבן לנדסברג, שחקני ליגת העל בן רייס, דגן יבזורי ויוני ניר, שכבר זומנו בשנה שעברה לנבחרת ומורן רוט שהלחץ שמופעל על שיבק להחזירו לסגל אחרי שנתיים הוא גדול מאוד. בנוגע לרוברט רותבארט, הדעות חלוקות וההכרעה תיפול על הכושר של השחקן בעונה הקרובה בלובליאנה.

מה שבטוח, באיגוד הכדורסל וגם השחקנים לא אהבו את דבריו של עודד קטש השבוע, לפיהם ב-20 השנים הבאות נבחרת ישראל לא תהיה ב-12 הגדולות של אירופה. כדי למנוע את המצב הזה, באיגוד מתכננים לפעול בקרוב, לבצע שינויים, לדרוש את הצערת הנבחרת, לנסות ולפעול לשיתוף שחקנים צעירים בליגת העל, וכל זה כדי שבעוד שנתיים, באחת מהערים הקטנות בסלובניה, לא תחזור ישראל מאליפות אירופה אחרי שבוע, אלא תאריך את המסע לעוד כמה ימים של אופוריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נו, ומה למדנו מאז? לא הרבה, מסתבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully